Перегляд за Автор "Григорова, Л. С."
Зараз показано 1 - 19 з 19
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ ОДЯГУ ДО ПРОЄКТНО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(Київський національний університет технологій та дизайну, 2021-04-22) Григорова, Л. С.Описано приклади застосування програмного забезпечення ProCreate та Adobe Photoshop CS6 у проєктно-дослідницькій діяльності майбутніх дизайнерів одягу. Розкрито можливості середовища ProCreate для створення ескізів колекції одягу. Висвітлено приклади застосування Adobe Photoshop CS6 для розробки альтернативних принтів та корекції розроблених ескізів за рахунок застосування бібліотеки фільтрів та кольорокорегування. Показано можливості використання Adobe Photoshop CS6 для створення рекламного плакату. Описаны примеры применения программного обеспечения ProCreate и Adobe Photoshop CS6 в проектно-исследовательской деятельности будущих дизайнеров одежды. Раскрыты возможности среды ProCreate для создания эскизов коллекции одежды. Освещены примеры применения Adobe Photoshop CS6 для разработки альтернативных принтов и коррекции разработанных эскизов за счет применения библиотеки фильтров и цветокоррекция. Показаны возможности использования Adobe Photoshop CS6 для создания рекламного плаката. Examples of application of ProCreate and Adobe Photoshop CS6 software in research and project activities of pre-service clothing designers are described. The possibilities of the ProCreate environment for creating sketches of a clothing collection are revealed. Examples of using Adobe Photoshop CS6 to develop alternative prints and correct developed thumbnails by the use of a library of filters and color correction are highlighted. The possibilities of using Adobe Photoshop CS6 to create an advertising poster are shown.
- ДокументДизайн-проектна діяльність в професійній соціалізації студента(Київський національний університет технологій та дизайну, 2018-04-20) Григорова, Л. С.Розглянуто необхідність оптимізації принципу розробки індивідуальних освітніх програм для професійної підготовки дизайнерів одягу. Аргументовано раціональність організації проектної діяльності дизайнерів в системі колективної проектної творчості. Рассмотрена необходимость оптимизации принципа разработки индивидуальных образовательных программ для профессиональной подготовки дизайнеров одежды. Аргументировано рациональность организации проектной деятельности дизайнеров в системе коллективной проектного творчества. The need to optimize the principle of developing individual educational programs for the professional training of designers of clothing is considered. The rationality of the organization of design activities of designers in the system of collective project creativity is argued.
- ДокументЕклектика в одязі(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Палеха, О. В.; Григорова, Л. С.Еклектика – це стиль одягу, для впевнених в собі людей із ідеальним смаком та відчуттям стилю. Він має цікаву історію виникнення та деякі особливі риси. Стаття розкриває, як поєднувати деталі та вироби костюму у стилі еклектика та розпізнавати саме цей стиль серед інших. Эклектика - это стиль одежды, для уверенных в себе людей с идеальным вкусом и чувством стиля. Он имеет интересную историю возникновения и некоторые особые черты. Статья раскрывает, как сочетать детали и изделия костюма в стиле эклектика и распознавать именно этот стиль среди других. Eclectic is a style of clothing for confident people with perfect taste and sense of style. The article reveals the history and some of the special features of this style.
- ДокументЗастосування фактур в дизайні одягу(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Очеретна, Н. А.; Григорова, Л. С.У статті розглянуто поняття «фактура» та її класифікація за групами згідно своєї структури та зовнішнього виду; виділено способи створення фактурних поверхонь; представлено приклади застосування фактур в дизайні одягу провідних дизайнерів світу. В статье рассмотрено понятие «фактура» и ее классификация по группам согласно своей структуры и внешнего вида; выделено способы создания фактурных поверхностей; представлены примеры применения фактур в дизайне одежды ведущих дизайнеров мира. The term “texture” its group classification according to its structure and appearance are considered in the article; ways of creating of texture surfaces are highlighted; examples of texture application in clothing design are listed.
