Перегляд за Автор "Лазарєв, М. О."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументМОЖЛИВОСТІ ТЕХНОЛОГІЙ ЕВРИСТИЧНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ТВОРЧИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-12) Лазарєв, М. О.; Лазарєва, О. М.; Лазарєва, К. С.У статті на основі результатів дослідження розглядаються розроблені і випробувані авторами евристичні технології формування загальних компетентностей професійно-творчого характеру: «лекції прямої дії»; «колоквіуми співтворчості викладача і мікрогрупи студентів», евристичні технології вдосконалення самостійної праці студентів, семінарських і практичних занять. Based on the results of the study, the article authors have revealed the developed and tested heuristic technologies of formation of general competencies of professional-creative character. They means "lectures of direct action", “colloquiums of co-creation between teacher and microgroup of students", heuristic technologies for the improvement of students’ independent work, seminars and practical classes.
- ДокументПрофесійно-творча підготовка майбутнього вчителя в евристичній освіті(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (СумДПУ), 2016) Лазарєва, О. М.; Лазарєв, М. О.Досягти готовності майбутнього вчителя до повноцінної самореалізації свого професійно-творчого потенціалу нереально в умовах традиційної (бюрократичної, репродуктивної і монологічної) освітньої системи. Тому автори на основі результатів багаторічних теоретичних та експериментальних досліджень розкривають основні продуктивні і креативні можливості інноваційної, нестандартної евристичної освіти, яка за останні десятиріччя стверджується в зарубіжній і вітчизняній педагогічній науці та освітній практиці. У статті розкриваються необхідні складові реалізованого досвіду евристичної освіти майбутніх учителів, організація на нових засадах пізнавально-творчої і дослідницької роботи студентів на лекціях прямої дії, семінарських і практичних заняттях, педагогічній практиці. Необхідна кількість і якість створених і захищених студентом освітніх продуктів стає метою евристичної освіти і критерієм професійно-творчої самореалізації майбутнього педагога. Достичь готовности будущего учителя к полноценной самореализации своего профессионально-творческого потенциала нереально в условиях традиционной (бюрократической, репродуктивной и монологической) образовательной системы. Поэтому авторы на основе результатов многолетних теоретических и экспериментальных исследований раскрывают основные продуктивные и созидательные возможности инновационной, нестандартной системы эвристического образования, которая за последние десятилетия утверждается в зарубежной и отечественной педагогической науке и образовательной практике. В статье раскрываются необходимые составляющие реализованного опыта эвристического образования, организация на новых принципах познавательно-творческой и исследовательской работы студентов на лекциях прямого действия, семинарских и практических занятиях, педагогической практике. Необходимое количество и качество созданных и защищенных студентом образовательных продуктов становится целью эвристического образования и критерием профессионально-творческой самореализации будущего педагога.The main purpose of the university training of the future teacher we defined as an achievement in specially created social and educational conditions of personal spiritual maturity, motivational readiness, procedural and technological capacity for successful professional and creative self-actualization. The teacher can consider this self-actualization the constant generation, personally meaningful creative educational products in different kinds and situations of teaching and education of the younger generation of the future socially useful self-actualizators. The achievement of this goal is unreal under conditions of the existing traditional (bureaucratic, transmissive, reproductive and monological) education system. Therefore, the authors based on the results of many years theoretical and experimental researches reveal the main productive possibilities of innovative, non-standard system of heuristic education. This education has been firmly established in foreign and national educational science and educational practice with problems and sufficient resistance in the last decade. The creative teacher training in heuristic education is supported by powerful motivational and procedural personality-oriented factors. Assessment of the future teachers is mainly the result of created and publicly protected educational products (works, stories, projects of the lessons and educational affairs, models of heuristic conversation on professional subjects, discussion, debates, articles, reviews, summarizing tables, charts, devices, etc.). These educational products are provided by thoroughly elaborated protected in dissertations and monographs publications by the tools of diagnostic and criterion. The number and quality of educational products created by students are the purpose of heuristic education and professional and creative criteria of the future teacher’s self-actualization. The knowledge and skills (as distinct from traditional education) are not the aim of professional education but the main instrument to achieve it. The article describes the necessary components of realized experience of heuristic education: organization on the new basis of cognitive, creative and research work of students, including the lectures of direct action as fundamentally new dialogic educational and cognitive structures of active reading, discussion and creation with the teacher of their own detailed and reduced effective knowledge; at the seminars and practical classes where students mainly present and defend their own professional and creative products; in reorganized pedagogical practice of active interaction of students with scholars and teachers-experimenters, with the development of professional skills in the creation and diagnostics of significant for them and for school educational developments, projects, articles on the results of the work of educational publications and others. The measures for the solution of revealed major problems in training of the future teachers, especially the creation of innovative and democratic educational environment with the introduction of the new requirements for academic freedom and responsibilities of students and teachers are offered in this scientific work. Besides, the introduction of the new forms of lectures and practical classes (in time and methodological dimensions), new approaches to continuous pedagogical practice, evaluation of the students for the quality of created professional educational products, creation of the necessary conditions (according to the requirements of the Bologna process) for organization and control of students’ independent work by the teachers are suggested in this article.