Перегляд за Автор "Партола, В. В."
Зараз показано 1 - 18 з 18
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАналіз формування інклюзивної компетентності у майбутніх учителів початкових класів (досвід Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди)(Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2022) Партола, В. В.; Смолянюк, Н. М.; Білецька, С. А.У статті розкрито питання формування у майбутніх учителів початкових класів інклюзивної компетентності з досвіду роботи факультету початкового навчання Харківського національного педагогічного університету Г. С.Сковороди. Надано визначення понять «інклюзія», «інклюзивна освіта», «інтеграція». Схарактеризовано модель формування інклюзивної компетентності у майбутнього вчителя початкових класів на факультеті початкового навчання Харківського Національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. З’ясовано, що під час навчання в університеті, зокрема, питання інклюзивного навчання порушено у таких навчальних дисциплінах, як: Організація корекційнореабілітаційної діяльності; Спеціальна (корекційна) педагогіка; Організація здоров’язбережувального середовища у початковій школі та інші. В інклюзивній компетентності майбутніх вчителів початкових класів особливого значення набувають предмети Методики з спеціальними методиками навчання: Методика навчання української мови зі спеціальними методиками та каліграфія, Методика навчання мови у школах національних меншин зі спеціальними методиками, Методика навчання освітньої галузі «Математика» зі спеціальними методиками, Методика навчання предмету «Я досліджую світ» зі спеціальними методиками, Фізичне виховання з методикою навчання зі спеціальними методиками, Методика навчання мистецьких дисциплін (Образотворче мистецтво. Музичне виховання. Хореографія) зі спеціальними методиками, Методика навчання мистецьких дисциплін (Образотворче мистецтво. Музичне виховання. Хореографія) зі спеціальними методиками, Дизайн і технології з методикою навчання та спеціальними методиками тощо. Важливу роль в формуванні інклюзивної компетентності здобувачів факультету початкового навчання ХНПУ ім. Г .С. Сковороди відіграють педагогічні практики у закладах загальної та спеціальної освіти, Педагогічний проєкт «Школа професійного зростання «День у школі», залучення до волонтерської діяльності. Беззаперечно позитивний результат має наукова діяльності здобувачів, що здійснюється під керівництвом викладачів кафедр (курсові роботи, кваліфікаційні наукові роботи магістрів доповіді для виступу на науково-практичних конференціях з подальшою публікацією та інше. The article reveals the issue of formation of inclusive competence in future primary school teachers from the experience of the Faculty of Primary Education of Kharkiv National Pedagogical Univer № 1 ( 3 ) 202 2 sity GS Skovoroda. The definitions of "inclusion", "inclusive education", "integration" are given. The model of formation of inclusive competence in the future primary school teacher at the faculty of primary education of Kharkiv National Pedagogical Unive rsity named after G.S. Frying pans. It was found that while studying at the university, in particular, the issue of inclusive education was raised in such disciplines as: Organization of correctional and rehabilitation activities; Special (correctional) pe dagogy; Organization of a healthy environment in primary school and others. In the inclusive competence of future primary school teachers of special importance are the subjects Methods with special teaching methods: Methods of teaching Ukrainian with spec ial methods and calligraphy, Methods of teaching languages in schools of national minorities with special methods, Methods of teaching "Mathematics" with special methods, Methods teaching the subject "I explore the world" with special techniques, Physical education with teaching methods with special techniques, Methods of teaching art disciplines (Fine Arts. Music education. Choreography) with special techniques, Methods of teaching art disciplines (Fine Arts. Music education. Choreography) with special tec hniques, Design and technology with teaching methods and special techniques and more. An important role in the formation of inclusive competence of students of the Faculty of Primary Education KhNPU. G.S. Frying pans play pedagogical practices in general a nd special education institutions, Pedagogical project "School of professional growth" Day at school ", involvement in volunteering. Undoubtedly, the scientific activity of the applicants has a positive result, which is carried out under the guidance of te achers of departments (term papers, qualifying research papers of masters reports for presentation at scientific and practical conferences with subsequent publication and more.
- ДокументВиявлення творчих якостей дитини дошкільного віку(Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія неперервної освіти», 2017) Сюйфен, Цзі; Партола, В. В.Статтю присвячено особливостям дитини дошкільного віку. Було встановлено, що дошкільний вік вважається сприятливим періодом для прояву особистості дитини в різних галузях знань і творчості. Визначено, що головною особливістю особистого розвитку дитини дошкільного віку є творчість, що у свою чергу є нормальною особливістю віку дитини. Визначено, що творча особистість дитини дошкільного віку - це комплекс властивостей особистості. З творчістю нерозривно пов'язані такі якості особистості дошкільника, як продуктивна уява, творче мислення та активність, наявність творчих нахилів та здібностей, мотивації та суб'єктивного досвіду творення. Крім того до цього переліку додаються такі якості, як захопленість творчою діяльністю, оригінальність, ініціативність, швидке орієнтування в незнайомих ситуаціях, незвична напруженість уваги, сприйнятливість, інтуїція, широта знань, ухилення від шаблону, завзятість, висока самоорганізація, колосальна працездатність, задоволеність не тільки досягненням мети творчості, скільки самим творчим процесом. Статья посвящена особенностям ребенка дошкольного возраста. Было установлено, что дошкольный возраст считается благоприятным периодом для проявления личности ребенка в различных областях знаний и творчества. Определено, что главной особенностью личного развития ребенка дошкольного возраста является творчество, в свою очередь является нормальной особенностью возраста ребенка. Определено, что творческая личность ребенка дошкольного возраста - это комплекс свойств личности. С творчеством неразрывно связаны такие качества личности дошкольника, как продуктивное воображение, творческое мышление и активность, наличие творческих наклонностей и способностей, мотивации и субъективного опыта созидания. Кроме того в этот перечень добавляются такие качества, как увлеченность творческой деятельностью, оригинальность, инициативность, быстрое ориентирование в незнакомых ситуациях, необычная напряженность внимания, восприимчивость, интуиция, широта знаний, уклонение от шаблона, упорство, высокая самоорганизация, колоссальная работоспособность, удовлетворенность не только достижением цели творчества, сколько самим творческим процессом. The article is devoted to the features of a preschool child. It was found that the preschool age is considered a favorable period for the manifestation of the child's personality in various fields of knowledge and creativity. It is determined that the main feature of personal development of a child of preschool age is creativity, which in turn is a normal feature of the child's age. It is determined that the creative personality of a child of preschool age is a complex of personality traits. Such qualities of preschooler's personality are inextricably linked with creativity, such as productive imagination, creative thinking and activity, presence of creative inclinations and abilities, motivation and subjective experience of creation. In addition to this list are added such qualities as passion for creative activity, originality, initiative, quick orientation in unfamiliar situations, unusual attention span, receptivity, intuition, breadth of knowledge, evasion of pattern, persistence, high self-organization, achieving the goal of creativity, how much the most creative process.
