Перегляд за Автор "Небитова, І. А."
Зараз показано 1 - 20 з 21
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАктуалізація ціннісно-смислових аспектів самоосвіти майбутніх учителів початкових класів як запорука їхнього професійного зростання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Небитова, І. А.У статті розкрито проблему актуалізації ціннісно-смислових аспектів самоосвіти майбутніх учителів початкових класів як запоруки їхнього професійного зростання. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування актуалізації ціннісно-смислових аспектів самоосвіти майбутніх учителів початкових класів та аналіз її впливу на процес професійного зростання майбутніх фахівців. Використано загальнонаукові (аналіз, узагальнення), порівняльнозіставний і прогностичний методи наукового пізнання. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури визначено поняття «ціннісно-смислова спрямованість підготовки майбутніх учителів початкових класів». Зазначено компетенції, що забезпечують спрямованість підготовки сучасного вчителя початкових класів, а саме: усвідомлення ціннісно-смислових аспектів педагогічної діяльності в сучасному суспільстві та соціальної значущості майбутньої професії, володіння мотивацією щодо організації професійної діяльності; використання різних засобів професійного самопізнання і саморозвитку; вміння проєктувати індивідуальний маршрут у педагогічній освіті; володіння способами вдосконалення професійних знань, умінь та навичок шляхом використання можливостей інформаційного середовища закладу освіти, регіону, області, країни; володіння способами розв’язання різних завдань виховання та духовно-морального розвитку особистості учнів тощо. Визначено особистісно-педагогічні цінності, в яких відображено цілі, мотиви, ідеали, установки діяльності вчителя початкових класів та його педагогічна культура: позитивне сприйняття себе як педагога і ціннісне ставлення до себе як до самоцінності; гуманістична позиція щодо дітей; потреба в особистісній і професійній самореалізації; здатність до самоосвіти, особистісної оцінки власного життєвого досвіду; потреба в індивідуально-творчому саморозвитку; володіння способами професійно-особистісного становлення; здатність коригувати умови та обставини професійно-особистісного саморозвитку; емоційно-вольова саморегуляція тощо. Доведено, що у процесі практичної підготовки студентів для актуалізації ціннісно-смислових аспектів самоосвіти доцільно використовувати технологію самопроєктування як засіб професійно-особистісного становлення майбутніх педагогів. The article reveals the problem of actualization of value-semantic aspects of self-education of future primary school teachers as a guarantee of their professional growth. The purpose of the research is the theoretical substantiation of actualization of value-semantic aspects of self-education of future primary school teachers and analysis of its influence on the process of professional growth of future specialists. General scientific (analysis, generalization), comparative and prognostic methods of scientific cognition are used. Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, the concept of «value-semantic orientation of training future primary school teachers» is defined. The competencies that provide the direction of training a modern primary school teacher are indicated: awareness of the value-semantic aspects of pedagogical activity in modern society; awareness of the social significance of the future profession, motivation to carry out professional activities; use of various means of professional self-knowledge and self-development; ability to design an individual route in pedagogical education; possession of ways to improve professional knowledge, skills and abilities by using the information environment of the educational institution, region, region, country; mastery of ways to solve various problems of education and spiritual and moral development of students, etc. Personal-pedagogical values are determined, which reflect the goals, motives, ideals, attitudes of the primary school teacher and his pedagogical culture: positive perception of oneself as a teacher and value attitude to oneself as self-worth; humanistic position on children; the need for personal and professional self-realization; ability to self-education, personal assessment of one's own life experience; the need for individual and creative self-development; mastery of ways of professional and personal development; ability to adjust the conditions and circumstances of professional and personal self-development; emotional and volitional self-regulation, etc. It is proved that in the process of practical training of students for actualization of value-semantic aspects of self-education it is expedient to use the technology of self-design as a means of professional and personal development of future teachers.
