Перегляд за Автор "Дай, Чжен"
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументПрофесійна підготовка анімаційних дизайнерів як педагогічна проблема(Асоціація сприяння глобалізації освіти та науки SPACETIME, ТОВ «Універсальний освітній простір «АКЦЕНТ», 2019-11-16) Дай, ЧженВ статті розглянуто підготовку фахівців з анімаційного дизайну. Уміння і навички дизайнера анімації полягають у поєднанні різних художніх форм, традиційних і експериментальних технік і технологій, як, наприклад, використання звуку, світла, танцю, цифрового зображень образотворчого і комунікативного середовищах. Професійна підготовка майбутніх фахівців з анімаційного дизайну у вищих закладах освіти КНР є комплексним педагогічним процесом, що ґрунтується на традиціях китайської культури – мистецтві маньхуа – традиційного китайського коміксу або мальованої історії в картинках, структурі та методах відповідного діагностичного фонду та системи художніх прийомів, рішень, образів, символів. The article deals with the training of specialists in animation design. The skills and abilities of an animation designer are a combination of different art forms, traditional and experimental techniques and technologies, such as the use of sound, light, dance, digital imaging, visual and communicative environments. Professional training of future specialists in animation design in higher higher educational institutions of China is a complex pedagogical process based on traditions of Chinese culture – the art of manhua – a traditional Chinese comic book or pictorial story in pictures, the structure and methods of the corresponding diagnostic fund and system of artistic techniques, solutions, images, symbols.
- ДокументПрофесійна підготовка майбутніх дизайнерів анімації у закладах вищої освіти КНР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Дай, ЧженУ дисертації «Професійна підготовка майбутніх дизайнерів анімації у закладах вищої освіти КНР» теоретично обґрунтовано педагогічні засади, зміст, організація професійної підготовки майбутніх дизайнерів анімації в КНР. Зазначено, що сучасний цифровий світ кидає виклик підготовці майбутніх дизайнерів анімації, створюючи сценарії, де поєднуються методичні розробки минулого століття з новітніми дизайн-технологіями. Аналіз усебічного вивчення проблеми дав змогу визначити передумови та витоки формування художньої образності китайської анімаційної школи, шляхи її розвитку. Здійснено аналіз й узагальнення теоретичних ідей і досвіду професійної підготовки дизайнерів анімації у закладах вищої освіти КНР на основі ретроспекції традиційної китайської анімації і розвитку національних стратегій дизайн-освіти.иНаукова новизна дисертації полягає в тому, що вперше виявлено і обґрунтовано дизайн анімації як педагогічна проблема, що дало підстави для розгляду підготовки майбутніх дизайнерів анімації у контексті розвитку анімації в КНР як органічної частини навчального процесу та дієвого чинника формування китайської вищої освіти. Dissertation work “Professional Training of Future Animation Designers in Higher Educational Institutions of China” theoretically substantiates the pedagogical foundations, content and organization of future specialists’ professional training in animation design in China.тIt is noted that today’s digital world challenges the training of future animation designers, creating scenarios that combine the methodological developments of the past century with the latest design technologies. With the advent of computer technology there has been a real revolution in animation proper and animation teaching methods. The scientific novelty and theoretical significance of the study. Analysis of the current state of teaching design animation in China’s higher education institutions and finding out the real conditions for the development of future designers’ professional training of this profile shows the need for modernization of design education, which are caused by the requirements of its final result, namely the formation of a harmonious, versatile personality, which includes professional knowledge, abilities, skills and their permanent updating. It is the basis of self-realization in the artistic, spiritual and cultural sphere of society. Dissertation work “Professional Training of Future Animation Designers in Higher Educational Institutions of China” theoretically substantiates the pedagogical foundations, content and organization of future specialists’ professional training in animation design in China. It is noted that today’s digital world challenges the training of future animation designers, creating scenarios that combine the methodological developments of the past century with the latest design technologies. With the advent of computer technology there has been a real revolution in animation proper and animation teaching methods. The scientific novelty and theoretical significance of the study. Analysis of the current state of teaching design animation in China’s higher education institutions and finding out the real conditions for the development of future designers’ professional training of this profile shows the need for modernization of design education, which are caused by the requirements of its final result, namely the formation of a harmonious, versatile personality, which includes professional knowledge, abilities, skills and their permanent updating. It is the basis of self-realization in the artistic, spiritual and cultural sphere of society.