- ДокументКРЕАТИВНІ ТЕХНІКИ ДЕКОРУВАННЯ ЯК ОСНОВА СУЧАСНОГО ПРОЄКТУВАННЯ КОСТЮМУ(International Science Group, 2024-09-10) Григорова, Л. С.; Кушко, К. М.У статті проаналізовано декорування у проєктуванні сучасного костюму. Під час проектування костюму дизайнер має враховувати фактори сприйняття фактур. Поєднання в одному виробі тканин і матеріалів з різними фактурами необхідне для додаткової виразності композиції костюму. Зазначено, що під час вибору фактури дизайнеру необхідно враховувати, що її величина має відповідати розміру фігури людини, пропорціям моделі та величині оточуючого її простору. Створення фактури поверхні є перспективним напрямком у дизайні костюма останніх сезонів, тому велику увагу приділяють пошуку креативних технік створення фактур. Зауважено, що дизайнер, при створенні колекції ставить акцент на виборі креативних фактур для декорування сучасного костюму, так як фактура підкреслює пластику форми або її конструктивні членування, підсилює емоційну виразність об'єкту, виявляє головне в композиції або акцентує увагу на певних ділянках поверхні виробу, посилює природну виразність використовуваного матеріалу, сприяє розробці інноваційних зразків, впливає на розвиток моди. The article analyses decoration in the design of a modern costume. When designing a costume, a designer should take into account the factors of texture perception. The combination of fabrics and materials with different textures in one product is necessary for additional expressiveness of the costume composition. It is noted that when choosing a texture, the designer should take into account that its size should correspond to the size of the human figure, the proportions of the model and the size of the surrounding space. Creating a surface texture is a promising direction in the design of costumes in recent seasons, so much attention is paid to finding creative techniques for creating textures. It is noted that the designer, when creating a collection, focuses on the choice of creative textures for decorating a modern costume, as the texture emphasises the plasticity of the form or its constructive divisions, enhances the emotional expressiveness of the object, reveals the main thing in the composition or focuses on certain parts of the product surface, enhances the natural expressiveness of the material used, promotes the development of innovative designs, and influences the development of fashion.
- ДокументМетодичні вказівки з дисципліни «Технологія виготовлення одягу»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017-11-07) Григорова, Л. С.Курс предмету «Технологія виготовлення одягу» передбачає вивчення сучасних методів виготовлення верхнього одягу (пальт, курток тощо), так і суконь, сорочок, блуз, поясних виробів на базі промислової та індивідуальної технології і методів проектування технологічних процесів організації виробництва та праці. У курсі «Технологія виготовлення одягу» вивчають теоретичні основи виробництва одягу, а в курсі «Виробниче навчання» - його практичне використання. У професії дизайнера поєднуються функції художника, конструктора, технолога, психофізіолога, економіста, ергономіста. Тому студенти спеціальності Дизайн за напрямом підготовки «Дизайн одягу» повинні володіти високим рівнем технології виробництва. Вивчаючи предмет, в першу чергу, треба звернути увагу на промислові методи обробки швейних виробів, технологічність конструкцій, малоопераційну, ресурсозберігаючу технологію, паралельні і паралельно-послідовні способи обробки. Технологія швейного виробництва більш стає механізованою, її ефективність обумовлюється використанням спеціальних машин та обладнання. Змінюються організаційні форми виробництва, підвищується рівень автоматизації виробництва, особливо при розробці моделей, підготовці виробництва, розкрою, при пошиві, та на оздоблювальних операціях. Сучасному виробництві потрібні спеціалісти, які володіють комп’ютерною технікою. Створений в Інтернеті проект CPFR (Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment) – спільне планування, прогнозування та поповнення запасів, промислова група, яких об'єднує виробників та продавців готового одягу. У методичних вказівках викладено короткі теоретичні відомості з таких тем курсу «Технологія виготовлення одягу», як : Костюм як об’єкт дизайну моди ; Класифікація одягу та його функції ; Творчі та промислові колекції ; Загальні відомості про одяг ; Види робіт, які застосовують при виготовленні одягу ; Машинні шви ; Клейовий, зварний та комбіновані способи з'єднання деталей одягу ; Волого - теплова обробка швейних виробів ; Підготовка деталей крою до пошиву. Курс «Технологія виготовлення одягу» відноситься до циклу спеціальних дисциплін, який забезпечує необхідний рівень знань та умінь в галузі швейного виробництва. Курс предмета «Технология изготовления одежды» предусматривает изучение современных методов изготовления верхней одежды (пальто, курток и т.