- ДокументВИПУСКНА КВАЛІФІКАЦІЙНА РОБОТА: ПІДГОТОВКА, ОФОРМЛЕННЯ, ЗАХИСТ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.; Шишенко, В. О.У навчально-методичному посібнику представлено процедуру підготовки, вимоги до змісту та оформлення випускної кваліфікаційної роботи за спеціальністю 013 – Початкова освіта. У матеріалах наведено методику написання випускної кваліфікаційної роботи, в основу яких покладено вимоги нормативних документів (державних стандартів) щодо оформлення структурних елементів випускної роботи. Навчально-методичний посібник розроблено на основі нормативних документів і «Положення про випускну кваліфікаційну роботу здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти ХНПУ імені Г. С. Сковороди». Призначено для викладачів закладів вищої освіти та здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти. В учебно-методическом пособии представлена процедура подготовки, требования к содержанию и оформлению выпускной квалификационной работы по специальности 013 – Начальное образование. В материалах приведена методика написания выпускной квалификационной работы, в основу которых положены требования нормативных документов (государственных стандартов) по оформлению структурных элементов выпускной работы. Учебно-методическое пособие разработано на основе нормативных документов и "Положения о выпускной квалификационной работе соискателей первого (бакалаврского) и второго (магистерского) уровней высшего образования ХНПУ имени Г. С. Сковороды". Предназначено для преподавателей заведений высшего образования и соискателей второго (магистерского) уровня высшего образования. The training manual presents the preparation procedure, the requirements for the content and design of the final qualification work in specialty 013 – Primary education. The materials provide a methodology for writing the final qualification work, which are based on the requirements of regulatory documents (state standards) for the design of the structural elements of the final work. The teaching aid was developed on the basis of normative documents and the Regulations on the final qualifying work of applicants for the first (bachelor's) and second (master's) levels of higher education of KhNPU named after G. S. Skovoroda. It is intended for teachers of institutions of higher education and applicants for the second (master's) level of higher education.
- ДокументГУМАНІСТИЧНІ ОСНОВИ ОЦІНОЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ В. СУХОМЛИНСЬКОГО(Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, 2023-09-27) Небитова, І. А.У публікації проаналізовано гуманістичні основи оціночної діяльності вчителя у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського. В умовах гуманізації освіти та орієнтації процесу виховання на загальнолюдські цінності особливої актуальності набуває питання ставлення до Людини як найвищої цінності. Цінність Людини, а з професійної точки зору – цінність дитини як об’єкта виховання, стає відправною точкою, яка визначає зміст і характер оціночної діяльності педагога. Зазначено, що В. Сухомлинський стверджував, що у педагогічній оцінці міститься велика гуманна місія. Вона спрямована на розвиток, становлення особистості, піднесення людської гідності дитини, а значить виступає основним чинником розвитку та творення Людини. Така постановка питання кардинально змінює позицію педагога щодо оцінювання школярів. The publication analyzes the humanistic foundations of the teacher's evaluation activity in the pedagogical legacy of V. O. Sukhomlynskyi. In the conditions of humanization of education and the orientation of the education process to universal human values, the question of attitude to Man as the highest value becomes especially relevant. The value of a person, and from a professional point of view vision - the value of the child as an object of education, becomes the starting point that determines the content and nature of the teacher's evaluation activity. It is noted that V. Sukhomlynsky claimed that pedagogical assessment contains a great humane mission. It is aimed at the development, formation of the personality, elevation of the human dignity of the child, which means that it acts as the main factor in the development and creation of Man. This formulation of the question radically changes the position of the teacher regarding the assessment of schoolchildren.
- ДокументДистанційне навчання як інноваційна форма професійної підготовки сучасного вчителя початкових класів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Мітра, 2021-03-31) Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.У статті розглянуто проблему дистанційного навчання як інноваційної форми професійної підготовки сучасного вчителя початкових класів. Визначено сутність поняття«дистанційна освіта»та окреслено його переваги. Охарактеризовано основні аспекти професійної підготовки сучасного вчителя початкових класів в умовах дистанційного навчання. В статье рассмотрена проблема дистанционного обучения как инновационной формы профессиональной подготовки современного учителя начальных классов. Определена сущность понятия «дистанционное образование» и обозначены его преимущества. Охарактеризованы основные аспекты профессиональной подготовки современного учителя начальных классов в условиях дистанционного обучения. The problem of distance learning as an innovative form of training a modern primary school teacher has been considerd in the article. The essence of the concept «distance education» has been defined and its advantages outlined. The main aspects of ocupational training of a modern primary school teacher in the conditions of distance learning have been described.
