Перегляд за Автор "Васильєва, О. В."
Зараз показано 1 - 20 з 21
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАктуальні питання підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до театралізації вокальних творів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Васильєва, О. В.; Го, ЦзяУ статті висвітлені актуальні питання підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до театралізації вокальних творів у сучасній науковій думці; розкрито сутність поняття «театралізація»; визначено основні функції театралізації вокальних творів; схарактеризовано види і форми театралізації; виявлені найбільш уживані у практиці засоби театралізації вокальних творів. The article highlights relevant issues of preparing future music teachers for the theatricalization of vocal works in modern scientific thought; reveals the essence of the concept of "theatricalization"; defines the main functions of theatricalization in vocal works; characterizes types and forms of theatricalization; identifies the most commonly used means of theatricalizing vocal works in practice.
- ДокументАЛЬТЕРНАТИВНІ МЕТОДИКИ РОЗВИТКУ ВІДЧУТТЯ РИТМУ У ЕСТРАДНИХ СПІВАКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського, 2023-03-24) Васильєва, О. В.; Пащенко, А. В.У статті розкрито альтернативні методики розвитку відчуття ритму у естрадних співаків, що існують у зарубіжній вокальній практиці; схарактеризовано використання методу коннакол у практиці вдосконалення відчуття ритму; висвітлено методику вокальної імпровізації Боба Столоффа; розглянуто систему Бенні Греба Rhytmic Alphabet. The article covers alternative techniques for developing a sense of rhythm in pop singers, describes the use of the Konnakol method in improving rhythm perception in vocal practice, highlights Bob Stoloff's technique of vocal improvisation, and discusses Benny Greb's Rhythmic Alphabet system utilized.
- ДокументВплив національних ідей Т. Шевченка на українську хорову культуру кінця ХІХ – початку ХХ століття(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди , 2020-09-23) Васильєва, О. В.У статті висвітлено національні ідеї Т. Шевченка щодо патріотизму, повстання проти національного рабства і політичного тиску, національної гідності та боротьби за національну незалежність, захисту національних інтересів, національної мови і культури, які знайшли висвітлення в хоровій культурі кінця ХІХ – початку ХХ століття в Україні. У дослідженні охарактеризовано розвиток національних ідей Кобзаря в університетах Києва, Харкова, Одеси, просвітницьких та музичних товариствах «Просвіта», «Боян», «Торбан», «Український клуб». Автором оцінено вплив національних ідей Т. Шевченка на розвиток вітчизняної хорової культури в кінці ХІХ – на початку ХХ ст.; визначено великий виховний потенціал хорової музики, створеної на основі поезії Кобзаря; розглянуто проблему національного виховання студентської молоді засобами хорової музики на вірші Т. Шевченка в означений історичний період. У статті проаналізовано діяльність провідних українських композиторів та музикантів: М. Лисенка, М. Леонтовича, К. Стеценка, С. Людкевича, Я. Степового, Л. Ревуцького щодо активізації та розширення національного хорового руху, організації різноманітних хорових колективів у закладах освіти та музично-просвітницьких товариствах, створення яскравих хорових композицій, натхнених національно-патріотичними творами великого поета. В статье освещены национальные идеи Т. Шевченко, касающиеся патриотизма, восстания против национального рабства и политического давления, национального достоинства и борьбы за национальную независимость, защиты национальных интересов, национального языка и культуры, которые нашли отражение в хоровой культуре конца XIX - начала ХХ века в Украине. Прослежено развитие национальных идей Кобзаря в университетах Киева, Харькова, Одессы, просветительских и музыкальных обществах «Просвита», «Боян», «Торбан», «Украинский клуб». Дана оценка влияния национальных идей Т. Шевченко на развитие отечественной хоровой культуры в конце XIX - начале ХХ в. Раскрыт большой воспитательный потенциал хоровой музыки, созданной на основе поэзии Кобзаря. Рассмотрена проблема национального воспитания студенческой молодежи средствами хоровой музыки на стихи Т. Шевченко в указанный исторический период. В статье проанализирована деятельность ведущих