Перегляд за Автор "Калініченко, Т. М."
Зараз показано 1 - 20 з 23
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументAsymétrie dans la traduction anglais français dans la langue de la publicité(Національний університет імені Ярослава Мудрого, 2020-02-27) Калініченко, Т. М.Le but de l'étude est de créer un corpus d'un dictionnaire asymétrique de la publicité anglaise et française pour créer des expressions stables en traduction, dont l'utilisation améliorera la qualité de la traduction et simplifiera son processus. Метою дослідження є створення корпусу асиметричного словника англо- та франкомовної реклами для створення сталих виразів у перекладі, використання яких сприятиме покращенню якості перекладу та спрощенню його процесу. Целью исследования является создание корпуса асимметричного словаря англо и франкоязычной рекламы для создания устойчивых выражений в переводе, использование которых будет способствовать улучшению качества перевода и упрощению его процесса. The aim of the study is to create a corpus of asymmetric dictionary of English and French advertisement to create set expressions in translation, the use of which will improve the quality of translation and simplify its process.
- ДокументАНАЛІЗ ДЕЯКИХ ВІДМІННОСТЕЙ, ХАРАКТЕРНИХ ДЛЯ НЕВЕРБАЛЬНИХ ЗАСОБІВ КОМУНІКАЦІЇ ЖІНОК І ЧОЛОВІКІВ(Наукова філологічна організація "ЛОГОС", 2019-04-12) Калініченко, Т. М.Метою даної роботи є аналіз деяких відмінностей, характерних для невербальної поведінки жінок і чоловіків. Об’єктом пошуку є феномен гендерної поведінки і його вплив на невербальну комунікацію. Предметом є визначення особливостей прояву гендерної диференціації невербальної поведінки. Целью данной работы является анализ некоторых особенностей, характерных для невербального поведения женщин и мужчин. Объектом поиска является феномен гендерного поведения и его влияние на невербальную коммуникацию. Предметом является определение особенностей проявления гендерной дифференциации невербального поведения. The aim of this work is to analyze some of the features characteristic of the non-verbal behavior of women and men. The object of the search is the phenomenon of gender behavior and its impact on non-verbal communication. The subject is to determine the features of the manifestation of gender differentiation of non-verbal behavior.
- ДокументАналіз Фундаментального словника навколишнього середовища DiCoEnviro" порівняно з електронними ресурсами FrameNet, Propbank, VerbNet у рамках сучасної теоретичної лексикографічної парадигми(Херсонський державний університет, 2021) Калініченко, Т. М.У статті презентовано роботи науковців у галузі лексикографії, а саме електронних словників; показано дослідження термінологічного інтернет-ресурсу DiCoEnviro і принципів анотування термінів у ньому. Простежено мету проєкту DiCoEnviro; представлені попередні роботи FrameNet, Propbank, VerbNet, які пропонують в основному інформацію про загальновживану мову, тоді як DiCoEnviro включає у себе лексику спеціалізованої мови навколишнього середовища; наведено і проаналізовано приклади анотування з цих проєктів. Докладно розглянуто методику, яка застосовується в DiCoEnviro і ґрунтується на пояснювальній і комбінаторній лексикології і частково на теорії семантичних фреймів. В статье представлены работы ученых в области лексикографии, а именно электронных словарей; показано исследование терминологического интернет-ресурса DiCoEnviro и принципов аннотирования сроков в нем. Прослежена цель проекту DiCoEnviro; представлены предварительные работы FrameNet, Propbank, VerbNet, которые предлагают в основном информацию об общепринятом языке, тогда как DiCoEnviro включает в себя лексику специализированного языка окружающей среды; приведены и проанализированы примеры аннотирования из этих проектов. Подробно рассмотрена методика, которая применяется в DiCoEnviro и основывается на пояснительной и комбинаторной лексикологии и частично на теории семантических фреймов. The article presents the work of scientists in the field of lexicography, namely electronic dictionaries; it shows a study of the terminological Internet resource DiCoEnviro and the principles of annotation of terms in it. The purpose of the DiCoEnviro project is traced; previous works of FrameNet, Propbank, VerbNet are presented, which offer mainly information about common language, while DiCoEnviro includes vocabulary of specialized environmental language; examples of annotations from these projects are given and analyzed. The method used in DiCoEnviro and based on explanatory and combinatorial lexicology and partly on the theory of semantic frames is considered in details.
