Перегляд за Автор "Романова, І. А."
Зараз показано 1 - 20 з 30
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАКТУАЛЬНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА В СОЦІАЛЬНОМУ ВИХОВАННІ ПІДЛІТКІВ У ЦЕНТРАХ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ(ГО «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», Київ, 2022) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.У сучасних умовах актуальною суспільною потребою є підвищення ефективності соціально-виховної роботи в центрах соціально-психологічної реабілітації дітей з вихованцями підліткового віку з формування їхньої соціальності. Саме соціальне виховання є визначальним у процесі становлення та розвитку особистості, оскільки спрямоване на формування в дитини ієрархії соціальних цінностей, соціальних якостей, просоціальної поведінки. При цьому дієвими суб’єктами соціально-виховного процесу в зазначених соціальних інституціях, від професійних дій яких залежить його ефективність, є соціальні педагоги. Від використання фахівцями арсеналу методів, засобів організації соціально-виховної діяльності з підлітками, які перебувають у складних життєвих обставинах, залежить ефективність соціального виховання вихованців. У статті розкрито особливості дітей підліткового віку, що перебувають в центрах соціально-психологічної реабілітації дітей, їхні потреби; уточнено суть поняття «соціальне виховання підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації дітей». Зважаючи на доведений потенціал засобів театрального мистецтва у соціальному вихованні особистості, що виражається в ігровій природі сценічної дії, синтезі багатьох видів мистецтв, колективному характері театральної творчості, схарактеризовано актуальність використання цихизасобів у роботі з підлітками в центрах соціально-психологічної реабілітації дітей. Розкрито форми роботи, спрямовані на активізацію соціальноготрозвитку вихованців з метою підвищення рівня їхньої соціальності. Основнітметоди, використані в дослідженні, – теоретичний аналіз, синтез, систематизація, узагальнення, порівняння. In modern conditions, the urgent social need is to increase the effectiveness of social and educational work in the centers of social and psychological rehabilitation of children with adolescents to form their sociality. It is social education that is decisive in the process of formation and development of personality, as it is aimed at forming in the child a hierarchy of social values, social qualities, prosocial behavior. At the same time, social educators are effective subjects of the social and educational process in these social institutions, on the professional actions of which its effectiveness depends. The effectiveness of social education of pupils depends on the use of specialists in the arsenal of methods, means of organizing social and educational activities with adolescents who are in difficult life circumstances. The article reveals the features of adolescent children in social and psychological rehabilitation centers for children, their needs; the essence of the concept «social education of adolescents in the centers of social and psychological rehabilitation of children» is specified. Given the proven potential of theatrical arts in the social education of the individual, which is expressed in the playful nature of stage action, synthesis of many arts, the collective nature of theatrical creativity, characterized the relevance of using these tools in working with adolescents in the centers of sociopsychological rehabilitation of children. Forms of work aimed at intensifying the social development of students in order to increase their level of sociality are revealed. The main methods used in the study - analysis, synthesis, systematization, generalization, comparison.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ДИДАКТИЧНИХ МЕТОДІВ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2019) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.У статті схарактеризовано роль та особливості професійної діяльності соціальнихпрацівників, причини виділення професійної групи соціальних працівників у структурі суспільства. З огляду на специфіку призначення фахівця та його професійні функції в суспільстві, зміни соціально-економічного характеру, зроблено висновок про необхідність пошуку шляхів підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх соціальних працівників. Зважаючи на важливість процесу професійної підготовки фахівців, цю проблему запропоновано вирішувати за рахунок упровадження сучасних методів організації навчальної діяльності студентів у закладі вищої освіти. На підставі аналізу наукової літератури проаналізовано зміст поняття «методи навчання». З огляду на різні підходи до класифікації дидактичних методів, запропоновано класифікацію методів за формами організації навчальної діяльності студентів у закладі вищої освіти: аудиторна, яка передбачає поєднання традиційних та інноваційних методів проведення лекційних, семінарських і практичних занять; позааудиторна навчальна діяльність. Схарактеризовано зміст і специфіку використання сучасних методів підготовки соціальних працівників (на прикладі забезпечення професійної підготовки майбутніх фахівців у Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди). Розкрито можливості і шляхи використання ігрових (інтелектуальні ігри) й арттерапевтичних (ізотерапія) методів навчання майбутніх фахівців соціальної та соціально-педагогічної роботи з різними категоріями населення. З’ясовано, що вони забезпечують активне залучення учасників не лише до процесу гри, а й до її створення, організації, що впливає на розвиток креативності, активізує процес генерації ідей, стимулює розвиток показників емоційно-вольової та комунікативної сфер фахівця. Окрему увагу приділено практичним методам підготовки майбутніх соціальних працівників до реалізації професійних функцій із використаннямпотенціалу налагодженої мережі партнерських соціальних інституцій державного й недержавного сектору. The author provides characteristic of the role and the features of professional activity of social workers. The grounds for formation of professional group of social workers in the society are described. The author concludes that considering the