- ДокументПІДГОТОВКА ДИЗАЙНЕРІВ МУЛЬТИМЕДІЙНОГО ПРОФІЛЮ У КИТАЙСЬКІЙ ПРОФЕСІЙНІЙ СИСТЕМІ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Дай, ЧженУ статті розглядається професійна підготовка фахівців мультимедійного дизайну у вищих закладах освіти КНР. Здійснено спробу визначити сутність професійної компетентності фахівців з мультимедійного дизайну, що полягає в інтегральній якості особистості, яка реалізує готовність і здатність майбутнього фахівця до здійснення професійної творчої діяльності: використання комп’ютерних технологій, що дозволяють створити новий відео-арт продукт, інтерактивний об’єкт або інтерактивні цифрові твори як в рамках галузі сучасного мистецтва, так і виходячи за ці межі за допомогою ілюзії руху об’ємних і площинних зображень, а також здатність керувати інформаційними потоками у вигляді текстів, музики, анімації, графічних зображень та ін. на основі сформованих знань, умінь, навичок. Теоретично обґрунтовані психолого-педагогічні особливості та організаційно-педагогічні умови розвитку професійної підготовки фахівців мультимедійного дизайну у вищих закладах освіти мистецького профілю КНР. Проведено систематизацію, осмислення й узагальнення результатів дослідження; встановлені особливості і загальні тенденції сучасної медіагалузі та її вплив на стан розвитку професійної підготовки фахівців мультимедійного дизайну у вищих закладах освіти; окреслено характеристики медіасередовища, обґрунтовано зміст і структуру мультимедійної діяльності, виявлено її класифікацію. Уточнено сутність базових понять дослідження (професійна підготовка, мультимедійний дизайн, медіа-дизайн). Визначено доцільність головних навчальних блоків, що забезпечують активізацію творчих можливостей та професійну підготовку фахівців мультимедійного дизайну у вищих закладах освіти; розкрито суть їх складових; уточнені теоретичні висновки, визначені перспективи вивчення досліджуваної проблеми. В статье рассматривается профессиональная подготовка специалистов мультимедийного дизайна в высших учебных заведениях КНР. Предпринята попытка определить сущность профессиональной компетентности специалистов по мультимедийному дизайну, которая заключается в интегральном качестве личности, реализует готовность и способность будущего специалиста к осуществлению профессиональной творческой деятельности; использование компьютерных технологий, позволяющих создать новый видео-арт продукт, интерактивный объект или интерактивные цифровые произведения как в рамках области современного искусства, так и выходя за эти пределы с помощью иллюзии движения объемных и плоскостных изображений, а также способность управлять информационными потоками в виде текстов, музыки, анимации, графических изображений и др. на основе сложившихся знаний, умений, навыков. Теоретически обоснованы психолого-педагогические особенности и организационно-педагогические условия развития профессиональной подготовки специалистов мультимедийного дизайна в высших учебных заведениях художественного профиля КНР. Проведена систематизация, осмысление и обобщение результатов исследования; установлены особенности и общие тенденции современной медиаотрасли и ее влияние на состояние профессиональной подготовки специалистов мультимедийного дизайна в высших учебных заведениях; обозначены характеристики медиасреды, обосновано содержание и структуру мультимедийной деятельности, определена ее классификация. Уточнена сущность базовых понятий исследования (профессиональная подготовка, мультимедийный дизайн, медиа-дизайн). Определена целесообразность главных учебных блоков, обеспечивающих активизацию творческих возможностей и профессиональной подготовки специалистов мультимедийного дизайна в высших учебных заведениях; раскрыта суть их составляющих; уточнены теоретические выводы, определены перспективы изучения исследуемой проблемы. The purpose of the article considers the professional training of multimedia design specialists in higher educational institutions of the People’s Republic of China. The aim of the study was to highlight the components of the training of future multimedia professionals, as well as to improve the training and methodological support for professional training of designers in the Chinese education system. Methods & methodology. Conventional pedagogical research methods were applied: theoretical analysis of scientific and pedagogical literature, comparative analysis, empirical and modeling methods. he results of the analysis of scientific and methodological literature