д.), так и платьев, рубашек, блузок, поясных изделий на базе промышленной и индивидуальной технологии и методов проектирования технологических процессов организации производства и труда. В курсе «Технология изготовления одежды» изучают теоретические основы производства одежды, а в курсе «Производственное обучение» - его практическое использование. В профессии дизайнера сочетаются функции художника, конструктора, технолога, психофизиолога, экономиста, эргономиста. Поэтому студенты специальности Дизайн по направлению «Дизайн одежды» должны обладать высоким уровнем технологии производства. Изучая предмет, в первую очередь, надо обратить внимание на промышленные методы обработки швейных изделий, технологичность конструкций, малооперационную, ресурсосберегающую технологию, параллельные и параллельно-последовательные способы обработки. Технология швейного производства становится более механизированной, ее эффективность определяется использованием специальных машин и оборудования. Меняются организационные формы производства, повышается уровень автоматизации производства, особенно при разработке моделей, подготовке производства, раскроя, при пошиве, и на отделочных операциях. Современному производству нужны специалисты, владеющие компьютерной техникой. Созданный в Интернете проект CPFR (Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment) - совместное планирование, прогнозирование и пополнение запасов, промышленная группа, которых объединяет производителей и продавцов готовой одежды. В методических указаниях изложены краткие теоретические сведения по таким темам курса «Технология изготовления одежды», как Костюм как объект дизайна моды; Классификация одежды и его функции; Творческие и промышленные коллекции; Общие сведения об одежде; Виды работ, которые применяют при изготовлении одежды; Машинные швы; Клеевой, сварной и комбинированные способы соединения деталей одежды; Влажно - тепловая обработка швейных изделий; Подготовка деталей кроя к пошиву. Курс «Технология изготовления одежды» относится к циклу специальных дисциплин, который обеспечивает необходимый уровень знаний и умений в области швейного производства. The course of the subject "Technology of making clothes" provides for the study of modern methods of manufacturing outerwear (coats, jackets, etc.), as well as dresses, shirts, blouses, waist products based on industrial and individual technology and methods of designing technological processes for organizing production and labor . In the course "Clothing technology" learn the theoretical foundations of the production of clothing, and in the course "Production Training" - its practical use. In the profession of a designer, the functions of an artist, designer, technologist, psychophysiologist, economist, and ergonomist are combined. Therefore, students of the specialty Design in the direction of "Design Clothing" should have a high level of production technology. Studying the subject, first of all, one should pay attention to industrial methods of processing garments, manufacturability of structures, low-operational, resource-saving technology, parallel and parallel-sequential methods of processing. The technology of sewing production becomes more mechanized, its effectiveness is determined by the use of special machines and equipment. The organizational forms of production are changing, the level of production automation is increasing, especially when developing models, preparing for production, cutting, sewing, and finishing operations. Modern production needs specialists with computer skills. The CPFR (Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment) project created on the Internet is a joint planning, forecasting and replenishment of stocks, an industrial group that brings together manufacturers and sellers of ready-to-wear clothing. The guidelines provide a brief theoretical information on such topics of the course “Technology of making clothes”, such as the Suit as an object of fashion design; Classification of clothing and its functions; Creative and industrial collections; General information about clothes; Types of work that are used in the manufacture of clothing; Machine seams; Adhesive, welded and combined methods of connecting parts of clothing; Wet - heat treatment of garments; Preparation of parts for tailoring. The course "Clothing technology" refers to the cycle of special disciplines, which provides the necessary level of knowledge and skills in the field of sewing production.
- ДокументМетодичні рекомендації для вивчення тем з дисципліни «Організація дизайнерської діяльності»(Харьковский национальный педагогический университет имени Г. С. Сковороды, 2021) Григорова, Л. С.Основними завданнями вивчення дисципліни є підготовка студентів до самостійної проектної діяльності в сучасних економічних умовах; надання початкового уявлення про роль маркетингу і менеджменту в професійній діяльності дизайнера, про сучасні форми організації проектної діяльності, форми підприємницької діяльності, аспекти реєстрації та захисту авторських прав в Україні; ознайомлення студентів з сучасними вимогами до оформлення проектної документації та порядком її погодження та затвердження; ознайомлення студентів з основною нормативною літературою, яка регламентує художньо-проектну діяльність. Основными задачами изучения дисциплины является подготовка студентов к самостоятельной проектной деятельности в современных экономических условиях; предоставление начального представления о роли маркетинга и менеджмента в профессиональной деятельности дизайнера, о современных формах организации проектной деятельности, формы предпринимательской деятельности, аспекты регистрации и защиты авторских прав в Украине; ознакомление студентов с современными требованиями к оформлению проектной документации и порядком ее согласования и утверждения; ознакомление студентов с основной нормативной литературой, которая регламентирует художественно-проектную деятельность. The main tasks of studying the discipline are to prepare students for independent project activities in modern economic conditions; providing an initial understanding of the role of marketing and management in the professional activity of a designer, about modern forms of organizing project activities, forms of entrepreneurial activity, aspects of registration and protection of copyright in Ukraine; familiarization of students with modern requirements for the design of project documentation and the procedure for its coordination and approval; familiarization of students with the main normative literature, which regulates artistic and project activities.