украинских композиторов и музыкантов: Н. Лысенко, Н. Леонтовича, К. Стеценко, С. Людкевича, Я. Степного, Л. Ревуцкого по активизации и расширению национального хорового движения, организации различных хоровых коллективов в учреждениях образования и музыкально- просветительских обществах, создание ярких хоровых композиций, вдохновленных национально-патриотическими произведениями великого поэта. The objective of this article is studying the influence of T. Shevchenko’s national ideas on the development of student choir movement in Ukraine during the period of the late ХІХ and early XX centuries. The traditional historical and pedagogical research methods were used in the work: analytical, historical and comparative, retrospective, comparative analysis of scientific and pedagogical literature, archival documents, educational materials. Results of the scientific research show that the problem of youth national education has attracted many people of arts and culture such as F. Prokopovych, O. Duhnovych, M. Dragamanov, M. Grushevsky. It is still in the center of attention of contemporary scientists in the field of theory and practice of higher school pedagogic – O. Vyshnevsky, O. Lubar, O. Morozov, Y. Rudenko, M. Stelmahovych, M. Shkil. Nevertheless, the ideas of student youth national education by means of choir music on Shevchenko’s lyrics have not been the subject of consolidated historical and pedagogical research. Summarizing theoretical studies in literature, the author highlighted the main postulates of Shevchenko`s national creed – this are patriotism, revolt against national slavery and political pressure, struggle for national independence, extermination of the national inferiority psychology, defense of national interests, national language, and culture. According to the historical and pedagogical analysis of the chosen period choral groups/ choirs have proved to be the centers of youth national education. They were created at universities (Kyiv, Kharkov, Odessa), gymnasiums, educational and musical societies («Prosvita», «Boyan», «Torban», «Ukrainsky club»). Leading Ukrainian composers and musicians O. Koshyts, M. Leontovych, M. Lysenko, S. Luydkevych, K. Stetsenko, L. Revutsky, Y. Stepovy, Y. Yatsynevych headed the national choir movement and as a rule organized and conducted a great number of choirs at educational institutions. Inspired by T. Shevchenko’s national ideas they made such distinguished choral compositions as musical cycle «Music for Kobzar by T. Shevchenko» by M. Lysenko (more than 80 diversepieces of vocal and choral genre), cantata-symphony «Caucuses» by S. Lyunkevych, cantata «Kerchief», «Why are you blackened» by L. Revutsky, «Tara’s night» by Y. Kyshakevych, «Blaze of Lights», «Thickets ways thorns ...» by S. Vorobkevych. Being a part of student’s choir repertoire musical compositions based on Shevchenko’s works raised and promoted the national awareness, patriotism, social ideology, interests to national history. At the end of the 19th and beginning of the 20th centuries, a choral movement was actively developing on Ukrainian lands, led by leading Ukrainian composers and musicians. Inspired by the national-patriotic work of the great Kobzar, they created vivid choral compositions filled with civilian sound. Amateur and student choirs actively promoted Ukrainian choral art, among which works on the words of T. Shevchenko occupied an honorable place, which preserved the national face of the people and filled spiritual voids in the cultural space of the then society.
- ДокументДиригентсько-хорова діяльність М. В. Лисенка(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2018-03-22) Романенко, В. Ю.; Васильєва, О. В.Стаття присвячена диригентсько-хоровій діяльності класика української музики Миколі Віталійовичу Лисенко. Визначено роль композитора у становленні українського професійного хорового виконавства. Статья посвящена дирижерско-хоровой деятельности классика украинской музыки Николаю Витальевичу Лысенко. Определена роль композитора в становлении украинского профессионального хорового исполнительства. The article is devoted to the conductor and choral activities of the classic of Ukrainian music Nikolai Vitalievich Lysenko. The role of the composer in the development of Ukrainian professional choral performance has been determined.
