Перегляд за Автор "Масич, В. В."
Зараз показано 1 - 20 з 27
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВАЖЛИВІСТЬ ВИВЧЕННЯ ТЕМИ «АЛЬТЕРНАТИВНІ ДЖЕРЕЛА ЕНЕРГІЇ» У КУРСІ ФІЗИКИ ЗАКЛАДІВ ЗСО(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-11-23) Масич, В. В.; Цигульов, П. В.; Пацульда, В. В.У наших тезах доведено важливість вивчення теми «Альтернативні джерела енергії» у курсі фізики закладів ЗСО, що сприяє формуванню у здобувачів середньої освіти сучасного світогляду, розуміння перспектив розвитку енергетики і людства в майбутньому. Our theses show the importance of conducting competitive works of the small Academy of Sciences and substantiate that the physical circle in institutions of general secondary education is the basis for preparing the competition work of the JAS in physics.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-11-23) Масич, В. В.; Литвинова, А. Л.Технологія доповненої реальності вже досить успішно використовується закордоном в освітньому процесі. Вона дозволяє мо- тивувати та зацікавити здобувачів при вивченні різних дисциплін. Особливе значення це має для фізики, оскільки це складна наука, яка, для ефективного засвоєння, потребує додаткового, всебічного і вичерпного пояснення.Augmented reality technology is already used quite successfully abroad in the educational process. It allows to motivate and interest students in the study of various disciplines. This is especially important for physics, because it is a complex science, which requires additional and comprehensive explanation to have effective assimilation.
- ДокументВІРТУАЛЬНА ЛАБОРАТОРІЯ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-11-14) Замковенко, Є. А.; Масич, В. В.У наш час досить актуальною є проблема, коли студенти вищих навчальних закладів не можуть отримати доступ до виконання лабораторних робіт, коли у закладах за різних причин тимчасово або зовсім відсутнє необхідне обладнання. У той же час кабінети обладнано мультимедійними пристроями, що можуть допомогти вирішити цю проблему. Також у майже ста відсотків студентів є мобільні пристрої, на які можна встановити додатки та мати можливість проходити лабораторні роботи із будь-якого зручного місця. Саме тому було прийнято рішення розробити даний продукт. Nowadays, the problem is quite urgent when pupils of general education institutions or students of higher educational establishments cannot access laboratory work when the necessary equipment is temporarily or completely not available for various reasons. At the same time, classrooms are equipped with multimedia devices that can help solve the problem. Also, nearly one hundred percent of students have mobile devices that can install applications and be able to perform lab work from anywhere. That is why it was decided to develop this product.
- ДокументЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ВИКЛАДАННІ ФІЗИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-14) Масич, В. В.; Малець, Є. Б.; Сєргєєв, В. М.У публікації проаналізовано застосування сучасних технологій при викладання фізики. Фізика є фундаментом для прикладних наук, на базі яких формується науково-технічний прогрес, тому навчання фізики школярів і студентів представляє важливу й актуальну задачу. На кафедрі фізики ХНПУ імені Г. С. Сковороди протягом багатьох років ведуться розробки, пов’язані з осучасненням фізичного експерименту і, зокрема, акцентується увага на демонстраційний фізичний експеримент. Зазначено, що оновлене програмне забезпечення для Windows 11 дозволяє проводити математичну обробку результатів експерименту, записувати результати вимірювань в Exsel, Word. Крім цього, за допомогою вимірювального комплексу і програми проведення відеоконференцій Zoom студенти мають можливість виконувати не віртуальні, а реальні лабораторні роботи, дистанційно керуючи комплексом зі свого домашнього комп’ютера, і отримувати результати проведених досліджень. Ця розробка є актуальною під час пандемії та особливо під час воєнного стану, коли немає можливості проведення занять в аудиторіях. The publication analyzes the use of modern technologies in teaching physics. Physics is the foundation for applied sciences, on the basis of which scientific and technical progress is formed, therefore teaching physics to schoolchildren and students is an important and urgent task. For many years, the Department of Physics of KhNPU named after H.S. Skovoroda has been developing developments related to the modernization of physical experiments and, in particular, attention is focused on demonstration physical experiments. It is noted that the updated software for Windows 11 allows you to perform mathematical processing of the results of the experiment, record the results of measurements in Excel, Word. In addition, with the help of the measuring complex and the Zoom video conferencing program, students have the opportunity to perform not virtual, but real laboratory work, remotely controlling the complex from their home computer, and to receive the results of conducted research. This development is relevant during a pandemic and especially during martial law, when it is not possible to conduct classes in classrooms.