- ДокументМетодичні рекомендації з дисципліни «Основи конструювання одягу» за темою «Конструювання штанів різноманітних покроїв на типову фігуру та фігуру з відхиленнями»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Григорова, Л. С.Дані методичні рекомендації містять системи крою та методики конструювання штанів на типову фігуру та фігуру з відхиленнями, створені автором на основі аналізу фахової літератури та особистих наукових досліджень. «Основи конструювання одягу» – фахова дисципліна, яку вивчають здобувачі спеціальності «022 02 Дизайн одягу». У результаті опанування повного обсягу теоретичного матеріалу та виконання практичних робіт, передбачених програмою, здобувачі оволодіють усіма компетенціями необхідними для отримання кваліфікації дизайнера одягу. Основними завданнями навчальної дисципліни «Основи конструювання одягу» є надання здобувачам спеціальних знань і практичних навичок для побудови креслень конструкцій різних видів жіночого та чоловічого одягу, що в повній мірі відповідає фігурі і напрямку моди. These guidelines contain cutting systems and methods for designing trousers for a typical figure and a figure with deviations, created by the author based on the analysis of professional literature and personal research. "Fundamentals of Clothing Design" is a professional discipline studied by applicants for the speciality "022 02 Fashion Design". As a result of mastering the full amount of theoretical material and performing practical work provided by the programme, applicants will master all the competencies necessary to obtain the qualification of a fashion designer. The main objectives of the discipline "Fundamentals of Fashion Design" are to provide students with special knowledge and practical skills for drawing designs for various types of women's and men's clothing that fully correspond to the figure and fashion trend.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДИЗАЙНЕРСЬКИХ ДИСЦИПЛІН В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ(International Science Group, 2022-10-25) Григорова, Л. С.; Житєньова, Н. В.В статті розглянуто особливості викладання дизайнерських дисциплін в умовах воєнного стану. Зазначено, що використання сучасних технологій під час дистанційного навчання дозволяє ефективно здійснювати процес навчання, а здобувачам виконувати практичні та творчі завдання, перевіряти рівень засвоєння матеріалу, спілкуватись із викладачами та одногрупниками, виходити на навчання на міжнародному рівні. Застосування такої форми навчання формує у здобувачів самоорганізацію, навички ефективної самоосвіти, дозволяє реалізовувати незалежну роботу в оволодінні новими знаннями, просуває здобувача на новий рівень усвідомлення власних можливостей та свого місця у новому інформаційному суспільстві. The article deals with the features of teaching design disciplines in martial law. It is noted that the use of modern technologies during distance learning allows to effectively carry out the learning process, and applicants to perform practical and creative tasks, check the level of mastering the material, communicate with teachers and classmates, go to study at the international level. The use of this form of education forms students' self-organization, skills of effective self-education, allows to implement independent work in mastering new knowledge, promotes the applicant to a new level of awareness of their own capabilities and their place in the new information society.
- ДокументОсобливості навчання художньо обдарованих дітей у галузі дизайну(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Луганько, Л. І.; Григорова, Л. С.У статті розглянуті основні поняття художньої обдарованості, художньої творчості, особливості розвитку творчо обдарованих дітей, а також розкриті форми і напрями роботи з художньо обдарованими дітьми. В статье рассмотрены основные понятия художественной одаренности, художественного творчества, особенности развития творчески одаренных детей, а также раскрыты формы и направления работы с художественно одаренными детьми.The article discusses the basic concepts of the artistic giftedness,artistic creation, especially the development of the creatively gifted children, and also discloses the forms and directions of the work with artistically gifted children. .
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ДО ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(Київський національний університет технологій та дизайну, 2020-04-23) Григорова, Л. С.Розкриті етапи дизайнерської діяльності та особливості її здійснення, виявлена структура оцінки здібностей студентів до дизайнерської діяльності, а також закономірності їх розвитку в процесі навчання, що визначає успішність дизайнерської діяльності. Раскрыты этапы дизайнерской деятельности и особенности ее осуществления, обнаружена структура оценки способностей студентов к дизайнерской деятельности, а также закономерности их развития в процессе обучения, что определяет успешность дизайнерской деятельности. In the article the stages of design activity and peculiarities of its implementation are revealed, the structure of student’s abilities to design activity is revealed, as well as the regularities of its development in the process of training, which determines the success of design activity.
