Перегляд за Автор "Масюк, О. М."
Зараз показано 1 - 19 з 19
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументSTEM-УРОК ЯК ОДИН ІЗ ШЛЯХІВ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ У НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ(Міжнародний центр наукових досліджень, Вінниця; Європейська наукова платформа, 2021-12-03) Титаренко, Л .І.; Масюк, О. М.; Вовкушевська, О. В.У тезах звертається увага на STEM-урок як один із шляхів упровадження STEM-освіти у навчання молодших школярів. В тезисах обращается внимание на STEM-урок как один из путей внедрения STEM-образования в обучение младших школьников. The theses draws attention to the STEM lesson as one of the ways to introduce STEM education into the teaching of younger students.
- ДокументВикористання мнемотехнології в процесі формування кількісних уявлень у дітей старшого дошкільного віку(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019) Бондар, С. Г.; Масюк, О. М.У статті розкривається сутність мнемотехнології як сукупності прийомів ефективного запам'ятовування нової інформації при формуванні кількісних уявлень у дітей старшого дошкільного віку. В статье раскрывается сущность мнемотехнологии как системы приемов эффективного запоминания новой информации при формировании количественных представлений у детей старшего дошкольного возраста. This article reveals the essence of mnemotechnology as a system of primes for effective memorization of new information in the formation of quantitative ideas in children of senior preschool age.
- ДокументВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ У ПРОФЕСІЙНУ ПІДГОТОВКУ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-14) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.У публікації проаналізовано впровадження STEM-освіти у професійну підготовку майбутніх вчителів початкової школи. У сучасних умовах STEM-освіта як складова професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи стала пріоритетною в освітній політиці нашої держави. Зазначено, що для забезпечення належної якості STEM-підготовки в галузі професійної освіти в Україні необхідним є підвищення рівня STEM-компетентності майбутніх учителів через впровадження інноваційних технологій навчання у ЗВО, модернізації навчально-методичної та матеріально-технічної бази STEM-лабораторій закладів освіти, упровадження в освітній процес цифрових технологій, популяризація STEM-грамотності та STEM-творчості. The publication analyzes the implementation of STEM education in the professional training of future primary school teachers. In modern conditions, STEM education as a component of the professional training of future primary school teachers has become a priority in the educational policy of our state. It is noted that in order to ensure the proper quality of STEM training in the industry of professional education in Ukraine, it is necessary to increase the level of STEM competence of future teachers through the introduction of innovative learning technologies in higher education institutions, the modernization of the teaching-methodical and material-technical base of STEM laboratories of educational institutions, the introduction of digital technologies into the educational process, the popularization of STEM literacy and STEM creativity.
- ДокументМатематика(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Іонова, О. М.; Титаренко, Л. І.; Масюк, О. М.; Білецька, С. А.Навчальний посібник призначений для здобувачів вищої освіти пepшoгo (бaкaлaвpcькoгo) piвня гaлузi знaнь 01 «Ocвiтa/Пeдaгoгiкa» cпeцiaльнocтi 013 «Пoчaткoвa ocвiтa». До посібника включено теоретичний матеріал чотирьох розділів початкового курсу математики: “Множини та операції над ними”, “Елементи математичної логіки”, “Бінарні відповідності та відношення”, “Числові вирази, рівняння та нерівності”. Навчальний посібник надає здобувачам вищої освіти можливість усвідомити сутність та практично опрацювати основні поняття теоретичних основ початкового курсу математики. The study guide is intended for students of higher education first (bachelor's) full field of knowledge 01 "Education/Pedagogy" specialty 013 "Primary Education". The manual includes a theoretical one the material of four sections of the elementary course of mathematics: "Sets and operations on them", "Elements of mathematical logic", "Binary correspondences and relations", "Numerical expressions, equations and inequalities". The study guide provides higher education students with an opportunity understand the essence and practically work out the main theoretical concepts the basics of the elementary course of mathematics.
- ДокументМатематика: Множини та операції над ними(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Іонова, О. М.; Титаренко, Л. І.; Масюк, О. М.; Білецька, С. А.Навчально-методичний посібник призначений для здобувачів вищої освіти пepшoгo (бaкaлaвpcькoгo) piвня гaлузi знaнь 01 «Ocвiтa/Пeдaгoгiкa» cпeцiaльнocтi 013 «Пoчaткoвa ocвiтa» з метою організації самостійної роботи та підготовки до практичних занять з теми «Основні поняття теорії множин» курсу математики. Навчально-методичний посібник надає здобувачам вищої освіти можливість усвідомити сутність та практично опрацювати основні поняття теорії множин, що є теоретичною основою всіх основних понять курсу математики початкової школи. The educational and methodical guide is intended for students of higher education first (bachelor's) full field of knowledge 01 "Education/Pedagogy" specialty 013 "Primary education" for the purpose of organizing independent work and preparation for practical classes on the topic "Basic concepts of the theory sets" of the mathematics course. Educational and methodical guide is provided to higher education applicants the opportunity to understand the essence and practically work out the main concepts set theory, which is the theoretical basis of all the main concepts of the course elementary school mathematics.