- ДокументДосвід здійснення міждисциплінарної інтеграції у процесі підготовки фахівців дошкільної освіти на кафедрі і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Мітра, 2021-03-31) Іонова, О. М.; Партола, В. В.; Старікова, Л. П.У статті визначено напрями здійснення міждисциплінарної інтеграції у процесі підготовки фахівців дошкільної освіти. Акцентовано увагу на значенні діяльності за виділеними напрямами для навчання майбутніх фахівців. Обґрунтовано впровадження міждисциплінарної інтеграції як умови реалізації інтегрованого підходу у закладах вищої освіти. В статье определены направления осуществления междисциплинарной интеграции в процессе подготовки специалистов дошкольного образования. Акцентировано внимание на значении деятельности по выделенным направлениям для обучения будущих специалистов. Обоснованно внедрения междисциплинарной интеграции как условия реализации интегрированного подхода в учреждениях высшего образования. The article identifies areas for interdisciplinary integration in the training of preschool education. Emphasis is placed on the importance of activities in selected areas for the training of future professionals. The introduction of interdisciplinary integration as a condition for implementing an integrated approach in higher education institutions is substantiated.
- ДокументЗасвоєння майбутніми вихователями дитячого садка різних стилів педагогічного спілкування під час вивчення дисциплін природничо-математичного циклу(Класичний приватний університет (КПУ), 2016-09-21) Партола, В. В.; Смолянюк, Н. М.У статті розглянуто процес підготовки майбутніх вихователів до використання різних стилів спілкування в процесі занять природничо-математичного циклу. Визначено основні форми та методи роботи з формування в студентів знань про стилі педагогічного спілкування, умінь і навичок оптимального їх вибору в конкретній педагогічній ситуації та використання їх у роботі з дітьми дошкільного віку. Наведено конкретні приклади вдосконалення вмінь використання різних стилів спілкування в процесі ознайомлення дітей дошкільного віку з природою та формування в них елементарних математичних уявлень. В статье рассматривается процесс подготовки будущих воспитателей к использованию различных стилей общения в процессе занятий естественно-математического цикла. Определены основные формы и методы работы по формированию у студентов знаний о стиле педагогического общения, умений и навыков оптимального их выбора в конкретной педагогической ситуации и использование их в работе с детьми дошкольного возраста. Приведены конкретные примеры совершенствования умений использования различных стилей общения в процессе ознакомления детей дошкольного возраста с природой и формирования у них элементарных математических представлений. The article discusses the process of training the future teachers to operate the different communication styles in the process of studying disciplines on mathematical and natural sciences. The man styles of pedagogical communication are given. The main potential features are defined for such disciplines as “The Basics of Natural science. Methods of Introducing Children to Nature” and “The Methods of the Elementary Mathematical Concepts Formation” for students of the Faculty of Preschool Education who learn to operate the various styles of pedagogical communication while working with children of preschool age. The article brings into focus the basic forms and methods of work on obtaining the knowledge of pedagogical communication styles, forming their optimal choice skills in specific pedagogical situations and their use while working with children of preschool age. Specific examples are given on improving the skills in using different communication styles to introduce nature and elementary mathematical concepts to preschool children by a nursery teacher of the modern preschool institution. Different methods and techniques of work with future nursery teachers are substantiated, namely the problems solving method, brainstorming method, the method of business games which prepare the students for using various styles of pedagogical communication in the process upbringing of children of preschool age.
- ДокументЗміст освіти як засіб формування загальнонавчальних умінь молодших учнів вальдорфської школи(Wyższa Szkoła Lingwistyczna w Częstochowa, 2018) Партола, В. В.Проаналізовано основні аспекти змісту початкової освіти з позиції вирішення проблеми формування загальнонавчальних умінь молодших учнів вальдорфської школи. Уточнено, що програми навчання забезпечують процес формування загальнонавчальних умінь як складової цілісного розвитку дитини. Показано, що такий підхід визначає якісне розширення терміну «шкільний предмет» на термін «предметна область». Це означає, що будь-яка навчальна дисципліна, крім предметного змісту, має всебічну спрямованість (вплив на мислення, почуття та волю школярів) та передбачає інтеграцію шкільних предметів (поєднання вивчення пізнавальних предметів із елементами мистецтва та праці). Проанализированы основные аспекты содержания начального образования с позиции решения проблемы формирования общеобразовательных умений младших школьников вальдорфской школы. Уточнено, что программы обучения обеспечивают процесс формирования общеобразовательных умений как составляющей целостного развития ребенка. Показано, что такой подход определяет расширение термина «школьный предмет» на термин «предметная область». Это означает, что любая учебная дисциплина, кроме предметного содержания, имеет всестороннюю направленность (влияние на мышление, чувства и волю школьников) и предусматривает интеграцию школьных предметов (сочетание изучения познавательных предметов с элементами искусства и труда). The main aspects of the content of primary education at Waldorf school have been analyzed from the position of solution to the problem of formation of junior schoolchildren’s general educational skills. It has been clarified that training programs provide the process of formation of general educational skills as a component of child’s holistic development. It has been shown that this approach determines qualitative expansion of the term «school subject» to the term «subject area». It means that any educational discipline besides its subject content has comprehensive orientation (influence on schoolchildren’s thinking, feeling and will) and involves integration of school subjects (combination of study of cognitive subjects with elements of art and labour).
