Перегляд за Автор "Пивовар, Ю. О."
Зараз показано 1 - 6 з 6
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументДидактична гра (іноземною мовою) як засіб активізації когнітивної складової комунікативної компетенції молодших школярів(Центр міжнародного наукового співробітництва, видавництво "ТК Меганом", Київ, 2020) Пивовар, Ю. О.У статті з’ясовано й уточнено педагогічні умови використання дидактичних ігор на уроках з іноземної мови як засобу розвитку мотивації та когнітивних здібностей молодших школярів. Зокрема проаналізовано наукові погляди відомих учених на дидактичну потужність гри у процесі навчання в молодшій школі та можливості їх інтерпретації у відповідності до основних засад концепції Нової української школи. Окрема увага звертається до шляхів формування як класичних компетентностей (комунікативної, пізнавальної тощо), так і нових, сучасних умінь, що створюють усебічно розвинену особистість, – ініціативність та підприємливість, спілкування іноземними мовами, економічна грамотність, прагнення до самовираження та інші. З’ясовано, що саме в тому віці, коли молодший школяр проходить основні стадії особистісного розвитку, дидактична гра здатна створити сприятливі умови для цього, а на уроці іноземної мови допомогти подолати бар’єр у спілкуванні. В статье уточняются педагогические условия использования дидактических игр на уроке иностранного языка как средства развития мотивации и когнитивных способностей младших школьников. В частности проанализированы научные взгляды известных ученых на дидактический потенциал игры в процессе обучения в младшей школе и возможности их интерпретации в соответствии с принципами концепции Новой украинской школы. Особое внимание обращается пути формирования как классических компетентностей (коммуникативной, познавательной и т.д.), так и новых, современных умений, формирующих всесторонне развитую личность, – инициативность и предприимчивость, общение на иностранном языке, экономическая грамотность, стремление к самовыражению и другие. Выяснено, что именно в возрасте, когда младший школьник проходит основные стадии личностного развития, дидактическая игра способна создать благоприятные условия для этого, а на уроке иностранного языка помочь преодолеть барьер в общении. The article touches upon the issue of the pedagogical terms of use of didactic games in classes in foreign languages as means of motivation development and cognition of the junior pupils. It gives a detailed analysis of the scientific perspectives of famous scientists on the didactic power of the game in the educational process in the primary school and their interpretability according to main provisions of the concept of the New Ukrainian School, which main motive is childcentrism in teaching. The central challenge of the New Ukrainian School is realization of main public obligations by teachers and targeting the research of forms, teaching approaches, methods, establishing author programs, diversification of the teaching technologies. Much attention is given to the ways of forming of both classic competences (communicative, cognitive etc.) and new, modern abilities, that create all-round developed personality: leadership, enterprise, foreign language communication, economic literacy, striving on self expression in education and culture, technical, natural, intercultural, informational, civil-society competence etc. It is investigated that exactly in the age when the primary school student goes through the major phases of personal development, the didactic game is able to create enabling environment for this and to help to overcome the communication barrier in foreign language class. It is spoken in detail about the value of paying attention to the development of the cognitive component of the communicative competence as soon as possible, because a child should know how to take interest in knowledge and to aim for knowledge, which happens through the game. The following conclusions are drawn: the game is called a specific socialization school for children, because on the one hand it is a manifestation of culture of conduct, culture of communication, raising children outside of the game, and on the other hand interesting content of games, representation of teamwork, noble deeds promotes the development of friendship and it’s used to bind the group. Such unity of gaming and real interactions helps to establish the moral rectitude of the children’s behavior. Didactic games develop children’s speech skills, enrich and form mental lexicon.