- ДокументМатематика: Основи математичної логіки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Іонова, О. М.; Титаренко, Л. І.; Масюк, О. М.; Білецька, С. А.Навчально-методичний посібник призначений для здобувачів вищої освіти пepшoгo (бaкaлaвpcькoгo) piвня гaлузi знaнь 01 «Ocвiтa/Пeдaгoгiкa» cпeцiaльнocтi 013 «Пoчaткoвa ocвiтa» з метою організації самостійної роботи та підготовки до практичних занять з теми «Основні поняття математичної логіки» курсу математики. Навчально-методичний посібник надає здобувачам вищої освіти можливість усвідомити сутність та практично опрацювати основні поняття теорії математичної логіки: прості і складені висловлення, операції з ними; поняття про предикат та визначення множини істинності складеного предиката. The educational and methodical guide is intended for students of higher education first (bachelor's) full field of knowledge 01 "Education/Pedagogy" special 013 "Initial education" for the purpose of organizing independent work and preparation for practical classes on the topic "Basic concepts of mathematics logic" of the mathematics course. Educational and methodical guide is provided to higher education applicants the opportunity to understand the essence and practically work out the main concepts theories of mathematical logic: simple and complex expressions, operations with them; the concept of a predicate and the definition of the truth set of a composite predicate.
- ДокументНаступність дошкільної та початкової освіти у формуванні математичної компетентності дітей з мовленнєвими порушеннями(Харьковский национальный педагогический университет имени Г. С. Сковороды, 2019) Масюк, О. М.; Сінопальнікова, Н. М.; Титаренко, Л. І.Проблема наступності дошкільної та початкової освіти набула особливого значення в умовах розбудови Нової української школи, розвитку інклюзивної форми навчання дітей з особливими освітніми потребами. Мета статті полягає у виявленні напрямів реалізації наступності у процесі формування математичної компетентності дошкільників та учнів початкової школи з мовленнєвими порушеннями. Нами використано емпіричний і системний підходи, методи аналізу та синтезу, згідно з якими виявлено напрями впровадження наступності у формуванні математичної компетентності і виокремлено специфічні чинники, що впливають на рівень її сформованості у дітей з вадами мовлення. Основні результати дослідження полягають у розробленні змістового та методичного забезпечення наступності у формуванні математичної компетентності дошкільників та учнів початкової школи з мовленнєвими порушеннями. Наступність між дошкіллям і початковою школою забезпечується змістовим і методичним напрямами з врахуванням індивідуальних особливостей учнів. Особливості формування математичної компетентності дітей з мовленнєвими порушеннями полягають у тому, що у учнів спостерігаються труднощі в оволодінні відповідним рівнем абстракції понять, термінами, символами, схемами, у формуванні складних програм математичної діяльності, у недостатньому розвитку комунікативних навичок. Тому реалізація змістового напряму наступності у дошкільній освіті у процесі формування математичної компетентності у дітей з мовленнєвими порушеннями передбачає зміщення акцентів з предметних математичних компетентностей на формування прийомів розумових дій. А в учнів початкової школи – на визначеному програмою змісті, на проведення досліджень об’єктів, з’ясування наявних і прихованих зв’язків між ними. Методичний напрям наступності реалізується через методики навчання, прийоми і методи роботи з дітьми і передбачає роботу в групах, залучення до рухової активності, виконання вправ на розвиток дрібної моторики. Дослідження визначає подальший розвиток питання реалізації наступності дошкільної та початкової освіти та розробку змістового і методичного забезпечення наступності у процесі формуванні математичної компетентності дітей з мовленнєвими порушеннями. Проблема преемственности дошкольного и начального образования приобрела особое значение в условиях развития Новой украинской школы, развития инклюзивной формы обучения детей с особыми образовательными потребностями. Цель статьи заключается в выявлении направлений реализации преемственности в процессе формирования математической компетентности дошкольников и учеников начальной школы с речевыми нарушениями. Нами использованы эмпирический и системный подходы, методы анализа и синтеза, согласно которым выявлены направления внедрения преемственности в формировании математической компетентности и выделены специфические факторы, влияющие на уровень ее сформированности у детей с нарушениями речи. Основные результаты исследования заключаются в разработке содержательного и методического обеспечения преемственности в формировании математической компетентности дошкольников и учеников начальной школы с речевыми нарушениями. Преемственность между дошкольным образованием и начальной школой обеспечивается содержательным и методическим направлениями с учетом индивидуальных особенностей учащихся. Особенности формирования математической компетентности детей с речевыми нарушениями заключаются в том, что в учащихся наблюдаются трудности в овладении соответствующим уровнем абстракции понятий, сроками, символами, схемами, в формировании сложных программ математической деятельности, в недостаточном развитии коммуникативных навыков. Поэтому реализация содержательного направления преемственности в дошкольном образовании в процессе формирования математической компетентности у детей с речевыми