- ДокументЛогоритміка у корекційно-логопедичної роботи з дітьми дошкільного віку із ЗНМ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-18) Суровцова, Є. Р.; Партола, В. В.Авторами статті досліджено роль логоритмічних занять у корекційній роботі з дітьми із загальним недорозвиненням мовлення. The authors of the article investigated the role of logorhythmic classes in corrective work with children with general underdevelopment of speech.
- ДокументМЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ ТА ПРИРОДНИЧО-ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ У ЗДО(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-14) Смолянюк, Н. М.; Партола, В. В.У публікації проаналізовано підготовку майбутніх вихователів до формування логіко-математичної та природничо-екологічної компетентності дошкільників у закладах дошкільної освіти. Зазначено, що основними в професійній методичній підготовці майбутніх фахівців із дошкільної освіти до формування логіко-математичної та природничо-екологічної компетентності дитини є такі форми навчання, як лекції, практичні заняття та самостійна робота здобувачів. У реалізації технологій в умовах дистанційного навчання на практичних заняттях використовуються інтерактивні дошки Trello, Padlet, Canva. Для створення власного навчального цифрового контенту (створення робочих листів, підготовці інтерактивних завдань та діагностувальних робіт) здобувачі використовують сервіси Learning Apps та Wizer. The publication analyzes the preparation of future educators for the formation of logical-mathematical and natural-ecological competence of preschoolers in preschool education institutions It is noted that the main methods of professional training of future specialists in preschool education for the formation of a child's logical-mathematical and natural-ecological competence are such forms of education as lectures, practical classes and independent work of students. Interactive whiteboards Trello, Padlet, Canva. Applicants use Learning Apps and Wizer services to create their own educational digital content (creation of worksheets, preparation of interactive tasks and diagnostic works).
- ДокументМетодичні рекомендації до проведення експерименту «Школа професійного зростання» (День у школі) для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 013 – Початкова освіта(ПП «Стиль-Издат», 2020) Гавриш, І. В.; Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.; Партола, В. В.; Старікова, Л. П.; Ушмарова, В. В.; Філатова, Л. С.; Шишенко, В. О.Методичні рекомендації складено на основі 4-річного експериментального проєкту «Школа професійного зростання» (День у школі), до якого було залучено професорсько-викладацький склад кафедр факультету початкового навчання. Підготовлені матеріали призначено для супроводу перебування (педагогічної практики) здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти один день на тиждень у закладах загальної середньої освіти й охоплюють дисципліни педагогічного та природничо-математичного циклів. У методичних рекомендаціях наведено програми практикумів та розкрито особливості поєднання практичної підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти у закладах загальної середньої освіти з паралельним вивченням дисциплін у закладах вищої освіти. Призначено для викладачів закладів вищої освіти та здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Методические рекомендации составлены на основе 4-летнего экспериментального проекта «Школа профессионального роста» (День в школе), к которому был привлечен профессорско-преподавательский состав кафедр факультета начального обучения. Подготовленные материалы предназначены для сопровождения пребывания (педагогической практики) соискателей первого (бакалаврского) уровня высшего образования один день в неделю в заведениях общего среднего образования и охватывают дисциплины педагогического и естественно математического циклов. В методических рекомендациях приведены программы практикумов и раскрыты особенности сочетания практической подготовки соискателей первого (бакалаврского) уровня высшего образования в заведениях общего среднего образования параллельным изучением дисциплин в высших учебных заведениях. Предназначено для преподавателей заведений высшего образования и соискателей первого (бакалаврского) уровня высшего образования. Methodical recommendations are made on the basis of 4-year-old of the experimental project "School of Professional Growth" (Day at School), in which the teaching staff of the departments of the faculty was involved primary education. Prepared materials are intended for support stay (pedagogical practice) of the first (bachelor's) applicants level of higher education one day a week in general secondary education institutions and cover disciplines of pedagogical and natural-mathematical cycles.The methodical recommendations present the programs of workshops and are revealed features of the combination of practical training of the first applicants (bachelor's) level of higher education in general secondary education institutions with parallel study of disciplines in higher education institutions. Designed for teachers of higher education institutions and applicants for the first (bachelor's) level higher education.
- ДокументОсвіта дорослих як подолання бар‘єрів : антропософський підхід(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України ; Харківський національний педагогічний університет імені Г .С. Сковороди, 2020) Іонова, О. М.; Партола, В. В.Сучасні активні зміни в усіх сферах політично-економічного й соціально-культурного життя, науково-технічний прогрес й об‘єктивна необхідність постійно засвоювати нові технології, потреби окремої людини в розвитку власної особистості актуалізують проблеми освіти дорослих, тобто всіх напрямів продовження навчання після закінчення закладу загальної середньої освіти. Современные активные изменения во всех сферах политико-экономического и социально-культурной жизни, научно-технический прогресс и объективная необходимость постоянно осваивать новые технологии, потребности отдельного человека в развитии собственной личности актуализируют проблемы взрослых, то есть всех направлений продолжения учебы после окончания заведения общего среднего образования. Modern active changes in all spheres of political, economic and socio-cultural life, scientific and technological progress and the objective need to constantly master new technologies, the needs of the individual in the development of personal identity actualize the problems of adults, ie all areas of continuing education after graduation.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО ТА ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-06-10) Смолянюк, Н. М.; Партола, В. В.; Кабанська, О. С.В статті розглянуто підготовку вчителів в умовах змішаного та дистанційного навчання. Майбутні педагоги здобували нові знання в синхронному та асинхронному режимі, опрацьовували та аналізували навчальний матеріал, виконували завдання, проходили форми контролю. Найбільші труднощі та недоліки спостерігалися в процесі проходження практик, але незважаючи на складні та швидкозмінні умови змішаного та дистанційного навчання, на певні труднощі та недоліки, підготовка майбутніх педагогів відбувається на високому рівні, науково-педагогічний колектив Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди докладає усіх зусиль для зрощення розумних, талановитих та творчих сковородинівців. The article deals with the training of teachers in the conditions of blended and distance learning. Future teachers acquired new knowledge in synchronous and asynchronous mode, processed and analyzed the educational material, performed tasks, passed forms of control. The greatest difficulties and shortcomings were observed in the process of practice, but despite the complex and rapidly changing conditions of blended and distance learning, certain difficulties and shortcomings, the training of future teachers is at a high level, the scientific and pedagogical staff of H. S. Skovoroda National Pedagogical University makes every effort to foster intelligent, talented and creative Skovoroda students.
