Перегляд за Автор "Лазарєва, О. М."
Зараз показано 1 - 11 з 11
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументБезперервна пропедевтична педагогічна практика(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, видавець ТОВ «Планета-Принт», 2019-05-12) Балацинова, А. Д.; Башкір, О. І.; Васильєва, С. О.; Гуріна, В. О.; Дейниченко, Г. В.; Зеленська, Л. Д.; Золотухіна, С. Т.; Кабанська, Г. А.; Калашнікова, Л. М.; Кін, О. М.; Лазарєва, О. М.; Лупаренко, С. Є.; Пісоцька, М. Е.; Попова, О. В.; Рибалко, Л. С.; Рогова, Т. В.; Собченко, Т. М.; Твердохліб, Т. С.; Ткачова, Н. О.; Трубавіна, І. М.; Цапко, А. М.У методичних рекомендаціях розкрито мету, завдання, зміст безперервної пропедевтичної педагогічної практики в закладах загальної середньої освіти, подано вимоги до оформлення звітної документації, зразки виконання завдань, різні методичні матеріали, які стануть у нагоді студентам закладів вищої педагогічної освіти під час проходження ними практики. В методических рекомендациях раскрыты цели, задачи, содержание непрерывной пропедевтической педагогической практики в учреждениях общего среднего образования, представлены требования к оформлению отчетной документации, образцы выполнения задач, различные методические материалы, которые пригодятся студентам учреждений высшего педагогического образования во время прохождения ими практики. The methodological recommendations disclose the goals, objectives, content of continuous propaedeutic pedagogical practice in institutions of general secondary education, provide requirements for the preparation of reporting documents, examples of tasks, various teaching materials that will be useful to students of higher education institutions during their internship.
- ДокументДІАГНОСТИЧНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ КОМПОНЕНТ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ У ШКОЛЯРІВ УМІНЬ СТАВИТИ ПІЗНАВАЛЬНІ ЗАПИТАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-04-10) Лазарєва, О. М.; Лазарєва, К. С.Розглянуто діагностично-оцінювальний компонент вперше розробленої та апробованої авторами освітньої технології формування у молодших школярів запитальних умінь при освоєнні ними описових знань. Наголошено на необхідності діагностичного підходу до перебігу й результатів пізнавальної діяльності школярів. Уточнено рівні та критерії досягнутих учнями початкової школи вмінь ставити пізнавальні запитання і створювати за їх допомогою описові тексти різної складності. The diagnostic and evaluating component of the educational technique of formation of junior pupils’ questioning ability when they gain descriptive knowledge has been revealed. This educational technique was first developed and tested by the authors. The necessity of diagnostic approach to the progress and results of schoolchildren’ cognitive activity has been emphasized. The levels and criteria of formation of ability to set cognitive questions and create descriptive texts of various complexity with their help by primary school children have been clarified.
- ДокументМетодичні рекомендації до проведення педагогічної практики для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня другого року навчання(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, видавець ТОВ «Планета-Принт», 2019-05-12) Башкір, О. І.; Васильєва, С. О.; Головашкіна, Л. М.; Гуріна, В. О.; Дейниченко, Г. В.; Зеленська, Л. Д.; Золотухіна, С. Т.; Кабанська, Г. А.; Калашнікова, Л. М.; Кін, О. М.; Лазарєва, О. М.; Лупаренко, С. Є.; Пісоцька, М. Е.; Попова, О. В.; Рибалко, Л. С.; Рогова, Т. В.; Собченко, Т. В.; Твердохліб, Т. С.; Ткачова, Н. О.; Трубавіна, І. М.; Цапко, А. М.Методичні рекомендації складено на основі багаторічної роботи викладачів кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи. Підготовлені матеріали призначено для супроводу проходження здобувачами вищої освіти другого (магістерського) рівня другого року навчання педагогічних університетів виробничої практики у закладах загальної і спеціалізованої середньої та вищої освіти. У методичних рекомендаціях наведено програми та розкрито особливості проходження магістрами педагогічної практики у середній та вищій школі, висвітлено вимоги до оформлення документації практики, представлено списки рекомендованих інформаційних джерел та зразки звітних документів та виконання запланованих завдань. Призначено для викладачів та магістрантів закладів вищої педагогічної освіти, учителів-практиків. Методические рекомендации составлены на основе многолетней работы преподавателей кафедры общей педагогики и педагогики высшей школы. Подготовленные материалы предназначены для сопровождения прохождения соискателями высшего образования второго (магистерского) уровня второго года обучения педагогических университетов производственной практики в учреждениях общего и специализированного среднего и высшего образования. В методических рекомендациях приведены программы и раскрыты особенности прохождения магистрами педагогической практики в средней и высшей школе, освещены требования к оформлению документации практики, представлены списки рекомендованных информационных источников и образцы отчетных документов и выполнения запланированных задач. Предназначено для преподавателей и магистрантов учреждений высшего учебного педагогического образования, учителей-практиков. Methodical recommendations are based on the many years of work of teachers of the Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher Education. The prepared materials are intended to accompany the passage of applicants for higher education of the second (master) level of the second year of training of pedagogical universities of industrial practice in institutions of general and specialized secondary and higher education. The methodological recommendations include programs and the features of master's teaching practice in secondary and higher education, the requirements for the preparation of practice documentation are highlighted, lists of recommended information sources and samples of reporting documents and the fulfillment of planned tasks are presented. Designed for teachers and undergraduates of institutions of higher educational teacher education, practical teachers.