special professional purpose and professional functions of social workers in the society as well as social and economic changes, the approaches to effectiveness increase of professional education of future social workers shall be found. For this purpose and considering the importance of professional education, it is proposed to introduce modern methods of organization of education of students in the higher educational establishments. The author analyzed the term “educational methods” based on the academic literature. The new classification of didactic methods based on the forms of organization of educational activity in higher educational establishments (curricular form of educational activity, which includes traditional and innovative methods of organization of lectures, seminars and practical classes; and extracurricular form of educational activity) is elaborated. The author provides analysis of content and special features of modern methods of educating social workers based on professional education of future social workers in H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The author further describes the ways of use of gaming (intellectual games) and art-therapeutic (isotherapy) methods for educating future specialist in the social and social pedagogical spheres. It is determined that such methods allow active participation not only in the gaming process but also in the process of creation and organization of a game, which positively influences creativity, generation of ideas, development of emotional and communication spheres of specialists. The author also emphasizes on the practical educating methods that include the use of potential of partner social state and private institutions.
- ДокументГЕЙМІФІКАЦІЯ В ПІДГОТОВЦІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ(Київський університет імені Бориса Грінченка, 2020) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.; Шеплякова І. О.У статті проаналізовано зміст поняття «гейміфікація»; визначено напрями її застосування в освіті; охарактеризовано досвід використання концепції гейміфікації у широкому сенсі у виховній соціально-педагогічній діяльності; з’ясовано мету й результати використання гейміфікації в закладах вищої освіти; визначено елементи з ігор, які набули розповсюдження в гейміфікації; розкрито її основні компоненти. Охарактеризовано зміни в ігровій діяльності, зумовлені віком людини, що мають враховуватися під час проєктування освітнього середовища з використанням гейміфікації. Проаналізовано досвід використання гейміфікації в підготовці соціальних працівників (Університет Конкордія (Портленд, США) і Центр прикладних соціальних досліджень Мельбурнського королівського технологічного університету (Австралія)). Визначено найбільш поширені практики застосування гейміфікації: онлайн-курси (МООК) соціального напряму, тренінги, платформи підтримки гейміфікації; 3D віртуальне середовище. З’ясовано, що в підготовці фахівців соціальної галузі гейміфікація ще не набула широкого розповсюдження. Визначено, що результати емпіричних досліджень ефективності впливу гейміфікації навчального середовища на якість підготовки фахівців соціальної галузі є різними й виявляють ускладнення технічного, психологічного й педагогічного характеру. Охарактеризовано чинники, що обмежують запровадження гейміфікації в навчальному процесі. Враховуючи особливості гейміфікації, узагальнено можливості застосування гейміфікації в підготовці соціальних працівників у закладах вищої освіти. Визначено, що вибір видів і способів реалізації ігрових елементів має визначатися викладачем залежно від загальних цілей дисципліни, забезпечуючи реалізацію освітньої програми, і відповідати Стандарту підготовки фахівця соціальної галузі. Проте, збільшення попиту на дистанційні послуги в навчанні буде розширювати пошуки шляхів використання гейміфікації в підготовці соціальних працівників. The article analyzes the meaning of the concept of "gamification". It is determined that since 2011 the number of specialized conferences, books and research on the topic of gamification has increased, but its content is interpreted differently by scientists: both as a process and as a set of techniques or techniques. It is characterized that gamification in education is used in two meanings: in a broad sense - the game shell (attributes, techniques, elements) is used without the use of ICT; in the narrow - gamification is based on the use of ICT (video games, specialized programs, etc.). The purpose of using gamification at higher education institutions in experimental research is clarified. The main components of gamification are identified. It has been found that scientists warn against mechanistic using of marketing methods in education. Experiences of using gamification in the training of social workers (Concordia University (Portland, USA) and the Center for Applied Social Research RTIM (Australia)) are analyzed. The most common practices are identified: online courses (MOOK) in the social field, trainings, gamification support platforms; 3D virtual environment. It has been found that gamification has not yet become widespread in the training of social workers. It is determined that the results of empirical studies of the effectiveness of gamification for the quality of training of social workers are different and reveal complications of technical, psychological and pedagogical nature. The factors that limit the introduction of gamification in the educational process are described. The possibilities of using gamification in the training of social workers in higher education institutions are generalized. It is determined that the choice of types and methods of implementation of game elements should be determined by the teacher depending on the general objectives of the discipline, ensuring the implementation of the educational program, and comply with the Standard for training a specialist in the social field. Increasing demand for distance learning services will expand the search for ways to use gamification in the training of social workers. It is planned to develop a general game scenario for a discipline in the LMS Moodle environment for distance learning of future social workers.