- ДокументБіхевіоризм як сучасний підхід вивчення іноземної мови при викладанні у закладах вищої освіти(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2023-02-23) Калініченко, Т. М.Метою дослідження є біхевіоризм, один з найважливіших підходів до навчання іноземним мовам у закладах вищої освіти. The purpose of the research is behaviorism, one of the most important approaches to teaching foreign languages in institutions of higher education
- ДокументВикористання візуалізації в процесі формування іншомовної компетентності студентів ЗВО(Класичний приватний університет (КПУ), 2018-01-25) Калініченко, Т. М.У статті розглянуто навчання студентів-філологів у сучасних українських ЗВО відповідно до програми вивчення французької мови, описано різні технології візуалізації, інфографіки, скрайбінгу, медіавізуалізації з метою організації освітнього процесу, що поєднує традиційне та електронне навчання. Доведено значущість упровадження в університетські академічні програми та навчальний процес ЗВО нових підходів у викладанні французької мови, різноманітних сучасних засобів навчання французькій мові, що дають змогу підвищити ефективність освітнього процесу підготовки фахівців філологів. В статье рассматривается обучение студентов-филологов в современных украинских вузах в соответствии с программой изучения французского языка, описаны различные технологии визуализации, инфографики, скрайбинга, медиа визуализации с целью организации образовательного процесса, сочетающие традиционное и электронное обучение. Доказана значимость внедрения в университетские академические программы и учебный процесс вузов новых подходов в преподавании французского языка, различных современных средств обучения французскому языку, позволяющих повысить эффективность образовательного процесса подготовки специалистов филологов. The article deals with the training of students-philologists in modern Ukrainian universities in accordance with the program of studying the French language, describes various technologies of visualization, infographics, scribing, media visualization with the purpose of organizing the educational process, combining traditional and e-learning. Visualization is the basis of the modern information space, because without the corresponding visual images it is impossible to imagine the results of scientific research or technical development, a successful educational process, etc. Infographics is one of the innovative methods that are in line with the trends of the modern information environment and are widely used in areas related to the provision of information support for human activities. Scribing is an innovative technology, with which you can attract listeners’ attention, provide them with additional information and to highlight the main points of the report by drawing pictures, turning things into visual images. The effectiveness of the scribing is explained by the fact that the human brain is able to draw pictures, think patterns, and the language of the picture is a universal language. The foreign language training of undergraduate students-philologists involves the use of basic (classroom practical classes) and auxiliary forms of training (counseling, homework, optional classes, language classes, interactive forms of instruction) that involve the character of interpersonal interaction of participants in the educational process. The importance of introducing new approaches to the teaching of the French language, various modern means of teaching the French language, allowing to increase the efficiency of the educational process of training philologists specialists, is proved in the university academic programs and educational process of universities.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ПАРАЛЕЛЬНОГО КОРПУСУ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ФОРМ МИНУЛОГО ЧАСУ В ТЕКСТАХ ПЕРЕКЛАДІВ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ УКРАЇНСЬКОЮ В ОФІЦІЙНО-ДІЛОВІЙ ДОКУМЕНТАЦІЇ(Херсонський державний університет, Видавничий дім «Гельветика», 2020) Калініченко, Т. М.В даній статті було зроблено зіставний аналіз форм минулого часу в текстах перекладів з англійської мови українською в офіційно-діловій документації в паралельному корпусі. Проведене дослідження дозволяє констатувати, що найчастіше чотири видо-часові форми англійської мови передаються українською однією формою звичайного минулого часу. Форма Past Indefinite була перекладена звичайним минулим часом недоконаного виду, Past Continuous передається звичайним минулим часом недоконаного виду, Past Perfect перекладається формою звичайного минулого часу недоконаного виду, Present Perfect була передана звичайним минулим часом доконаного виду. Перспективним напрямом подальших досліджень є вивчення форм теперішнього і майбутнього часу в текстах перекладів двомовних корпусів. В данной статье был сделан сравнительный анализ форм прошедшего времени в текстах переводов с английского языка на украинский в официально-деловой документации в параллельном корпусе. Проведенное исследование позволяет констатировать, что чаще всего четыре видо-временные формы английского языка передаются украинской одной формой обычного прошедшего времени. Форма Past Indefinite была переведена обычным прошлым временем несовершенного вида, Past Continuous передается обычным прошлым временем несовершенного вида, Past Perfect переводится формой обычного прошедшего времени несовершенного вида, Present Perfect была передана обычным прошлым время совершенного вида. Перспективным направлением дальнейших исследований является изучение форм настоящего и будущего времени в текстах переводов двуязычных корпусов. A comparative analysis of the forms of the past tense has been made in the texts of translations from English into Ukrainian in the official business documentation in the parallel corpus. The conducted research allows to state that most often four aspect and tense forms of English are transmitted into Ukrainian as one form of the past simple tense. The Past Indefinite form has been translated as the past simple tense of the imperfective aspect, Past Continuous has been transmitted as the past simple tense of the imperfective aspect, Past Perfect has been translated as the past simple tense of the imperfective aspect, Present Perfect has been transmitted as the past simple tense of the perfective aspect. A promising area of further research is to study the forms of present and future tenses in the texts of translations of bilingual corpora.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ: ВИКЛИКИ СУЧАСНОСТІ(Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2021-12-03) Калініченко, Т. М.Останні кілька років відзначилися радикальною зміною точки зору: класичний підхід, коли студент отримує інструкції від викладача іноземної мови, який керує процесом навчання, тепер слідує конструктивістському підходу, який розглядає той самий процес як інтерактивний обмін, де здобувач вищої освіти бере активну участь, створюючи власні моделі навчання іноземних мов. The last few years have been marked by a radical change in perspective: the classical approach, where the student receives instructions from a foreign language teacher who guides the learning process, now follows a constructivist approach, which sees the same process as an interactive exchange, where the student of higher education takes an active part in creating his own models of learning foreign languages.