нарушениями предполагает смещение акцентов с предметных математических компетентностей на формирование приемов умственных действий. А у учащихся начальной школы - на определенном программой смысле, на проведение исследований объектов, выяснение имеющихся и скрытых связей между ними. Методическое направление преемственности реализуется через методики обучения, приемы и методы работы с детьми и предусматривает работу в группах, привлечение к двигательной активности, выполнение упражнений на развитие мелкой моторики. Исследование определяет дальнейшее развитие вопроса реализации преемственности дошкольного и начального образования и разработку содержательного и методического обеспечения преемственности в процессе формировании математической компетентности детей с речевыми нарушениями. The problem of preschool and primary school continuity has become especially important in the context of the development of New Ukrainian School, the introduction of inclusive form of education for children with special educational needs. The article purpose is to identify the areas for continuity in the process of forming preschoolers and primary school learners with speech disorders mathematical competence. We used empirical and systematic approaches, methods of analysis and synthesis, according to which the directions of continuity in forming mathematical competence were identified and specific factors influencing the level of its formation in children with speech disorders were identified. The main results of the study are to work out semantic and methodological support for continuity in the forming preschoolers and primary school learners with speech disorders mathematical competence. The continuity between preschool and primary school is provided by semantic and methodical directions taking into account individual features of learners. The peculiarities of forming children with speech disorders mathematical competence are that learners have the difficulties in mastering the appropriate level of abstraction of concepts, definitions, symbols, schemes, in forming complex programs of mathematical activities, insufficient development of communication skills. Therefore, the implementation of the content direction of continuity in preschool education in the process of forming children with speech disorders mathematical competence involves shifting the emphasis from subject mathematical competencies to the formation of mental actions, and primary school learners on the content defined by the program, clarification of existing and hidden connections between them. The methodological direction of continuity is realized through teaching methods, techniques and methods of working with children and involves working in groups, involvement in motor activity, performing activities for the fine motor skills development. The research underlines the development of continuity implementation of preschool and primary school and the development of semantic and methodological support for continuity in the process of forming children with speech disorders mathematical competence.
- ДокументПедагогічні умови розвитку творчих математичних здібностей учнів початкової школи(Класичний приватний університет, 2020) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.Статтю присвячено пошуку ефективних способів розвитку творчих математичних здібностей учнів початкової школи. Відзначено, що ця проблема в теорії й практиці навчання стоїть особливо гостро у теперішній час, коли Новою українською школою висуваються нові освітні завдання. Аналіз Концепції Нової української школи, Державного стандарту початкової освіти свідчить, що пріоритетними у навчальному процесі є розвиток дитини, формування в неї ключових та предметних компетентностей. Це своєю чергою спонукає фахівців розробляти нові дидактичні підходи у навчанні школярів – формувати математичну грамотність і компетентність, що дозволить застосовувати набуті знання та уміння як у звичній, так й у нестандартній ситуації. Виявлено, що для формування творчих здібностей у молодших школярів під час навчання математики необхідна цілеспрямована педагогічна робота. Особлива увага вчителів повинна бути спрямована на пробудження задатків та природних здібностей дитини, розвиток її здатності до навчання, пізнавальних інтересів, бажання пізнавати та відкривати нові знання. Такі позитивні можливості з’являються в процесі творчої діяльності. З’ясовано, що під розвитком творчих математичних здібностей молодшого школяра потрібно розуміти цілеспрямоване дидактично і методично організоване формування і розвиток математичного стиля мислення дитини, її здібностей до математичного пізнання дійсності. Аналіз практики та численних досліджень показав, що пошукова активність спонукає дитину постійно вдосконалювати свої знання та уміння, підтримує і зміцнює позитивну мотивацію та інтерес до навчання математики. У результаті дослідження було визначено умови розвитку творчих здібностей молодших школярів під час навчання математики, виявлено вимоги, яким повинні задовольняти творчі завдання з математики. Аналіз практичного застосування знань та умінь з математики, можливість їх використання в житті стають актуальними для розвитку творчих здібностей, ініціативності та самостійності молодших школярів. Урахування зазначених умов розвитку творчих математичних здібностей учнів в умовах масової початкової школи значною мірою залежить від надання вчителю конкретного і принципово нового методичного забезпечення. Створення спеціальних