Перегляд за Автор "Левашова, В. М."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументСутність сучасної методики навчання біології(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Стиль-Издат, 2017-04-11) Левашова, В. М.У тезах означено, що навчальна дисципліна «методика навчання біології» є важливою ланкою в системі професійної підготовки вчителя біології. Окреслено сутність сучасної методики навчання біології. В тезисах отмечено, что учебная дисциплина «методика обучения биологии» является важным звеном в системе профессиональной подготовки учителя биологии. Определены сущность современной методики обучения биологии. It has been emphasized in the paper that the academic discipline «methods of teaching in biology» is an important element in the system of Biology teachers’ professional preparation. The essence of modern methods of teaching in biology has been revealed.
- ДокументСутність сучасної методики навчання біології : закономірності, принципи, технології навчання(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2017-04-11) Левашова, В. М.У статті означено, що навчальна дисципліна «методика навчання біології» є важливою ланкою в системі професійної підготовки вчителя біології. Окреслено сутність сучасної методики навчання біології, предметом дослідження якої є закономірності організації навчально-виховного процесу, принципи навчання - загальнопедагогічні (дидактичні) принципи та загальнометодологічні принципи, технології навчання біології, а саме: сократівський, догматичний, розвиваючий, пояснювально-ілюстративний, особистісно-орієнтований, проблемний, програмований, модульний. В статье очерчено, что учебная дисциплина «методика обучения биологии» является важным звеном в системе профессиональной подготовки учителя биологии. Определены сущность современной методики обучения биологии, предметом исследования которой являются закономерности организации учебно-воспитательного процесса, принципы обучения - общепедагогические (дидактические) принципы и общеметодологические принципы, технологии обучения биологии, а именно: сократовский, догматический, развивающий, объяснительно-иллюстративный, личностно-ориентированный, проблемный, программированный, модульный. The article defines what an academic discipline «methods of teaching of biology» is an important link in the professional preparation of teachers of biology. It defines the essence of modern methods of teaching biology, the subject of the study which are the patterns of organization of educational process, principles of training - general pedagogical (didactic) principles and the methodological principles, teaching techniques of biology, namely, the Socratic, doctrinal educational, explanatory and illustrative, student-centered, problem-based, programmable, modular.
- ДокументТрансгенні організми : історичний аспект(НМЦ Харківська державна зооветеринарна академія, 2016-11-09) Левашова, В. М.В статті висвітлена тема трансгенних організмів, які мають у складі свого геному чужорідні гени інших організмів. Одержують такі організми шляхом генної інженерії. Отримання трансгенних організмів, розвиток генно-інженерних методів, безумовно відкриває нову можливість для виживання людства як виду в екологічних умовах, що стрімко змінюються, виснаження біоресурсів. У цьому випадку зрозуміла вимушена прискорена швидкість уведення трансгенних сортів культурних рослин та видів тварин. Глобалізація екологічних змін, відсутність іншого середовища існування не залишають людству альтернативи вибору. Але як відомо, є дві сторони медалі. Недарма девізом екологічної конференції у Ріо-де-Жанейро (1992 р.) були надзвичайні слова: «Ми не отримали цю планету у спадщину від батьків, ми взяли її у борг у наших дітей». В статье освещена тема трансгенных организмов, которые имеют в составе своего генома чужеродные гены других организмов. Получают такие организмы путем генной инженерии. Получение трансгенных организмов, развитие генно-инженерных методов, безусловно открывает новую возможность для выживания человечества как вида в экологических условиях стремительно меняются, истощение биоресурсов. В этом случае понятна вынужденая ускоренная быстрота введения трансгенных сортов культурных растений и видов животных. Глобализация экологических изменений, отсутствие другой среды обитания не оставляют человечеству альтернативы выбора. Но как известно, есть две стороны медали. Недаром девизом экологической конференции в Рио-де-Жанейро (1992 г.) были чрезвычайные слова : «Мы не получили эту планету в наследство от родителей, мы взяли ее в долг у наших детей». The article deals with the topic of transgenic organisms that have alien genes of other organisms in their genome. Get such organisms through genetic engineering. The production of transgenic organisms, the development of genetically engineered methods, unconditionally opens a new opportunity for the survival of mankind as a species in environmental conditions, rapidly changing, the depletion of bioresources. In this case, the forced rapidity of introducing transgenic varieties of cultivated plants and animal species is understandable. The globalization of environmental change, the absence of another habitat does not leave mankind an alternative to choice. But as you know, there are two sides to the coin. Not without reason the motto of the ecological conference in Rio de Janeiro (1992) was extraordinary words: "We did not receive this planet from our parents, we borrowed it from our children."
- ДокументФакультативні курси як форма диференціації навчання природничих дисциплін (60-80-ті роки ХХ ст.)(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (СумДПУ), 2015) Левашова, В. М.У статті окреслено, що важливим надбанням досліджуваного періоду (60-80–ті роки ХХ ст.) було введення факультативних курсів (з 1967 р.) природничого профілю як одної з форм диференціації навчання. Визначено, що факультативні заняття природничого циклу покликані виховувати певні професійні якості та навички, вчать застосовувати здобутті знання в трудовій діяльності та мають профорієнтаційну спрямованість. В статье очерченно, что важным приобретением исследуемого периода (60-80-тые годы ХХ ст.) было введение факультативных курсов (c 1967 г.) естественного профиля как одной из форм дифференциации обучения. Определено, что факультативные занятия естественного цикла призваны воспитывать определены профессиональные качества и навыки, учат применять полученные знания в трудовой деятельности и имеют профориентационную направленность. In the article described, that important acquisition of the investigated period (60-80–th years of the ХХ century) was introduction of elective courses of natural type as one of forms of differentiation of studies. That optional employments of natural cycle should bring certain to educate professional qualities and skills are taugnt to use the knowledge in labour activity and have a vocational orientation. Proved that important acquisition of the investigated period was introduction (from 1967) of optional employments of natural type as a new form of educational work in middle schools. This event laid the elements of the differentiated studies of students at the maintainance of the unique normative content of education. Optional employments, introduced in middle school with the purpose of development of interests and capabilities of pupils, deepening of development interests of phisico-mathematical, natural and humanitarian sciences, allowed more flexible in all and completer to represent the newest achievements of science, technique and culture, elevate mind students, develop cognitive interests. Optional employments were also one of forms of vocational orientation of pupils. From the beginning elective courses became the most popular form of the differentiated studies. Already in the first years of introduction of optional employments they were involved by a large number of pupils. So, elective courses did not put before itself purpose to give pupils some certain professional preparation, but helped them to choose speciality, correctly determined in life. So, it is proved that the use of various forms of the differentiated studies of natural-science disciplines: schools and classes with in-depth study of object, specialized classes, introduction of electives, and also introduction of multi-level requirements for the knowledges and abilities of students in primary school allowed to provide achievement of the unique national aims of studies, education and scalene development of students.