- ДокументЗбірка додаткових завдань до підручника «Aspekte B1» для самостійної роботи студентів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2015-09-21) Скачкова, В. В.; Кутова, Н. Ю.; Кошечкіна, Т. М.; Тарарак, М. Ю.; Пивовар, Ю. О.Збірка додаткових завдань до підручника «Aspekte B1» - є важливою практичною допомогою для студентів та викладачів практичного курсу німецької мови. Це синтезований посібник, що цілком забезпечує учасників навчального процесу дидактичним матеріалом для аудиторної та самостійної роботи, надає можливість систематизувати теоретичний матеріал із граматичних тем, висвітлених у підручнику, актуалізувати лексичний матеріал та ознайомитися з інформацією з країнознавчої тематики, дізнатися про цікаві факти з історії та культури Німеччини. Пропонуються також перекладні вправи, які містять актуальну лексику підручника; наявні також додаткові тексти для читання, розуміння та переказу з актуальних тем підручника, творчі завдання для написання творів, цитати видатних людей з метою спонукання до дискусії; додаткові завдання для аудіювання, а також вправи для групової та партнерської роботи. The collection of supplementary assignments for the textbook “Aspekte B1” is designed to provide students and German teachers with extra practical assistance. The collection fully supplies parties of the educational process with didactic material for class and unsupervised work. The collection enables to systematize theoretical issues from grammar areas covered in the textbook, make use of the lexical material, become familiar with data on regional geography and learn interesting facts about German history and culture. The collection contains translation exercises that include the topical vocabulary from the textbook; extra texts for reading, understanding and retelling on up-to-date topics from the textbook; creative writing assignments, quotations by outstanding people aimed to induce to a discussion, additional listening tasks and exercises for group and pair work.
- ДокументОсобливості раннього вивчення іноземної мови у фокусі інтерпретації сучасних німецьких методик(Видавництво "ТК Меганом", 2017) Пивовар, Ю. О.Статтю присвячено вивченню організації навчання іноземних мов дітей дошкільного віку, зокрема, досліджено особливості дитячої психології у ранньому віці, а також критично осмислено шляхи творчого використання методичних надбань дитсадків та студій раннього розвитку Німеччини крізь призму діяльності вітчизняних педагогів, психологів та вихователів. Статья посвящена изучению организации обучения иностранным языкам детей дошкольного возраста, в частности, исследованию особенностей детской психологии в раннем возрасте, а также критическому осмыслению возможности творческого использования методических идей детских садов и студий раннего развития Германии путём их адаптации к деятельности отечественных педагогов, психологов и воспитателей. This article studies certain aspects of organizing foreign language training for preschool children. It seeks to prove the efficiency of such globally established teaching methods as the communicative method, suggestopedia, and the total physical response method as implemented at Ukrainian preschool establishments. It focuses on the history of their development in the context of international education as well as their role in the development of speech in young children. The article explores a number of early agespecific psychological features while providing a critical evaluation of possible ways of applying educational materials developed by kindergartens as well as data of German early development studies in terms of activities of Ukrainian educators, psychologists, and kindergarten teachers.
- ДокументПроблема культурної ідентичності крізь призму історичної спадщини Німеччини(Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2019-05-17) Пивовар, Ю. О.; Дворнікова, О.У статті звернено увагу на політику сучасної Німеччини щодо проблеми культурної ідентичності – так званої «політики пам’яті». Розглянуто питання актуального стану національної ідентичності в німецькомовному просторі й динаміку його розвитку на тлі переосмислення історичної спадщини народу, зокрема її вплив на виховання національно свідомої молоді. В статье обращается внимание на политику современной Германии в отношении к проблеме культурной идентичности – так называемой «политики памяти». Рассматриваются вопросы актуального состояния национальной идентичности немецкоязычного пространства и динамика его развития на фоне переосмысления исторического наследия народа, а именно ее влияние на воспитание национально сознательной молодёжи. The article focuses on the policy of contemporary Germany regarding the issue of cultural identity – the so-called “memory policy”. The questions of the actual state of national identity in the German-speaking space and the dynamics of its development on the background of rethinking the historical heritage of the people, in particular its influence on the education of nationally conscious youth, are considered.