- ДокументВищі навчальні заклади України початку 20-Х рр. XX століття(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Калініченко, Т. М.В статті на основі аналізу науково-історичної літератури з'ясовано особливості організації освітнього процесу у вищих навчальних закладах України на початку 20-х рр. ХХ століття. В статье на основе анализа научно-исторической литературы выяснены особенности организации образовательного процесса в высших учебных заведениях Украины в начале 20-х гг. ХХ века. The article, based on the analysis of scientific and historical literature, clarifies the features of the organization of the educational process in higher educational institutions of Ukraine in the early 20s of the twentieth century.
- ДокументДИДАКТИЧНІ ПРИНЦИПИ ПРОЕКТУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ФОРМУВАННЯ ПЕРЕКЛАДАЦЬКОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧА ІНОЗЕМНОЇ МОВИ (ФРАНЦУЗЬКОЇ)(Херсонський державний університет, Видавничий дім «Гельветика», 2017-04-24) Калініченко, Т. М.Стаття присвячена дослідженню дидактичних принципів проектування технологій формування перекладацької професійної компетентності викладача іноземної мови (французької). У дослідженні аналізуються методичні й організаційні аспекти, різні загальнодидактичні принципи навчання іноземної мови. Основна увага зосереджена на формуванні перекладацької компетентності, особливості її використання у процесі вивчення іноземної мови. Автор аналізує засоби навчання перекладу, види перекладу, наводить приклади використання різних способів перекладу (лексико-семантичних, граматичних, стилістичних). Доведено значущість перекладацької компетентності в умовах полілінгвальності. Статья посвящена исследованию дидактических принципов проектирования технологий формирования переводческой профессиональной компетентности преподавателя иностранного языка (французского). В исследовании анализируются методические и организационные аспекты, различные общедидактические принципы обучения иностранному языку. Основное внимание сосредоточено на формировании переводческой компетентности, особенности ее использования в процессе изучения иностранного языка. Автор анализирует средства обучения переводу, виды перевода, приводит примеры использования различных способов перевода (лексико-семантических, грамматических, стилистических). Доказана значимость переводческой компетентности в условиях полилингвальности. The article is devoted to the didactic principles of the designing of technologies of formation of professional translation competence of a teacher of a foreign language (French). This study analyzes the methodological and organizational aspects, different general didactic principles of teaching of a foreign language. The main focus is on the formation of translation competence, particularity of its use in the process of studying of a foreign language. The author analyzes the means of teaching translation, types of translation, gives examples of the use of different methods of translation (lexical and semantic, grammatical, stylistic). The importance of translation competence is proved in the context of polylingability.
- ДокументДо питання про сучасні підходи викладання іноземних мов у закладах вищої освіти(Академія прикладних наук у Коніні; Ужгородський національний університет; Південно-східний науковий інститут у Перемишлі; Одеський державний університет внутрішніх справ, 2023) Калініченко, Т. М.У тезах йде мова про використання науково-педагогічними працівниками різних підходів у викладанні іноземних мов у закладах вищої освіти. The theses are about the use of different approaches by scientific and pedagogical workers in teaching foreign languages in institutions of higher education
- ДокументДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД У НАВЧАННІ ІНОЗЕМНИМ МОВАМ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ(АКАДЕМІЯ ПРИКЛАДНИХ НАУК У КОНІНІ, УЖГОРОДСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ, ПІВДЕННО-СХІДНИЙ НАУКОВИЙ ІНСТИТУТ У ПЕРЕМИШЛІ, ХЕРСОНСЬКИЙ ФАКУЛЬТЕТ ОДЕСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ВНУТРІШНІХ СПРАВ, 2022-10-25) Калініченко, Т. М.Діяльнісний підхід до навчання у закладах вищої освіти, який пропонують автори, та який визначає в якості основного об'єкта навчання саму мовленнєву діяльність іноземною мовою, ставить завдання навчання засобам і способам формування думки в усіх видах мовленнєвої діяльності. The active approach to learning in institutions of higher education, proposed by the authors, and which defines the speech activity itself in a foreign language as the main object of learning, sets the task of teaching the means and methods of forming an opinion in all types of speech activity.