- ДокументМетодичні рекомендації до проведення педагогічної практики для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня 3 та 4 року навчання(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, видавець ТОВ «Планета-Принт», 2019-05-12) Балацинова, А. Д.; Башкір, О. І.; Васильєва, С. О.; Гуріна, В. О.; Дейниченко, Г. В.; Зеленська, Л. Д.; Золотухіна, С. Т.; Кабанська, Г. А.; Калашнікова, Л. М.; Кін, О. М.; Лазарєва, О. М.; Пісоцька, М. Е.; Попова, О. В.; Рибалко, Л. С.; Рогова, Т. В.; Собченко, Т. М.; Твердохліб, Т. С.; Ткачова, Н. О.; Трубавіна, І. М.; Цапко, А. М.Методичні рекомендації висвітлюють питання організації та проведення педагогічної практики в закладах загальної середньої освіти здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня 3 та 4 року навчання закладів вищої педагогічної освіти. У посібнику розкрито мету, основні завдання та зміст педагогічної практики, особливості її проходження в основній і старшій школі, уміщено перелік інформаційних джерел, на які можна спиратися в процесі виконання завдань практики, зразки оформлення документації практики та виконання завдань. Методические рекомендации освещают вопросы организации и проведения педагогической практики в учреждениях общего среднего образования соискателей высшего образования первого (бакалаврского) уровня 3 и 4 года обучения учреждений высшего педагогического образования. В пособии раскрыты цели, задачи и содержание педагогической практики, особенности ее прохождения в основной и старшей школе, помещен перечень информационных источников, на которые можно опираться в процессе выполнения заданий практики, образцы оформления документации практики и выполнения задач. Guidelines cover the organization and conduct of teaching practice in institutions of general secondary education of applicants for higher education of the first (bachelor's) level 3 and 4 years of study of higher education institutions. The manual reveals the goals, objectives and content of pedagogical practice, the features of its passage in primary and high school, contains a list of information sources that you can rely on in the process of fulfilling the tasks of practice, samples of documentation of practice and tasks.
- ДокументМетодичні рекомендації до семінарських занять з модуля «Педагогіка НУШ» навчальної дисципліни «Інформаційно-педагогічні студії»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Борисенко, Н. О.; Боярська-Хоменко, А. В.; Васильєва, С. О.; Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Зеленська, Л. Д.; Золотухіна, С. Т.; Калашнікова, Л. М.; Лазарєва, О. М.; Разуменко, Т. О.; Твердохліб, Т. С.; Собченко, Т. М.Методичні рекомендації містять розробки планів-конспектів семінарських занять та зміст завдань для здобувачів, які опановують темами модуля «Педагогіка НУШ» за індивідуальним навчальним планом. Методичні рекомендації розраховані для використання здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти, викладачами закладів вищої педагогічної освіти. Методические рекомендации содержат разработки планов-конспектов семинарских занятий и содержание задач для соискателей, которые овладевают темами модуля «Педагогика НУШ» по индивидуальному учебному плану. Методические рекомендации рассчитаны для использования соискателями второго (магистерского) уровня высшего образования, преподавателями учреждений высшего педагогического образования. Methodical recommendations include the development of plans-summaries of seminars and the content of tasks for applicants who master the topics of the module "Pedagogy of the new Ukrainian school" according to the individual curriculum. Methodical recommendations are designed for use by applicants for the second (master's) level of higher education, teachers of institutions of higher pedagogical education.