- ДокументМовна адоптація іноземних здобувачів засобами українського вокального репертуару(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-18) Ваньі, Л.; Васильєва, О. В.В тезах розкрито як мовна адоптація іноземних здобувачів засобами українського вокального репертуару сприяє підвищенню мовної компетенції та культурної освіченості іноземних здобувачів, що є важливими складовими їхньої інтеграції в українське суспільство. The theses reveal how the language adaptation of foreign applicants by means of the Ukrainian vocal repertoire helps to increase the language competence and cultural education of foreign applicants, which are important components of their integration into Ukrainian society.
- ДокументМУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНА СПАДЩИНА МИКОЛИ ЛЕОНТОВИЧА В РАКУРСІ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Васильєва, О. В.; Мартиненко, І. І.Мета статті полягає у висвітленні внеску М.Д. Леонтовича у становлення та розвиток національної системи музичної освіти на Україні. У дослідженні застосовано традиційні історико-педагогічні методи: аналітичний, зіставно-порівняльний, ретроспективний, логіко-системний, хронологічно-структурний, порівняльний аналіз науково-педагогічної літератури, архівних документів, навчальних матеріалів, праць і доробків педагога М. Леонтовича. Методологічну основу дослідження складають системно-діяльнісний, історико-педагогічний, системний, феменологічний, герменевтичний, історіографічний та культурологічний, підходи та філософський, термінологічний, когнітивний принципи. Наукова новизна статті полягає в узагальненні музично-педагогічної спадщині М. Леонтовича, конкретизації його педагогічних принципів і методів музичного виховання молоді, а також окреслення можливостей впровадження прогресивного досвіду композитора у сучасну практику нової української школи. Результати. Розкрито теоретичні й практичні аспекти музично-педагогічної спадщини М. Леонтовича. Доведено, що його педагогічна діяльність нерозривно пов’язана з композиторською творчістю та вокально-хоровим виконавством. Виявлено розуміння М. Леонтовичем значення народної пісні в процесі музичного виховання учнівської молоді як невичерпного джерела мудрості та духовних ідеалів українського народу. Встановлено, що методичні доробки композитора ґрунтуються на фольклорному матеріалі, який забезпечує доступність залучення дитини у світ музики. Визначено і схарактеризовано основні педагогічні ідеї М. Леонтовича: послідовність навчання від елементарного до складного; активізація учнів в процесі розучування пісень; засвоєння теоретичного матеріалу за допомогою практичних завдань; виховання виконавської самостійності та розвиток ритмічного відчуття як основи формування музичних здібностей; інтеграція музики з іншими видами мистецтва, іншими предметами. The purpose of the article is to highlight the contribution of M. Leontovych to the establishment and development of the national music education system in Ukraine. Methods & methodology. The research employs traditional historical and pedagogical methods, including analytical, comparative, retrospective, logical-systemic, chronological-structural, and comparative analysis of scientific-pedagogical literature, archival documents, educational materials, and the works and contributions of the educator M. Leontovych. The research is based on a combination of methodological approaches, including systemic-activity, historical-pedagogical, systemic, phenomenological, hermeneutical, historiographical, and culturological approaches, as well as philosophical, terminological, and cognitive principles. The scientific novelty of the article lies in the synthesis of M. Leontovych’s musical-pedagogical legacy, the specification of his pedagogical principles and methods of music education for youth, as well as outlining the possibilities for integrating the composer’s progressive experience into the contemporary practices of the new Ukrainian school. Results. Theoretical and practical aspects of M. Leontovych’s musical-pedagogical legacy have been revealed. It has been demonstrated that his pedagogical activities are inseparably linked to his compositional creativity and vocal-choral performance. The understanding of the significance of folk songs in the process of music education for young students as an inexhaustible source of wisdom and spiritual ideals of the Ukrainian people has been highlighted. It has been established that the composer’s methodological contributions are grounded in folkloric material, ensuring the accessibility of involving a child in the world of music. The main pedagogical ideas of M. Leontovych have been identified and characterized: the sequence of teaching from elementary to complex; activation of students during the learning of songs; assimilation of theoretical material through practical tasks; fostering performance independence and developing a sense of rhythm as the foundation for shaping musical abilities; integration of music with other art forms and subjects.