- ДокументПодолання бар’єрів в освіті дорослих: антропософськи-орієнтований підхід(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Іонова, О. М.; Партола, В. В.Статтю присвячено розкриттю особливостей антропософськи-орієнтованого підходу до подолання освітніх бар’єрів, який реалізовано в європейській програмі New Adult Learning Movement (NALM) – Рух за оновлення освіти дорослих. З’ясовано, що в освіті дорослого виявляються три основні рівноправні бар’єри, над якими необхідно працювати, надаючи дорослому учневі конкретну допомогу в їх подоланні, а саме: бар’єри в людському мисленні, бар’єри в почуттях та емоціях, бар’єри у вольовій діяльності. Це відповідає цілісності психічної структури особистості, внутрішнє життя якої характеризується інтелектуальними й афективними процесами, а також вольовою активністю, пронизаною свідомістю. Наголошено на важливості розпізнання людиною своїх бар’єрів, що є першим кроком у пізнанні, самопізнанні й саморозвитку. Установлено, що подолання бар’єрів у мисленні передбачає: у людини повинно бути бажання запитувати, досліджувати дійсність, а не пасивно приймати знання та готові відповіді; той, хто навчається, має відмовитися від моделі реальності, проте сама реальність повинна відкритися людині; людині необхідно навчитися спостерігати навколишню дійсність, а також розрізняти те, що вона знає, та те, що розуміє. Робота з бар’єрами в галузі емоцій і почуттів потребує стриманості, володіння собою, внутрішнього спокою, завдяки чому особистості відкривається зовнішній світ. Найбільш ефективними шляхами формування вольової активності людини є заняття різноманітними видами мистецтва, робота у групі та проєктна діяльність, а також особлива структура самого навчального процесу, що має сприятливий вплив на волю дорослого учня. Схарактеризовано сукупність вправ внутрішнього характеру, що використовуються в антропософській освітній практиці, допомагають людині оволодіти ходом своїх думок, взяти під контроль свої емоції й почуття, вольові імпульси та тим самим сприяють подоланню освітніх бар’єрів. Відзначено, що використання антропософськи-орієнтованого підходу до подолання бар’єрів в освіті дорослих відкриває перспективи для поліпшення професійної, післядипломної, неформальної та інформальної освіти дорослих учнів. Статья посвящена раскрытию особенностей антропософски-ориентированного подхода к преодолению образовательных барьеров, который реализован в европейской программе New Adult Learning Movement (NALM) - движение за обновление образования взрослых. Установлено, что в образовании взрослого оказываются три основные равноправные барьеры, над которыми необходимо работать, предоставляя взрослому ученику конкретную помощь в их преодолении, а именно: барьеры в человеческом мышлении, барьеры в чувствах и эмоциях, барьеры в волевой деятельности. Это соответствует целостности психической структуры личности, внутренняя жизнь которой характеризуется интеллектуальными и аффективными процессами, а также волевой активностью, пронизанной сознанием. Подчеркнута важность распознавания человеком своих барьеров, что является первым шагом в познании, самопознании и саморазвитии. Установлено, что преодоление барьеров в мышлении предполагает: у человека должно быть желание спрашивать, исследовать действительность, а не пассивно принимать знания и готовые ответы; обучающийся, должен отказаться от модели реальности, однако сама реальность должна открыться человеку; человеку необходимо научиться наблюдать окружающую действительность, а также различать то, что он знает, и то, что понимает. Работа с барьерами в области эмоций и чувств требует сдержанности, владение собой, внутреннего покоя, благодаря чему личности открывается внешний мир. Наиболее эффективными путями формирования волевой активности человека являются занятия различными видами искусства, работа в группе и проектная деятельность, а также особая структура самого учебного процесса, имеет благоприятное воздействие на волю взрослого ученика. Охарактеризована совокупность упражнений внутреннего характера, используемые в антропософской образовательной практике, помогают человеку овладеть ходом своих мыслей, взять под контроль свои эмоции и чувства, волевые импульсы и тем самым способствуют преодолению образовательных барьеров. Отмечено, что использование антропософски-ориентированного подхода к преодолению барьеров в образовании взрослых открывает перспективы для улучшения профессионального, последипломного, неформального и информального образования взрослых учеников. The article is dedicated to the revelation of the peculiarities of anthroposophical-oriented approach to overcoming barriers, as it is implemented in the European program called New Adult Learning Movement (NALM). It has been found that in adult education there are three main equal barriers to work on, providing the adult learners with concrete help in overcoming them. These barriers are: barriers to human thinking, barriers to feelings and emotions and barriers to volitional activity. This corresponds to the integrity of the mental structure of personality, whose inner life is characterized by intellectual and affective processes as well as volitional activity filled with consciousness. The authors have focused on the importance of recognition of own barriers by a person, as it is the first step in cognition, self-knowledge and self-development. It has been determined that overcoming barriers to human thinking means that a person should have the desire to ask and explore reality, rather than to accept knowledge and ready answers passively. Besides, a learner should abandon the model of reality, however reality itself must be revealed to a person. Moreover, a person should learn to observe the surrounding reality and to distinguish between what he knows and what he understands. Overcoming barriers to feelings and emotions needs restraint, self-control and inner peace, due to which the external world reveals to a person. The most effective ways of formation of human volitional activity are: classes in various arts, group work and project activity as well as the special structure of the learning process which has favourable influence on the will of adult learner. The authors have characterized a set of internal exercises which are used in anthroposophical educational practice and help a person to master the course of his thoughts, take control of own emotions, feelings and volitional impulses and thus contribute to overcoming the educational barriers.It has been noted that the use of anthroposophical-oriented approach to overcoming the barriers in adult education opens up prospects for improvement of professional, postgraduate, non-formal and informal education of adult learners.