- ДокументДУХОВНО-МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У КОНТЕКСТІ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ (НУШ)(Всесвітнє наукове ноосферно-онтологічне товариство, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, ГО «Фонд розвитку науки та освіти «ІНТЕЛЕКТ», 2021) Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.У статті розглянуто проблему духовно-морального виховання молодших школярів у контексті Нової української школи (НУШ). На основі аналізу психолого-педагогічної літератури визначено сутність поняття «духовно-моральне виховання». Охарактеризовано основні завдання і чинники духовно-морального виховання молодших школярів. The article considers the problem of spiritual and moral education of junior schoolchildren in the context of the New Ukrainian School (NUS). Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, the essence of the concept of «spiritual and moral education» is determined. The main tasks of spiritual and moral education of junior schoolchildren are described. The main factors of spiritual and moral education of junior schoolchildren are determined.
- ДокументКозацька педагогіка як засіб формування у молодших школярів ціннісного ставлення до Батьківщини(Комунальний заклад «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», 2023-03-15) Небитова, І. А.Розглянуто феномен козацької педагогіки та її вплив на формування у молодших школярів ціннісного ставлення до Батьківщини: визначено, що за історію існування запорозькі козаки накопичили значний досвід щодо патріотичного виховання молоді, оскільки за всіх часів козацтво було тісно пов’язане з державною службою і найвище ставило свій обов’язок перед Батьківщиною. Зараз педагогічний досвід козацтва можна практично застосовувати у процесі виховання патріотизму та ціннісного ставлення молодших школярів до Батьківщини. The article examines the phenomenon of Cossack pedagogy and its influence on the formation of a valuable attitude to the Motherland in younger schoolchildren: it is determined that during the history of existence Zaporozhian Cossacks have accumulated considerable experience in patriotic education of young people, since Cossackism has always been closely connected with state service and the highest put its duty before the Motherland. Now, the pedagogical experience of the Cossacks can be practically applied in the process of raising patriotism and the value attitude of younger schoolchildren to the Motherland.
- ДокументМЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: ЇЇ ЗМІСТ ТА ЕТАПИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-20) Небитова, І. А.У статті розглянуто методику організації професійного спілкування майбутніх учителів початкових класів. Охарактеризовано етапи організації професійного спілкування. Визначено, що методика організації професійного спілкування передбачає формування особистісної професійної спрямованості майбутніх учителів початкових класів та ефективне засвоєння ними професійно значущих знань, умінь і навичок. The article considers the method of organizing professional communication of future primary school teachers. The stages of organization of professional communication are described. It is determined that the method of organization of professional communication involves the formation of personal professional orientation of future primary school teachers and their effective acquisition of professionally significant knowledge, skills and abilities.
- ДокументМетодичні рекомендації до вивчення навчального курсу «Методологія наукових досліджень в освітній галузі» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти першого року навчання зі спеціальності 013 – Початкова освіта(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-09-18) Небитова, І. А.Методичні рекомендації до вивчення навчального курсу «Методологія наукових досліджень в освітній галузі» містять: опис навчального курсу, програму навчального курсу, тематичний план лекційних і семінарських занять, рекомендації щодо підготовки до семінарських занять та виконання завдань для самостійної роботи, питання для підготовки до іспиту, тестові завдання для модульного контролю знань, список рекомендованої літератури, додатки. Методичні рекомендації призначені для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти першого року навчання зі спеціальності 013 – Початкова освіта. Methodical recommendations for the study of the course ‘Methodology of Scientific Research in Education’ include: a description of the course, the programme of the course, the thematic plan of lectures and seminars, recommendations for preparing for seminars and performing tasks for independent work, questions for exam preparation, test tasks for module control of knowledge, a list of recommended literature, and appendices. The methodological recommendations are intended for applicants for the second (master's) level of higher education in the first year of study in the speciality 013 - Primary Education.