- ДокументГотовність соціального працівника до роботи з людьми похилого віку в умовах благодійної організації(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-27) Сех, М. І.; Романова, І. А.У статті розглядається суть поняття "готовність соціального працівника до роботи з людьми похилого віку", визначено напрями діяльності соціальних працівників з соціальної адаптації людей похилого віку в умовах дозвіллєвої платформи Благодійної організації "Благодійного фонду "Карітас Харків". На основі аналізу теоретичних напрацювань щодо напрямів діяльності соціальних інституцій з людьми похилого віку, положень нормативно-правових документів у соціальній галузі визначено й здійснено аналіз змісту структурних компонентів готовності соціальних працівників до роботи з соціальної адаптації людей похилого віку в умовах дозвіллєвої платформи Благодійної організації "Благодійного фонду "Карітас Харків". В статье рассматривается сущность понятия "готовность социального работника к работе с пожилыми людьми", определены направления деятельности социальных работников по социальной адаптации пожилых людей в условиях досуговой платформы Благотворительной организации "Благотворительный фонд" Каритас Харьков". На основе анализа теоретических наработок по направлениям деятельности социальных институтов с пожилыми людьми, положений нормативно-правовых документов в социальной сфере определен и осуществлен анализ содержания структурных компонентов готовности социальных работников к работе по социальной адаптации пожилых людей в условиях досуговой платформы Благотворительной организации "Благотворительный фонд "Каритас Харьков". The article considers the essence of the concept "readiness of a social worker to work with the elderly", identifies the activities of social workers on social adaptation of the elderly in the leisure platform of the Charitable Organization of the Charitable Foundation "Caritas Kharkiv". The content of structural components of social workers᾽ readiness to work on social adaptation of elderly people in the leisure platform of Charitable Foundation "Caritas Kharkiv" was determined and analyzed on the basis of the analysis of theoretical developments and legal documents of the activities of social institutions with the elderly.
- ДокументДіагностування стану соціально-педагогічної діяльності з мотивації здобувачів до волонтерської діяльності(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-10-21) Тичина, Л. М.; Романова, І. А.Авторами наведено результати діагностування стану соціально-педагогічної діяльності з мотивації здобувачів до волонтерської діяльності. Дослідження проводилось на базі спеціальності 231 «Соціальна робота» факультету соціальних і поведінкових наук ХНПУ імені Г. С. Сковороди протягом жовтня місяця 2022 року. Результати опрацювання діагностичних даних виявили, що молоді бракує знань про особливості волонтерської діяльності. Проте, здобувачі продемонстрували високі показники альтруїстичних ознак у системі цінностей. The authors analyzed the results of the socio-pedagogical state activities to motivate applicants to volunteer. The study was conducted on the basis of specialty 231 "Social work" of the Faculty of Social and Behavioral H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University during the month of October 2022.
- ДокументЗ ДОСВІДУ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ПРОФІЛАКТИКИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-23) Гончарова, А. О.; Романова, І. А.У публікації проаналізовано соціально-педагогічну роботу з профілактики девіантної поведінки підлітків. Для покращення практики проведення первинної профілактики девіантної поведінки підлітків було складено і впроваджено програму «Свобода і відповідальність». На формувальному етапі експериментального дослідження впроваджено низку соціально-педагогічних заходів програми. Одним з найефективнішим методом було визначено проходження вебквесту «Залежності». Було визначено позитивні зміни за когнітивним критерієм, зокрема, збільшення рівня знань підлітків про прояви девіантної поведінки, її види, суть залежної поведінки та її види, вплив алкоголю, табакокуріння й наркотиків на людини, що зменшило відсоток учінів, які мали схильність до девіантної поведінки. The publication analyzes socio-pedagogical work on the prevention of deviant behavior of teenagers. To improve the practice of primary prevention of deviant behavior among teenagers, the "Freedom and Responsibility" program was developed and implemented. At the formative stage of the experimental study, a number of socio-pedagogical measures of the program were implemented. One of the most effective methods was determined to be the completion of the "Addictions" webquest. Positive changes were determined according to the cognitive criterion, in particular, an increase in the level of knowledge of adolescents about the manifestations of deviant behavior, its types, the essence of addictive behavior and its types, the influence of alcohol, tobacco smoking and drugs on a person, which reduced the percentage of students who had a tendency to deviant behavior.