- ДокументПодолання бар’єрів в освіті дорослих: антрософськи-орієнтований підхід(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Іонова, О. М.; Партола, В. В.Статтю присвячено розкриттю особливостей антропософськи- орієнтованого підходу до подолання освітніх бар’єрів, який реалізовано в європейській програмі New Adult Learning Movement (NALM) – Рух за оновлення освіти дорослих. З’ясовано, що в освіті дорослого виявляються три основні рівноправні бар’єри, над якими необхідно працювати, надаючи дорослому учневі конкретну допомогу в їх подоланні, а саме: бар’єри в людському мисленні, бар’єри в почуттях та емоціях, бар’єри у вольовій діяльності. Це відповідає цілісності психічної структури особистості, внутрішнє життя якої характеризується інтелектуальними й афективними процесами, а також вольовою активністю, пронизаною свідомістю. Наголошено на важливості розпізнання людиною своїх бар’єрів, що є першим кроком у пізнанні, самопізнанні й саморозвитку. Установлено, що подолання бар’єрів у мисленні передбачає: у людини повинно бути бажання запитувати, досліджувати дійсність, а не пасивно приймати знання та готові відповіді; той, хто навчається, має відмовитися від моделі реальності, проте сама реальність повинна відкритися людині; людині необхідно навчитися спостерігати навколишню дійсність, а також розрізняти те, що вона знає, та те, що розуміє. Робота з бар’єрами в галузі емоцій і почуттів потребує стриманості, володіння собою, внутрішнього спокою, завдяки чому особистості відкривається зовнішній світ. Найбільш ефективними шляхами формування вольової активності людини є заняття різноманітними видами мистецтва, робота у групі та проєктна діяльність, а також особлива структура самого навчального процесу, що має сприятливий вплив на волю дорослого учня. Схарактеризовано сукупність вправ внутрішнього характеру, що використовуються в антропософській освітній практиці, допомагають людині оволодіти ходом своїх думок, взяти під контроль свої емоції й почуття, вольові імпульси та тим самим сприяють подоланню освітніх бар’єрів. Відзначено, що використання антропософськи-орієнтованого підходу до подолання бар’єрів в освіті дорослих відкриває перспективи для поліпшення професійної, післядипломної, неформальної та інформальної освіти дорослих учнів. The article is dedicated to the revelation of the peculiarities of anthroposophical-oriented approach to overcoming barriers, as it is implemented in the European program called New Adult Learning Movement (NALM). It has been found that in adult education there are three main equal barriers to work on, providing the adult learners with concrete help in overcoming them. These barriers are: barriers to human thinking, barriers to feelings and emotions and barriers to volitional activity. This corresponds to the integrity of the mental structure of personality, whose inner life is characterized by intellectual and affective processes as well as volitional activity filled with consciousness. The authors have focused on the importance of recognition of own barriers by a person, as it is the first step in cognition, self-knowledge and self-development. It has been determined that overcoming barriers to human thinking means that a person should have the desire to ask and explore reality, rather than to accept knowledge and ready answers passively. Besides, a learner should abandon the model of reality, however reality itself must be revealed to a person. Moreover, a person should learn to observe the surrounding reality and to distinguish between what he knows and what he understands. Overcoming barriers to feelings and emotions needs restraint, self-control and inner peace, due to which the external world reveals to a person. The most effective ways of formation of human volitional activity are: classes in various arts, group work and project activity as well as the special structure of the learning process which has favourable influence on the will of adult learner. The authors have characterized a set of internal exercises which are used in anthroposophical educational practice and help a person to master the course of his thoughts, take control of own emotions, feelings and volitional impulses and thus contribute to overcoming the educational barriers. It has been noted that the use of anthroposophical-oriented approach to overcoming the barriers in adult education opens up prospects for improvement of professional, postgraduate, non-formal and informal education of adult learners.