- ДокументЕПОХА ЦИФРОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ І СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ВИКЛАДАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗВО(Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2022-02-21) Калініченко, Т. М.У добу цифровізації викладачі іноземних мов у ЗВО повинні переналаштувати свої методики викладання з урахуванням серйозних змін, викликаних застосуванням комунікаційних технологій в освіті. In the age of digitalization, teachers of foreign languages in higher education institutions must reconfigure their teaching methods taking into account the serious changes caused by the use of communication technologies in education.
- ДокументЗастосування заходів щодо виховання принципів академічної доброчесності у вищій школі(Інститут Міжнародної Академічної і Наукової Співпраці, Фундація АDD, 2021) Калініченко, Т. М.У тезах йде мова про застосування заходів щодо виховання принципів академічної доброчесності у вищій школі. Пропаганда цінностей щодо академічної доброчесності є значущою складовою навчального процесу. В тезисах говорится о применении мер по воспитанию принципов академической добропорядочности в высшей школе. Пропаганда ценностей по академической добропорядочности является значимой составляющей учебного процесса. The thesis refers to the application of measures to promote academic integrity in higher education. Promoting the values of academic integrity is an important part of the learning process.
- ДокументОрганізація освітнього процесу у вищій школі Наддніпрянської України (1921–1929 рр.)(Класичний приватний університет, 2021) Калініченко, Т. М.Аналіз, проведений у дослідженні, дозволив виявити і схарактеризувати головні особливості організації освітнього процесу у вищій школі Наддніпрянської України 1921–1929 рр., беручи до уваги нормативно-правові матеріали, архівні документи, науково-історичну літературу. Комплексне вивчення названих документів допомогло отримати нову інтерпретацію цієї наукової проблеми. Мета статті – проаналізувати нормативно-правові матеріали, архівні документи, наукову літературу, виявити і охарактеризувати головні особливості організації освітнього процесу у вищій школі Наддніпрянської України (1921–1929 рр.). Методи, завдяки яким проведено дослідження, є загально-науковими, такими як : історико-педагогічний аналіз, узагальнення, синтез, порівняння нормативно-правових матеріалів, архівних документів, науково-історичної літератури, які дозволили визначити особливості організації освітнього процесу у вищій школі Наддніпрянської України у 20-ті рр. ХХ ст.; за допомогою історико-структурного методу були класифіковані наукові джерела. З’ясовано, що засновано 4 тисячі «повних» і стільки ж «половинних» стипендій для студентів, з’явилися нечисленні «стипендії спеціального призначення»; пізніше призначено вже 21 тисяча стипендій, при цьому академічна успішність та матеріальне забезпечення осіб, що претендували на них, бралися до уваги. Доведено, що відновлено плату за навчання, і велика частина вихованців вищої школи підпала під дію цього процесу. Установлено, які документи, що конкретизували правила вступу до ЗВО, було видано; пізніше ці інструкції зазнали змін. Виявлено, що створювались предметні комісії в закладах вищої освіти, сфера діяльності яких охоплювала різні питання життя вищої школи. Було введено систему практикантства» під час навчання у ЗВО, а також «практичного стажу» для випускників. Висвітлено процедуру надання випускнику відповідної кваліфікації, підготовки та захисту дипломної праці, що відбувалося прилюдно під час засідання комісії під головуванням декана і в присутності керівника, рецензента, професорів. Анализ, проведенный в исследовании, позволил выявить и охарактеризовать основные особенности организации образовательного процесса в высшей школе Приднепровской Украины 1921–1929 гг., принимая во внимание нормативно-правовые материалы, архивные документы, научно-историческую литературу. Комплексное изучение названных документов помогло получить новую интерпретацию этой научной проблемы. Цель статьи – проанализировать нормативно-правовые материалы, архивные документы, научную литературу, выявить и охарактеризовать основные особенности организации образовательного процесса в высшей школе Приднепровской Украины (1921–1929 гг.). Методы, благодаря которым проведено исследование, являются общенаучными, такими как: историко-педагогический анализ, обобщение, синтез, сравнение нормативно-правовых материалов, архивных документов, научно-исторической литературы, которые позволили определить особенности организации образовательного процесса в высшей школе Приднепровской Украины в 20-е гг. ХХ ст.; с помощью историко-структурного метода классифицированы научные источники. Установлено 4 тысячи «полных» и столько же «половинных» стипендий для студентов, появились немногочисленные "стипендии специального назначения"; позже назначено уже 21 тысяча стипендий, при этом академическая успешность и материальное обеспечение лиц, претендовавших