- ДокументОсобливості характеристики спортивного стилю(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Грибовська, Н. О.; Григорова, Л. С.У статті розглянуто, що мода в житті кожної сучасної людини відіграє велику роль. Показується особливості, види та функції спортивного стилю. В статье рассмотрено, что мода в жизни каждого современного человека играет большую роль. Представлены особенности, виды и функции спортивного стиля.The article considers that fashion plays a big role in the life of every modern person. Features, types and features of the sporting style are displayed
- ДокументПрограма виробничої практики та рекомендації щодо її проведення(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Григорова, Л. С.Виробнича практика – одна із форм навчання, невід’ємна складова навчального процесу підготовки магістрів. Загальне керівництво з організації та проведення виробничої практики здійснюється з боку університету відділом практик, завідувачем кафедри, керівником практики від кафедри, а також на підприємствах - начальником відділу кадрів і безпосереднім керівником практики, призначеним наказом директора з числа інженерно-технічних працівників, які мають вищу освіту. Дана програма розроблена для проведення виробничої практики з галузі знань – 02 Культура і мистецтво, спеціальності – 022 Дизайн, ОП Дизайн, для здобувачів (другого) магістерського рівня вищої освіти I курсу (денної та заочної форм навчання). Производственная практика - одна из форм обучения, неотъемлемая составляющая учебного процесса подготовки магистров. Общее руководство по организации и проведению производственной практики осуществляется со стороны университета отделом практик, заведующим кафедрой, руководителем практики кафедры, а также на предприятиях - начальником отдела кадров и непосредственным руководителем практики, назначенным приказом директора из числа инженерно-технических работников, имеющих высшее образование . Данная программа разработана для проведения производственной практики в области знаний - 02 Культура и искусство, специальности - 022 Дизайн, ОП Дизайн для соискателей (второго) магистерского уровня высшего образования I курса (дневной и заочной форм обучения). Industrial practice is one of the forms of training, an integral part of the educational process preparation of masters. General guidance on the organization and conduct of industrial practice is carried out by the university by the department of practices, the head of the department, the head of the practice of the department, as well as at enterprises - by the head of the personnel department and the direct head of the practice, appointed by order of the director from among the engineering and technical workers with higher education. This program is designed to conduct practical training in the field of knowledge - 02 Culture and art, specialties - 022 Design, EP Design for applicants for the (second) master's level of higher education of the first year (full-time and part-time forms of study).
- ДокументПрограма виробничої практики та рекомендації щодо її проведення(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017-11-07) Григорова, Л. С.Виробнича практика – одна із форм навчання, невід’ємна складова процесу підготовки фахівців, основним завданням якої є якість практичної підготовки випускників за освітньо-кваліфікаційним рівнем: бакалавр, спеціаліст, і проводиться на оснащених відповідним чином сучасних підприємствах. Виробничу практику студенти IV курсу (денної та заочної форм навчання), які захистили курсові роботи, склали всі заліки та іспити, проходять на швейних підприємствах і Будинках моделей, тривалістю два тижня з обов'язковим інструктажем з техніки безпеки і розписом у спеціальному журналі. Загальне керівництво з організації та проведення виробничої практики здійснюється з боку інституту завідувачем кафедри, керівником практики від кафедри, а також на підприємствах - начальником відділу кадрів і безпосереднім керівником практики, призначеним наказом директора з числа інженерно-технічних працівників, які мають вищу освіту. Дана програма розроблена для проведення практики з галузі знань – 02 культура і мистецтво, спеціальність – 022 Дизайн, напрям підготовки – «Дизайн одягу» є основним методичним документом. За 2-3 дні до закінчення виробничої практики студенти оформляють звіт відповідно до методичних рекомендацій і здають диференційований залік (залік з оцінкою). Разом із звітом додається робочий щоденник, відгук підписаний керівником практики, засвідчений печаткою підприємства. Производственная практика – одна из форм обучения, неотъемлемая составляющая процесса подготовки специалистов, основной задачей которой является качество практической подготовки выпускников по образовательно-квалификационному уровню бакалавр, специалист, и проводится на оснащенных соответствующим образом современных предприятиях. Производственную практику студенты IV курса (дневной и заочной форм обучения), которые защитили курсовые работы, сдали все зачеты и экзамены, проходят на швейных предприятиях и Домах моделей, продолжительностью две недели с обязательным инструктажем по технике безопасности и росписью в специальном журнале. Общее руководство по организации и проведению производственной практики осуществляется со стороны института заведующим кафедрой, руководителем практики кафедры, а также на предприятиях – начальником отдела кадров и непосредственным руководителем практики, назначенным приказом директора из числа инженерно-технических работников, имеющих высшее образование. Данная программа разработана для проведения практики в области знаний – 02 культура и искусство, специальность – 022 Дизайн, специальность – «Дизайн одежды» является основным методическим документом. За 2-3 дня до окончания производственной практики студенты оформляют отчет в соответствии с методическими рекомендациями и сдают дифференцированный зачет (зачет с оценкой). Вместе с отчетом добавляется рабочий дневник, отзыв подписан руководителем практики, заверенный печатью предприятия. Work practice is one of the forms of education, an integral part of the training process, the main task of which is the quality of practical training of graduates in the educational qualification level bachelor, specialist, and is carried out in properly equipped modern enterprises. The practical training of fourth-year students (full-time and part-time), who defended coursework, passed all tests and exams, take place at the sewing enterprises and model houses, lasting two weeks with compulsory safety training and painting in a special journal. General guidance on the organization and conduct of practical training is provided by the institute by the head of the department, the head of the department’s practice, as well as at the enterprises - by the head of the personnel department and the immediate head of the practice appointed by order of the director from among engineering and technical personnel with higher education. This program is designed to practice in the field of knowledge - 02 culture and art, specialty - 022 Design, specialty - "Clothing design" is the main methodological document. 2-3 days before the end of the internship, students draw up a report in accordance with the methodological recommendations and pass a differential test (test with assessment). A working diary is added with the report, the review is signed by the head of practice, certified by the seal of the company.