методичних матеріалів з математики для забезпечення творчої роботи учнів під час навчання математики – це ефективний спосіб реалізації розвитку творчих математичних здібностей молодших школярів. Статья посвящена поиску эффективных способов развития творческих математических способностей учащихся начальной школы. Отмечено, что эта проблема в теории и практике обучения стоит особенно остро в настоящее время, когда Новой украинской школой выдвигаются новые образовательные задачи. Анализ Концепции Новой украинской школы, Государственного стандарта начального образования свидетельствует, что приоритетными в учебном процессе является развитие ребенка, формирование у него ключевых и предметных компетентностей. Это в свою очередь побуждает специалистов разрабатывать новые дидактические подходы в обучении школьников - формировать математическую грамотность и компетентность, что позволит применять приобретенные знания и умения как в обычной, так и в нестандартной ситуации. Выявлено, что для формирования творческих способностей у младших школьников при обучении математики необходима целенаправленная педагогическая работа. Особое внимание учителей должно быть направлено на пробуждение задатков и природных способностей ребенка, развитие его способности к обучению, познавательных интересов, желание познавать и открывать новые знания. Такие позитивные возможности появляются в процессе творческой деятельности. Установлено, что под развитием творческих математических способностей младшего школьника нужно понимать целенаправленное дидактически и методически организованное формирование и развитие математического стиля мышления ребенка, его способностей к математическому познанию действительности. Анализ практики и многочисленных исследований показал, что поисковая активность побуждает ребенка постоянно совершенствовать свои знания и умения, поддерживает и укрепляет положительную мотивацию и интерес к обучению математике. В результате исследования были определены условия развития творческих способностей младших школьников при обучении математике, выявлены требования, которым должны удовлетворять творческие задания по математике. Анализ практического применения знаний и умений по математике, возможность их использования в жизни становятся актуальными для развития творческих способностей, инициативности и самостоятельности младших школьников. Учет указанных условий развития творческих математических способностей учащихся в условиях массовой начальной школы в значительной степени зависит от предоставления учителю конкретного и принципиально нового методического обеспечения. Создание специальных методических материалов по математике для обеспечения творческой работы учащихся при обучении математике - это эффективный способ реализации развития творческих математических способностей младших школьников. The article is dedicated to the search of the effective ways of development of primary schoolchildren’s creative mathematical abilities. It has been noted that this problem is particularly acute in the theory and practice of teaching nowadays, when the New Ukrainian school puts forward new educational challenges. The analysis of the concept of New Ukrainian School and State Standard of Primary Education has shown that child’s development and formation of his key and subject competencies are the priorities in the learning process. In turn, it encourages specialists to develop new didactic approaches to teaching schoolchildren – to form mathematical literacy and competence, which will enable to apply the acquired knowledge and skills in both in standard and non-standard situations. It has been revealed that purposeful pedagogical work is required for formation of primary schoolchildren’s creative abilities in teaching mathematics. Teachers should pay particular attention to awakening child’s inclinations and natural abilities, development of his cognitive interests, ability to learn, desire to learn and discover new knowledge. Such positive opportunities arise in the process of creative activity. It has been found that the development of primary schoolchildren’s creative mathematical abilities means purposeful didactically and methodically organized formation and development of child’s mathematical style of thinking, his abilities for mathematical cognition of reality. The analysis of practice and numerous researches has shown that the search activity encourages children to improve their knowledge and skills constantly, supports and reinforces positive motivation and interest in learning Mathematics. As a result of the study, the conditions of development of primary schoolchildren’s creative abilities in learning Mathematics have been identified. Besides, the authors have determined the requirements that creative Mathematics tasks should meet. The analysis of practical application of knowledge and skills in Mathematics and possibilities to use them in life become relevant for development of primary schoolchildren’s creative abilities, initiative and independence. Taking into account the mentioned conditions of development of primary schoolchildren’s creative mathematical abilities in mass primary school depends greatly on providing a teacher with specific and fundamentally new methodical support. Creation of special teaching materials in Mathematics to ensure schoolchildren’s creative work when learning Mathematics is an effective way to implement development of primary schoolchildren’s creative mathematical abilities.