- ДокументКонспект лекцій з дисципліни «Статистична фізика та термодинаміка»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Малець, Є. Б.; Масич, В. В.; Сергєєв, В. М.Представлено основні положення статистичної теорії, які є базовими для опису і прогнозування властивостей макроскопічних систем. Знаходження густини ймовірності стану системи дає можливість встановити середні значення всіх макропараметрів системи. Таким чином, встановлюється органічний зв'язок між статистичною фізикою та термодинамікою, що є основною метою посібника. Теоретичні положення ілюструються прикладами розв’язку задач. Посібник створено у відповідності до навчальної програми підготовки здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня, може бути корисним для студентів фізико-математичних факультетів під час підготовки до семестрових та державних іспитів. The basic provisions of statistical theory are presented, which are basic for describing and predicting the properties of macroscopic systems. Finding the probability density of the system state makes it possible to establish the average values of all macroparameters of the system. Thus, an organic connection between statistical physics and thermodynamics is established, which is the main purpose of the textbook. The theoretical concepts are illustrated with examples of problem solving. The textbook was created in accordance with the curriculum for the first (bachelor's) level of higher education and can be useful for students of physics and mathematics faculties in preparation for semester and state exams.
- ДокументМЕТОДИКА ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ ПРИ ВИВЧЕННІ ШКІЛЬНОГО КУРСУ ФІЗИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-11-03) Масич, В. В.; Ваб’я, О. С.В тезах авторами запропоновано авторську методику застосування інформаційних технологій та технічних засобів навчання при вивченні шкільного курсу фізики. Підґрунтям розробленої методики є група принципів та спеціальних методів навчання: методи, спрямовані на організацію діяльності учнів для отримання, зберігання, збору інформації; методи, створені задля організації діяльності учнів до застосування інформації. In theses, the authors proposed the author's method of using information technologies and technical teaching aids when studying a school physics course. The basis of the developed methodology is a group of principles and special teaching methods: methods aimed at organizing the activities of students to obtain, store, collect information; methods created to organize students' activities to apply information.
- ДокументМетодичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни "Методика навчання фізики в школі" Розділ "Механіка"(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Масич, В. В.; Малець, Є. Б.; Юрченко, О. В.; Равх, І. Д.Методичні вказівки щодо виконання лабораторно-практичних робіт з дисципліни «Методика навчання фізики в школі» розділ «Механіка» є складовою частиною НМК з фізики і призначені для підготовки педагогічних працівників. Запропоновані методичні вказівки щодо виконання лабораторних робіт з дисципліни «Методика навчання фізики в школі» розділу «Механіка» дозволяють забезпечити: організацію виконання учнями лабораторних робіт, передбачених програмою з методики навчання фізики, формування та закріплення навичок роботи з лабораторним обладнанням, організацію визначення похибки та числової обробки результатів лабораторного експерименту, формування навичок самостійної роботи студентів з довідковою літературою, розвиток уважності й акуратності при виконанні лабораторних робіт, формування професійних компетентностей здобувачів освіти. Methodical instructions for the implementation of laboratory and practical work on discipline "Methods of teaching physics at school" section "Mechanics" is an integral part of the NMC in physics and are intended for the training of pedagogical workers. The proposed guidelines for the implementation of laboratory work in the discipline "Methods of teaching physics at school" section "Mechanics" allow to provide: organization of pupils' performance of laboratory works, provided by the program on the methods of teaching physics, the formation and consolidation of skills of work with laboratory equipment, organization of determination of error and numerical processing of the results of laboratory experiment, the formation of skills of independent work of students with reference literature, development of attentiveness and accuracy when performing laboratory work, the formation of professional competencies of applicants for education.
- ДокументМетодичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни "Методика навчання фізики в школі" Розділ "Молекулярна фізика та термодинаміка"(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Масич, В. В.; Сергєєв, В. М.; Глейзер, Н. В.; Юрченко, О. В.Методичні вказівки щодо виконання лабораторно-практичних робіт з дисципліни «Методика навчання фізики в школі» розділ «Молекулярна фізика та термодинаміка» є складовою частиною НМК з фізики й призначені для підготовки педагогічних працівників. Запропоновані методичні вказівки щодо виконання лабораторних робіт з дисципліни «Методика навчання фізики в школі» розділу «Молекулярна фізика та термодинаміка» дозволяють забезпечити: організацію виконання учнями лабораторних робіт, передбачених програмою з методики навчання фізики, формування та закріплення навичок роботи з лабораторним обладнанням, організацію визначення похибки й числової обробки результатів лабораторного експерименту, формування навичок самостійної роботи студентів з довідковою літературою, розвиток уважності й акуратності при виконанні лабораторних робіт, формування професійних компетентностей здобувачів освіти. Methodical instructions for the implementation of laboratory and practical work on discipline "Methods of teaching physics at school" section "Molecular physics and thermodynamics" is an integral part of the NMC in physics and is intended for the training of teachers. The proposed guidelines for laboratory work in the discipline "Methods of teaching physics at school" of the section "Molecular physics and thermodynamics" allow to provide: organization of students of laboratory work provided by the program of teaching methods physics, the formation and consolidation of skills in working with laboratory equipment, organization of error determination and numerical processing the results of the laboratory experiment, the formation of skills of independent students' work with reference literature, the development of attentiveness and accuracy in the performance of laboratory work, the formation of professional competencies of students.
- ДокументМетодичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни «Методика навчання фізики в школі», розділ «Механіка»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Масич, В. В.; Малець, Є. Б.; Юрченко, О. В.; Равх, І. Д.Методичні вказівки щодо виконання лабораторно-практичних робіт з дисципліни «Методика навчання фізики в школі» розділ «Механіка» є складовою частиною НМК з фізики і призначені для підготовки педагогічних працівників. Запропоновані методичні вказівки щодо виконання лабораторних робіт з дисципліни «Методика навчання фізики в школі» розділу «Механіка» дозволяють забезпечити: організацію виконання учнями лабораторних робіт, передбачених програмою з методики навчання фізики, формування та закріплення навичок роботи з лабораторним обладнанням, організацію визначення похибки та числової обробки результатів лабораторного експерименту, формування навичок самостійної роботи студентів з довідковою літературою, розвиток уважності й акуратності при виконанні лабораторних робіт, формування професійних компетентностей здобувачів освіти. Процес виконання лабораторних робіт побудовано за класичною та матеріалами, порядок виконання роботи й вимірювань, числову обробку результатів лабораторного експерименту та контрольні питання для обговорення виконаної роботи. Guidelines for the implementation of laboratory and practical work in the discipline "Methods of teaching physics at school" section "Mechanics" is an integral part of the NMC in physics and is intended for the preparation of pedagogical workers. The proposed guidelines for the implementation of laboratory work on the discipline "Methods of teaching physics at school" section "Mechanics" allow you to provide: the organization of students to perform laboratory work provided for by the program on the methodology of teaching physics, the formation and consolidation of skills in working with laboratory equipment, the body for processing the results of a laboratory experiment , the formation of skills for independent work of students with reference literature, the development of attentiveness and accuracy in the performance of laboratory work, the formation of professional competencies of applicants for education. The process of performing laboratory work is built on classical materials, the order of work and measurements, the numerical processing of the results of a laboratory experiment and control questions for discussing the work performed.
- ДокументМетодичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни «Методика навчання фізики в школі», розділ «Молекулярна фізика та термодинаміка»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Масич, В. В.; Сергєєв, В. М.; Глейзер, Н. В.; Юрченко, О. В.Методичні вказівки щодо виконання лабораторно-практичних робіт з дисципліни «Методика навчання фізики в школі» розділ «Молекулярна фізика та термодинаміка» є складовою частиною НМК з фізики й призначені для підготовки педагогічних працівників. Запропоновані методичні вказівки щодо виконання лабораторних робіт з дисципліни «Методика навчання фізики в школі» розділу «Молекулярна фізика та термодинаміка» дозволяють забезпечити: організацію виконання учнями лабораторних робіт, передбачених програмою з методики навчання фізики, формування та закріплення навичок роботи з лабораторним обладнанням, організацію визначення похибки й числової обробки результатів лабораторного експерименту, формування навичок самостійної роботи студентів з довідковою літературою, розвиток уважності й акуратності при виконанні лабораторних робіт, формування професійних компетентностей здобувачів освіти. Процес виконання лабораторних робіт побудовано за класичною схемою і включає в себе теоретичну підготовку, ознайомлення з приладами та матеріалами, порядок виконання роботи й вимірювань, числову обробку результатів лабораторного експерименту та контрольні питання для обговорення виконаної роботи. Guidelines for the implementation of laboratory and practical work on the discipline "Methods of teaching physics at school" section "Molecular physics and thermodynamics" are an integral part of the NMC in physics and are intended for the training of teachers. The proposed methodological guidelines for the implementation of laboratory work on the discipline "Methods of teaching physics at school" of the section "Molecular physics and thermodynamics" make it possible to provide: organization of laboratory work by students, provided for by the program on the methodology of teaching physics, the formation and consolidation of work skills of error and numerical processing of laboratory results experiment, the formation of skills for independent work of students with reference literature, the development of attentiveness and accuracy in the performance of laboratory work, the formation of professional competencies of applicants for education. The process of performing laboratory work is built according to the classical scheme and includes theoretical training, familiarization with instruments and materials, the procedure for performing work and measurements, numerical processing of the results of a laboratory experiment and control questions for discussing the work performed.
- ДокументМетодичні рекомендації до проведення практик здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня навчання спеціальності «014.04 Середня освіта (математика)»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Жерновникова, О. А.; Кін, О. М.; Масич, В. В.; Кабанська, Г. А.; Остапенко, Л. П.; Дейниченко, Г. В.; Дейніченко, Т. І.; Сіра, І. Т.; Штонда, О. Г.Методичні матеріали призначено для супроводу проходження здобувачами вищої освіти другого (магістерського) рівня педагогічних університетів таких видів практик як науково-дослідна та педагогічна практика в закладах профільної та спеціалізованої середньої освіти. У методичних рекомендаціях наведено програми практик, висвітлено вимоги до оформлення звітної документації, подано зразки звітних документів з виконання завдань практик тощо. Призначено для викладачів та магістрантів педагогічних ЗВО, учителів-практиків. The methodical materials are intended to accompany the students of higher education of the second (master's) level of pedagogical universities in such types of practices as scientific research and pedagogical practice in specialized and specialized secondary education institutions. In the methodological recommendations, practice programs are given, the requirements for the preparation of reporting documentation are highlighted, samples of reporting documents on the performance of practice tasks, etc. are provided. Intended for teachers and master's students of pedagogical universities, practicing teachers.
- ДокументМІКРОХВИЛЬОВІ РЕЗОНАНСИ В ДІЕЛЕКТРИКАХ ЯК ЗАСІБ ПРОДОВЖЕННЯ ВИКОНАННЯ ЗАКОНУ МУРА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-11-14) Литвинова, А. Л.; Масич, В. В.Ми звикли до того, що технічний прогрес крокує впевнено вперед, і комп’ютери мають дедалі більші обчислювальні можливості. Однак і вони мають межі. Згідно закону Мура, кожні 24 місяці кількість транзисторів на кристалі мікросхеми буде подвоюватися, проте людство досягло вже такого рівня розвитку, що його виконання скоро може стати неможливим, адже розміри елементів сягають близько 10 нм. Потрібні нові методи літографії, які матимуть більшу роздільну здатність. We are used to the fact that technological advances are steadily moving forward and computers are increasingly computing. However, they also have limits. According to Moore’s law, every 24 months the number of transistors on a chip will double but humanity has already reached a level of development that its implementation may soon become impossible since the size of the elements reaches about 10 nm. New lithography techniques are needed that will have a higher resolution.
- ДокументОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ФІЗИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-11-03) Масич, В. В.; Кондибайло, В. С.Актуальність проблеми інклюзивного навчання полягає у тому, що діти з особливими освітніми потребами є найбільш вразливою категорією серед здобувачів освіти, які в умовах воєнного стану потребують особливої підтримки та уваги. У статті розглянуто організаційно-педагогічні умови навчання дітей з особливими освітніми потребами на уроках фізики. The relevance of the problem of inclusive education it is the fact that children with special educational needs are the most vulnerable category among education seekers who, in the conditions of martial law, need special support and attention. The article examines the organizational and pedagogical conditions of teaching children with special educational needs in physics classes.
- ДокументОЦІНЮВАННЯ СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З ФІЗИКИ(Center for international scientific cooperation TK Meganom LLC, 2019-11-14) Масич, В. В.; Лимарєва, Ю. М.; Турка, Т. В.; Берестовая, Г. В.У статті на основі аналізу опрацьованих джерел встановлено необхідність і доцільність проведення наскрізного оцінювання студентів фізико-математичного та технічного профілів навчання впродовж виконання лабораторних робіт з метою якісного встановлення рівня сформованості професійної компетентності під час навчання, як показника здатності особистості до успішного та впевненого подальшого фахового саморозвитку. Оцінювання на різних етапах підготовки та проведення експериментальної діяльності студентів дає можливість встановлення рівня його відповідності професійній діяльності за різними показниками характерними для фахівців зазначених профілів. У такий спосіб є можливість поступового формування та систематичної підтримки у студентів стійкого мотиваційного потенціалу до навчання, усвідомлення ними практичної значущості матеріалу та забезпечення впевненості у власних знаннях та навичках їх практичного застосування у подальшій професійній діяльності. В статье на основе анализа обработанных источников установлена необходимость и целесообразность проведения сквозного оценивания студентов физико-математического и технического профилей обучения в течение выполнения лабораторных работ с целью качественного установления уровня сформированности профессиональной компетентности при обучении, как показателя способности личности к успешному и уверенному дальнейшему профессиональному саморазвитию. Оценивание на различных этапах подготовки и проведения экспериментальной деятельности студентов дает возможность установления уровня соответствия профессиональной деятельности по различным показателям, характерными для специалистов указанных профилей. Таким образом, есть возможность постепенного формирования и систематической поддержки у студентов устойчивого мотивационного потенциала к обучению, осознание ими практической значимости материала и обеспечения уверенности в собственных знаниях и навыках их практического применения в дальнейшей профессиональной деятельности. In the article on the basis of the analysis of the worked out sources it is determined the necessity and expediency of carrying out cross-cutting assessment of students of physical-mathematical and technical profiles of training during the performance of laboratory works. It is conducted with the aim of timely establishment of the level of professional competence formation during training. This is an indicator of the individual's ability to succeed and confidently continue his professional development. Assessment at various stages of preparation and conduct of experimental activities of students gives the opportunity to establish the level of its correspondence to professional activity by different indicators characteristic of specialists of these profiles. In this way, students are able to gradually form and systematically support students with stable motivational potential to study, to realize their practical importance of the material and to ensure confidence in their own knowledge and skills in their practical use in further professional activity.
- ДокументПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ФІЗИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-11-03) Масич, В. В.; Потапова, Т. В.У тезах визначено основні педагогічні умови формування фізичної компетентності учнів та їх особливості. The theses define the main pedagogical conditions for the formation of physical competence of students and their features.
- ДокументПотенційні можливості позааудиторної роботи для інтелектуального розвитку майбутніх учителів фізико-математичного факультету Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди(Всесвітнє наукове ноосферно-онтологічне товариство; Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Асоціація російськомовних вчених штату Масачусетс, м. Бостон, США, 2019) Пономарьова, Н. О.; Олефіренко, Н. В.; Жерновникова, О. А.; Масич, В. В.Статтю присвячено комплексному дослідженню потенційних можливостей позааудиторної роботи для інтелектуального розвитку майбутніх учителів фізико-математичного факультету Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Статья посвящена комплексному исследованию потенциальных возможностей внеаудиторной работы для интеллектуального развития будущих учителей физико-математического факультета Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. The article is devoted to a comprehensive study of the potential opportunities for extracurricular work for the intellectual development of future teachers of the Physics and Mathematics Faculty of the Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda.