- ДокументМОЖЛИВОСТІ ТЕХНОЛОГІЙ ЕВРИСТИЧНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ТВОРЧИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-12) Лазарєв, М. О.; Лазарєва, О. М.; Лазарєва, К. С.У статті на основі результатів дослідження розглядаються розроблені і випробувані авторами евристичні технології формування загальних компетентностей професійно-творчого характеру: «лекції прямої дії»; «колоквіуми співтворчості викладача і мікрогрупи студентів», евристичні технології вдосконалення самостійної праці студентів, семінарських і практичних занять. Based on the results of the study, the article authors have revealed the developed and tested heuristic technologies of formation of general competencies of professional-creative character. They means "lectures of direct action", “colloquiums of co-creation between teacher and microgroup of students", heuristic technologies for the improvement of students’ independent work, seminars and practical classes.
- ДокументНа скрижалях історії Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2016) Балацинова, А. Д.; Башкір, О. І.; Васильєва, С. О.; Гриньов, В. Й.; Дейніченко, Г. В.; Зеленська, Л. Д.; Калашникова, Л. М.; Кін, О. М.; Лазарєва, О. М.; Лозова, В. І.; Лупаренко, С. Є.; Пасько, Л. Б.; Пісоцька, М. Е.; Попова, О. В.; Рибалко, Л. С.; Рогова, Т. В.; Собченко, Т. М.; Твердохліб, Т. С.; Ткачова, Н. О.; Трубавіна, І. М.У документально-художньому виданні висвітлено віхи становлення й розвитку Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Подано біографії й світлини очільників одного з найстаріших педагогічних вишів України. Охарактеризовано адміністративний, науковий, викладацький, громадсько-просвітницький напрями діяльності ректорського корпусу Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди в різні історичні епохи, здобутки й напрацювання в царині розбудови вищої педагогічної освіти в Україні. Для науковців, викладачів, докторантів, аспірантів, студентів – усіх, кого цікавлять питання становлення й розвитку вищої педагогічної освіти в Україні. The documentary and artistic publication highlights the milestones of the formation and development of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The biographies and photographs of of the heads of one of the oldest pedagogical universities in Ukraine. The administrative, scientific, teaching, public and educational activities of the rector's corps are described. of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in different historical epochs, achievements and developments in the field of higher pedagogical education in Ukraine. For scientists, teachers, doctoral students, postgraduates, students – all those who are interested in formation and development of higher pedagogical education in Ukraine.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ВАДАМИ ЗОРУ В ІНКЛЮЗИВНІЙ ОСВІТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-12) Лазарєва, О. М.; Стрєльченко, Є. О.У тезах розкриті деякі аспекти проблеми організації навчання дітей з вадами зору в інклюзивній освіті. Розглянуті окремі напрями реалізації такої роботи з метою адаптації дітей з особливими потребами до життя і навчання. Узагальнені поради спеціалістів по навчанню дітей з вадами зору. The authors have revealed some aspects of the problem of organizing the education of children with visual impairments in inclusive education. The directions of implementation of this work for the purpose of adaptation of children with special needs to life and learning have been characterized. The specialists’ tips on training children with visual impairments have been generalized.
