Перегляд за Автор "Васильєва, О."
Зараз показано 1 - 6 з 6
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ ВОКАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ-ІНОЗЕМЦІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-02-23) Васильєва, О.; Лінь, ВаньіУ статті розглянуто особливості використання технологій дистанційного у процесі вокальної підготовки здобувачів-іноземців; схарактеризовано інструменти дистанційного навчання, уживані у підготовці вокалістів; розглянуто засоби вокальної підготовки в умовах дистанційного навчання. The article examines the peculiarities of using distance learning technologies in the process of vocal training for foreign students. The tools of distance learning used in vocal training are characterized and the means of vocal training in the context of distance learning are discussed.
- ДокументПОТЕНЦІАЛ ВОКАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА У ФОРМУВАННІ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ІНОЗЕМНИХ ЗДОБУВАЧІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-20) Васильєва, О.; Лінь, ВаньіВокальне мистецтво володіє величезним потенціалом у підвищенні міжкультурного розуміння та інтеграції іноземних студентів у нові культурні середовища. Вокальна музика сприяє сприйняттю культурних цінностей, норм та традицій, мовному розвитку здобувачів-іноземців. Виконання вокальних творів впливає на формування емпатії, міжкультурного діалогу і толерантності. Vocal art possesses immense potential in enhancing intercultural understanding and integrating foreign students into new cultural environments. Vocal music contributes to the perception of cultural values, norms, and traditions, as well as to the linguistic development of foreign learners. Performing vocal compositions influences the development of empathy, intercultural dialogue, and tolerance.
- ДокументПОТЕНЦІАЛ ЗАСОБІВ АКАДЕМІЧНОГО СПІВУ У ВИХОВАННІ ЕСТЕТИЧНОГО СМАКУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Лінь, Ваньі; Васильєва, О.У статті досліджується потенціал засобів академічного співу у вихованні естетичного смаку майбутніх учителів музичного мистецтва. Автор аналізує роль академічного вокалу як потужного інструменту формування естетичного смаку у студентів педагогічних спеціальностей у науковій думці України та Китаю. Оцінено вплив академічного співу на розвиток естетичного сприйняття та критичного мислення у процесі навчання. Розглядаються різні вокальні засоби і їх вплив на здатність майбутніх учителів інтерпретувати музичні твори, що є ключовим аспектом професійної підготовки. Автор підкреслює важливість інтеграції вокальних практик у загальну систему музичної освіти для підвищення рівня художньо-естетичного виховання та формування естетичного смаку майбутніх учителів музичного мистецтва. Схарактеризовано і класифіковано такі засоби академічного співу, як: різножанрові вокальні твори; навчально-методична література; вокальні заходи (концерти вокальної музики, вокальні шоу та вистави тощо); засоби вокальної майстерності (вокальні уміння і навички, прийоми академічного співу); засоби вокальної музичної виразності. Object. The purpose of this article is to examine the influence of means of academic singing on shaping aesthetic taste among future music teachers. Methods & methodology. Analysis of domestic and foreign scientific literature to generalize and systematize essential aspects of cultivating aesthetic taste in future music teachers; comparison method to study the peculiarities of Chinese and Ukrainian vocal traditions; systematization of information for the classification of means of academic singing. Results. The article explores the potential of means of academic singing in cultivating the aesthetic taste of future music teachers. The author analyzes the role of academic vocal methods as a powerful tool for shaping aesthetic taste among students in pedagogical fields within the scientific perspectives of Ukraine and China. The impact of academic singing on the development of aesthetic perception and critical thinking during the educational process is assessed. Various vocal techniques and their influence on the ability of future teachers to interpret musical works, which is a key aspect of professional training, are examined. The author emphasizes the importance of integrating vocal practices into the overall music education system to enhance the level of artistic and aesthetic education. The following means of academic singing have been characterized and classified: various genres of vocal works composed by composers from different historical periods and styles, including vocal pieces from ancient medieval music, the Renaissance, Baroque, Classicism, Romanticism, Neoclassicism, Postmodernism, and others; educational and methodological literature, such as collections of vocal exercises for developing vocal skills, anthologies of musical scores, repertoire collections, instructional manuals on voice training, and monographs on the history of vocal art; vocal events, including lectures on the theory and history of vocal art, vocal-literary evenings, thematic, anthology, and solo concerts, and vocal shows; vocal mastery techniques, such as skills in sound production, means of voice formation, sound extraction, breathing, and vocal support; and vocal musical expressiveness, including melody, rhythm, harmony, tonality, dynamics, and diction. Conclusions. Aesthetic taste is a complex and multifaceted phenomenon that reflects an individual’s ability to recognize and appreciate beauty in its various manifestations. It plays a significant role in cultural and social life, helping to shape both individual and collective perceptions of what is beautiful. Vocal art, as a means of perceiving and expressing musical ideas and emotions, plays a crucial role in the formation and development of aesthetic taste, thanks to the diverse techniques of academic singing.