- ДокументМетодичні рекомендації до вивчення навчальної дисципліни «Траєкторії розвитку особистості вчителя початкової школи»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Гриньова, В. М.; Небитова, І. А.Методичні рекомендації до вивчення навчальної дисципліни «Траєкторії розвитку особистості вчителя початкової школи» містять: опис навчальної дисципліни, програму навчальної дисципліни, тематичний план лекційних і семінарських занять, рекомендації щодо підготовки до семінарських занять та виконання завдань для самостійної роботи, питання для підготовки до іспиту, тестові завдання для модульного контролю знань, список рекомендованої літератури, додатки. Методичні рекомендації призначені для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти другого року навчання зі спеціальності 013 – Початкова освіта. Methodological recommendations for the study of the educational discipline "Trajectory of the personality development of an elementary school teacher" contain: a description of the educational discipline, the program of the educational discipline, the thematic plan of lectures and seminars, recommendations for preparing for seminar classes and completing tasks for independent work, questions for preparing for the exam, test tasks for modular control of knowledge, list of recommended literature, appendices. Methodological recommendations are intended for applicants of the second (master's) level of higher education in the second year of study in specialty 013 - Primary education.
- ДокументМетодичні рекомендації до проведення експерименту «Школа професійного зростання» (День у школі) для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 013 – Початкова освіта(ПП «Стиль-Издат», 2020) Гавриш, І. В.; Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.; Партола, В. В.; Старікова, Л. П.; Ушмарова, В. В.; Філатова, Л. С.; Шишенко, В. О.Методичні рекомендації складено на основі 4-річного експериментального проєкту «Школа професійного зростання» (День у школі), до якого було залучено професорсько-викладацький склад кафедр факультету початкового навчання. Підготовлені матеріали призначено для супроводу перебування (педагогічної практики) здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти один день на тиждень у закладах загальної середньої освіти й охоплюють дисципліни педагогічного та природничо-математичного циклів. У методичних рекомендаціях наведено програми практикумів та розкрито особливості поєднання практичної підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти у закладах загальної середньої освіти з паралельним вивченням дисциплін у закладах вищої освіти. Призначено для викладачів закладів вищої освіти та здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Методические рекомендации составлены на основе 4-летнего экспериментального проекта «Школа профессионального роста» (День в школе), к которому был привлечен профессорско-преподавательский состав кафедр факультета начального обучения. Подготовленные материалы предназначены для сопровождения пребывания (педагогической практики) соискателей первого (бакалаврского) уровня высшего образования один день в неделю в заведениях общего среднего образования и охватывают дисциплины педагогического и естественно математического циклов. В методических рекомендациях приведены программы практикумов и раскрыты особенности сочетания практической подготовки соискателей первого (бакалаврского) уровня высшего образования в заведениях общего среднего образования параллельным изучением дисциплин в высших учебных заведениях. Предназначено для преподавателей заведений высшего образования и соискателей первого (бакалаврского) уровня высшего образования. Methodical recommendations are made on the basis of 4-year-old of the experimental project "School of Professional Growth" (Day at School), in which the teaching staff of the departments of the faculty was involved primary education. Prepared materials are intended for support stay (pedagogical practice) of the first (bachelor's) applicants level of higher education one day a week in general secondary education institutions and cover disciplines of pedagogical and natural-mathematical cycles.The methodical recommendations present the programs of workshops and are revealed features of the combination of practical training of the first applicants (bachelor's) level of higher education in general secondary education institutions with parallel study of disciplines in higher education institutions. Designed for teachers of higher education institutions and applicants for the first (bachelor's) level higher education.