- ДокументРобочий зошит для вивчення тем з дисципліни «Технологія виготовлення одягу»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Григорова, Л. С.Курс «Технологія виготовлення одягу» відноситься до циклу спеціальних дисциплін напряму підготовки «Дизайн одягу» спеціальності Дизайн та забезпечує необхідний рівень знань та умінь в галузі швейного виробництва. При вивченні курсу студент повинен знати технологічні процеси всіх етапів швейного виробництва, способи з'єднання та методи обробки деталей та вузлів. Уміти складати послідовність обробки, складати інструкційні – технологічні карти, працювати зі стандартами і користуватися ними, аналізувати причини виникнення дефектів та браку продукції, що випускається і передбачати заходи щодо їх попередження, розробляти сучасні методи технологічної обробки виробів відповідно до властивостей матеріалів і асортиментної групи, зображати проекції і загальний вигляд окремих деталей, з'єднань, складальних креслень швейних виробі, вибирати оптимальний парк обладнання для виготовлення одягу із сучасних матеріалів, підбирати раціональний пакет прикладних матеріалів і фурнітури, обробляти різні види одягу. Курс «Технология изготовления одежды» относится к циклу специальных дисциплин направления подготовки «Дизайн одежды» специальности Дизайн и обеспечивает необходимый уровень знаний и умений в области швейного производства. При изучении курса студент должен знать технологические процессы всех этапов швейного производства, способы соединения и обработки деталей и узлов. Уметь составлять последовательность обработки, составлять инструкционные - технологические карты, работать со стандартами и пользоваться ими, анализировать причины возникновения дефектов и брака выпускаемой продукции и предусматривать меры по их предупреждению, разрабатывать современные методы технологической обработки изделий в соответствии с свойств ассортиментной группы, изображать проекции и общий вид отдельных деталей, соединений, сборочных чертежей швейных изделии, выбирать оптимальный парк оборудования для изготовления одежды из современных материалов, подбирать оптимальный пакет прикладных материалов и фурнитуры, обрабатывать различные виды одежды. The course "Clothing Manufacturing Technology" refers to a cycle of special disciplines of the "Fashion Design" specialty Design and provides the necessary level of knowledge and skills in the field of sewing production. When studying the course, the student must know the technological processes of all stages of sewing production, methods of connecting and processing parts and assemblies. To be able to draw up a sequence of processing, draw up instructional - flow charts, work with standards and use them, analyze the causes of defects and defects in manufactured products and provide measures for their prevention, develop modern methods of technological processing of products in accordance with the properties of the assortment group, depict projections and general the view of individual parts, connections, assembly drawings of a sewing product, choose the optimal fleet of equipment for making clothes from modern materials, select the optimal package of applied materials and accessories, process various types of clothes.
- ДокументРОЗРОБКА АВТОРСЬКИХ ФАКТУР ТА ЇХ ВИКОРИСТАННЯ У ДИЗАЙН-ПРОЕКТУВАННІ СУЧАСНОГО ОДЯГУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-04-15) Григорова, Л. С.У статті розглянуто роль авторських фактур у контексті дизайн-проектування сучасного одягу; проаналізовано колекції студентів кафедри дизайну факультету мистецтв, ХНПУ імені Г. С. Сковороди з точки зору інноваційної розробки фактурних поверхонь і їх використання. Результати показали, що тема вибору поверхів матеріалу в дизайні сучасного одягу дуже актуальна і вимагає постійної інноваційної розробки для отримання нових фактурних рішень. Зазначено, що у сучасному дизайні фактура активно впливає на формоутворення, пластику, композицію і силует костюму, акцентує увагу на певних ділянках поверхні виробу, підсилює природну виразність використаного матеріалу, а також є важливою для визначення стилю. Поєднування різних фактурних поверхів дає можливість досягти різноманітності рішень у підході до створення костюму та його обробки, а також підвищує естетичний статус моделі. Визначено, що для створення фактурних поверхонь можна використовувати різні прийоми виготовлення, а саме: використання контрастних і нюансних поєднань фактур; випалювання на основі витинанки; використання традиційної витинанки у поєднані з печворком; квілінг; вишивка; перфорація; строчки та пришивні елементи; защипи і утворення складок; розтягування, тертя, тиснення; нанесення об’ємних малюнків та фотограми; насичення фактури об’ємними доповненнями (ворс, вузли, букле, каміння, кисті, джгути). Аналіз способів створення авторських фактур на основі робіт студентів кафедри дизайну ХНПУ імені Г. С. Сковороди дозволяє глибше переосмислити вплив фактурних поверхонь для втілення дизайнерської ідеї, а саме: виразності образу, композиційного рішення, ступеня об’ємності одягу, її маси, щільності. В статье рассмотрена роль авторских фактур в контексте дизайн-проектирования современной одежды; проанализированы коллекции студентов кафедры дизайна факультета искусств ХНПУ имени