- ДокументПрофесійно-творча підготовка майбутнього вчителя в евристичній освіті(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (СумДПУ), 2016) Лазарєва, О. М.; Лазарєв, М. О.Досягти готовності майбутнього вчителя до повноцінної самореалізації свого професійно-творчого потенціалу нереально в умовах традиційної (бюрократичної, репродуктивної і монологічної) освітньої системи. Тому автори на основі результатів багаторічних теоретичних та експериментальних досліджень розкривають основні продуктивні і креативні можливості інноваційної, нестандартної евристичної освіти, яка за останні десятиріччя стверджується в зарубіжній і вітчизняній педагогічній науці та освітній практиці. У статті розкриваються необхідні складові реалізованого досвіду евристичної освіти майбутніх учителів, організація на нових засадах пізнавально-творчої і дослідницької роботи студентів на лекціях прямої дії, семінарських і практичних заняттях, педагогічній практиці. Необхідна кількість і якість створених і захищених студентом освітніх продуктів стає метою евристичної освіти і критерієм професійно-творчої самореалізації майбутнього педагога. Достичь готовности будущего учителя к полноценной самореализации своего профессионально-творческого потенциала нереально в условиях традиционной (бюрократической, репродуктивной и монологической) образовательной системы. Поэтому авторы на основе результатов многолетних теоретических и экспериментальных исследований раскрывают основные продуктивные и созидательные возможности инновационной, нестандартной системы эвристического образования, которая за последние десятилетия утверждается в зарубежной и отечественной педагогической науке и образовательной практике. В статье раскрываются необходимые составляющие реализованного опыта эвристического образования, организация на новых принципах познавательно-творческой и исследовательской работы студентов на лекциях прямого действия, семинарских и практических занятиях, педагогической практике. Необходимое количество и качество созданных и защищенных студентом образовательных продуктов становится целью эвристического образования и критерием профессионально-творческой самореализации будущего педагога.The main purpose of the university training of the future teacher we defined as an achievement in specially created social and educational conditions of personal spiritual maturity, motivational readiness, procedural and technological capacity for successful professional and creative self-actualization. The teacher can consider this self-actualization the constant generation, personally meaningful creative educational products in different kinds and situations of teaching and education of the younger generation of the future socially useful self-actualizators. The achievement of this goal is unreal under conditions of the existing traditional (bureaucratic, transmissive, reproductive and monological) education system. Therefore, the authors based on the results of many years theoretical and experimental researches reveal the main productive possibilities of innovative, non-standard system of heuristic education. This education has been firmly established in foreign and national educational science and educational practice with problems and sufficient resistance in the last decade. The creative teacher training in heuristic education is supported by powerful motivational and procedural personality-oriented factors. Assessment of the future teachers is mainly the result of created and publicly protected educational products (works, stories, projects of the lessons and educational affairs, models of heuristic conversation on professional subjects, discussion, debates, articles, reviews, summarizing tables, charts, devices, etc.). These educational products are provided by thoroughly elaborated protected in dissertations and monographs publications by the tools of diagnostic and criterion. The number and quality of educational products created by students are the purpose of heuristic education and professional and creative criteria of the future teacher’s self-actualization. The knowledge and skills (as distinct from traditional education) are not the aim of professional education but the main instrument to achieve it. The article describes the necessary components of realized experience of heuristic education: organization on the new basis of cognitive, creative and research work of students, including the lectures of direct action as fundamentally new dialogic educational and cognitive structures of active reading, discussion and creation with the teacher of their own detailed and reduced effective knowledge; at the seminars and practical classes where students mainly present and defend their own professional and creative products; in reorganized pedagogical practice of active interaction of students with scholars and teachers-experimenters, with the development of professional skills in the creation and diagnostics of significant for them and for school educational developments, projects, articles on the results of the work of educational publications and others. The measures for the solution of revealed major problems in training of the future teachers, especially the creation of innovative and democratic educational environment with the introduction of the new requirements for academic freedom and responsibilities of students and teachers are offered in this scientific work. Besides, the introduction of the new forms of lectures and practical classes (in time and methodological dimensions), new approaches to continuous pedagogical practice, evaluation of the students for the quality of created professional educational products, creation of the necessary conditions (according to the requirements of the Bologna process) for organization and control of students’ independent work by the teachers are suggested in this article.