- ДокументОсобливості підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва до інтерпретації оперних хорів(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2018-03-22) Овчиннікова, Ю. С.; Васильєва, О. В.В статті розрито особливості підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва до інтерпретації хорових творів. Визначено основні етапи роботи над створенням власної виконавської інтерпретації оперних хорів. В статье разкрыты особенности подготовки будущего учителя музыкального искусства к интерпретации хорових призведений. Определены основные этапы работы над созданием собственной исполнительской интерпретации оперних хоров. The article reveals the features of preparing the future teacher of musical art for the interpretation of choral artworks. The main stages of work on creating their own performing interpretation of opera choruses are defined.
- ДокументПедагогічні принципи А. О. Стриги(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2018-03-22) Іванченко, О. Є.; Васильєва, О. В.Стаття висвітлює педагогічні принципи Стриги Ангеліни Олександрівни — викладача-методиста Чернігівського музичного коледжу ім. Л. М Ревуцького. Осмислення і розуміння досвіду відомого пропагандиста баянної музики має стати поштовхом до розвитку педагогічної і виконавської майстерності молодих музикантів-баяністів. Статья освещает педагогические принципы Стриги Ангелины Александровны - преподавателя-методиста Черниговского музыкального колледжа им. Л. М Ревуцкого. Осмысление и понимание опыта известного пропагандиста баянной музыки должны стать толчком к развитию педагогической и исполнительской мастерства молодых музыкантов-баянистов. The article covers the pedagogical principles of Striga Angelina Aleksandrovna, a teacher-methodologist of the Chernigov Music College L. M. Revutsky. Understanding the experience of a well-known promoter of accordion music should be the impetus for the development of pedagogical and performing skills of young musicians-accordionists
- ДокументПроблема театралізації творів хорової музики(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-04-15) Васильєва, О. В.; Щирова, О. І.У статті розглянуто стан розробки проблеми театралізації хорових творів в мистецтвознавчій та музично-педагогічній літературі. Визначено погляди сучасних науковців на сутність та функції театралізації, а також виявлено педагогічні аспекти розвитку театралізації у хоровому виконавстві. Статья раскрывает степень исследованности проблемы театрализации хоровых произведений в искусствоведческой и музыкально-педагогической литературе. Исследованы взгляды современных ученых на сущность и функции театрализации, а также выявлены педагогические аспекты развития театрализации в хоровом исполнительстве. The article reviewes the problem the theatralization in choral performance. The views on the nature and function of the theatralization, pedagogical aspects of the theatralization in choral performance are reviewed in the article. It also reviewes the status of development the theatricalization problems of art and musicpedagogical literature.
- ДокументПроблема формування виконавських умінь у диригентсько-хоровій підготовці майбутніх вчителів музичного мистецтва(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2018-03-22) Васильєва, О. В.В статті аналізуються проблеми формування виконавських умінь майбутніх вчителів музичного мистецтва у процесі їх виконавської диригентсько-хорової підготовки Розглянуто сутність наступних умінь: діагностувати хоровий спів; інтонувати хорову партитуру внутрішнім слухом; аранжувати хорові твори. В статье анализируются проблемы формирования исполнительских умений будущих учителей музыкального искусства в процессе их исполнительской дирижерско-хоровой подготовки Рассмотрены сущность следующих умений: диагностировать хоровое пение; интонировать хоровую партитуру внутренним слухом; аранжировать хоровые произведения. The article analyzes the problems of forming the performing skills of future teachers of musical art in the process of their performing conductor-choral training. The essence of the following abilities is considered: to diagnose choral singing; Intonate choral score with internal hearing; arrange choral works.