- ДокументПоняття «ціннісного ставлення» майбутніх педагогів до професійної діяльності(ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій», Видавничий дім «Гельветика», 2020) Партола, В. В.; Смолянюк, Н. М.; Собченко, Т. М.Стаття присвячена проблемі ціннісного ставлення педагогів до майбутньої професійної діяльності в умовах вищого освітнього закладу. Означено актуальність цієї проблеми на сучасному етапі розвитку освіти, що характеризується зростанням пріоритету людського фактору, посиленням уваги до особистості педагога, орієнтованого на базові цінності своєї професійної діяльності та готового до професійної діяльності, що передбачає можливість саморозвитку як для учнів, так і для самого вчителя. Встановлено, що проблема вивчення ціннісної сфери особистості має комплексний характер, є предметом вивчення різних наук і важливою галуззю досліджень. Визначено ціннісну складову частину процесу становлення молодого спеціаліста в умовах вищого навчального закладу, що пов’язана з розвитком світоглядної позиції людини, її особистісними пріоритетами, що відображає визнання майбутнім фахівцем вибору своєї професії як цінності, життєвої потреби, прийняття образів творчих спеціалістів як орієнтирів у житті та професії. З’ясовано, що ціннісне ставлення до професійної діяльності розглядається як стійке внутрішнє переконання особистості, яке спирається на професійну і моральну самосвідомість, значимість яких спонукає проявляти активність в оволодінні професійними знаннями, вміннями і навичками. Подано аналіз досліджень із вивчення структурних компонентів ціннісного ставлення до професійної діяльності. Уточнено структурні компоненти ціннісного ставлення до професійної діяльності майбутніх фахівців, таких як: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, рефлексивно-регулятивний, творчий. Обґрунтовано змістовний аспект і функціональне призначення кожного з компонентів. Установлено, що специфіка ціннісного ставлення до педагогічної діяльності визначається пріоритетом гуманних відносин між вчителем та учнями, в основі яких лежить повага до особистості дитини разом із максимальною вимогливістю до неї. Статья посвящена проблеме ценностного отношения педагогов к будущей профессиональной деятельности в условиях высшего учебного заведения. Отмечено актуальность этой проблемы на современном этапе развития образования, характеризующаяся ростом приоритета человеческого фактора, усилением внимания к личности педагога, ориентированного на базовые ценности своей профессиональной деятельности и готового к профессиональной деятельности, предусматривающий возможность саморазвития как для учеников, так и для самого учителя. Установлено, что проблема изучения ценностной сферы личности имеет комплексный характер, является предметом изучения различных наук и важной областью исследований. Определено ценностную составляющую часть процесса становления молодого специалиста в условиях высшего учебного заведения, связанная с развитием мировоззренческой позиции человека, его личностными ценностями, отражающий признание будущим специалистом выбора своей профессии как ценности, жизненной необходимости принятия образов творческих специалистов в качестве ориентиров в жизни и профессии. Выяснено, что ценностное отношение к профессиональной деятельности рассматривается как устойчивое внутреннее убеждение личности, которое опирается на профессиональную и моральную самосознание, значимость которых побуждает проявлять активность в овладении профессиональными знаниями, умениями и навыками. Представлен анализ исследований по изучению структурных компонентов ценностного отношения к профессиональной деятельности. Уточнены структурные компоненты ценностного отношения к профессиональной деятельности будущих специалистов, таких как: мотивационно-ценностный, когнитивный, рефлексивно-регулятивный, творческий. Обоснованно содержательный аспект и функциональное назначение каждого из компонентов. Установлено, что специфика ценностного отношения к педагогической деятельности определяется приоритетом гуманных отношений между учителем и учениками, в основе которых лежит уважение к личности ребенка вместе с максимальной требовательностью к ней. The article is devoted to the problem of value attitude towards the professional activity of teachers to the future professional activity in the conditions of higher education institution. At the present stage the relevance of this problem at the present stage of the development of education, characterized by increasing the priority of the human factor, increasing attention to the personality of the teacher, oriented to the basic values of their professional activity and ready for professional activity, which provides for the possibility of self-development, both for students and teachers. It is established that the problem of studying the value sphere of personality has complex character, and become the subject of study of various sciences and also is an important area of research. It is determined the value component of the process of becoming a young specialist in higher education connected with the development of a person's worldview position, his or her personal priorities, which reflects the recognition by the future specialist of the choice of his profession as a value, vital need, acceptance of images of creative specialists as orientates profession. It has been found that the value attitude to professional activity is considered as a stable inner conviction of the person, based on professional and moral consciousness, the importance of which encourages to be active in mastering professional knowledge, abilities and skills. It is presented the analysis of researches on the study of the structural components of the value attitude to professional activity. The structural components of the value attitude to the professional activity of future specialists, such as: motivational-value, cognitive, reflexive-regulatory, creative, have been clarified. The substantive aspect and functional purpose of each of the components are substantiated. It is established that the specificity of the value attitude to pedagogical activity is determined by the priority of human relations between the teacher and the students, on the basis of which respect for the personality of the child along with the maximum demand for it is based.
- ДокументПідготовка майбутніх педагогів до застосування творчих технік у роботі з дітьми з порушенням мовленнєвого розвитку в умовах інклюзивного навчання(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Видавничий дім «Гельветика», 2020-05) Партола, В. В.; Собченко, Т. М.; Смолянюк, Н. М.У цій статті розкрито проблему підготовки майбутнього педагога до роботи в умовах інклюзивного навчання, формування його готовності до роботи з дітьми з особливими потребами. Відзначені певні недоліки цього процесу, зокрема поспішність та стихійність упровадження інклюзивного навчання в країні загалом та недостатнє володіння спеціальними компетентностями студентами. Окреслено витоки ідей щодо особливостей навчання дітей з порушенням мовленнєвого розвитку. Описано корекційний вплив мистецтва, а саме художнього мистецтва, казкотерапії, музикотерапії, пісочної терапії, глинотерапії на мовлення дитини, зокрема такі заняття сприяють зменшенню прояву вторинних та первинних порушень у дітей, що мають проблеми з мовленням. Зазначено завдання педагогічного дослідження зі студентами факультету початкового навчання. Відображено результати анкетування респондентів у відсотковому відношенні та проведено їх аналіз. З’ясовано рівень достатньої, часткові та недостатньої обізнаності у сфері інклюзивної освіти (зокрема, під час роботи з дітьми, що мають порушення мовленнєвого розвитку). Висвітлено, проаналізовано та узагальнено результати відкритого питання щодо вдосконалення змісту дисципліни вільного вибору. Окреслено мету навчальної дисципліни за вибором «Творчі техніки навчання для дітей з порушенням мовленнєвого розвитку» для студентів першого курсу другого (магістерського) рівня та охарактеризовано її зміст, який передбачає вивчення низки теоретичних питань та здобуття практичних умінь та навичок. Серед яких – уміння тренувати у дитини правильне дихання, працювати з мімікою, розвивати дрібну та загальну моторику, вдосконалювати фонематичний слух, формувати зв’язне мовлення, виконувати артикуляційні вправи. З’ясовано, що