- ДокументПРАКТИКУМ З ОСНОВ МАТЕМАТИКИ ІЗ СПЕЦМЕТОДИКАМИ ВИКЛАДАННЯ В УМОВАХ СПЕЦІАЛЬНОГО ТА ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ (модуль І)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Іонова, О. М.; Титаренко, Л. І.; Масюк, О. М.; Сінопальнікова, Н. М.Навчально-методичний посібник призначений для здобувачів вищої освіти пepшoгo (бaкaлaвpcькoгo) piвня гaлузi знaнь 01 «Ocвiтa/Пeдaгoгiкa» спеціальності 016 “Спеціальна освіта” з метою організації самостійної роботи та підготовки до практичних занять з модуля «Теоретичні основи та методичні особливості формування основних математичних понять» курсу «Основи математики із спецметодиками викладання в умовах спеціального та інклюзивного навчання». Навчально-методичний посібник надає здобувачам вищої освіти можливість усвідомити сутність методики формування таких тем з початкового курсу математики, як формування кількісних уявлень та уявлень про цілі невід’ємні числа та дії з ними; формування уявлень про величини; формування геометричних та просторових уявлень в учнів з особливими освітніми потребами. Educational and The study guide is intended for applicants for higher education of the first (bachelor's) level of the field of knowledge 01 "Education/Pedagogy", speciality 016 "Special Education" in order to organise independent work and prepare for practical classes in the module "Theoretical foundations and methodological features of the formation of basic mathematical concepts" of the course "Fundamentals of Mathematics with special teaching methods in special and inclusive education". The study guide provides higher education students with the opportunity to understand the essence of the methodology of forming such topics in the elementary mathematics course as the formation of quantitative concepts and concepts of non-negative integers and actions with them; formation of concepts of quantities; formation of geometric and spatial concepts in students with special educational needs.
- ДокументПРО ФОРМУВАННЯ ОЦІНЮВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ В. СУХОМЛИНСЬКОГО(Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, 2023-09-27) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.Курс Нової української школи на формування компетентностей зумовлює творчий перегляд ідей В. Сухомлинського, який надавав особливу увагу дитиноцентризму, дотриманню глибокої поваги до особистості дитини, розвитку в неї високої духовної культури, необхідності самовиховання і саморозвитку впродовж усього життя. Серед важливих засобів саморегуляції навчання і поведінки учнів В. Сухомлинський відзначав виняткову роль оцінки навчальних досягнень учнів, взаємостосунків вчителя та його учнів. Зазначено, що до проблеми формування оцінювальної діяльності учнів В. Сухомлинський ставився з особливою психолого-педагогічною увагою, пильністю і наголошував на важливості та необхідності починати цей процес з початкової школи. Видатний педагог звертає увагу на те, що «маленька людина» має на власному досвіді переконатися, що уміння вимірювати результати власної навчальної діяльності різними мірами та з різних боків допомагає досягати успіхів у навчанні. The publication analyzes the formation of students' evaluation activity in the pedagogical heritage of V. Sukhomlynskyi. Course of the New Ukrainian School on the formation of competences causes a creative revision of the ideas of V. Sukhomlynskyi, who paid special attention to child-centrism, the observance of deep respect for the child's personality, the development of a high spiritual culture in him, the need for self-education and self-development throughout life. Among the important means of self-regulation of learning and behavior of students, V. Sukhomlynskyi noted the exceptional role of evaluating students' educational achievements, the relationship between the teacher and his students. It is noted that V. Sukhomlynskyi treated the problem of forming the evaluation activity of students with special psychological and pedagogical attention and vigilance and emphasized the importance and necessity of starting this process from elementary school. The outstanding teacher draws attention to the fact that the "little person" has to make sure on his own experience that the ability to measure the results of his own educational activity by different measures and from different angles helps to achieve success in education.