- ДокументПІДГОТОВКА СТУДЕНТСЬКОГО ХОРУ ДО ЕVENT-ART ЗАХОДІВ У ДИСТАНЦІЙНОМУ ФОРМАТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-02-22) Васильєва, О.У статті розглядаються питання підготовки студентського хору до проведення event-artзаходів у дистанційному форматі; акцентується увага на методах підготовки хору, які враховують особливості виконання у віддалених форматах; аналізуються технічні аспекти та інструментарій, необхідні для успішної реалізації музичних заходів в онлайн середовищі; пропонуються рекомендації щодо використання інтерактивних технологій та інноваційних методик для збереження високого рівня артистизму та взаємодії учасників хору під час створення віртуальних версій хорових творів. The article examines the issue of preparing a student choir to conduct event-art events in a remote format; emphasis is placed on methods of choir training that take into account the peculiarities of performance in remote formats; technical aspects and tools necessary for the successful implementation of musical events in the online environment are analyzed; recommendations are offered for the use of interactive technologies and innovative methods to maintain a high level of artistry and interaction of choir members during the creation of virtual versions of choral works.
- ДокументРЕАЛІЗАЦІЇ МЕТОДІВ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ЕСТРАДНОГО ВОКАЛУ У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ТВОРІВ ВОКАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-12) Васильєва, О.У публікації розглянуто існуючі реалізації методів формування навичок естрадного вокалу в процесі підготовки вокальних творів «Maybe I, Maybe You» та «Creep». Зазначено, що реалізація методів формування навичок естрадного вокалу в процесі підготовки творів вокальної програми вимагає від викладача творчого пошуку, як індивідуального підходу до особистості студента, так і врахування художньо-образної сфери обраної композиції. The publication considers the existing implementations of methods of forming pop vocal skills in the process of preparing vocal works "Maybe I, Maybe You" and "Creep". It is noted that the implementation of methods of forming pop vocal skills in the process of preparation of the vocal programme requires the teacher to search for creative ideas, both an individual approach to the student's personality and consideration of the artistic and figurative sphere of the chosen composition.
- ДокументХОРОВИЙ EVENT-ART ПРОСТІР КРІЗЬ ПРИЗМУ СЬОГОДЕННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Васильєва, О.У дослідженні визначено сутність дефініцій «простір», «арт-простір», «event» та «event-art простір» у мистецтвознавчих та культурологічних дослідженнях. Встановлено, що сучасне музично-мистецьке середовище перетворюється на event-art простір з різноманітними формами мистецьких заходів. Проаналізовано сучасний хоровий event-art простір через фестивалі, міські свята, конкурси, урочисті церемонії, концерти, навчально-освітні заходи та майстер-класи. Наведено приклади хорових event на основі Всеукраїнського хорового конкурсу імені Миколи Леонтовича, Всеукраїнського двотурового конкурсу хорового мистецтва ім. Михайла Кречка, Міжнародного хорового конкурсу імені Павла Муравського та Міжнародного конкурсу імені Дмитра Бортнянського. Виявлено характерні риси хорових фестивалів, імпрез, флешмобів, марафонів, концертів та шоу. На прикладах таких заходів як «Хорові асамблеї Миколи Леонтовича», Харківський міжнародний хоровий фестиваль «PalkinFest» та шоу «Битва хорів» показано їхню значущість. Зазначено наявність різнопланового хорового event-art простору та доведено необхідність подальших наукових досліджень у галузі організації мистецьких хорових заходів. Object. The aim of this article is to analyze the modern choral event-art space from the perspective of recent scientific research and to characterize the artistic events existing in choral practice. Methods & methodology. The study employs traditional theoretical methods of analyzing scientific literature, the method of analogy to identify similar features of choral artistic events with event phenomena in other areas of social life, as well as generalization and comparison of choral event-art forms characteristic of modern choral art and their classification. The research results indicate the widespread use of the concepts «art space,» «world of contemporary art,» «art world,» and «field of art» in cultural and scientific contexts. The essence of the definitions «space,» «art space,» and «event-art space» in art and cultural studies has been defined. It has been established that the modern musical and artistic environment is transforming into an event-art space, characterized by a great variety of forms and types of artistic events. The category «event» is revealed as a clearly planned social event in the fields of science, culture, and art, which resonates within society. The author emphasizes the target orientation of events towards specific age or social audiences. These events encompass various forms of art, such as exhibitions, installations, performances, multimedia shows, and other forms of creative expression. The modern choral event-art space has been characterized, including festivals, city celebrations, competitions, ceremonial events, concerts, educational activities, master classes by leading choral experts, seminars, and Olympiads. Forms of choral events have been analyzed using examples such as the All-Ukrainian Mykola Leontovych Choral Competition, the All-Ukrainian Two-Stage Choral Art Competition named after Mykhailo Krechko, the Pavlo Muravsky International Choral Competition, and the Dmytro Bortniansky International Competition. The distinctive features of choral festivals, performances, choral flash mobs, choral marathons, choral assemblies, and shows have been identified. Illustrative examples of these events include the «Mykola Leontovych Choral Assemblies,» the Kharkiv International Choral Festival «PalkinFest,» the show «Battle of the Choirs,» and others. Conclusions. Thus, the choral event-art space becomes an important element of contemporary culture, combining creativity, innovation, and sociocultural impact. Its development and research open new possibilities for choral art and significantly expand its audience. The latest choral events are dynamic and innovative, integrating music and technology. Such innovative approaches contribute to creating captivating and unique musical experiences.