на них, принимались во внимание. Доказано, что возобновлена плата за обучение, и большая часть воспитанников высшей школы подверглась действию этого процесса. Установлено, какие документы, конкретизировавшие правила вступления в УВО, были выданы; позже эти инструкции претерпели изменения. Выявлено, что создавались предметные комиссии в высших учебных заведениях, сфера деятельности которых охватывала различные вопросы жизни высшей школы. Была введена система практикантства» во время обучения в УВО, а также «практического стажа» для выпускников. Освещена процедура предоставления выпускнику соответствующей квалификации, подготовки и защиты дипломной работы, которая проходила публично во время заседания комиссии под председательством декана и в присутствии руководителя, рецензента, профессоров. The analysis conducted in the study allowed to identify and characterize the main features of the organization of the educational process in the higher school of Dnieper Ukraine in 1921–1929, taking into account normative and legal materials, archival papers, scientific and historical literature. A comprehensive study of these documents helped to get a new interpretation of this scientific problem. The purpose of the article is to analyze normative and legal materials, archival papers, scientific literature, identify and characterize the main features of the organization of the educational process in the higher school of Dnieper Ukraine (1921–1929). The methods used in the research are general scientific, such as: historical and pedagogical analysis, generalization, synthesis, comparison of normative and legal materials, archival papers, scientific and historical literature which allowed to determine the features of the organization of the educational process in the higher school of Dnieper Ukraine (1921–1929); historical and structural method helped to classify scientific sources. It has been found that 4,000 «full» and as many «half» scholarships for students were established, several «special purpose scholarships» appeared; later 21,000 scholarships were awarded, academic performance and material support of the applicants were taken into account. It has been proven that tuition fees were restored and most of the high school students were affected by that process. It has been established which documents were issued that specified the rules of admission to institutions of higher education; those instructions were later changed. It has been revealed that subject commissions were created in institutions of higher education, the sphere of activity of which covered various issues of higher school life. A system of «internship» was introduced during the training in institutions of higher education, as well as «practical training» for graduates. The procedure of providing graduates with the appropriate qualification, preparation and defense of diploma project, which took place in public during a meeting of the commission chaired by the dean and in the presence of the head, reviewer, professors has been highlighted.
- ДокументПерекладацькі трансформації як різновид експлікації у текстах перекладів(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2024-02-22) Калініченко, Т. М.Метою розвідки є дослідження перекладацьких трансформацій як різновида експлікації у текстах перекладів.The purpose of the research is the study of translation transformations as a type of explicitation in translated texts.
- ДокументПринцип кооперації і імпліцитність в контексті лінгвістики(Національний авіаційний університет, Київ, 2020-06-05) Калініченко, Т. М.У роботі мова йде про принцип кооперації і імпліцитність в контексті лінгвістики. Представлені точки зору Г. П. Грайс, яка аналізує загальні принципи подачі інформації в процесі комунікації в прагматиці та інших науковців. В работе речь идет о принципе кооперации и имплицитность в контексте лингвистики. Представлены точки зрения Г. П. Грайс, которая анализирует общие принципы подачи информации в процессе коммуникации в прагматике и других ученых. The paper deals with the principle of cooperation and implicitation in the context of linguistics. The views of H. P. Grice who analyzes the general principles of submission of information in the process of communication in pragmatics and other scholars are presented.
- ДокументПроблеми розвитку вищої освіти в Україні в наукових рефлексіях українських дослідників(Інститут інноваційної освіти, 2019) Калініченко, Т. М.Тези присвячені різноманітним роботам українських дослідників, у яких йде мова про історію становлення і розвитку системи вищої освіти в Україні у першій половині ХХ століття. Тезисы посвящены различным работам украинских исследователей, в которых идет речь об истории становления и развития системы высшего образования в Украине в первой половине ХХ века. Theses are devoted to various works of Ukrainian researchers, which deal with the history of formation and development of the higher education system in Ukraine in the first half of the twentieth century.
