Перегляд за Автор "Кузнецов, М. А."
Зараз показано 1 - 6 з 6
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАнализ эмоционального компонента жизнеспособности несовершеннолетних заключенных(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (СумДПУ), 2016) Кузнецов, М. А.; Кузнецов, И. А.В данной статье проанализированы эмоциональные состояния подростков, отбывающих наказание в местах лишения свободы. Приводятся эмпирические данные о нарушениях эмоционального компонента жизнеспособности воспитанников колонии. В даній статті проаналізовані емоційні стани підлітків, які відбувають покарання в місцях позбавлення волі. Наводяться емпіричні дані про порушення емоційного компонента життєздатності вихованців колонії. This article analyzes the emotional state of adolescents serving sentences in prison. Empirical data on violations of the emotional component of the viability of the pupils of the colony are given.
- ДокументЖизнестойкость и образ здоровья у студентов(Диса плюс, 2017) Кузнецов, М. А.; Зотова, Л. Н.В монографии проанализированы подходы к решению проблемы позитивного определения здоровья. Охарактеризованы психологические конструкты, отражающие механизмы поддержания и укрепления здоровья. Показано, что уровень жизнестойкости студентов связан с особенностями внутренней картины здоровья, с самооценками здоровья в психологической, социальной, физической, духовной сферах, в сфере независимости и восприятия внешней среды как здоровой. Доказано, что влияние личностных, мотивационных и интерактивных переменных на образ собственного здоровья (его внутреннюю картину) обладает спецификой у испытуемых с разными уровнями жизнестойкости. Разработана и апробирована коррекционно-развивающая программа, направленная на оптимизацию отношения к здоровью у студентов. У монографії проаналізовано підходи до вирішення проблеми позитивного визначення здоров'я. Охарактеризовано психологічні конструкти, що відображають механізми підтримки і зміцнення здоров'я. Показано, що рівень життєстійкості студентів пов'язаний з особливостями внутрішньої картини здоров'я, із самооцінкою здоров'я в психологічній, соціальній, фізичної, духовної сферах, у сфері незалежності і сприйняття зовнішнього середовища як здорового. Доведено, що вплив особистісних, мотиваційних та інтерактивних змінних на образ власного здоров'я (його внутрішню картину) має специфіку у студентів з різними рівнями життєстійкості. Розроблено та апробовано корекційно-розвиваючу програму, спрямовану на оптимізацію ставлення до здоров'я у студентів. The monograph analyzes approaches to solving the problem of a positive definition of health. Psychological constructs which reflect the mechanisms of maintaining and strengthening of health are described. It is shown that the level of students' hardiness is related to the peculiarities of an internal view of health, with self-assessments of health in the psychological, social, physical, spiritual fields, in the field of independence and perception of the external environment as healthy one. It is proved that the influence of personal, motivational and interactive variables on the view of one's own health (its internal view) is specific for test students with different levels of resiliency. The correctional and developmental program aimed at optimizing students' attitude to health has been developed and tested.
- ДокументОСОБЕННОСТИ ОСУЖДЕННЫХ К ЛИШЕНИЮ СВОБОДЫ ЖЕНЩИН НА ЭТАПЕ РЕСОЦИАЛИЗАЦИИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2016) Кузнецов, М. А.; Кузнецов, И. А.; Макаренко, П. В.Статья посвящена проблеме исследования особенностей психологии осужденных к лишению свободы женщин на этапе ресоциализации. Дополнено понятие о психологической структуре личности в период подготовки к освобождению, определены методы воздействия на осужденных женщин в процессе ресоциализации. Представлены психологические особенности исследуемых в зависимости от типа совершенных преступлений и возраста. Усовершенствована система методов психодиагностики и психокоррекции с целью формирования у осужденных женщин самостоятельных навыков в решении проблем на свободе. Стаття присвячена проблемі дослідження особливостей психології засуджених до позбавлення волі жінок на етапі ресоціалізації. Доповнено поняття про психологічну структуру особистості в період підготовки до звільнення, визначені методи впливу на жінок, що засуджені в процесі ресоціалізації. Представлені психологічні особливості засуджених в залежності від типу скоєних злочинів та віку. Удосконалено систему методів психодіагностики і психокорекції з метою формування у засуджених до позбавлення волі жінок самостійних навичок у вирішенні проблем на свободі. Article is devoted to a problem of the psychology women sentenced to deprivation of freedom at the stage of resocialization. The concept of the psychological structure of the individual before the release is supplemented, identified methods of influencing female convicts in the process of resocialization. Psychological characteristicsare presented depending on the type and age of the crimes. The author improved the system of methods of psycho-diagnostics and therapy in order to form independent women convicted of skills in problem solving after release from institutions of confinement.
- ДокументПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ МЕХАНИЗМЫ И ДЕТЕРМИНАНТЫ ПОДДЕРЖАНИЯ ЗДОРОВЬЯ ЧЕЛОВЕКА(ХНПУ им. Г. С. Сковороды, 2016) Кузнецов, М. А.; Зотова, Л. Н.Авторы исходят из того, что здоровье - многомерный феномен, имеющий разнородную структуру. Он отражает фундаментальные аспекты человеческого бытия и включает в себя качественно различные компоненты. Рассмотрено множество понятий, которые в настоящее время используются для раскрытия сущности психологического здоровья и его механизмов. Погляди авторів ґрунтуються на положенні про те, що здоров'я – це багатомірний феномен, якій має різнорідну структуру. Він відбиває фундаментальні аспекти людського буття й містить у собі якісно різні компоненти. Розглянуті поняття, які використовуються для розкриття сутності психологічного здоров'я та його механізмів. The authors proceed from the fact that health – is a multi-dimensional phenomenon with heterogeneous-structure. It reflects the fundamental aspects of human existence and includes a qualitatively different components. Considered the set of concepts that were currently used for the disclosure of mental health and its mechanisms.