- ДокументКОМП’ЮТЕРНА ЗАЛЕЖНІСТЬ ПІДЛІТКІВ: ПОРАДИ БАТЬКАМ З ПРОФІЛАКТИКИ ІНТЕРНЕТ АДИКЦІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-23) Коваленко, О. Ю.; Романова, І. А.У статті проаналізовано комп'ютерну залежність підлітків, які є найбільш схильними до виникнення інтернет адикції. На відміну від дорослих, вони ще не набули досвіду протидії впливу негативних зовнішніх чинників, тому ризик виникнення комп'ютерних адикцій є досить високим. Зазначено, що для профілактики інтернет залежності підлітків вагомими фактором є співпраця з батьками та надання їм порад з визначення та протидії підліткової адикції. Такий вид роботи має на меті покращення розуміння батьками інтересів своїх дітей та причин виникнення в них комп'ютерної залежності; покращення навичок у вирішенні складних ситуацій; зміцнення родинних зв’язків та зменшення конфліктів. The article analyzes the computer addiction of teenagers, who are most prone to Internet addiction. Unlike adults, they have not yet acquired the experience of counteracting the influence of negative external factors, so the risk of computer addiction is quite high. It is noted that for the prevention of Internet addiction among teenagers, cooperation with parents and giving them advice on identifying and countering teenage addiction is a significant factor. This type of work aims to improve parents' understanding of their children's interests and the causes of their computer addiction; improving skills in solving difficult situations; strengthening family ties and reducing conflicts.
- ДокументКультура інтелектуальної діяльності людей похилого віку(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-11-22) Романова, І. А.Розглянуті питання культури інтелектуальної діяльності людей похилого віку. Рассмотрены вопросы культуры интеллектуальной деятельности пожилых людей.
- ДокументМЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СЕМІНАРСЬКО-ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ З ДИСЦИПЛІНИ «АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ І СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Васильєва, М. П.; Єсіна, Н. О.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.Методичні рекомендації до семінарсько-практичних занять розроблені згідно з пограмою обов'язкової навчальної дисципліни "Актуальні проблеми соціальної роботи і соціальної педагогіки", складеної відповідно до рівня підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти, галузі знань 23 Соціальна робота, спеціальності 231 Соціальна робота. Мета вивчення навчальної дисципліни "Актуальні проблеми соціальної роботи і соціальної педагогіки" – формування і закріплення у майбутніх фахівців уявлення про сучасну соціальну роботу і соціальну педагогіку як наукові галузі, що розвиваються і мають практичне втілення в оновленій соціальній політиці, соціальній і соціально-педагогічній діяльності. Methodical recommendations for seminar-practical classes were developed according to the program of the compulsory educational discipline "Actual problems of social work and social pedagogy", compiled according to the level of training of specialists of the second (master's) level of higher education, field of knowledge 23 Social work, specialty 231 Social work . The purpose of studying the academic discipline "Actual problems of social work and social pedagogy" is to form and consolidate in future specialists the idea of modern social work and social pedagogy as scientific fields that are developing and have a practical embodiment in updated social policy, social and socio-pedagogical activities.
- ДокументМетодичні рекомендації з виконання кваліфікаційної роботи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Васильєва, М. П.; Кабусь, Н. Д.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.Методичні рекомендації визначають процедуру написання й захисту кваліфікаційної роботи відповідно до вимог професійної підготовки майбутнього фахівця соціальній галузі за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти спеціальності 231 "Соціальна робота" у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Methodological recommendations determine the procedure for writing and defending qualification work in accordance with the requirements of professional training of the future specialist in the social sphere at the first (bachelor's) level higher education specialty 231 "Social Work" at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.
- ДокументМетодичні рекомендації з виконання кваліфікаційної роботи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.Методичні рекомендації визначають процедуру написання й захисту кваліфікаційної роботи відповідно до вимог професійної підготовки майбутнього фахівця соціальній галузі за другим (магістерським) рівнем вищої освіти в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Методические рекомендации определяют процедуру написания и защиты квалификационной работы в соответствии с требованиями профессиональной подготовки будущего специалиста социальной отрасли по второму (магистерскому) уровню высшего образования в Харьковском национальном педагогическом университете имени Г. С. Сковороды. Methodical recommendations define the procedure for writing and defense of the qualification work in accordance with the requirements of professional training of a future specialist of the social sector on the second (master's) level of higher education in the Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda.
