Перегляд за Автор "Лисенко, Н. Г."
Зараз показано 1 - 5 з 5
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВиховання толерантності в учнів шкіл Франції у контексті моральної та громадянської освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Лисенко, Н. Г.Толерантність є однією з важливих цінностей французької системи освіти, яка виховується у школі. Передавати цінності є місією школи наряду з передачею знань та вмінь. Необхідність виховання толерантності в учнів французьких шкіл зумовлена актуальною політичною та соціальноекономічною ситуацією у Франції. Зростання проявів нетерпимості, насильства, ксенофобії, расизму у суспільстві спонукало державу до активних дій у сфері державної освіти, зокрема, до введення такого обов’язкового предмету, як моральна та громадянська освіта. Метою статті є висвітлення досвіду виховання толерантності в учнів середніх шкіл Франції у контексті шкільного предмету «моральна та громадянська освіта». У статті розглянуто процес виховання толерантності через призму морального та громадянського виховання. За допомогою аналізу змісту навчальної програми, а також таких методів, як синтез, узагальнення, систематизація, структурний метод, виокремлено основні підходи до виховання толерантності, відповідні принципи морального та громадянського виховання, а також компоненти, за допомогою яких здійснюється прищеплення толерантності учням шкіл Франції. Виховання толерантності в учнів середніх шкіл Франції є системним, постійним процесом, організованим на державному рівні. Воно реалізується, зокрема, через викладання обов’язкового предмету «моральна і громадянська освіта», що охоплює всіх учнів від початкової до старшої школи. Виховання толерантності здійснюється згідно принципів морального і громадянського виховання (принципу автономії, принципу дисципліни, принципу співіснування, принципу спільності) та ґрунтується на цінностях Французької республіки. Згідно принципів морального та громадянського виховання виявлено підходи до виховання толерантності: чутливий, нормативний, когнітивний та практичний. Кожному з цих підходів відповідають певні компоненти, такі як чутливість, судження, закон та правило, обов’язок та відповідальність. Вони знаходять своє втілення на практиці під час проведення занять із предмету «моральна та громадянська освіта». Tolerance is one of the important values of the French education system that is brought up at school. Transferring values is the mission of the school along with the transfer of knowledge and skills. The need for fostering tolerance in French school students is driven by the current political and socio-economic situation in France. The rise in manifestations of intolerance, violence, xenophobia, racism in society has led the state to take active steps in public education, in particular, to introduce such a compulsory subject as moral and civic education. The purpose of the article is to highlight the experience of fostering tolerance in French secondary schools in the context of the school subject of "moral and civic education". The process of education of tolerance through the prism of moral and civic education is considered in the article. By analyzing the content of the curriculum, as well as methods such as synthesis, generalization, systematization, structural method, the basic approaches to the education of tolerance, the corresponding principles of moral and civic education, as well as the components by which the introduction of tolerance to the students of French schools are highlighted. Educating tolerance in French secondary schools is a systematic, ongoing process organized at the state level. It is implemented, inter alia, through the teaching of the compulsory subject of "moral and civic education", which covers all students from elementary to high school. Education of tolerance is carried out in accordance with the principles of moral and civic education (principle of autonomy, principle of discipline, principle of coexistence, principle of community) and is based on the values of the French Republic. According to the principles of moral and civic education, the following approaches to the cultivation of tolerance have been identified: sensitive, normative, cognitive and practical. Each of these approaches has different components, such as sensitivity, judgment, law and rule, obligation and responsibility. They find their practice in the subject of "moral and civic education".
- ДокументПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ВИХОВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ В УЧНІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-09-27) Лисенко, Н. Г.Толерантність є однією з головних цінностей сучасного демократичного суспільства. Підготовка майбутніх учителів до виховання толерантності в учнів шкіл є важливим завданням системи освіти. Використання педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського, сповненої ідей гуманізму, терпимості, поваги, має велике значення у формуванні педагога, здатного виховувати толерантність у школярів. Tolerance is one of the main values of a modern democratic society. Preparing future teachers for fostering tolerance in school students is an important task of the education system. The use of pedagogical heritage of V. O. Sukhomlinsky, full of ideas of humanism, tolerance, respect, is of great importance in the formation of a teacher capable of fostering tolerance among students.
- ДокументПідготовка майбутніх учителів до виховання толерантності в учнів колежів Франції(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Лисенко, Н. Г.У дисертації здійснено цілісний історико-педагогічний аналіз теорії та практики підготовки майбутніх учителів до виховання толерантності в учнів колежів Франції в другій половині ХХ століття – на початку ХХІ століття. Проведений аналіз наукових праць вітчизняних та зарубіжних дослідників засвідчив, що на сьогодні немає ґрунтовних робіт, які охопили б у цілому проблему підготовки майбутніх учителів до виховання толерантності в учнів колежів Франції окресленого періоду, що й зумовило науковий пошук у цьому напрямі. Матеріали дослідження можуть бути використані під час підготовки курсів лекцій із педагогіки вищої школи та порівняльної педагогіки, спецкурсів із зарубіжної педагогіки, у ході розроблення методичних рекомендацій та навчальних посібників, для підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у системі післядипломної освіти, а також учителями шкіл у процесі організації виховної роботи. The thesis provides the integral historical and pedagogical analysis of the theory and practice of training of future teachers for education for tolerance in college students in France in the second half of the 20th century – the beginning of the 21st century. The analysis of scientific works of domestic and foreign researchers showed that today there are no solid studies that would cover the problem of training future teachers for education for tolerance in students of French colleges of the given period, which resulted in the scientific research in this area. Research materials can be used in the preparation of lectures on higher school pedagogy and comparative pedagogy, special courses on foreign pedagogy, in the development of guidelines and textbooks, to improve the teachers’ skills in postgraduate education as well as school teachers in the organization of educational work.