- ДокументПРИЧИНИ ТИПОВИХ ПІЗНАВАЛЬНИХ ТРУДНОЩІВ В УЧНІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ФІЗИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Масич, В. В.; Равх, І. Д.При вивченні фізики в учнів виникають труднощі із застосуванням математичних перетворень, оскільки, математика є апаратом для аналізу та підтвердження результатів явищ та процесів, які вивчаються в фізиці. Тому чітка взаємодія між учителями фізики та математики підвищує якість навчання як з фізики, так і з математики, а також полегшує процес викладання й навчання. При изучении физики у учащихся возникают трудности с применением математических преобразований, поскольку, математика является аппаратом для анализа и подтверждение результатов явлений и процессов, изучаемых в физике. Поэтому четкое взаимодействие между учителями физики и математики повышает качество обучения как по физике, так и по математике, а также облегчает процесс преподавания и обучения. When studying physics, students have difficulty applying mathematical transformations, because, mathematics is an apparatus for analysis and confirmation of the results of phenomena and processes studied in physics. So clear interaction between physics and mathematics teachers improves the quality of teaching both in physics and in mathematics, and also facilitates the teaching process and teaching.
- ДокументПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З ФІЗИКИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ЗЗСО(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-11-23) Масич, В. В.; Василенко, А. О.Під час дистанційного навчання перед вчителями фізики постає проблема проведення лабораторних, експериментальних робіт, демонстраційних дослідів тощо. Онлайн-симуляції можуть бути використані, як один із способів рішення даної проблеми проведення практичних робіт які необхідні при вивченні фізики в 7-11 класах закладів загальної середньої освіти. During distance learning, physics teachers face the problem of conducting laboratory, experimental work, demonstration experiments, etc. Online simulations can be used as one of the ways to solve this problem, I am also a method of practical work that is necessary for the study of physics in grades 7-11 of general secondary education.
- ДокументПроективна геометрія та методи зображень(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-01) Дейниченко, В. Г.; Жерновникова, О. А.; Дейніченко, Т. І.; Масич, В. В.; Чібісов, О. Д.У посібнику розкрито основні питання проективної геометрії та методів зображень геометричних фігур, спрямованих на вдосконалення графічної підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності «014.04 Середня освіта (математика)» педагогічних ЗВО у межах їхньої професійної компетенції. The manual discloses the main issues of projective geometry and methods of representing geometric figures, aimed at improving the graphic training of applicants of the first (bachelor) level of higher education in the specialty "014.04 Secondary Education (Mathematics)" of pedagogical higher education institutions within their professional competence.
- ДокументПроективна геометрія та методи зображень: вибрані питання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-11-14) Дейниченко, Г. В.; Жерновникова, О. А.; Масич, В. В.; Чібісов, О. Д.У посібнику розкрито основні питання проективної геометрії та методів зображень геометричних фігур, спрямованих на вдосконалення графічної підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності «014.04 Середня освіта (математика)» педагогічних ЗВО у межах їхньої професійної компетенції. Для розуміння матеріалу посібника достатньо математичних знань, отриманих у вивченні математики курсу середньої школи, тому посібник може використовуватись у викладанні спецкурсів для здобувачів-бакалаврантів педагогічних ЗВО та є корисним для вчителів, які працюють у класах (школах) з поглибленим вивченням предмету. The manual reveals the main issues of projective geometry and methods of representation of geometric shapes aimed at improving the graphic training of applicants for the first (bachelor's) level of higher education in the specialty "014.04 Secondary Education (Mathematics)" of pedagogical universities within their professional competence. To understand the material of the manual, the mathematical knowledge gained in the study of mathematics of the secondary school course is sufficient, so the manual can be used in teaching special courses for bachelor's students of pedagogical universities and is useful for teachers working in classes (schools) with in-depth study of the subject.