- ДокументРеалізація наступності у навчанні математики між початковою та базовою середньою ланками освіти(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Видавничий дім «Гельветика», 2020) Іонова, О. М.; Масюк, О. М.; Сіра, І. Т.У статті проаналізовано питання реалізації наступності у навчанні математики між початковою та базовою середньою ланками освіти. Відзначено, що ця проблема в теорії та практиці навчання залишається актуальною та потребує подальшого дослідження та вирішення, особливо нині, коли в Україні відбувається процес реформування шкільної освіти. Метою статті є розкриття напрямів реалізації наступності у навчанні математики між початковою й основною ланками освіти. Новою українською школою висуваються нові освітні завдання, в основу яких покладено компетентнісний і діяльнісний підходи. Зрозуміло, що ефективність формування в учнів математичної компетентності залежить від неперервності, цілісності, системності та наступності під час навчання математики. Це, у свою чергу, спонукає фахівців шукати шляхи забезпечення наступності в навчанні математики через зв’язок та узгодженість мети, змісту в початковій та основній школі; відповідність методів і прийомів навчання в початковій школі віковим особливостям підлітків; узгодженість критеріїв оцінювання на різних етапах освіти, які межують один з одним: дошкільна освіта – початкова школа – основна школа. Виявлено, що для більшості випускників початкової школи при переході у 5 клас основної школи характерні зниження успішності, порушення поведінки, емоційна нестабільність, підвищена втомлюваність. З’ясовані причини цих труднощів, а саме: значна відмінність у методах навчання; збільшення кількості навчальних предметів; збільшення тижневого навантаження й обсягу домашніх завдань; посилення вимог значно більшої кількості вчителів-предметників, котрі не завжди враховують вікові особливості учнів. Було визначено напрями реалізації наступності навчання математики між початковою й основною школами, а саме навчально-змістовий та організаційно-методичний. Серед важливих чинників навчально-змістового напряму реалізації наступності між початковою і базовою середньою ланками освіти виділено такі: послідовність і систематичність викладу навчального матеріалу, поступове зростання його складності; зв’язок та узгодженість змістових ліній і вимог до математичної підготовки учнів, сформульовані у програмах із математики для початкової школи та 5 класів; узгодженість обсягу навчального матеріалу в початковій та основній школі. Організаційно-методичний напрям реалізації наступності в навчанні математики між початковою й основною школами зумовлений професійною діяльністю вчителів початкової школи та вчителя математики 5 класів і реалізується через: погодження методів і форм навчання, що відповідають віковим особливостям учнів на певному етапі навчання, забезпечують достатню підготовку дітей до сприйняття математичних правил, законів, адаптацію дітей до дедуктивного методу викладу в основній школі; забезпечення взаємодії нових знань учнів із раніше засвоєними та на цій основі досягнення учнями більш високого рівня підготовки; встановлення тісного зв’язку в роботі з учнями між учителями початкової школи та вчителем математики 5 класів. В статье проанализированы вопросы реализации преемственности в обучении математике между начальной и базовой средней звеньями образования. Отмечено, что эта проблема в теории и практике обучения остается актуальной и требует дальнейшего исследования и решения, особенно сейчас, когда в Украине происходит процесс реформирования школьного образования. Целью статьи является раскрытие направлений реализации преемственности в обучении математике между начальной и основной звеньями образования. Новой украинской школой выдвигаются новые образовательные задачи, в основу которых положены компетентностный и деятельностный подходы. Понятно, что эффективность формирования в учащихся математической компетентности зависит от непрерывности, целостности, системности и преемственности при обучении математике. Это, в свою очередь, побуждает специалистов искать пути обеспечения преемственности в обучении математике через связь и согласованность цели, содержания в начальной и основной школе; соответствие методов и приемов обучения в начальной школе возрастным особенностям подростков; согласованность критериев оценки на разных этапах образования, граничащие друг с другом: дошкольное образование - начальная школа - основная школа. Выявлено, что для большинства выпускников начальной школы при переходе в 5 класс основной школы характерны снижение успеваемости, нарушения поведения, эмоциональная нестабильность, повышенная утомляемость. Выяснены причины этих трудностей, а именно: значительная разница в методах обучения; увеличение количества учебных предметов; увеличение недельной нагрузки и объема домашних заданий; ужесточение требований значительно большего числа учителей-предметников, которые не всегда учитывают возрастные особенности учащихся. Были определены направления реализации преемственности обучения математике между начальной и основной школами, а именно учебно-содержательный и организационно-методический. Среди важных факторов учебно-содержательного направления реализации преемственности между начальной и базовой средней звеньями образования выделены следующие: последовательность и систематичность изложения учебного материала, постепенный рост его сложности; связь и согласованность содержательных линий и требований к математической подготовке учащихся, сформулированные в программах по математике для начальной школы и 5 классов; согласованность объема учебного материала в начальной и основной школе. Организационно-методическое направление реализации преемственности в обучении математике между начальной и основной школами обусловлено профессиональной деятельностью учителей начальной школы и учителя математики 5 классов и реализуется через: согласование методов и форм обучения, которые соответствуют возрастным особенностям учащихся на определенном этапе обучения, обеспечивают достаточную подготовку детей к восприятия математических правил, законов, адаптацию детей к дедуктивному методу изложения в основной школе; обеспечение взаимодействия новых знаний учащихся по ранее усвоенными и на этой основе достижения учащимися более высокого уровня подготовки; установление тесной связи в работе с учениками между учителями начальной школы и учителем математики 5 классов. The article analyzes the issues of the implementation of continuity in teaching mathematics