- ДокументРоль освіти в сучасному світі: дослідження трансформації професії педагога(ЗВО "Львівський університет бізнесу та права"; ФОП Король Ірина Володимирівна, 2023-04-01) Ходунова, В. Л.; Олексієнко, А. В.; Назарчук, О. М.; Калініченко, Т. М.Освіта вважається однією з найважливіших складових культури та людського життя загалом. Система освіти кожного суспільства формується відповідно до його особливостей і рівня соціально‐економічного розвитку. У статті аналізується проблема модернізації освіти та розвитку особистості в контексті сучасних цивілізаційних змін. Освіта відіграє надзвичайно важливу роль у світі, оскільки є ключовим фактором у розвитку суспільства та економіки, технологій та науки. Висвітлено фактори, що впливають на розвиток сучасної системи освіти, а також вимоги, які сучасна цивілізація ставить до особистості людини. Зокрема, розглядаються теми цифрової освіти, інноваційних підходів до навчання, креативності та критичного мислення, соціальної відповідальності та зміни підходів у педагогічній практиці. Здійснюється також аналіз вимог, які ставить сучасна цивілізація до особистості людини та системи освіти. Education is considered one of the most important components of culture and human life in general. The education system of each society is formed according to its character and level of socio‐economic development. This system reflects the problems and needs of society in a specific historical period, therefore its forms, content, and institutions have the property to transform. The article analyzes the problem of modernization of education and personality development in the context of modern civilizational changes. Education plays an extremely important role in the world, as it is a key factor in the development of society and economy, technology, and science. The factors affecting the development of the modern education system, as well as the requirements that modern civilization places on a person's personality, are highlighted. In particular, the topics of digital education, innovative approaches to learning, creativity and critical thinking, social responsibility, and changing approaches in pedagogical practice are considered. The main tasks of pedagogy in post‐industrial society are formulated in the article. An analysis of the requirements that modern civilization places on a person's personality and the education. system are also carried out. Aspects that directly affect the process of transformation of the teaching profession are identified, which include technological progress and the development of information technologies, humanization of the educational process, European integration, changing the role of the teacher in the learning process, and others. Of particular importance is the need to reorient modern teachers to a deep understanding of the new requirements for their professional activity, which are related to competitiveness. These requirements include the willingness to make the most of digital tools that help improve the effectiveness of the educational process, and the implementation of distance education innovations based on the new capabilities of digital technologies. The results of the research can be useful for teachers, scientists, students, and everyone who is interested in the problems of modern education.
- ДокументТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ НАДДНІПРЯНСЬКОЇ УКРАЇНИ (1900–1917)("Научен хронограф" ЕООД, 2018) Калініченко, Т. М.Період 1900–1917 рр. на території Наддніпрянської України, що підпорядковувалася у визначених хронологічних межах Російській імперії, характеризується суттєвими змінами у галузі вищої освіти. Це зумовлено низкою суспільно-політичних, соціально-економічних і освітніх чинників (недосконалість університетського статуту 1884 року; наявність значної кількості урядових розпоряджень і постанов, які обмежували або скасовували його основні положення; завершення промислового перевороту й перехід до індустріального суспільства, які наклали відбиток на економічний і соціокультурний розвиток Наддніпрянської України; сплеск революційного руху й поширення студентських виступів; прагнення науково-педагогічної громадськості й студентства до демократизації організаційно-управлінської структури й освітнього процесу у закладах вищої освіти). Названі чинники зумовили реформи в системі вищої освіти, ініціаторами яких виступала не лише держава, але й громадськість. Не дивлячись на спроби державних інституцій зберегти засадничі положення реакційного університетського статуту 1884 р., вдаючись до незначних поступок у напрямі управління закладами вищої освіти, організації викладання, облаштування побуту студентів, кадрової політики тощо, система вищої освіти Наддніпрянської України зазнала суттєвих змін. За підтримки приватних благодійників і громадських організацій, а також активної розбудови з боку держави спеціальних вищих навальних закладів на початок 1917 року в Наддніпрянській Україні функціонувало 25 вищих навчальних закладів, зокрема: три університети (у Харкові, Києві, Одесі); Вищі жіночі медичні заклади (у Харкові, Києві, Одесі); п’ять інститутів технічного спрямування (Харківський технологічний, Київський політехнічний, Катеринославський гірничий та приватний політехнічний інститути, Харківський жіночий політехнічний інститут); Київський і Харківський комерційні інститути; консерваторії в Києві та Одесі; чотири різнопрофільні інститути (Ветеринарний, Сільського господарства, Лісництва в Харкові, Ніжинський історико-філологічний інститут, приватний Новоросійський вищий міжнародний інститут в Одесі) ; шість Вищих жіночих курсів (Київські, Одеські, Харківські, Катеринославські, а також Київські приватні загальноосвітні вечірні курси, Київський жіночий Фребелівський інститут). Период 1900-1917 гг. на территории Надднепрянской Украины, которая подчинялась в определенных хронологических рамках Российской империи, характеризуется существенными изменениями в области высшего образования. Это обусловлено рядом общественно-политических, социально-экономических и образовательных факторов (несовершенство университетского устава 1884, наличие