Г. С. Сковороды с точки зрения инновационной разработки фактурных поверхностей и их использования. Результаты показали, что тема выбора слоев материала в дизайне современной одежды очень актуальна и требует постоянной инновационной разработки для получения новых фактурных решений. Отмечено, что в современном дизайне фактура активно влияет на формообразование, пластику, композицию и силуэт костюма, акцентирует внимание на определенных участках поверхности изделия, усиливает естественную выразительность использованного материала, а также является важной для определения стиля. Сочетание различных фактурных слоев позволяет достичь разнообразия решений в подходе к созданию костюма и его обработки, а также повышает эстетический статус модели. Определено, что для создания фактурных поверхностей можно использовать различные приемы изготовления, а именно: использование контрастных и нюансных сочетаний фактур; выжигания на основе вышивки; использование традиционной вышивки в сочетании с печворком; квиллинг; вышивка; перфорация; строчки и пришивные элементы; защипы и образования складок; растяжение, трение, тиснение; нанесение объемных рисунков и фотограммы; насыщение фактуры объемными дополнениями (ворс, узлы, букле, камни, кисти, жгуты). Анализ способов создания авторских фактур на основе работ студентов кафедры дизайна ХНПУ имени Г. С. Сковороды позволяет глубже переосмыслить влияние фактурных поверхностей для воплощения дизайнерской идеи, а именно: выразительности образа, композиционного решения, степени объемности одежды, ее массы, плотности. The purpose of the article is to consider the role of copyright textures in the design of modern clothes; analyze the collections of students of the department of Design of the H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University from the point of view of the development of textured surface and use in the creation of a suit. Methods & methodology. We used such research methods as subject-analytical for studying literary and illustrative sources; a terminological method for an unambiguous understanding of the essential features of design; psychological method for verbal determination of the nature of the visual sensation from the tissue surface; to reveal the dependence of expressive means when creating textures. Scientific novelty is determined by the need to develop new versions of copyright textures and use them in the of modern clothing also due to the objective public need for multifunctional and specific expressive clothing that would satisfy the utilitarian and aesthetic needs of a person. Results. The theme of the surface of the material in the design of clothing is very relevant and requires constant innovative development to obtain new textural solutions. In modern design, the textures actively influences the stale of shaping the plastic, composition and the silhouette of the suit and also focuses on certain parts of the product. The role of texture in the implementation of the function of the suit and its influence on the person’s visual perception is considered studied techniques and ways to create a textured surface. In one model, you can combine various textured surfaces. This makes it possible to achieve a variety of solutions in creating a costume. To create textured surfaces, various manufacturing techniques are used, namely: the use of contrasting and nuanced combinations of textures; the use of traditional embroidery in combination with patchwork; quilting; embroidery; perforation; stitches and sewing elements; tucks and formation of folds; stretching, friction, stamping; drawing volumetric drawings and a photogram; saturation of the texture with volumetric additions (pile, knots, boucle, stones, brushes, plaits). Much attention is paid to the analysis of the works of students of the design department, focused on innovative development of textured surfaces and use when creating collections. Conclusions and practical significance. Analysis of ways to create copyright invoices based on the work of students of the Department of Design of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University allows deeper rethinking of the influence of textured surfaces for the realization of design ideas, namely: the expressiveness of the image and compositional decision, the degree of bulkiness of clothing and mass density.
- ДокументСтиль мілітарі в жіночому одязі(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Грибовская, Н. О.; Григорова, Л. С.У статті розглядається стиль мілітарі у жіночому одязі. Подається характеристика, особливості, види та функції стилю мілітарі. Показується, як військовий одяг перейшов до жіночого гардеробу, те, як він утримує свої позиції на сьогоднішній день у сучасних тенденціях моди. В статье рассматривается стиль милитари в женской одежде. Подается характеристика, особенности, виды и функции стиля милитари. Показывается, как военная одежда перешла к женскому гардеробу и то, как она удерживает свои позиции на сегодняшний день в современных тенденциях моды.The article deals with the style of military style militarians. The characteristics, features, types and functions has shifted to the women's wardrobe, and how it retains its position today in today's fashion trends.