- ДокументМІЖКУЛЬТУРНИЙ АСИСТЕНТ В ОСВІТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Романова, І. А.; Славгородська, О. А.У публікації досліджено діяльність міжкультурного асистента, яка спрямовується, передусім, на сприяння соціальній адаптації дітей-мігрантів до нового освітнього й культурного середовища. Міжкультурний асистент працює не лише з учнем. На практиці він є своєрідним посередником між школярем і вчителями, однокласниками та батьками. Серед основних напрямів роботи міжкультурного асистента: сприяння інтеграції іноземних учнів до шкільного співтовариства шляхом активізації дітей-мігрантів та їхніх батьків, залучення їх до шкільного життя; збільшення відвідуваності шкільних занять дітьми, які стикалися з міграцією; підтримка учнів-мігрантів у науці та інтеграції з оточенням. The publication examines the activities of an intercultural assistant, which are aimed primarily at facilitating the social adaptation of migrant children to a new educational and cultural environment. An intercultural assistant works not only with a student. In practice, he or she is a kind of intermediary between the student and teachers, classmates and parents. The main areas of work of an intercultural assistant include: facilitating the integration of foreign students into the school community by activating migrant children and their parents, involving them in school life; increasing school attendance of children who have faced migration; supporting migrant students in academics and integration with the environment.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ БІБЛІОТЕРАПІЇ В РОБОТІ З ПІДЛІТКАМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-23) Демідова, Х. О.; Романова, І. А.У публікації досліджено використання бібліотерапії в роботі з підлітками. Формальне визначення терміну «бібліотерапія» походить від латинського терміну «biblio», що означає книга, та грецького терміна «therapia», що означає лікування, догляд за пацієнтами та використовується для допомоги в розумінні проблем. Сам процес використання бібілотерапії в роботі з підлітками має бути заздалегіть спланованим на вирішення конкретних завдань. Доброзичливість, дуалізм і цілісність – основні засади взаємодії соціального педагога з дитиною під час тепарії. За умови системного, цілеспрямованого й технологічно дотриманого процесу використання читання вплив бібілотерапії на підлітків є надзвичайним. The publication examines the use of bibliotherapy in work with adolescents. The formal definition of the term "bibliotherapy" comes from the Latin term "biblio", meaning book, and the Greek term "therapia", which means treatment, care of patients and is used to help understand problems. The very process of using bibilotherapy in working with teenagers should be planned in advance to solve specific tasks. Benevolence, dualism and integrity are the main principles of interaction of a social pedagogue with a child during teparia. Under the condition of a systematic, purposeful and technologically followed process of using reading, the influence of bibliotherapy on teenagers is extraordinary.
- ДокументПрактики надання соціальних послуг у дистанційному режимі(Університет імені Альфреда Нобеля, 2021) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.Статтю присвячено аналізу вітчизняного й закордонного досвіду надання соціальних послуг дис- танційно. На підставі узагальнення практики надання соціальних послуг у дистанційному режимі й те- оретичних досліджень визначено коло клієнтів, з якими використовуються дистанційні форми соціаль- ної роботи. Охарактеризовано переваги дистанційної взаємодії з клієнтами порівняно з традиційними безпосередніми візитами до соціального працівника: забезпечення анонімності для людей у невели- ких спільнотах; збільшення можливостей доступу до соціальних послуг і взаємодії з фахівцем людей з інвалідністю або з проблемами мобільності; доступність для клієнтів сільських або віддалених спільнот (географічний фактор); можливість одночасного спілкування клієнта з декількома фахівцями під час ві- деоконференцій. Визначено ризики організації дистанційної взаємодії з фахівцем: необхідність забез- печення конфіденційності інформації й безпечності дистанційної взаємодії для клієнта у зв’язку з ви- користанням цифрових ресурсів; обмеженість у використанні дистанційної (цифрової) форми взаємо- дії з людьми похилого віку; неможливість використання дистанційних форм роботи у випадках домаш- нього насилля. Виявлено, що постійна супервізія кейсів дозволяє визначити доцільність надання соці- альних послуг очно або дистанційно. Уточнено основні принципи соціальної роботи під час віртуально- го спілкування з отримувачами соціальних послуг. Визначено найбільш поширені ресурси дистанцій- ного спілкування. Аналіз вітчизняних нормативно-правових документів дозволив визначити прогали- ни у наданні соціальних послуг дистанційно в Україні, а також виробити пропозиції змін до стандартів з надання соціальних послуг. Накреслено пріоритетні напрями розбудови системи соціальних послуг у дистанційному режимі на загальнодержавному рівні (забезпечення професійної готовності соціальних працівників до використання цифрових ресурсів у роботі з клієнтами, технічного устаткування для циф- рової взаємодії; нормативна урегульованість можливості надання певних соціальних послуг у дистан- ційному форматі; розробка методології дистанційної роботи в соціальній галузі). The article is devoted to the analysis of domestic and foreign experience in the provision of social services remotely. Based on the generalization of the practice