- ДокументМОТИВАЦІЯ ПРОФЕСІЙНОГО ВИБОРУ МАЙБУТНЬОЇ ПРОФЕСІЇ СТУДЕНТІВ ФАКУЛЬТЕТУ ПОЧАТКОВОГО НАВЧАННЯ ЯК ГОЛОВНИЙ КОМПОНЕНТ ЇХНЬОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-12) Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.У тезах визначено й проаналізовано мотивацію професійного вибору майбутньої професії студентів І-V курсів факультету початкового навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди як головний компонент їхнього професійного зростання. The article authors have determined and analyzed the motivation of professional choice of future profession of students in their first-fifth years at the Faculty of Primary Education in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, as it is the major component of their professional growth.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ПЕДАГОГІЧНИХ ЗВО(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2023) Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.У статті висвітлено особливості практичної підготовки майбутнього вчителя у педагогічних ЗВО. Зазначено, що саме на етапі підготовки у педагогічному ЗВО закладається фундамент компетенцій учителя, що забезпечує успішність його майбутньої професійної діяльності в умовах трансформації української освіти та дозволяє прискорити включення випускника ЗВО у трудову діяльність і створює можливість його професійної самореалізації. Визначено, що основними ідеями щодо покращення якості вищої педагогічної освіти є: гуманізація педагогічної освіти; демократизація педагогічної освіти; безперервність педагогічної освіти. Для того, щоб професія вчителя була затребуваною та цікавою для випускників шкіл, у педагогічних ЗВО створена система безперервної освіти «школа – ЗВО», в якій дотримано наступність основних програм профільного навчання та додаткової освіти з базовими курсами вищої педагогічної освіти в єдиному культурному просторі, що служить поштовхом до випереджальної освіти. Базовими змістовними компонентами випереджальної професійної підготовки учителя у педагогічному ЗВО виступають: набуття студентами власної цілісної картини професійної реальності та ціннісно-смислової орієнтації на педагогічну діяльність, становлення та прояв суб’єктності у професійній діяльності, набуття здібностей та досвіду конструювання власної педагогічної системи. Основними засадами практичної підготовки майбутніх вчителів є: зв’язок теорії та практики; послідовний та системний розвиток професійних умінь та навичок; функціональний зв’язок із майбутньою професійною діяльністю; наочність практичного навчання студентів; поступове посилення самостійності та відповідальності професійної діяльності; розвиваючий характер практичного навчання студентів. Доведено, що для покращення професійної підготовки сучасних вчителів у педагогічних ЗВО варто акцентувати увагу на наступних аспектах: залучення до педагогічної професії мотивованих та підготовлених абітурієнтів передбачає створення розгалуженої мережі педагогічних класів; підготовку у педагогічному ЗВО необхідно здійснювати відповідно до вироблених ідей у процесі реалізації проєкту модернізації педагогічної освіти на основі модульного принципу організації змісту освіти; реалізація виховної програми педагогічного ЗВО має відбуватися у руслі формування громадсько-активної та соціально-відповідальної особистості; педагогічна практика має бути відповідним чином організована: студенти повинні чітко усвідомлювати, яких саме результатів вони мають досягти у процесі педагогічної практики, знати її проміжні завдання, бути мотивованими щодо досягнення її цілей. The article highlights the peculiarities of the practical training of the future teacher in pedagogical higher education institutions. It is noted that it is at the stage of preparation in a pedagogical higher education institution that the foundation of a teacher's competencies is laid, which ensures the success of his future professional activity in the conditions of the transformation of Ukrainian education and allows to accelerate the inclusion of a graduate of the higher education institution in work and creates an opportunity for his professional self-realization. It was determined that the main ideas for improving the quality of higher pedagogical education are: humanization of pedagogical education; democratization of pedagogical education; continuity of pedagogical education. In order for the teaching profession to be in demand and interesting for school graduates, the system of continuous education "school - higher education" has been created at pedagogical higher educational institutions, in which the continuity of the main programs of specialized training and additional education with the basic courses of higher pedagogical education is observed in a single cultural space, which serves as an impetus for anticipatory education. The basic content components of advance professional training of a teacher in a pedagogical higher education institution are: acquisition by students of their own integral picture of professional reality and value-meaning orientation to pedagogical activity, formation and manifestation of subjectivity in professional activity, acquisition of abilities and experience in designing one's own pedagogical system. The main principles of practical training of future teachers are: connection of theory and practice; consistent and systematic development of professional skills and abilities; functional connection with future professional activity; visibility of students' practical training; gradual strengthening of independence and responsibility of professional activity; developing nature of students' practical training. It has been proven that in order to improve the professional training of modern teachers in pedagogical higher education institutions, attention should be paid to the following aspects: attracting motivated and prepared applicants to the teaching profession involves the creation of an extensive network of pedagogical classes; training in a pedagogical higher education institution must be carried out in accordance with the ideas developed in the process of implementing the project of modernization of pedagogical education based on the modular principle of organizing the content of education; the implementation of the educational program of the pedagogical higher education institution should take place in the direction of the formation of a socially active and socially responsible personality; pedagogical practice should be organized accordingly: students should clearly understand what results they should achieve in the process of pedagogical practice, know its intermediate tasks, be motivated to achieve its goals.