- ДокументПроблема формування вміння виконавської інтерпретації в майбутніх викладачів вокалу(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, видавництво "Мітра", 2020) Васильєва, О. В.; Чень, ЖуйцзюньУ тезах розглядається проблема формування вміння виконавської інтерпретації майбутніх викладачів вокалу в контексті їхньої фахової підготовки; виявлено та проаналізовано аспекти дослідження означеного питання; схарактеризовано сутність поняття «виконавська інтерпретація» з точки зору музикознавства та музичної педагогіки. В тезисах рассматривается проблема формирования умения исполнительской интерпретации будущих преподавателей вокала в контексте их профессиональной подготовки; выявлены и проанализированы аспекты исследования указанного вопроса; охарактеризована сущность понятия «исполнительская интерпретация» с точки зрения музыковедения и музыкальной педагогики.The article deals with the problem of forming future vocal teachers' ability of performing interpretation in the context of their professional training. The aspects of study of the mentioned problem have been identified and analyzed. The essence of the concept of "performing interpretation" in terms of musicology and music pedagogy has been characterized.
- ДокументПідготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва до інтерпретації оперних хорів як наукова проблема(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2017-04-21) Васильєва, О. В.; Овчиннікова, Ю. С.В статті проаналізовано науково-педагогічна та мистецтвознавча література з проблеми підготовки вчителів музичного мистецтва до інтерпретації оперних хорів. Розкрито художньо-виконавську та педагогічну складові музичної інтерпретації. Підкреслено значення цього виду роботи в залученні учнів до світу академічної музики, формуванні світогляду та естетичного смаку молоді. В статье проанализированы научно-педагогическая и искусствоведческая литература по проблеме подготовки учителей музыкального искусства к интерпретации оперных хоров. Раскрыты художественно-исполнительская и педагогическая составляющие музыкальной интерпретации. Подчеркнуто значение этого вида работы в привлечении учащихся к миру академической музыки, формировании мировоззрения и эстетического вкуса молодежи. The article analyzes the scientific, pedagogical and art criticism literature on the problem of preparing teachers of musical art for interpretation of opera choirs. Disclosed are the performing and pedagogical components of the musical interpretation. The importance of this type of work in attracting students to the world of academic music, shaping the worldview and aesthetic taste of youth is emphasized.
- ДокументСамостійна робота майбутніх вчителів музичного мистецтва над вокальними творами зарубіжних композиторів мовою оригіналу(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-10-22) Васильєва, О. В.; Ву, Хунвей; Є, ПаньпаньУ статті проаналізовано проблему самостійної роботи майбутніх вчителів музичного мистецтва над вокальними творами зарубіжних композиторів мовою оригіналу у науково-педагогічній літературі; виявлено значення самостійно роботи студента в процесі вокальної підготовки; розкрито необхідність включення до навчального репертуару вокальних творів зарубіжних авторів; окреслено складності роботи над іншомовними вокальними текстами. Annotation. The article analyzes the issue of future music teachers’ individual study of vocal works created by foreign composers in their original language that has been described in the scientific and pedagogical literature. The importance of the student’s individual study during the vocal training is highlighted. The need to include vocal works of foreign authors in the educational repertoire is explained. The article also outlines difficulties of working on foreign vocal texts.
- ДокументСпецифіка жанру меси у творчості французьких композиторів ХІХ століття(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Купкіна, Н. С.; Васильєва, О. В.Статтю присвячено виявленню жанрово-стилістичних рис та особливостей викладу духовних творів композиторів Франції ХІХ століття на основі аналізу творчості Г. Берліоза, Л. Керубіні, Ш. Гуно, С. Франка, Г. Форе. Виокремлено відмінні ознаки, які констатують оригінальність жанрових трактувань французьких митців. Статья посвящена выявлению жанрово-стилистических черт и особенностей изложения духовных произведений композиторов Франции XIX века на основе анализа творчества Г. Берлиоза, Л. Керубини, Ш. Гуно, С. Франка, Г. Форе. Выделены отличительные признаки, которые констатируют оригинальность жанровых трактовок французских композиторов. The article is devoted to the Identification of genre-stylistic features and especially the presentation of spiritual works of composers of France of the XIX century on the basis of the analysis of the works of French composers G. Berlioz, L. Kerubini, S. Hunot, S. Franco, G. Fore. There are distinctive features that state the originality of the genre interpretations of French artists.