of providing social services remotely and theoretical research, the circle of clients with whom remote forms of social work are used is determined. The advantages of remote interaction with clients compared to traditional ones are described direct visits to a social worker: ensuring anonymity for people in small communities; increasing opportunities for access to social services and interaction with a specialist of people with disabled or with mobility problems; accessibility to customers in rural or remote communities (geographical factor); the possibility of simultaneous communication of the client with several specialists during video conferences. The risks of organizing remote interaction with a specialist are identified: the need to ensure the confidentiality of information and the safety of remote interaction for the client in connection with the use of digital resources; limitation in using a remote (digital) form of interaction with the elderly; impossibility of using remote forms of work in cases of domestic violence. It was found that constant supervision of cases allows to determine the expediency of providing social services face-to-face or remotely. The main principles of social work during virtual communication with recipients of social services have been clarified. The most common remote communication resources have been identified. The analysis of domestic legal documents made it possible to identify gaps in the provision of social services remotely in Ukraine, as well as to develop proposals for changes to the standards for the provision of social services. The priority areas of development of the system of social services in remote mode at the national level (ensuring professional readiness of social employees to use digital resources in working with clients, technical equipment for digital interaction; normative regulation of the possibility of providing certain social services in a remote format; development of remote work methodology in the social field).
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО КЛАСУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-10-27) Славгородська, О. А.; Романова, І. А.Стаття присвячена визначенню особливостей підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах. Визначено напрями професійної діяльності соціального педагога в інклюзивному класі, проаналізовано зміст готовності соціальних педагогів до професійної діяльності в інклюзивному класі, визначено особливості практико-орієнтованої підготовки здобувачів до роботи в інклюзивному класі. The article is devoted to determining the peculiarities of training future social pedagogues to work with children with special educational needs at inclusive classes. The directions of professional activity of a social pedagogue at an inclusive classroom are determined, the content of readiness of social pedagogues for professional activity at an inclusive classroom is analysed, the peculiarities of practice-oriented training of students to work at an inclusive classroom are determined.
- ДокументПідготовка майбутніх соціальних педагогів і працівників до реалізації методики СООП (самоорганізований освітній простір)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.; Василенко, О. М.; Печерських, Т. П.Навчальний посібник розроблений у межах реалізації тристоронньої угоди про навчання соціальних педагогів і працівників реалізації методики "Самоорганізований освітній простір" ( за програмою "DARE III : Мрій. Досягай. Усвідомлюй. Виражай. Сприйняття стійкості та самореалізації дітей та спроможності дорослих до їх захисту" ) між Харківським національним педагогічним університетом імені Г. С. Сковороди, Харківським обласним благодійним фондом "Соціальна служба допомоги" і Міжнародним фондом "Карітас Відень". Матеріали навчального посібника можуть бути корисними для використання науковцями, фахівцями соціальної й педагогічної галузей, які працюють з дітьми в позанавчальної діяльності. Учебное пособие разработано в рамках реализации трехстороннего соглашения об обучении социальных педагогов и работников реализации методики "Самоорганизующееся образовательное пространство" (по программе "DARE III: Мечтай. Достигай. Осознавай. Выражай. Восприятие устойчивости и самореализации детей и способности взрослых к их защите") между Харьковским национальным педагогическим университетом имени Г. С. Сковороды, Харьковским областным благотворительным фондом "Социальной службы помощи" и Международным фондом "Каритас Вена". Материалы учебного пособия могут быть полезными для использования учеными, специалистами социальной и педагогической отраслей, работающих с детьми во внеучебной деятельности. The materials of the newcomer can be cynical for victorious science, fachivtsy of social and pedagogical galuzei, as they work with children in the late afternoon. The manual was developed within the framework of the implementation of a tripartite agreement on training social educators and workers in the implementation of the methodology "Self-organizing educational space" (according to the program "DARE III: Dream. Achieve. Realize. Express. Perceptions of resilience and self-realization of children and the ability of adults to protect them") between Kharkiv National Pedagogical University named after G.S. Skovoroda, Kharkiv Regional Charitable Foundation "Social Assistance Service" and the International Fund "Caritas Vienna". The materials of the textbook can be useful for use by scientists, specialists in the social and pedagogical industries, working with children in extracurricular activities.