between the primary and basic secondary levels of education. It is noted that this problem remains relevant in the theory and practice of teaching and requires further research and solutions, especially at the present time, when the process of reforming school education is taking place in Ukraine. The purpose of the article is to reveal the ways of the implementation of continuity in teaching mathematics between the primary and basic levels of education. The new Ukrainian school puts forward new educational tasks based on competence-based and activity-based approaches. It is clear that the effectiveness of the formation of students’ mathematical competence depends on the durability, integrity, consistency and continuity in teaching mathematics. This stimulates specialists to search the ways to ensure continuity in teaching mathematics drawing the connection and consistency of goals and content in primary and secondary schools; correspondence of methods and techniques of teaching in primary school to the age characteristics of adolescents; consistency of assessment criteria at different stages of education, bordering on each other: preschool education – primary school – basic school. It was found that for the majority of primary school graduates, when they move to grade 5 of basic school, they are characterized by a decline in academic performance, behavioral disorders, emotional instability, and increased fatigue. The reasons for these difficulties have been clarified, namely: a significant difference in teaching methods; an increase in the number of subjects; an increase in weekly workload and scope of homework; tightening the requirements of a significantly larger number of subject teachers who do not always take into account the age characteristics of students. As a result of the study, the directions of the implementation of the continuity of teaching mathematics between primary and secondary schools were determined, namely, content and educational, and methodological. Among the important factors of the educational-content direction of the implementation of continuity between the primary and basic secondary levels of education, the following ones are highlighted: the sequence and systematic presentation of educational material, the gradual increase in its complexity; communication and consistency of content lines and requirements for the mathematical preparation of students, formulated in mathematics programs for primary school and 5th grade; consistency of the scope of educational material in primary and secondary schools. The organizational and methodological direction of the implementation of continuity in teaching mathematics between primary and secondary schools, due to the professional activities of primary school teachers and a 5th grade mathematics teacher, is implemented through: coordination of methods and forms of teaching that correspond to the age characteristics of students at a certain stage of learning and provide sufficient preparation of children for the perception of mathematical rules and laws, as well as adaptation of children to the deductive method of presentation in basic school; ensuring the interaction of students’ new knowledge with the previously acquired and, on this basis, the achievement of a higher level of students’ training; establishing a close connection between primary school teachers and 5th grade mathematics teachers while working with 5th grade students.
- ДокументТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ МАТЕМАТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Іонова, О. М.; Титаренко, Л. І.; Масюк, О. М.; Сінопальнікова, Н. М.Навчальний посібник призначений для здобувачів вищої освіти пepшoгo (бaкaлaвpcькoгo) piвня гaлузi знaнь 01 «Ocвiтa/Пeдaгoгiкa» cпeцiaльнocтi 016 «Спеціальна ocвiтa». До посібника включено теоретичний матеріал п’яти розділів початкового курсу математики: «Множини та операції над ними», «Бінарні відповідності та відношення», «Числові вирази. Рівняння та нерівності», «Величини. Властивості величин», «Основи геометрії». Навчальний посібник надає здобувачам вищої педагогічної освіти можливість усвідомити сутність та практично опрацювати основні поняття теоретичних основ початкового курсу математики. The textbook is intended for applicants for higher education of the first (bachelor's) level of the field of knowledge 01 "Education/Pedagogy", speciality 016 "Special Education". The textbook includes theoretical material of five sections of the elementary mathematics course: "Sets and operations on them", "Binary correspondences and relations", "Numerical expressions. Equations and inequalities", "Values. Properties of quantities", "Fundamentals of geometry". The textbook provides applicants for higher pedagogical education with the opportunity to understand the essence and practically work out the basic concepts of the theoretical foundations of the primary course of mathematics.
- ДокументУпровадження елементів дуальної освіти в систему професійної підготовки вчителів початкової школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Мітра, 2021-03-31) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.; Смолянюк, Н. М.Стаття присвячена актуальній проблемі підвищення якості професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. З’ясовано, що одним із шляхів вирішення цієї проблеми є впровадження в систему професійної підготовки студентів елементів дуальної освіти. У статті розкриваються цілі, завдання та особливості організації педагогічного проєкту з елементами дуальної освіти «Школа професійного зростання «День у школі». Статья посвящена актуальной проблеме повышения качества профессиональной подготовки будущих учителей начальной школы. Установлено, что одним из путей решения этой проблемы является внедрение в систему профессиональной подготовки студентов элементов дуальной образования. В статье раскрываются цели, задачи и особенности организации педагогического проекту с элементами дуальной образования «Школа профессионального роста «День в школе». The article is devoted to the topical problem of improving the quality of future primary school teachers’ professional training. It was found that one of the ways to solve this problem was the introduction of dual education elements in the system of students’ professional training. The article reveals the goals, objectives and features of the organization of a pedagogical project «School of Professional Growth «Day at School» which includes elements of dual education.