така дисципліна за вибором сприятиме формуванню загальних та спеціальних компетентностей у майбутніх педагогів та може бути використана у змісті програм освітніх проєктів. В этой статье раскрыто проблему подготовки будущего педагога к работе в условиях инклюзивного обучения, формирование его готовности к работе с детьми с особыми потребностями. Отмечены определенные недостатки этого процесса, в частности поспешность и стихийность внедрения инклюзивного обучения в стране в целом и недостаточное владение специальными компетенциями студентами. Определены истоки идей об особенностях обучения детей с нарушением речевого развития. Описано коррекционное влияние искусства, а именно художественного искусства, сказкотерапии, музыкотерапии, песочной терапии, глинотерапии на речь ребенка, в частности такие занятия способствуют уменьшению проявления вторичных и первичных нарушений у детей, имеющих проблемы с речью. Указана задача педагогического исследования со студентами факультета начального обучения. отражено результаты анкетирования респондентов в процентном отношении и проведен их анализ. Выяснено уровень достаточной, частичной и недостаточной осведомленности в области инклюзивного образования (в частности, во время работы с детьми, имеющими нарушения речевого развития). Освещены, проанализированы и обобщены результаты открытого вопроса совершенствования содержания дисциплины свободного выбора. Определена цель учебной дисциплины по выбору «Творческие техники обучения для детей с нарушением речевого развития» для студентов первого курса второго (магистерского) уровня и охарактеризовано ее содержание, которое предусматривает изучение ряда теоретических вопросов и получение практических умений и навыков. Среди них - умение тренировать у ребенка правильное дыхание, работать с мимикой, развивать мелкую и общую моторику, совершенствовать фонематический слух, формировать связную речь, выполнять артикуляционные упражнения. Выяснено, что такая дисциплина по выбору способствует формированию общих и специальных компетентностей у будущих педагогов и может быть использована в содержании программ образовательных проектов. In this article is revealed the problem of preparation of the future teacher to work in the conditions of inclusive education, formation of his readiness to work with children with special needs. Some shortcomings of this process were noted, in particular the haste and spontaneity of implementing inclusive learning in the country as a whole and the lack of special competence of students. The origins of ideas concerning the peculiarities of teaching children with impaired speech development are outlined. Corrective influence of art is described, namely art, fairytale therapy, music therapy, sand therapy, clay therapy on the speech of a child, in particular, such activities help to reduce the manifestation of secondary and primary disorders in children who have problems with speech. The task of pedagogical research with the students of the Faculty of Primary Education is outlined. The results of the survey of the respondents in percentage are reflected and their analysis is conducted. The level of sufficient, partial and insufficient awareness in the field of inclusive education (in particular when working with children with speech impairment) has been clarified. The results of the open-ended question on improving the content of elective discipline are covered, analyzed and summarized. The purpose of the course on the choice of “Creative teaching techniques for children with speech impairment” for students of the first year of the second (master’s) level is outlined, and its content, which provides for the study of a number of theoretical issues, and the acquisition of practical skills and abilities. Among them the ability to train the child to breathe properly, to work with facial expressions, to develop fine and general motor skills, to improve phonemic hearing, to form coherent speech, to perform articulatory exercises. It is found that this discipline of choice will help to develop general and special competences for future teachers and can be used in the content of educational projects.
- ДокументСалютогенетичный подход в образовании взрослых(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2017-07-27) Ионова, Е. Н.; Партола, В. В.Цель: раскрытие сущности и особенностей Движения за обновление образования взрослых (New Adult Learning Movement – NALM) как салютогенетического подхода к образованию взрослых. Материалы: литературные источники по указанной проблеме. Методы: теоретический анализ и обобщение специальной научно-методической литературы. Основные результаты: проанализирована сущность и особенности салютогенетического подхода к образованию взрослых, который базируется на антропософски ориентированных методологических основах и практично реализован в мире как Движение за обновление образования взрослых (New Adult Learning Movement – NALM). Охарактеризованы теоретические основы и направления обучения (академическое обучение, обучение жизненным опытом, внутреннее духовное развитие), которые позволяют активизировать внутренние интенции личности, пробудить волю студента к обучению на протяжении всей жизни и способствует здоровому развитию целостной структуры личности. Выводы: освещены здоровьесберегающие формы и методы образования взрослых: организация оздоравливающего образовательного пространства, разработка интегрированных программ (интеграция учебных элементов – лекций, бесед, групповой работы, проектной работы, художественных занятий, социальных упражнений и т.д.), ритмическая организация учебного процесса с учетом человеческих биоритмов, работа с биографией человека, педагогическая диагностика и др. Мета: розкриття сутності та особливостей Руху за оновлення освіти дорослих (New Adult Learning Movement – NALM) як салютогенетичного підходу до освіти дорослих. Матеріали: літературні джерела за зазначеною проблемою. Методи: теоретичний аналіз і узагальнення спеціальної науково-методичної літератури. Основні результати: проаналізовано сутність і особливості салютогенетичного підходу до освіти дорослих, який базується на антропософськи орієнтованих методологічних засадах і практично реалізований у світі як Рух за оновлення освіти дорослих (New Adult Learning Movement – NALM). Охарактеризовані теоретичні основи й напрями навчання (академічне навчання, навчання життєвим досвідом, внутрішній духовний розвиток), які дозволяють активізувати внутрішні інтенції особистості, пробудити волю студента до навчання протягом усього життя і сприяє здоровому розвитку цілісної структури особистості. Висновки: освітлені здоров'язберігаючі форми й методи освіти дорослих: організація оздоровлюючого освітнього простору, розробка інтегрованих програм (інтеграція навчальних елементів – лекцій, бесід, групової роботи, проектної роботи, художніх занять, соціальних вправ і т.д.), ритмічна організація навчального процесу з урахуванням людських біоритмів, робота з біографією людини, педагогічна діагностика та ін. Purpose: to disclosure the nature and characteristics of the Movement for the renewal of adult education (New Adult Learning Movement – NALM) as salutogenetic approach to adult education. Materials: literature sources on analyzed problem. Methods: theoretical analysis and generalization of specific scientific and methodical literature. Key results: analyzed the nature and characteristics of salutogenetic approach to adult education based on anthroposophic oriented methodological foundations and practical implemented in the world as New Adult Learning Movement (NALM). Described theoretical basis and directions of training (academic training, life experience, inside spiritual development) that enhance the internal intentions of the individual, to awaken the will of the student to learn throughout life and promotes the healthy development of holistic personality structure. Conclusions: illuminated health saving forms and methods of adult education: organization of revitalizing educational space, development of integrated programs (integration of academic elements – lectures, discussions, group work, project work, art classes, social exercises etc.), the rhythmic organization of educational process taking into account human biorhythms, work with the biography of the man, pedagogical diagnosis and others.
- ДокументСУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ ТА ПРИРОДНИЧО-ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДИТИНИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Партола, В. В.; Смолянюк, Н. М.У даних методичних рекомендаціях розкриваються основні питання теоретичної і методичної підготовки майбутніх спеціалістів дошкільних навчальних закладів з формування логіко-математичної та природничо-екологічної компетентності дитини дошкільного віку шляхом використання основних та інноваційних форм, методів та засобів організації навчально-виховного процесу, організації розвиваючого середовища ЗДО. Методичні рекомендації можуть бути використані вихователями дитячих садків, студентами та викладачами факультетів дошкільної освіти вищих навчальних педагогічних закладів. These methodological recommendations reveal the main issues of theoretical and methodological training of future specialists of preschool educational institutions on the formation of logical, mathematical, natural and environmental competence of preschool children through the use of basic and innovative forms, methods and means of organising the educational process, organising the developmental environment of preschool educational institutions. The methodological recommendations can be used by kindergarten teachers, students and teachers of preschool education faculties of higher educational pedagogical institutions.
- ДокументТенденції становлення та розвитку вальдорфського руху в Україні(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Іонова, О. М.; Лупаренко, С. Є.; Партола, В. В.У статті визначено основні тенденції становлення та розвитку вальдорфського руху в Україні (із 1991 р. по цей час). Актуальність і доцільність дослідження зумовлена нагальною потребою звернення до кращих традицій світової педагогіки з метою використання її надбань у сучасному освітньому процесі, об’єктивного й систематичного вивчення досвіду Вальдорфської школи, яка на практиці вирішує широке коло актуальних освітньо-культурних проблем. Мета дослідження – здійснити аналіз тенденцій становлення та розвитку українського вальдорфського руху в контексті розвитку міжнародного культурно-освітнього вальдорфського руху. Методи дослідження: загальнонаукові (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, класифікація наукових джерел), історичні, порівняльно-зіставні. Схарактеризовано основні етапи становлення та розвиткусвітового вальдорфського руху: І етап (1919–1937 рр.) – етап наукового обґрунтування та втілення в освітню практику концептуальних положень Штайнерпедагогіки; ІІ етап (1938–1944 рр.) – етап заборони націонал-соціалістами роботи німецьких вальдорфських шкіл; ІІІ етап (1945–1968 рр.) – етап відродження зруйнованого нацистами вальдорфського руху та відкриття нових шкіл у Європі, Північній та Південній Америці; ІV етап (1969–1990 рр.) – етап визнання Вальдорфської школи як найуспішнішого внеску Німеччини у світову педагогіку, заснування нових шкіл у Німеччині та за її межами; V етап (1991–2019 рр.) – етап динамічного розвитку міжнародного вальдорфського руху, який охопив країни колишнього Радянського Союзу та соціалістичного табору, держави Азії тощо. Визначено основні тенденції становлення та розвитку вальдорфського руху в Україні у площині теоретико-концептуального обґрунтування доцільності використання вальдорфських ідей і технологій, науководослідницької роботи в галузі вальдорфської педагогіки, організаційнопроцесуальної діяльності з упровадження вальдорфських підходів, розробки змісту вальдорфської освіти та професійної підготовки вальдорфського вчителя. The article presents the main tendencies of formation and development of Waldorf movement in Ukraine (from 1991 to the present). The relevance and feasibility of the study are caused by the urgent need to address the best traditions of world pedagogy in order to use its achievements in modern educational process, objectively and systematically study the experience of Waldorf school which practically solves a wide range of current educational and cultural problems. The aim of the study is to analyze the tendencies of formation and development of Ukrainian Waldorf movement in the context of development of Waldorf international cultural and educational movement. The research methods are: general scientific methods (analysis, synthesis, generalization, comparison, classification of scientific sources), historical and comparative methods. The main stages of formation and development of world Waldorf movement have been characterized in the article. The first stage (1919-1937) is a stage of scientific substantiation and implementation of the conceptual positions of Steinerpedagogy in educational practice. The second stage (1938-1944) is a stage of prohibition of work of German Waldorf schools by National Socialists. The third stage (1945-1968) is a stage of revival of Waldorf movement destroyed by Nazis and opening of new schools in Europe, North America and South America. The fourth stage (1969-1990) is a stage of recognition of Waldorf school as Germany’s most successful contribution to world pedagogy, establishment of new schools in Germany and worldwide. The fifth stage (1991-2019) is a stage of dynamic development of international Waldorf movement that swept the countries of the former USSR and socialist countries, Asian countries etc. The authors have determined the main tendencies of formation and development of Waldorf movement in Ukraine. They are: theoretical and conceptual substantiation of expediency of using Waldorf ideas and technologies, research work in the sphere of Waldorf education, organizational and procedural activities for the implementation of Waldorf approaches, development of the content of Waldorf education and Waldorf teachers’ professional training.
- ДокументІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ: АНТРОПОСОФСЬКО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД(ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Чернігівський національний технологічний університет, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-09-27) Іонова, О. М.; Партола, В. В.У тезах розглядається інклюзивна освіта молодших школярів, особлива увага приділяється антропософсько-орієнтованому підходу та провідним ідеям Р. Штайнера. В тезисах рассматривается инклюзивное образование младших школьников, особое внимание обращается на антропософско-ориентированный подход и ведущие идеи Р. Штайнера. The theses consider the inclusive education of primary school children, special attention is paid to the anthroposophical-oriented approach and the leading ideas of R. Steiner.