- ДокументТРАДИЦІЇ ФОНДОВОЇ ПОЛІТИКИ НІМЕЧЧИНИ ЩОДО ФІНАНСОВОЇ ПІДТРИМКИ ОБДАРОВАНОЇ МОЛОДІ(Видавництво "ТК Меганом ", 2016) Пивовар, Ю. О.Німеччина вирізняється своєю розвинутою системою соціальної підтримки обдарованої особистості, завданням якої є надання можливості розкриття та використання творчого потенціалу молоді для зміцнення країни та розвитку німецької науки й виробництва. Сприяння розвитку юних талантів відбувається як на державному, так і на приватному рівні, основна роль у якому відводиться соціально-педагогічній політиці фондів. Стаття має за мету аналіз традиції залучення приватної ініціативи до фінансової підтримки обдарованих, а також висвітлення актуального стану системи духовної та матеріальної допомоги молодих талантів у ФРН. Особлива увага приділяється дослідженню напрямів діяльності фондів. Германия отличается своей развитой системой социальной поддержки одаренной личности, задачей которой является предоставление возможности раскрытия и использования творческого потенциала молодежи для укрепления страны и развития немецкой науки и производства. Содействие развитию юных талантов происходит как на государственном, так и на частном уровне, основная роль в котором отводится социально-педагогической политике фондов. Целью статьи является анализ традиций привлечения частной инициативы в финансовой поддержке одаренных, а также изучение актуального состояния системы духовной и материальной помощи молодых талантов в ФРГ. Особое внимание уделяется исследованию направлений деятельности фондов. Germany stands out for its well-developed system of social support for gifted person, whose task is to provide disclosure and use the creative potential of young people to strengthen the country and the development of German science and production. Promoting young talent is both the public and the private level, in which the main role is given to social and educational policy funds. The article aims to analyze tradition of attracting private initiative for gifted financial support and coverage of the current state of spiritual and material support young talents in Germany. Special attention is given to research areas of activity.
- ДокументХудожня репрезентація концепту «TRAUM» у романі М. Мозер «Острів домогосподарок»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017) Пивовар, Ю. О.Статтю присвячено визначенню мовних та стилістичних особливостей репрезентації концепту „TRAUM“ у романі сучасної німецької письменниці М. Мозер «Острів домогосподарок», оскільки вивчення сутності та функцій цього поняття є упродовж останніх десятиліть об’єктом досліджень у галузі лінгвістики, когнітивної лінгвістики, лінгвістики тексту тощо. Особлива увага приділяється компаративному аналізу семантичного поля лексем «мрія» та «сон» в українській мові і лексеми «Traum» у німецькій, що сприяє глибшому розумінню мовної картини світу, створеною авторкою роману. Статья посвящена определению языковых и стилистических особенностей репрезентации концепта „TRAUM“ в романе современной немецкой писательницы М. Мозер «Остров домохозяек», поскольку изучение сущности и функций этого понятия является в течение последних десятилетий объектом исследований в области лингвистики, когнитивной лингвистики, а также лингвистики текста. Особенное внимание уделяется компаративному анализу семантического поля лексем «мечта» и «сон» в украинском языке и лексемы «Traum» в немецком языке, что способствует более глубокому пониманию языковой картины мира, созданной автором романа. The article is devoted to the definition of linguistic and stylistic features of the representation of the concept "TRAUM" in the novel "Island of Housewives" by the modern German writer M. Moser, since in recent decades the study of the essence and functions of this concept has been the object of research in the field of linguistics, cognitive linguistics and linguistics of text. Particular attention is paid to the comparative analysis of the semantic field of the lexemes "мрія" and "сон" in the Ukrainian language and the lexemes "Traum" in German, which contributes to a deeper understanding of the linguistic picture of the world created by the author of the novel.