- ДокументУпровадження інноваційних технологій навчання математичних дисциплін у процес підготовки майбутніх учителів початкових класів(Бердянський державний педагогічний університет, 2021-09-16) Іонова, О. М.; Масюк, О. М.Математична освіта є компонентом змісту фахової підготовки майбутнього вчителя початкової школи та містить потужний потенціал для його навчання, виховання й розвитку професійної майстерності. Математическое образование является компонентом содержания профессиональной подготовки будущего учителя начальной школы и содержит мощный потенциал для обучения, воспитания и развития профессионального мастерства. Mathematical education is a component of the content of professional training of future primary school teachers and has a powerful potential for his training, education and development of professional skills.
- ДокументФормування контрольно-оцінної компетенції магістрів у педагогічних вищих навчальних закладах(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-11-11) Масюк, О. М.Професійно-педагогічна складова підготовки фахівців в умовах магістратури ВНЗ дістає значної ефективності за умов компетентнісного підходу у загальній та професійній освіті, що є надзвичайно актуальним в умовах розвитку сучасного суспільства. Профессионально-педагогическая составляющая подготовки специалистов в условиях магистратуры вузов достигает значительной эффективности в условиях компетентностного подхода в общем и профессиональном образовании, что является чрезвычайно актуальным в условиях развития современного общества. The professional-pedagogical component of the training of specialists in the conditions of the magistracy of higher educational institutions achieves considerable effectiveness in the conditions of a competence approach in general and vocational education, which is extremely relevant in the conditions of the development of modern society.
- ДокументФормування критичного мислення у процесі підготовки вчителя початкової школи(Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, 2020-10-28) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.; Бужин, О. В.У тезах розглядається формування критичного мислення у процесі підготовки вчителя початкової школи. Звертається увага на те, що успішність підготовки майбутнього вчителя початкової школи значною мірою залежить від орієнтації навчальної роботи на прогресивні педагогічні ідеї, інноваційні форми і методи навчання. В тезисах рассматривается формирование критического мышления в процессе подготовки учителя начальной школы. Обращается внимание на то, что успешность подготовки будущего учителя начальной школы в значительной степени зависит от ориентации учебной работы на прогрессивные педагогические идеи, инновационные формы и методы обучения. The theses examines the formation of critical thinking in the process of preparing an elementary school teacher. Attention is drawn to the fact that the success of training a future primary school teacher largely depends on the orientation of educational work towards progressive pedagogical ideas, innovative forms and methods of teaching.
- ДокументФормування математичної компетентності учнів молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди ; Мітра, 2021-03-31) Масюк, О. М.; Сінопальнікова, Н. М.; Титаренко, Л. І.В статті розглянуто формування математичної компетентності учнів початкової школи з особливими освітніми потребами. Розкрито сутність та складники математичної компетентності учнів початкової школи, виокремлено напрями і чинники її формування. Розроблено змістове та методичне забезпечення напрямів формування математичної компетентності учнів молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами. В статье рассмотрено формирование математической компетентности учащихся начальной школы с особыми образовательными потребностями. Раскрыта сущность и составляющие математической компетентности учащихся начальной школы, выделены направления и факторы ее формирования. Разработано содержательное и методическое обеспечение направлений формирования математической компетентности учащихся младшего школьного возраста с особыми образовательными потребностями. The article reveals the research of the directions of the formation of mathematical competence of primary school students with special educational needs. The essence and components of the mathematical competence of primary school students are revealed, directions and factors of its formation are highlighted. The substantive and methodological support of the directions of the formation of the mathematical competence of primary schoolchildren with special educational needs has been developed.
- ДокументФОРМУВАННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-06-10) Масюк, О. М.; Титаренко, Л. І.В статті розглянуто пролема формування у майбутніх вчителів початкової школи інклюзивної компетентності, їх підготовка до роботи в умовах інклюзивної освіти. Висвітлено заходи, направлені на формування інклюзивної компетентності здобувачів вищої педагогічної освіти у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. The article examines the problem of the formation of inclusive competence among future primary school teachers, their preparation for work in the conditions of inclusive education. Measures aimed at the formation of inclusive competence of students of higher pedagogical education at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University are highlighted.
- ДокументШляхи забезпечення наступності у навчанні математики між початковою та базовою ланками шкільної освіти(Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2021-11-24) Іонова, О. М.; Масюк, О. М.; Сіра, І. Т.У тезах звертається увага на шляхи забезпечення наступності у навчанні математики між початковою та базовою ланками шкільної освіти. В тезисах обращается внимание на пути обеспечения преемственности в обучении математике между начальным и базовым звеньями школьного образования. The theses draws attention to the ways of ensuring continuity in teaching mathematics between primary and basic levels of school education.