- ДокументСпецифіка підготовки майбутнього викладача музичного мистецтва до конкурсної діяльності з вокального виконавства(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019-12-23) Луганська, В. В.; Васильєва, О. В.В статті розглянута проблема підготовки майбутнього викладача музичного мистецтва до конкурсної діяльності та основні засоби цієї підготовки, визначена сутність даного феномена в умовах конкурсної діяльності, висвітлено особливості проведення репетицій, зазначено основні проблеми, які виникають під час підготовки до конкурсів, а також приділена увага розвитку артистизму та підвищенню рівня сценічної культури майбутнього викладача музичного мистецтва. В статье рассмотрена проблема подготовки будущего преподавателя музыкального искусства к конкурснуой деятельности и основные средства этой подготовки, определена сущность данного феномена в условиях конкурсной деятельности, освещены особенности проведения репетиций, указаны основные проблемы, возникающие при подготовке к конкурсам, а также уделено внимание развитию артистизма и повышению уровня сценической культуры будущего преподавателя музыкального искусства. The article deals with the problem of the preparing a future teacher of the music art for competitive activities, the main means of such preparation; the essence of this phenomenon in terms of the competitive activity is determined, the peculiarities of the conducting rehearsals are highlighted, the main problems that arise during preparation for the competitions are indicated. Also, attention is paid to the development of the artistry and enhancement of the stage culture of the future teacher.
- ДокументСпіває народний камерний хор «Ювента» Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2017) Васильєва, О. В.; Королевський, В. В.Навчально-методичний посібник розроблено згідно з програми навчальної дисципліни «Хоровий клас» для підготовки фахівців освітніх рівнів «Бакалавр» напряму підготовки 6.020204 «Музичне мистецтво», 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) та «Магістр» спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) кваліфікації викладач диригентсько-хорових дисциплін. Видання адресоване керівникам навчальних хорів, студентам музично-педагогічних закладів. Учебно-методическое пособие разработано в соответствии с программой учебной дисциплины «Хоровой класс» для подготовки специалистов образовательных уровней «бакалавр» направления подготовки 6.020204 «Музыкальное искусство», 014 Среднее образование (Музыкальное искусство) и «Магистр» специальности 014 Среднее образование (Музыкальное искусство) квалификации преподаватель дирижерско-хоровых дисциплин. Издание адресовано руководителям учебных хоров, студентам музыкально-педагогических заведений. The educational-methodical manual is developed in accordance with the curriculum "Choral class" for training specialists of educational levels "bachelor" in the direction of preparation 6.020204 "Musical Art", 014 Secondary Education (Musical Art) and "Master" specialty 014 Secondary Education (Musical Art) qualification teacher of conducting and choir disciplines. The publication is addressed to the leaders of educational choruses, students of musical and pedagogical institutions.