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ПІДТРИМКИ СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В ГРОМАДСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЯХ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-10-27) Романова, І. А.; Товстий, Т. В.У статті проаналізовано досвід вивчення основ соціального підприємництва в підготовці майбутніх соціальних працівників. На основі аналізу специфіки діяльності соціального працівника в територіальній громаді, в громадській організації, у сфері зайнятості визначено, що готовність соціального працівника здійснювати підтримку соціального підприємництва в діяльності громадської організації може бути забезпечена тільки цілеспрямованою підготовкою здобувачів за цілою низкою освітніх компонентів: «Соціальне підприємництво», «Соціальна робота в територіальній громаді», «Соціальна робота в громадських організаціях», «Соціальна робота в сфері зайнятості», «Виробнича практика на підприємствах» та інших. The article analyses the experience of studying the basics of social entrepreneurship in the training of future social workers. Based on the analysis of the specifics of the social worker's activities in the territorial community, in a nongovernmental organization, in the field of employment, it is determined that the readiness of a social worker to support social entrepreneurship in the activities of a non-governmental organization can only be ensured by targeted training of applicants in a number of educational components: "Social Entrepreneurship", "Social Work in the Territorial Community", "Social Work in NGOs", "Social Work in the Field of Employment", " Practice at Enterprises" and others.
- ДокументПідготовка майбутніх соціальних працівників до підтримки інтелектуальної активності літніх людей в умовах карантину(Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2021) Романова, І. А.; Васильєва, М. П.Карантинні обмеження виявили проблеми в роботі соціальних інституцій з літ-німи людьми у напрямі підтримки інтелектуальної активності. Для поширення досвіду визначено необхідним узагальнити особливості підготовки майбутніх соціальних працівників до підтримки інтелектуальної активності літніх людей в умовах карантинних обмежень у ХНПУ імені Г.С.Сковороди. В освітньо-професійній програмі «Соціальна педагогіка» з підготовки здобувачів пер-шого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності «Соціальна робота» в ХНПУ імені Г.С.Сковороди виділено освітні компоненти, які дозволяють набути необхідних загальних і фахових компетентностей для роботи з літніми людьми в напрямі підтримки інтелектуальної активнос-ті. Доведено, що проблема підтримки інтелектуальної активності літніх людей входить до на-прямів наукових пошуків здобувачів. Вивчення змісту сайтів соціальних інституцій щодо підтримки інтелектуальної активності літніх людей; консультації зі стейкхолдерами ‒ громадськими органі-заціями, які надають соціальні послуги літнім людям, визначили необхідні доповнення до тематики освітніх компонентів. Проведене дослідження виявило необхідність комплексного підходу до розв’язання проблеми підтримки інтелектуальної активності літніх людей в умовах карантинних обмежень: на загальнодержавному рівні мають бути розроблені рекомендації для роботи з літніми людьми у визначеному напрямі; необхідною є розробка єдиної дозвіллєвої платформи для соціальної роботи з різними категоріями клієнтів соціальної галузі на рівні територіальної громади або дер-жави, яка містила б ресурси й для літніх людей, можливості для проведення спільних віртуальних заходів (ігор, квестів, віртуальних виставок, майстер-класів) між клієнтами різних соціальних ін-ституцій; в освітньо-професійні програми підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти мають бути внесені необхідні освітні компоненти, що забезпечать готовність фахів-ців соціальної галузі до роботи з підтримки інтелектуальної активності літніх людей в умовах карантинних обмежень.Quarantine restrictions revealed problems of social institutions in working with the elderly in the direction of supporting intellectual activity. In order to spread the experience, it is necessary to gener-alize the peculiarities of training future social workers to support the intellectual activity of the elderly in the conditions of quarantine restrictions at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The educa-tional components that allow to acquire the necessary general and professional competencies to work with the elderly people in the direction of supporting intellectual activity are identified in the educational and pro-fessional program "Social Pedagogy" at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. It is proved that the problem of supporting the intellectual activity of the elderly is one of the directions of scientific re-search of students. The necessary additions to the educational components were determined on the basis of studying the content of the sites of social institutions to support the intellectual activities of the elderly, con-sultations with stakeholders - public organizations that provide social services to the elderly. The study re-vealed the need for a comprehensive approach to solving the problem of supporting the intellectual activity of older people in quarantine restrictions: 1) at the national level should be developed recommendations for working with older people in this direction; 2) it is necessary to develop a single leisure platform for social work with different categories of clients at the level of local community or state, which would contain re-sources, including for the elderly, opportunities for joint virtual events (games, quests, virtual exhibitions, workshops, classes, etc.) between clients of different social institutions; 3) in the training programs for future social workers it is necessary to include educational components that will ensure their readiness to support the intellectual activity of older people in quarantine restrictions.
- ДокументПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ ДО ПРОФІЛАКТИКИ НАРКОТИЧНОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-10-27) Бичева, В. А.; Романова, І. А.У статті охарактеризовано особливості підготовки майбутніх соціальних педагогів і працівників для проведення профілактики вживання наркотичних речовин підлітками. Запропоновано комплекс заходів до структурної моделі підготовки здобувачів, які сприятимуть підвищенню готовності фахівців працювати в цьому напрямі. The article deals with the peculiarities of training future social pedagogues and workers for the prevention of drug use by adolescents. A set of measures to the structural model of training of applicants is proposed, which will help to increase the readiness of specialists to work in this area.
- ДокументРОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ ЗГУРТОВАНОСТІ СУСПІЛЬСТВА(Видавнича група «Наукові перспективи», 2023) Васильєва, М. П.; Коваленко, Д. В.; Романова, І. А.У сучасних умовах актуальною суспільною потребою є забезпечення соціальної згуртованості українського суспільства навколо європейських цінностей в напрямі євроінтеграції. Потенціалом у забезпеченні цього процесу виступає соціальне виховання підростаючого покоління (дітей і молоді), як прогресивно налаштованого на позитивні зміни і ефективність розвитку як власної особистості, так і суспільства в цілому. Саме соціальне виховання є визначальним у процесі становлення та розвитку особистості, оскільки спрямоване на формування ієрархії соціальних цінностей, соціальних якостей, просоціальної поведінки. У цьому процесі провідна роль належить соціальній активності особистості. Студентська молодь, що перебуває в активному стані реалізації потреб і запитів і є відкритою і здатною до опанування нового досвіду в усіх сферах, виступає провідним об’єктом соціального виховання і активним суб’єктом в опануванні європейських практик з розвитку соціальної активності. Від тих напрямів, арсеналу методів, засобів організації діяльності зі студентською молоддю, спрямованих на забезпечення компонентів соціальної активності, залежить ефективність соціального виховання студента як дієвого суб’єкта у соціальному згуртуванні українського суспільства. У статті розкрито зміст поняття «соціальна активність» і її структуру; особливості її формування й розвитку і роль соціального виховання особистості в цьому процесі; узагальнено поняття «соціальна згуртованість суспільства». Зважаючи на необхідність спрямування зусиль на забезпечення розвитку визначених компонентів соціальної активності у студентської молоді, окреслено напрями організації діяльності студентів у закладі вищої освіти. Ураховуючи наявний досвід європейських країн у розвитку соціальної активності молоді, визначено перспективу вивчення європейських практик і їхню адаптацію до реальних умов і можливостей вітчизняної практики соціального виховання. Основні методи, використані в дослідженні, – теоретичний аналіз, синтез, систематизація, узагальнення, порівняння. In modern conditions, an actualized social need is to ensure the social cohesion of Ukrainian society around European values in the direction of European integration. The social education of the younger generation (children and youth) is the potential for ensuring this process, as it is progressively oriented towards positive changes and the effectiveness of the development of both their own personality and society as a whole. It is social education that is decisive in the process of personality formation and development, as it is aimed at forming a hierarchy of social values, social qualities, and prosocial behavior. In this process, the leading role belongs to the social activity of the individual. Student youth, who are in an active state of realizing needs and requests and are open and capable of mastering new experience in all areas, act as a leading object of social education and an active subject in mastering European practices for the development of social activity. The effectiveness of the social education of the student as an effective subject in the social cohesion of Ukrainian society depends on those areas, an arsenal of methods, means of organizing activities with student youth, aimed at ensuring the components of social activity. The article reveals the meaning of the concept of "social activity" and its structure; peculiarities of its formation and development and the role of social education of the individual in this process; the concept of "social cohesion of society" is generalized. Taking into account the need to focus efforts on ensuring the development of certain components of social activity among student youth, the directions of the organization of students' activities in the institution of higher education are presented. Taking into account the existing experience of European countries in the development of social activity of young people, the perspective of studying European practices and their adaptation to the real conditions and possibilities of the domestic practice of social education is determined. The main methods used in the study - analysis, synthesis, systematization, generalization, comparison.