значительного количества правительственных распоряжений и постановлений, которые ограничивали или отменяли его основные положения; завершение промышленного переворота и переход к индустриальному обществу, которые наложили отпечаток на экономическое и социокультурное развитие Надднепрянской Украины; всплеск революционного движения и по-расширение студенческих выступлений, стремление научно-педагогической общественности и студенчества к демократизации организационно-управленческой структуры и образовательного процесса в учреждениях высшего образования). Названные факторы обусловили реформы в системе высшего образования, инициаторами которых выступала не только государство, но и общественность. Не смотря на попытки государственных институтов сохранить основные положения реакционного университетского устава 1884, прибегая к незначительным уступкам в направлении управления вузами, организации преподавания, обустройства быта студентов, кадровой политики и т.д., система высшего образования Надднепрянской Украины претерпела существенные изменения . При поддержке частных благотворителей и общественных организаций, а также активного развития со стороны государства специальных высших стремительных заведений на начало 1917 года в Надднепрянской Украине функционировало 25 высших учебных заведений, в частности: три университета (в Харькове, Киеве, Одессе). Высшие женские медицинские учреждения (в Харькове, Киеве, Одессе) пять институтов технического направления (Харьковский технологический, Киевский политехнический, Екатеринославский горный и частный политехнический институты, Харьковский женский политехнический институт) Киевский и Харьковский коммерческие институты; консерватории в Киеве и Одессе; четыре разнопрофильные институты (Ветеринарный, Сельского хозяйства, Лесничества в Харькове, Нежинский историко-филологический институт, частный Новороссийский высший международный институт в Одессе), шесть Высших женских курсов (Киевские, Одесские, Харьковские, Екатеринославские, а также Киевские частные общеобразовательные вечерние курсы, Киевский женский Фребелевский институт). The period of 1900–1917 оn the territory of Dnieper Ukraine, which was subordinated to the Russian Empire in defined chronological boundaries, is characterized by significant changes in the field of higher education. This is due to a number of socio-political, socio-economic and educational factors (the imperfection of the university statute of 1884; the existence of a large number of government orders and resolutions that restricted or abolished its main provisions; the end of the industrial takeover and the transition to an industrial society, which had an imprint on the economic and the socio-cultural development of Dnieper Ukraine; the splash of the revolutionary movement and the spread of student performances; the aspiration of scientific and educational society and student community to the democratization of organizational and management structure and educational process in higher education). The named factors led to reforms in the system of higher education, initiated by not only the state, but also the society. Despite the attempts of state institutions to maintain the basic provisions of the reactionary university statute of 1884, taking minor actions in the direction of the management of institutions of higher education, eaching organization, the arrangement of the life of students, personnel policy, etc., the system of higher education of Dnieper Ukraine has suffered significant changes. With the support of private philanthropists and non-governmental organizations, as well as the active development from the side of the state of special institutions of higher education, at the beginning of 1917 in Dnieper Ukraine there were 25 higher educational establishments, in particular: three universities (in Kharkiv, Kiev, Odessa); Higher Female Medical Institutions (in Kharkiv, Kiev, Odessa); five institutes of technical direction (Kharkiv Technological University, Kyiv Polytechnic, Ekaterinoslav Mining Institute and Private Polytechnic Institute, Kharkiv Women’s Polytechnic Institute); Kiev and Kharkiv Commercial Institutes; conservatory in Kiev and Odessa; four diverse institutes with diverse profiles (Veterinary, Agriculture and Forestry in Kharkiv, Nizhyn Institute of History and Philology, Private Novorossiysk Higher International Institute in Odessa); six Higher Women’s Courses (Kyiv Odesa, Kharkiv, Katerynoslavsk, as well as Kyiv Private Secondary Evening Courses, Kiev Women’s Fribel. Institute).
- ДокументФормування нової моделі вищої освіти в Україні в умовах радянської тоталітарної системи (20-ті роки ХХ ст.)(Класичний приватний університет, Запоріжжя; Видавничий дім «Гельветика», Херсон, 2020) Калініченко, Т. М.У статті проаналізовано та систематизовано дані архівних матеріалів, нормативно-правових документів, наукової літератури, які висвітлюють важливі питання нової моделі вищої освіти, робітничих факультетів, науково-дослідних кафедр після прийняття «Кодексу законів про народну освіту УСРР» у 1922 році в Україні в умовах радянської тоталітарної системи у 20-ті роки ХХ ст. Мета статті – висвітлити на основі аналізу архівних матеріалів, науково-історичної літератури, нормативно-правових документів основні питання формування нової моделі вищої освіти (технікумів, інститутів, Вищих трирічних педагогічних курсів), робітничих факультетів, науково-дослідних кафедр після прийняття «Кодексу законів про народну освіту УСРР» у 1922 році на території Україні в умовах радянської тоталітарної системи у 20-ті рр. ХХ ст. Методологія дослідження спирається на загальнонаукові методи, а саме: історико-педагогічний аналіз, узагальнення, синтез, порівняння архівних матеріалів, наукової літератури, нормативно-правових документів, які сприяли визначенню досліджуваних питань нової моделі вищої освіти у 20-ті рр. ХХ ст.; а також історико-структурний, який дав змогу розробити структуру статті і систематизувати історико-педагогічні джерела. Встановлено, що, коли до влади прийшли більшовики, на території сучасної України система вищої освіти зазнала величезних