- ДокументСтановлення Харківського державного педагогічного інституту під керівництвом його першого директора Й. Г. Подольського (1931–1934 р.р.)(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (СумДПУ), 2016) Лазарєва, О. М.У статті наведено основні напрями діяльності Йосипа Григоровича Подольського на посаді першого директора Харківського інституту народної освіти (ХІНО) і Харківського державного педагогічного інституту (ХДПІ) у 1931 – 1934 р.р. Уперше розкрито структурні і змістовні зміни у виші, становлення під його керівництвом системи кадрової, навчальної і виховної роботи, що дало змогу створити ефективний на той час вищий педагогічний заклад з висококваліфікованим професорсько-викладацьким складом, 6 факультетами і 13 кафедрами. Й. Подольський відзначався професійною зрілістю, високою трудовою самовідданістю і результативністю управлінської діяльності. У важких політичних і соціально-економічних умовах тоталітарної держави Й. Подольський зробив все можливе, щоб забезпечити якісну професійну освіту учителів. Подано короткі відомості про складний і наприкінці трагічний життєвий шлях Й. Г. Подольського, оскільки до останнього часу вони не були відомі науковцям і освітянському загалу. В статье приведены основные направления деятельности Иосифа Григорьевича Подольского – первого директора Харьковского института народного образования (ХИНО) и Харьковского государственного педагогического института (ХГПИ) в 1931–1934 гг. Впервые раскрыты существенные структурные и содержательные изменения в вузе, становление под его руководством системы кадровой, учебной и воспитательной работы, что дало возможность создать эффективное на то время высшее педагогическое учебное заведение с высококвалифицированным профессорско-преподавательским составом, 6 факультетами, 13 кафедрами. И. Подольский отличался компетентной профессиональной зрелостью, высокой трудовой самоотдачей и результативностью управленческой деятельности. В тяжелых политических и социально-экономических условиях тоталитарного государства он сделал все возможное, чтобы обеспечить качественное профессиональное образование учителей. Приведены короткие сведения о сложном и в конце трагическом жизненном пути И. Г. Подольского, поскольку до последнего времени они не были известны ученым и педагогической общественности. The article presents the main activities of Joseph H. Podolskyi as the first director of Kharkiv Institute of Education (KIE) and Kharkov State Pedagogical Institute (KSPI) in 1931–1934, at that time the leading metropolitan pedagogical institute. For the first time the structural and substantial changes at the university were revealed, its becoming under the supervision of personnel, training and educational system of work, which helped to create effective at the time the higher education institution with highly qualified teaching staff, 6 departments and 13 chairs. This is confirmed by J. Podolskyi’s competent efforts to expand the institute, to form new departments, divisions, chairs, offices, receiving and engagement of new academic buildings and hostels, with the opening counseling centers in areas for extramural students. The real is his significant contribution to the development and improvement of curricula and programs, the optimal organization of the educational process, the work of student assets, prompting an academic discipline, strengthening the accounting and control of educational work of students and teachers. J. Podolskyi is remarkable for professional maturity, his dedication to work and effectiveness of management. Under hard political and socio-economic conditions of a totalitarian state J. Podolskyi did his best to provide a high-quality professional education of teachers. J. H. Podolskyi took a short and at the end a tragic walk of life. In memory of descendants he will always remain one of the founding fathers and first rector of Kharkiv State Pedagogical Institute. For modern teachers, for higher pedagogical school the experience of Pedagogical Institute Director Podolskyi and his colleagues has been for a long 30 years an example of a positive lesson of future teachers’ education under conditions of economic and social problems that today have not pass our universities and schools. It should be thoroughly and without jaundice studied the system of management of the educational process of the university created by Podolskyi including the organization of students’ independent work, features of their constant cooperation with professors and assistants, ways of control and stimulation of the future teachers’ learning achievements and responsibilities.
- ДокументФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДУ ПРОЕКТІВ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Електронне вид., 2017-06-13) Лазарєва, О. М.; Мусанабієв, Р. З.У доповіді поставлено мету представити результати перевірки дієвості застосування навчальних проектів, які забезпечують успішне формування позитивної мотивації, навчально-пізнавального інтересу до іноземної мови. Для перевірки висунутої наукової гіпотези дослідження було проведено педагогічний експеримент в умовах звичайного навчального процесу в ліцеї №141 протягом 2015–2016 навчального року. В результаті досліду було виявлено, що використання проектної технології на уроках англійської мови призводить до значного підвищення рівня сформованості пізнавального інтересу за всіма критеріями і показниками. В докладе поставлена цель представить результаты проверки действенности применения учебных проектов, обеспечивающих успешное формирование положительной мотивации, учебно-познавательного интереса к иностранному языку. Для проверки выдвинутой научной гипотезы исследования был проведён педагогический эксперимент в условиях обычного учебного процесса в лицее №141 в течение 2015–2016 учебного года. В результате опыта было выявлено, что использование проектной технологии на уроках английского языка приводит к значительному повышению уровня сформированности познавательного интереса по всем критериям и показателям.