- ДокументТОЛЕРАНТНІСТЬ ЯК НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ ФРАНЦІЇ(Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка, 2019) Лисенко, Н. Г.Стаття присвячена актуальним питанням трактування поняття «толерантність» у сучасній науково-педагогічній думці Франції. Проаналізовані погляди французьких учених щодо визначення поняття «толерантність», проаналізовано еволюцію цього терміну в історичній ретроспективі та окреслено особливості його вживання в сучасній науковій та суспільній думці Франції. Зокрема, було висловлено думку, що хоча даний термін активно використовується як у фаховій педагогічній літературі, так і в нормативних документах державного рівня, дотепер бракує чіткого його визначення. Статья посвящена актуальным вопросам трактовки понятия «толерантность» в современной научно-педагогической мысли Франции. Проанализированы взгляды французских ученых относительно определения понятия «толерантность», проанализирована эволюция этого термина в исторической ретроспективе и обозначены особенности его применения в современной научной и общественной мысли Франции. В частности, было высказано мнение, что хотя данный термин активно используется как в профессиональной педагогической литературе, так и в нормативных документах государственного уровня, до сих пор отсутствует его четкое определение. In France, the leading role of education in the formation of tolerance as a person's value and quality in the younger generation is recognized. The implantation of ideas of tolerance is one of the tasks of the education system and the subject of research by many French scholars. In this context, consideration of tolerance as a scientific and pedagogical problem in France becomes relevant. This article is devoted to the actual questions of the interpretation of the concept of "tolerance" in the modern scientific and pedagogical thought of France. The views of the French scientists on the definition of the concept of "tolerance", the evolution of this term in the historical retrospective and the features of the use of the term "tolerance" in the modern scientific and public opinion of France are outlined. French scholars define tolerance as respect for the will of others, their behavior, way of thinking, political and religious views. They consider it as a social value, the norm of social life, the principle of human relationships, behavior, quality of the individual. According to French scholars, tolerance predetermines the need for certain limits or "tolerance thresholds." Therefore, the task of the teacher is twofold: to encourage the creation of a sense of boundaries, and at the same time, learn to recognize the freedom of another person. Respect and tolerance are often seen as equivalent concepts, but it must be taken into account that respect is an ethical principle, and tolerance is political and social. But both respect and tolerance are common in that they can be learned, and this is the mission of the school. Scientists note that tolerance logically follows from the negative sense of intolerance. Thus, the modern pedagogical thought of France, based on the achievements of thinkers and teachers of the past, defines tolerance as a mandatory property of the individual, which, however, is determined by a certain subjectivity regarding the limits and manifestations, but is also acquired through the work of the education system and education in general and teacher in particular. Also, despite the active use of the term in various normative documents at the state and local levels, the definition of this concept in the writings of modern French scholars is characterized by a certain subjectivity of perception and blurriness.
- ДокументІнтолерантність у французькій школі(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Приватна фірма «Колегіум», 2018) Лисенко, Н. Г.Висвітлюється інтолерантність як науково-педагогічна проблема сучасної шкільної освіти у Франції. Проведено аналіз причин виникнення інтолерантності в учнів французьких шкіл, які пов’язані із загальним станом суспільного та політичного життя в країні, а також із проблемами глобалізації та міграційних процесів. Досліджено прояви етнічної та релігійної інтолерантності в учнів шкіл Франції, яка спричиняє відчуження та соціальну напругу, зростання ксенофобії та расизму. Виявлено негативний вплив інтолерантності на навчальний процес та на шкільне життя в цілому. At present, there is an increase in ethnic and religious diversity in Europe. There is reason to believe that such a variety tends to increase due to globalization and the growth of migration flows. At the same time, as recent studies show, such phenomena as intolerance, social exclusion are gaining momentum, some groups of migrants feel themselves cut off from the rest of society. Very often this leads to cases of social, racial tension, as well as aggression and unrest. Education plays a key role in the preparation of society for combating these phenomena. This is the rejection of the other because of the fact that he has a different kind, he thinks and acts differently, and even simply because he exists. In the article, the topic of intolerance as a scientific and pedagogical problem of French modern school education is highlighted. An analysis of the causes of intolerance in French school students, which is related to the general state of social and political life in the country, as well as the problems of globalization and migration processes is carried out. Ethnic and religious intolerance in school children in France has been studied, which causes alienation and social strain, an increase in xenophobia and racism. The negative influence of intolerance on the educational process and on school life as a whole was revealed. Fighting school intolerance is one of the key challenges for the modern educational system in France.