- ДокументОсобливості проходження педагогічної практики студентів факультету початкового навчання(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Стиль-Издат, 2017-04-11) Небитова, І. А.У тезах розглянуто особливості проходження педагогічної практики студентів факультету початкового навчання. На основі аналізу напрацювань відомих науковців визначено сутність педагогічної практики. Зазначено та проаналізовано види педагогічної практики студентів факультету початкового навчання. В тезисах рассмотрены особенности прохождения педагогической практики студентов факультета начального обучения. На основе анализа наработок известных ученых определена сущность педагогической практики. Указаны и проанализированы виды педагогической практики студентов факультета начального обучения. The thesis addresses the peculiarities of passing the pedagogical practice of students at the Faculty of Elementary Education. Based on the analysis of the work of famous scientists, the essence of pedagogical practice is determined. Тhe kinds of pedagogical practice of students of faculty of elementary education are specified and analyzed. .
- ДокументПедагогічні умови професійного зростання майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Небитова, І. А.У дисертації здійснено теоретичний аналіз проблеми й запропоновано нове розв’язання наукового завдання, яке полягає у виявленні, теоретичному обґрунтуванні педагогічних умов та експериментальній перевірці їх впливу на рівень професійного зростання майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики. Актуальність дослідження зумовлена такими основними чинниками, як: нові вимоги до особистості майбутнього вчителя початкових класів та його професійної діяльності; модернізація освітньої галузі, що передбачає підвищення якості професійної підготовки майбутніх педагогів; значущість практичної педагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів, що покликана закласти фундамент для професійного зростання фахівця. Доцільність дослідження зазначеної проблеми зумовлюється також необхідністю подолання суперечностей між: посиленням вимог до якості навчання й виховання молодших школярів у контексті Концепції «Нової української школи» та недостатнім рівнем практичної підготовки вчителів початкових класів для реалізації цих вимог; можливостями педагогічної практики сприяти професійному зростанню майбутніх учителів початкових класів та недостатнім рівнем реалізації цих можливостей; необхідністю підвищення ефективності процесу професійного зростання майбутніх чителів початкових класів та недостатньою розробленістю теоретико-методичних засад забезпечення цього процесу під час педагогічної практики. The thesis presents the theoretical analysis of the problem and the new solution of the scientific task which is in revelation, theoretical substantiation of the pedagogical conditions and experimental verification of their influence on the level of professional growth of future primary school teachers in the process of pedagogical practice. The relevance of the study is caused by such main factors as: the new requirements for personality of a future primary school teacher and his professional activity; educational sector modernization which means improving the quality of professional training of future teachers; the importance of practical pedagogical training of future primary school teachers, as this training is aimed at laying the foundation for specialists’ professional growth. The expediency of studying this problem is also determined by the need to overcome the contradictions between: strengthening the requirements for the quality of education and upbringing of junior schoolchildren in the context of the Concept “New Ukrainian School” and insufficient level of practical training of primary school teachers to implement these requirements; the opportunities of pedagogical practice to promote the professional growth of future primary school teachers and insufficient level of realization of these opportunities; the need to increase the efficiency of the process of professional growth of future primary school teachers and insufficient development of theoretical and methodical foundations of ensuring this process during pedagogical practice.
- ДокументПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ В. СУХОМЛИНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2019) Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.У тезах розглянуто педагогічні ідеї В. Сухомлинського у контексті Нової української школи. Визначено сутність концепції Нової української школи. Зазначено формулу Нової української школи, що складається з дев‟яти ключових компонентів. Охарактеризовано окремі компоненти формули Нової української школи, спираючись на педагогічну спадщину В. Сухомлинського. В тезисах рассмотрены педагогические идеи В. Сухомлинского в контексте Новой украинской школы. Определена сущность концепции Новой украинской школы. Указано формулу Новой украинской школы, состоящий из девяти "пяти ключевых компонентов. Охарактеризованы отдельные компоненты формулы Новой украинской школы, опираясь на педагогическое наследие В. Сухомлинского. The thesis deals with pedagogical ideas of V. Sukhomlinsky in the context of the New Ukrainian School. The essence of the concept of the New Ukrainian School is determined. The formula of the New Ukrainian School, consisting of nine key components, is indicated. Some components of the formula of the New Ukrainian School are characterized, based on the pedagogical heritage of V. Sukhomlinsky.
- ДокументПІДГОТОВКА ТА ОФОРМЛЕННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ З ПЕДАГОГІКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-01-17) Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.; Шишенко, В. О.У методичних рекомендаціях представлено процедуру підготовки, вимоги до змісту та оформлення курсової роботи з педагогіки за спеціальністю 013 – Початкова освіта. У матеріалах наведено методику написання курсової роботи, в основу яких покладено вимоги нормативних документів (державних стандартів) щодо оформлення структурних елементів курсової роботи. Методичні рекомендації розроблено на основі нормативних документів і «Положення про випускну кваліфікаційну роботу здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти ХНПУ імені Г.С. Сковороди». Призначено для викладачів закладів вищої освіти та здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти другого року навчання зі спеціальності 013 – Початкова освіта. The methodological recommendations present the procedure for preparing, requirements for the content and design of a term paper in pedagogy in the speciality 013 - Primary Education. The materials provide a methodology for writing a term paper, based on the requirements of regulatory documents (state standards) for the design of structural elements of a term paper. The methodological recommendations are developed on the basis of regulatory documents and the "Regulations on the final qualification work of applicants for the first (bachelor's) and second (master's) levels of higher education of H.S. Skovoroda Kharkiv National University of Economics". It is intended for teachers of higher education institutions and applicants for the first (bachelor's) level of higher education of the second year of study in the speciality 013 - Primary Education.
- ДокументРоль менторства у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.; Шишенко, В. О.У статті розкрито роль менторства у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи. Метою дослiдження є теоретичне обґрунтування ролі менторства у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи. Використано загальнонаукові (аналіз, узагальнення), порівняльно-зіставний і прогностичний методи наукового пізнання. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури визначено суть понять: «наставництво», «менторство», «ментор», «менти», «коуч», «тьютор», «фасилітатор». Зазначено ступені наставництва: I ступінь – педагог-ментор; II ступінь – педагог-тьютор; III ступінь – педагог-коуч; IV ступінь – педагог-фасилітатор. Проаналізовано закордонний досвід впровадження менторства в систему освіти. Визначено переваги менторства для педагога-ментора у ЗВО а саме: менторство допомагає досвідченому викладачеві побачити й окреслити нові перспективи в сфері власної педагогічної діяльності; при успішному здійсненні цих функцій ментор відчуває свій внесок у систему професійної адаптації менти, отримує задоволення від спілкування; справжній педагог завжди має прагнути до самовдосконалення; виконання функцій ментора може допомогти в розвитку професійної кар’єри педагога, підвищення його кваліфікації, сприяє зростанню довіри до нього в педагогічному колективі ЗВО. Охарактеризовано найбільш оптимальні моделі взаємодії, до яких повинен прагнути ментор у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи: спілкування-корекція (спрямоване на виконання діагностичної функції ментором); спілкування-підтримка (доречне у ситуаціях, коли необхідно допомогти підопічним у вирішенні складних ситуацій); спілкування – зняття психологічних бар’єрів (передбачає володіння ментором технологією спілкування на досить високому рівні). Визначено роль менторства у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи під час педагогічної практики. Окреслено переваги і недоліки застосування методу менторства у ЗВО. Доведено, що менторство позитивно впливає як на освітній процес, так і на професійну підготовку майбутніх педагогів. Дружні стосунки, психолого-педагогічна підтримка, стимул до професійного розвитку і самовдосконалення є запорукою успішних