- ДокументТенденции формирования детской хоровой культуры в западноевропейских странах: исторический аспект(LAP LAMBERT Academic Publishing, Германия, 2021) Соколова, А. В.; Васильєва, О. В.Изучение зарубежных систем музыкального образования и воспитания, педагогических традиций и лучших достижений культурно–образовательного наследия позволяет утверждать, что такими западноевропейскими странами как Болгария, Польша, Венгрия и Чехословакия в 20–80–х годах ХХ в. был накоплен значительный положительный опыт формирования детской хоровой культуры. Его критическое переосмысление, по мнению авторов, будет способствовать реформированию и обогащению современной системы музыкального образования и культуры. Вивчення зарубіжних систем музичної освіти і виховання, педагогічних традицій і кращих досягнень культурно-освітнього спадщини дає підстави стверджувати, що такими західноєвропейськими країнами як Болгарія, Польща, Угорщина і Чехословаччина в 20-80-х роках ХХ ст. був накопичений значний позитивний досвід формування дитячої хорової культури. його критичне переосмислення, на думку авторів, буде сприяти реформуванню і збагаченню сучасної системи музичної освіти і культури.Study of foreign systems of music education, pedagogical traditions and the best achievements cultural and educational heritage allows us to assert that such Western European countries as Bulgaria, Poland, Hungary and Czechoslovakia in the 1920s and 1980s. significant positive experience in the formation of children's choral culture. His critical rethinking, according to the authors, will contribute to the reform and enrichment of the modern system music education and culture.
- ДокументФорми концертно-хорової діяльності майбутніх викладачів музичного мистецтва(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2018-03-22) Є, Веньхуей; Васильєва, О. В.В статті висвітлено проблему недостатньої підготовки студентів музично-педагогічних спеціальностей до концертної діяльності. Розглянуті основні форми концертів, до яких має бути підготовлений майбутній викладач музичного мистецтва. В статье освещена проблема недостаточной подготовки студентов музыкально-педагогических специальностей к концертной деятельности. Рассмотрены основные формы концертов, к которым должен быть подготовлен будущий преподаватель музыкального искусства. The article addresses the problem of insufficient preparation of students of musical pedagogical specialties for concert activities. The main forms of concerts are considered, for which the future teacher of musical art should be prepared.
- ДокументФормування морально-естетичної культури учнівської молоді засобами хорового мистецтва Слобожанщини: традиції та сучасність(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2012) Васильєва, О. В.У статті цілісно досліджено проблему формування морально-естетичної культури учнівської молоді засобами хорового мистецтва в Слобожанському регіоні; накреслено перспективи творчого використання позитивного історичного досвіду її формування у сучасних умовах. This article has presented a complete research devoted to the problem of students‘ moral aesthetic cultureмformation by means of choir singing in. Slobozhanschyna. The prospects of creative implementation of the positive historical experience of its formation in modern conditions has been outlined.
- ДокументХорове мистецтво у гімназіях Харкова кінця ХІХ – початку ХХ ст.(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2014-10) Васильєва, О. В.У статті розкрито досвід роботи хорових колективів харківських гімназій в кінці ХІХ – початку ХХ ст.; охарактеризовано зміст діяльності учнівських хорів і основні форми і напрями їх діяльності. Встановлені основні тенденції розвитку хорового мистецтва в харківських гімназіях, а саме: розширення репертуару за рахунок введення творів світської хорової музики, об’єднання концертно-просвітницької і добродійної діяльності учнівських хорів. Виявлена роль хорового мистецтва в гуманізації навчально-виховного процессу та його орієнтації на високі морально-естетичні цінності. В статье раскрыт опыт работы хоровых коллективов харьковских гимназий в конце ХІХ – начале ХХ в.; охарактеризовано содержание деятельности ученических хоров, а также основные формы и направления их деятельности. Установлены основные тенденции развития хорового искусства в харьковских гимназиях: расширение репертуара за счет введения произведений светской хоровой музыки, объединение концертно-просветительской и благотворительной деятельности ученических хоров. Выявлена роль хорового искусства в гуманизации учебно-воспитательного процесса и его ориентации на высокие морально-естетические ценности. In the article the experience of choral collectives of the Kharkiv grammar schools is exposed covering the period from the end of the XIXth to the beginning of the XXth century; the content of activity of student choirs as well as basic forms and directions of their activity are described. Basic trends in the development of choral art in the Kharkov gymnasia are set as the following expansion of repertoire due to introduction of works of society choral music, combination of concertoeducational and charitable activity of student choirs. The role of choral art is exposed in humanizing educational process and its orientation to high moral and aesthetic values.