Перегляд за Автор "Виходцева, Д. С."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЯК ЗАСОБУ ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Виходцева, Д. С.Актуальність дослідження зумовлена зростанням проявів булінгу та інших форм насильства серед учнів початкових класів, що негативно впливає на їхнє фізичне й психічне здоров'я, успішність навчання, соціалізацію. Профілактика булінгу вимагає комплексного підходу, важливим аспектом якого є формування в молодших школярів толерантності – терпимості до відмінностей інших людей, визнання їхніх прав і свобод. У теоретичній частині розкриваються сутність понять «толерантність» і «булінг», їх види та прояви. Аналізуються психологічні, соціально-педагогічні й організаційні чинники формування толерантності в молодших школярів. Вивчається негативний вплив булінгу на особистісний розвиток дитини, психологічний клімат у дитячому колективі. Досліджується вітчизняний і зарубіжний досвід впровадження просвітницьких, тренінгових, корекційних програм із формування толерантного ставлення й протидії булінгу в початковій школі. В експериментальній частині представлені результати діагностики рівня сформованості толерантності та проявів булінгу серед учнів 4-их класів. Встановлено недостатній рівень толерантності більшості молодших школярів. На основі теоретичного аналізу та емпіричних даних розроблено та апробовано програму формування толерантності учнів початкової школи як засобу профілактики булінгу. Програма містить просвітницький та інтерактивно-тренінговий блоки, реалізація яких сприяє розвитку емпатії, навичок безконфліктної поведінки, толерантного ставлення до інших. Наведено методичні матеріали та результати впровадження програми засвідчили її ефективність для зниження проявів булінгу шляхом формування толерантності у молодших школярів. Зроблені висновки і надані рекомендації для вчителів, шкільних психологів щодо профілактики булінгу через розвиток толерантності в дитячому середовищі. The relevance of the study is due to the increase in bullying and other forms of violence among elementary school students, which negatively affects their physical and mental health, academic success, and socialization. Prevention of bullying requires a comprehensive approach, an important aspect of which is the formation of tolerance in younger schoolchildren – tolerance for other people's differences, recognition of their rights and freedoms. The theoretical part reveals the essence of the concepts "tolerance" and "bullying", their types and manifestations. Psychological, socio-pedagogical and organizational factors of tolerance formation in younger schoolchildren are analyzed. The negative impact of bullying on the child's personal development, the psychological climate in the children's team is studied. The domestic and foreign experience of implementing educational, training, correctional programs for the formation of a tolerant attitude and countering bullying in primary schools is studied. The empirical part presents the results of diagnosing the level of tolerance and manifestations of bullying among 4th graders. The insufficient level of tolerance of the majority of younger schoolchildren has been established. On the basis of theoretical analysis and empirical data, a program for building tolerance among elementary school students was developed and tested as a means of preventing bullying. The program contains educational and interactive training blocks, the implementation of which contributes to the development of empathy, skills of non-conflict behavior, tolerant attitude towards others. The given methodical materials and the results of the implementation of the program proved its effectiveness in reducing the manifestations of bullying by forming tolerance in younger schoolchildren. Conclusions were made and recommendations were given for teachers and school psychologists regarding the prevention of bullying through the development of tolerance in the children's environment.
- ДокументФормування толерантності як засобу профілактики булінгу у початковій школі(ГО «Інститут стратегій інноваційного розвитку і трансферу знань», Ізмаїльський державний гуманітарний університет, 2024) Філатова, Л. С.; Виходцева, Д. С.Ця стаття досліджує важливу проблему булінгу в початковій школі та пропонує підхід до її вирішення через формування толерантності у молодших школярів. З’ясовано, сутність поняття «булінгу», який визначається як систематичне, навмисне, агресивне переслідування однієї дитини (або групи дітей) іншою дитиною (або групою). Розглянуто його форми (фізичний; вербальний; соціальний) та негативні наслідки для дітей: психологічні, фізичні, академічні, соціальні та довгострокові. Особлива увага приділяється специфіці цього явища саме в початковій школі. У статті аналізується концепція толерантності як ключового фактора у запобіганні булінгу. Розкривається зміст поняття «толерантіость», її компоненти та значення для гармонійних міжособистісних стосунків. Основна частина статті присвячена методам і прийомам формування толерантності у дітей молодшого шкільного віку. Запропоновано комплексний підхід, що включає: 1. Інтеграцію елементів толерантності у навчальний процес. 2. Позакласні заходи, спрямовані на розвиток емпатії та взаєморозуміння. 3. Роботу з батьками щодо виховання толерантності в сім'ї. 4. Створення толерантного освітнього середовища в школі. У статті наведено конкретні приклади вправ, ігор та активностей, які можуть використовувати вчителі для формування толерантності учнів. Окремо розглянуто роль вчителя у цьому процесі та необхідність підвищення його компетентності у питаннях толерантності та профілактики булінгу. Підкреслено важливість системного підходу та співпраці всіх учасників освітнього процесу для ефективного формування толерантності та запобігання булінгу. У висновках підсумовується значення толерантності як ключового фактору у створенні безпечного та дружнього освітнього середовища в початковій школі. Стаття буде корисною для вчителів початкових класів, шкільних психологів, адміністрації шкіл та батьків, зацікавлених у профілактиці булінгу та вихованні толерантності у дітей. This article examines the important problem of bullying in elementary school and proposes an approach to its solution through the formation of tolerance in younger students. The essence of the concept of "bullying" is clarified - it is defined as systematic, deliberate, aggressive harassment of one child (or group of children) by another child (or group). Its forms (physical; verbal; social) and negative consequences for children were considered: psychological, physical, academic, social and long-term. Special attention is paid to the specificity of this phenomenon in primary school. The paper analyzes the concept of tolerance as a key factor in preventing bullying. The meaning of the concept of tolerance, its components and significance for harmonious interpersonal relations are revealed. The main part of the article is devoted to methods and techniques of tolerance formation in children of primary school age. We offer a comprehensive approach that includes: 1. Integration of elements of tolerance into the educational process. 2. Extracurricular activities aimed at developing empathy and mutual understanding. 3. Working with parents to foster tolerance in the family. 4. Creating a tolerant educational environment at school. The article provides specific examples of exercises, games, and activities that teachers can use to build tolerance in students. The role of the teacher in this process and the need to increase his competence in matters of tolerance and prevention of bullying are considered separately. We emphasize the importance of a systematic approach and the cooperation of all participants in the educational process for the effective formation of tolerance and prevention of bullying. The conclusions summarize the importance of tolerance as a key factor in creating a safe and friendly educational environment in primary school. The article will be useful for primary school teachers, school psychologists, school administrators and parents interested in the prevention of bullying and education of tolerance in children.