on the research problem show that its various aspects are reflected in the works of scientists who consider the professional skills of future design professionals at the higher education level (E. Antonovich, Liu Guilin, Liu Chunilin, Shi Changfa, Yu Zuguang, A. Antipovsky, N. Borevskaya, Liu Dongming, V. Danylenko, M. Opalev, N. Pazyura, Su Xiaohuan, N. Franchuk, Zhu Mutsu, Jia Yacheng, Er.Gorgul, Em.Gorgul, etc.). Scientific novelty. Psychological and pedagogical features and organizational and pedagogical conditions for the development of professional training of multimedia design specialists in higher educational institutions of artistic profile in China were theoretically substantiated. An attempt was made to determine the essence of professional competence of multimedia design specialists, which consists in the integral quality of personality, which conducts the readiness and ability of the future specialist to carry out professional creative activity. The essence of the basic concepts of research (professional training, multimedia design, media design) is specified, which will allow scientists, educators and specialists of multimedia design-project to master a branch of practical activity more effectively. Results. It is substantiated that the skills of a multimedia designer are a combination of different art forms, traditional and experimental techniques and technologies, such as the use of sound, light, dance, digital images, visual and communicative environments. It is proved that professional training of future specialists in multimedia design in higher educational institutions of China is a complex pedagogical process based on the traditions of Chinese culture, structure, methods of appropriate diagnostic fund and system of artistic techniques, decisions, images, symbols. The expediency of the main educational blocks help force creative opportunities and professional training of multimedia design specialists in higher educational institutions is determined; the essence of their components is revealed. The professional creative activity includes use of computer technologies to create a new video art product, interactive object or interactive digital works both within the field of contemporary art and beyond these limits through the illusion of movement of three-dimensional and planar images, as well as the ability to control information flows in the form of texts, music, animation, graphics, etc. on the basis of the formed knowledge, abilities, skills Conclusions. Based on the study, we identified the features of professional training of multimedia design specialists in higher education in China, which consist in dual education, system-structural approach to training, fluency in theoretical and practical bifunctional professional skills (implementation of knowledge of shaping, color didactics, design literacy, visualization of complex digital information, etc.), the ability to reflect and analyze the process of creative activity and its results; consistently select and use appropriate visual and design methods for training. Features and general trends of the modern media industry and its impact on the state of development of professional training of multimedia design specialists in higher education institutions are established; the characteristics of the media environment are outlined, the content and structure of multimedia activity are substantiated, its classification is revealed.
- ДокументТехнологія цифрового образотворчого мистецтва в анімаційному дизайні(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Чанчунський університет, 2022) Дай, Чжен; Паньок, Т. В.; 代, 振; 潘约克, 塔季扬娜У навчальному посібнику розглянуто методичні підходи щодо опанування технологіями цифрового образотворчого мистецтва в анімаційному дизайні на основі розробленого авторського інтегрованого курсу. Навчальний посібник «Технологія цифрового образотворчого мистецтва в анімаційному дизайні» разрахований на здобувачів вищої освіти і всіх , хто цікавиться анімацією, дизайном та мистецтвом. 该教科书在作者的特殊课程基础上考虑了未来平面设计师专 业培训的方法 该 课程在保留国家特性的同时促进了创造性设计思 维的发展 培训手册《动画设计中的数字艺术技术》面向高等教育学生 和对动画、设计和艺术感兴趣的任何人。Methodical approaches to mastering digital art technologies in animation design based on the author's integrated course are considered in the training manual. Educational manual "Technology of digital fine art in animation design" is aimed at students of higher education and everyone who is interested in animation, design and art.