менторських взаємин. The purpose of the study is to theoretically substantiate the role of mentoring in the training of future primary school teachers. The general scientific (analysis, generalization), comparative and prognostic and prognostic methods of scientific cognition are used. On the basis of the analysis of psychological and pedagogical literature the essence of concepts is defined: «mentoring», «mentoring», «mentor», «menti», «coach», «tutor», «facilitator». The degrees of mentoring are indicated: I degree - teacher-mentor; II degree - teacher-tutor; III degree - teacher-coach; IV degree - teacher-facilitator. The foreign experience of introducing mentoring in the education system is analyzed. The advantages of mentoring for a teacher-mentor in HEI are determined: mentoring helps an experienced teacher to see and outline new perspectives in the field of his / her own pedagogical activity; upon successful implementation of these functions, the mentor feels his contribution to the system of professional adaptation of the police, gets pleasure from communication; a true teacher must always strive for self-improvement; performing the functions of a mentor can help in the development of a teacher's professional career, improving his skills; contributes to the growth of trust in him in the teaching staff of the Free Economic Zone. The most optimal models of interaction, to which the mentor should strive in the professional training of future primary school teachers, are characterized: communication-correction; communication-support; communication - removal of psychological barriers. The role of mentoring in the professional training of future primary school teachers during pedagogical practice is determined. The advantages and disadvantages of using the mentoring method in freelance education are outlined. It has been proven that mentoring has a positive effect on both the educational process and the professional training of future teachers. Friendly relations, psychological and pedagogical support, stimulus to professional development and self-improvement are the key to successful mentoring relationships.
- ДокументРОЛЬ ОСОБИСТІСНО-ОРІЄНТОВАНОЇ ПЕДАГОГІКИ У РОЗВИТКУ ТА СТАНОВЛЕННІ ОСОБИСТОСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-14) Небитова, І. А.У статті висвітлено роль особистісно-орієнтованої педагогіки у розвитку та становленні особистості. Доведено, що особистісно-орієнтована освіта передбачає оновлення всіх компонентів педагогічної системи. Зі свого боку модернізація системи вищої освіти передбачає особистісно-орієнтований процес навчання, орієнтацію на педагогіку успіху, варіативність освітніх послуг, що зорієнтовані на розвиток професійно-педагогічного мислення і творчого потенціалу та готовність до особистісного і професійно-освітнього самовдосконалення. The article highlights the role of personality-oriented pedagogy in the development and formation of personality. It has been proven that personality-oriented education involves the renewal of all components of the pedagogical system. For its part, the modernization of the higher education system involves a person-oriented learning process, an orientation to the pedagogy of success, a variety of educational services focused on the development of professional-pedagogical thinking and creative potential, and readiness for personal and professional-educational self-improvement.
- ДокументСТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТОК ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У СВІТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Довженко, Т. О.; Небитова, І. А.У публікації проаналізовано історію та розвиток дистанційного навчання у світі. Виділено етапи становлення дистанційного навчання. Швидкість розвитку та впровадження інновацій у галузі технологій навчання зумовила високу конкурентну базу на ринку освітніх послуг, що стало каталізатором безперервного покращення якості дистанційних освітніх курсів. The publication analyses the history and development of distance learning in the world. The stages of distance learning development are highlighted. The speed of development and implementation of innovations in the field of of learning technologies has led to a high competitive base in the market of educational services, which has become a catalyst for continuous improvement of the quality of distance learning courses.
- ДокументСТИМУЛЮВАННЯ МОТИВАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-04-10) Небитова, І. А.У тезах розглянуто проблему стимулювання мотивації професійного зростання майбутніх учителів початкових класів. На основі аналізу наукових доробків вітчизняних та зарубіжних учених розкрито поняття «мотивація», «мотив», «стимулювання». Проаналізовано найбільш відомі теорії мотивації і стимулювання та виявлено їхній вплив на процес професійного зростання майбутніх учителів початкових класів. The paper depicts the problem of stimulating the motivation of professional growth of future primary school teachers. On the basis of analysis of scientific achievements of domestic and foreign scientists, the concepts of «motivation», «motive» and «stimulation» have been defined. The most well-known theories of motivation and stimulation have been analyzed and their influence on the process of professional growth of future primary school teachers have been revealed.