- ДокументФОРМИ ТА ОЗНАКИ НАРОДНОГО УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМУ І ВИКОРИСТАННЯ ЇХ У СУЧАСНОМУ ДИЗАЙНІ ОДЯГУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Григорова, Л. С.У статті розглянуто питання використання елементів народного українського костюму, його орнаментації в дизайні сучасного молодіжного одягу. Відзначено необхідність і важливість збереження й розвитку традицій в структурі національної культури, а також визначено можливості використання народних мотивів у створенні як дизайнерського одягу, так і моделей, призначених для масового виробництва. Виділено значення мистецтва народного костюму як творчого джерела. Обґрунтовано актуальність проектування і виготовлення сучасного костюму на основі вивчення національної спадщини України. Проаналізовано та конкретизовано історичний досвід використання елементів українського національного орнаменту в колекціях більшості вітчизняних та зарубіжних дизайнерів. Виділено два напрями використання форм та ознак народного українського костюму в сучасному дизайні одягу: 1) орнамент незмінно постає частиною декоративної структури костюму, іноді набуває статусу композиційного центру; 2) елемент орнаменту не є частиною оздоблювально-декоративної структури костюму, а лягає в основу самої силуетної форми. Виокремлено практичний досвід використання студентами (майбутніми дизайнерами) елементів традиційного декоративно-ужиткового мистецтва, що надає сучасним колекціям одягу естетичної виразності, оригінальності, рукотворної творчості й сприяє розвитку національної мистецької культури. Шляхом аналізу колекцій сучасних дизайнерів та студентів кафедри дизайну було зроблено висновок про те, що народні мотиви досі залишаються актуальними в проектуванні сучасного одягу і багато модельєрів вдаються до використання етнічних мотивів. Дизайн сучасного костюму не може розвиватися у відриві від національних традицій. Досить важливо зберігати й розвивати традиції в структурі національної культури, а також визначати можливості використання народних мотивів у створенні як дизайнерського одягу, так і моделей, призначених для масового виробництва. The purpose of the article is to reveal the significance of the national Ukrainian costume as a creative source for the modernization of existing techniques of form formation in modern clothing design. Methods & methodology. The analysis of Ukrainian folk and modern costume was carried out in a combination of several methods important for understanding the components of the research subject – art history, cultural, concrete historical, comparative-historical and design analysis. Scientific novelty is determined by the degree of use of folk traditions for modern clothes modeling; creation of collections based on folk costume; possibilities of borrowing of the traditional folk costume in modern conditions and in future. The historical experience of using elements of the Ukrainian national ornament in the collections of most domestic and foreign designers is analyzed and specified. Two directions of using the forms and features of the Ukrainian national costume in modern clothing design are distinguished: 1) the ornament invariably appears as part of the decorative structure of the costume, sometimes acquiring the status of a compositional center; 2) the ornament element is not part of the decorative structure of the costume but is the basis of the silhouette form itself. The practical experience of using elements of traditional decorative and applied art by students (future designers) is singled out, which gives modern clothing collections aesthetic expressiveness, originality, man-madeness and contributes to the development of national artistic culture. Results. The national costume is a special object of creative activity of the designer. The art of creating a costume in an ethnic style requires skill, knowledge, imagination, taste, and certain skills from the creator. The elements used by modern designers are becoming more and more stylized, but they do not lose their appeal because folk art hides the unity of man and nature, which helps creators create new images. The idea of using the Ukrainian costume in the creation of modern clothes is not new, since the first half of the 20th century, the folk costume, its cut, ornament, and color combinations have been widely used by fashion designers in the design of clothes. The need and importance of preserving and developing traditions in the structure of national culture was noted, as well as the possibilities of using folk motifs in the creation of both designer clothes and mass production. The importance of folk costume art as a creative source is highlighted. The relevance of designing and manufacturing a modern costume based on the study of the national heritage of Ukraine is substantiated. The design of a modern suit cannot develop in isolation from national traditions. It is quite important to preserve and develop traditions in the structure of national culture, as well as to determine the possibilities of using folk motifs in the creation of both designer clothes and mass production.
- ДокументХудожнє оздоблення одягу(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Палеха, О. В.; Григорова, Л. С.Стаття присвячена оздобленню одягу – прикраси, що є елементом композиції одягу. Обґрунтувано дотримання певних норм у використанні оздоблення, не перевантаживши оздобленням вироби. Статья посвящена оформлению одежды - украшению, которое является элементом композиции одежды. Обосновано соблюдения определенных норм в использовании оформления, не перегружая изделия. The article is devoted to clothing design - decoration, which is an element of clothing composition. It is justified compliance with certain standards in the use of design, and not overloading the product.