- ДокументПсихология и педагогика памяти(ПромАрт, 2018) Заика, Е. В.; Кузнецов, М. А.Описаны методики изучения памяти, созданные в основном в русле деятельностного и информационного подходов. Показан вклад в исследования памяти психологов Харьковской психологической школы. Проанализирована роль памяти в структуре деятельности и общения человека. Особое внимание уделяется способам улучшения памяти, средствам педагогического воздействия на нее в процессе обучения и игры. Работа содержит историко-психологический экскурс в проблему – краткий очерк прикладных исследований памяти в отечественной психологии. Описані методики вивчення пам'яті, створені в основному в руслі діяльнісного та інформаційного підходів. Показаний внесок в дослідження пам'яті психологів Харківської психологічної школи. Проаналізована роль пам'яті в структурі діяльності і спілкування людини. Особлива увага приділяється способам поліпшення пам'яті, засобам педагогічного впливу на неї в процесі навчання і гри. Робота містить історико-психологічний екскурс в проблему – короткий нарис прикладних досліджень пам'яті у вітчизняній психології. The article describes the methods of studying memory, created mainly in line with the activity and information approaches. The contribution to the study of the memory of psychologists of the Kharkov School of Psychology is shown. The role of memory in the structure of human activity and communication is analyzed. Special attention is paid to ways of improving memory, the means of pedagogical influence on it in the process of learning and playing. The work contains a historical and psychological insight into the problem - a brief outline of the applied research of memory in home psychology.
- ДокументСтруктурные особенности чувства ценности собственной жизни у студентов(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Диаб, Н.; Кузнецов, М. А.В статье показаны результаты эмпирического исследования чувства ценности собственной жизни у студентов. Ценность собственной жизни понимается как сложное системное образование, связанное с жизнью человека в целом. В нем синтезированы парциальные ценности, которые релевантны отдельным сторонам человеческой жизни. Синтезируясь в ценности собственной жизни, парциальные ценности образуют несколько смысловых групп определенной тематической направленности. Структуру ценности собственной жизни студентов образуют шесть латентных переменных. Выделено четыре типа переживания чувства ценности собственной жизни у студентов, которые могут лечь в основу развития дифференциально-психологического подхода к данному явлению. У статті показані результати емпіричного дослідження почуття цінності власного життя у студентів. Цінність власного життя розуміється як складне системне утворення, пов'язане з життям людини в цілому. У ньому синтезовані парціальні цінності, які релевантні окремим сторонам людського життя. Синтезуючись в цінності власного життя, парціальні цінності об’єднуються у декілька смислових груп певної тематичної спрямованості. Структуру цінності власного життя студентів утворюють шість латентних змінних. Ідентифіковані чотири типи переживання почуття цінності власного життя у студентів, на яких може базуватися диференціально-психологічний підхід до цього явища. The Aim of the study is to study the structure of the sense of value of one’s own life, empirically identifying the types of experiencing this feeling among students. One of the important lines of the formation of the personality in the student's age is the development of a sense of value of one’s own life. The value of their own life is characterized by integrity and consistency. This feeling gives a person the opportunity to respond to the challenges of life, to discover the meaning in them. This is a structure that consists of several components, but at the same time it is relevant to the whole life in general. Research methods. The author’s questionnaire was used, 50 points of which were formulated based on the answers of experts (academic and practicing psychologists) to the question “Why do people value their lives?”. The items in this questionnaire are various options for the continuation of the phrase “For me to value my life, this means ...”. Each of the options for the continuation of the phrase was evaluated by the subjects using the Likert scale, which has 5 gradations: 1 - no, 2 - rather than no, yes, 3 - something in between, 4 - more likely than not, and 5 - yes. The study included 149 students from several Kharkov universities aged 17 to 46 years old (cf. - 23.66 ± 7.36), 101 women and 48 men. The results of the study. It is shown that a sense of the value of one’s own life includes and synthesizes individual values and meanings. They reflect specific aspects of human life (significant people, objects, professional occupations, hobbies, their own abilities and qualities, ways of taking care of themselves, memories, plans for the future, health, etc.). Separate values and meanings included in the value system of one’s own life are grouped into groups with a common thematic focus. There were such topics as control over one’s own organism, transcendental and existential experiences, achievements and social success, effective functioning of the organism and personality, interconnection with other people, isolation from other people. The age and gender differences in what particular values are synthesized into the value system of students' own lives are revealed. Latent variables have been established that determine the diversity of manifestations of a sense of the value of a student’s own life. These are: 1) “Activity, Wealth, Power, Prestige”; 2) “Cohesion, Friendship, Love, Family”; 3) "Physical, Health, Rest"; 4) “Control, Information, self-regulation, Self-development”; 5) “Choice, Existentiality, Satisfaction”; 6) "Avoidance, detachment, stealth." Identified types of experiencing a sense of the value of their own lives among students - through "Health and cohesion", through "Power and distancing", using "Existentiality and self-regulation", through "Detachment".