перетворень. Правила обіймання посад викладачами у ЗВО повністю були змінені; на спеціальні науково-дослідні кафедри, які були створені у великих містах, лягала підготовка аспірантів; нова процедура надання вчених ступенів була розроблена; ставав класовим і був орієнтованим на «оробітничення» вищої школи вступ до ЗВО; з причини важкого матеріального становища ЗВО поновлювалась плата за навчання; щоб полегшити життя однієї з незахищених верств населення – студентства – встановлювалися стипендії; після виконання ряду вимог навчального плану студенти закінчували ЗВО і отримували документи про це; були започатковані і почали функціонувати робфаки для надання освіти всім бажаючим її отримати; ректор і політкомісар стали очолювати ВНЗ, в обов’язки ректора входило управляти ВНЗ, політкомісара – контролювати управління. Глибокий аналіз уроків історії дає можливість країні самовдосконалюватись, розвиватися в потрібному напрямі, будувати демократичне суспільство. В статье проанализированы и систематизированы данные архивных материалов, нормативно-правовых документов, научной литературы, освещающих важные вопросы новой модели высшего образования, рабочих факультетов, научно-исследовательских кафедр после принятия «Кодекса законов о народном образование УССР» в 1922 году в Украине в условиях советской тоталитарной системы в 20-е годы ХХ в. Цель статьи – осветить на основе анализа архивных материалов, научно-исторической литературы, нормативно-правовых документов основные вопросы формирования новой модели высшего образования (техникумов, институтов, высших трехлетних педагогических курсов), рабочих факультетов, научно-исследовательских кафедр после принятия «Кодекса законов о народном образовании УССР» в 1922 году на территории Украины в условиях советской тоталитарной системы в 20-е гг. ХХ в. Методология исследования опирается на общенаучные методы, а именно: историко-педагогический анализ, обобщение, синтез, сравнение архивных материалов, научной литературы, нормативно-правовых документов, которые способствовали определению исследуемых вопросов новой модели высшего образования в 20-е гг. ХХ в .; а также историко-структурный, который позволил разработать структуру статьи и систематизировать историко-педагогические источники. Установлено, что, когда к власти пришли большевики, на территории современной Украины система высшего образования притерпела огромные преобразования. Правила занятие должностей преподавателями в ЗВО полностью были изменены; на специальные научно-исследовательские кафедры, которые были созданы в крупных городах, ложилась подготовка аспирантов; новая процедура предоставления ученых степеней была разработана; по причине тяжелого материального положения ЗВО обновлялась плата за обучение; чтобы облегчить жизнь одной из незащищенных слоев населения - студенчества - устанавливались стипендии; после выполнения ряда требований учебного плана студенты заканчивали ЗВО и получали документы об этом; были начаты и начали функционировать рабфаки для предоставления образования всем желающим его получить; ректор и политкомиссар стали возглавлять вуз, в обязанности ректора входило управлять вузов, политкомиссара - контролировать управление. Глубокий анализ уроков истории дает возможность стране самосовершенствоваться, развиваться в нужном направлении, строить демократическое общество. The data of archival materials, normative documents, scientific literature, which cover important issues of the new model of higher education, workers’ faculties, research and scientific departments after the adoption of “The Code of Laws on the National Education of the Ukrainian SSR” in 1922 in Ukraine under the conditions of the Soviet totalitarian system in the 20th of the XX century were analyzed and systematized in the article. The purpose of the article is to highlight the main issues of forming a new model of higher education (technical schools, institutes, higher three-year pedagogical Courses), workers’ faculties, research and scientific departments after the adoption of “The Code of Laws on the National Education of the Ukrainian SSR” in 1922 on the territory of Ukraine under the conditions of the Soviet totalitarian system in the 20th of the XX century. The methodology of the research is based on general scientific methods, namely: historical and pedagogical analysis, generalization, synthesis, comparison of archival materials, scientific literature, normative documents that have contributed to the determination of the investigated issues of the new model of higher education in the 20th of the XX century; as well as historical and structural method, which has made it possible to develop the structure of the article and to systematize historical and pedagogical sources. It has been found that when the Bolsheviks came to power in the territory of modern Ukraine, the higher education system underwent tremendous transformations. The rules of occupation of positions by teachers in institutions of higher education were completely changed; special research and scientific departments that were set up in major cities had to undertake the training of postgraduate students; admission to institutions of higher education started to consider the class principle and was oriented to the preparation of Soviet workers to enter institutions of higher education; due to the difficult financial situation of the institutions of higher education tuition fees were renewed; scholarships were provided to facilitate the life of one of the vulnerable section of the population – students; after completing a number of curriculum requirements students graduated from institutions of higher education and received documents about it; workers’ faculties were opened and started functioning to provide education to all who wished to receive it; rector and political commissar headed institutions of higher education, the duties of rector were to manage an institution of higher education, political commissioner controlled the management. A deep analysis of history lessons enables the country to self-improve, to develop in the right direction, to build a democratic society.