Перегляд за Автор "Беземчук, Л."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументМЕТОДИЧНІ ОСНОВИ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ З КИТАЮ В СИСТЕМІ МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ (ІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХІД)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-02-23) Донченко, Л.; Беземчук, Л.; У, ЮеВ статті розкрито зміст методичної роботи з китайськими студентами на факультетах мистецтв педагогічних університетів України. Проаналізовано інтегровані методи навчання на заняттях з «постановки голосу». Надано приклади художньо-пізнавального аналізу арій з концертних програм студентів-магістрантів. The article reveals the content of methodical work with foreign students at the faculties of arts of pedagogical universities of Ukraine. The integrated methods of teaching in «voice production» classes were analyzed. Examples of artistic and cognitive analysis of arias from the concert program of graduate students are given.
- ДокументМИСТЕЦЬКА КОМПОРАТИВІСТИКА ЯК ГОЛОВНИЙ ЧИННИК ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ В НУШ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Беземчук, Л.; Фомін, В.У статті розкрито питання мистецької компаративістики в контексті оновленого змісту шкільної освіти на принципах інтеграції. Проаналізовано науковий доробок філософської, психологічної та музично-педагогічної наукової думки, присвячений проблематиці мистецької компаративістики як ключа до викладання інтегрованих курсів. Визначено напрями підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва спеціальності 014.13 (Середня освіта. Мистецтво. Музичне мистецтво) до практичної роботи з учнями над домінантними складовими лініями інтегрованого курсу «Мистецтво» студентів бакалаврського та магістерського рівня різних років навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Попередні результати засвідчили, що студенти, які опанували змістовний модуль «Мистецька компаративістика - ключ до викладання інтегрованого курсу «Мистецтво» в НУШ» мають певні уявлення та можливість самостійно розробляти методичні матеріали для практичної роботи з учнями в середніх класах. Встановлено, що у здобувачів підвищився інтерес до майбутньої професії, розширились уявлення про можливість практичної роботи з учнівською аудиторією на засадах мистецької компаративістики У ході роботи окреслено перспективи наукового дослідження за визначеною проблематикою. The article explores the importance of implementing the content module “Comparative Art Studies as a Key to Teaching the Integrated Course “Art” in the New Ukrainian School. The role of comparative analysis in the context of training future music teachers is revealed. Methods and methodology. The article uses the method of scientific research and practical methods of studying the results of creative work of applicants for higher pedagogical education during the performance of educational tasks. Scientific novelty. For the first time, an attempt is made to include the content module “Comparative Art Studies – the Key to Teaching the Integrated Course “Art” in the New Ukrainian School” in the educational program of professional training of students of the specialty 014.13 Secondary Education (Musical Art). The topic of the module content and the methodology for conducting comparative analysis for work in integrated fine art lessons are revealed. The results of the study showed that students are aware of the existence of comparative art in the field of scientific knowledge and have a certain idea of the integrated principle of teaching in art lessons in secondary education institutions. The interest of students in conducting comparative analysis in the process of comparing different types of art during practical work was established. Creative works in the form of video lessons were demonstrated, where comparative art is the key to understanding the principle of integrated teaching of students. A certain interest in the development of modern trends in online learning, such as fractal graphics, was identified. Conclusions. Given the intensive development of the reforms of the New Ukrainian School, there is a need to actively involve music teachers in this process, who could master the methodology of involving students in integrated learning in the context of the ideas of comparative art. This requires specially organized training of future music teachers within the framework of the implementation of educational programs, the formation of comparative analysis skills in them as the main method of conducting art lessons. Prospects for further research can be considered issues related to the formation of integration and pedagogical skills of future music teachers for working with children in secondary schools.
- ДокументНОВІТНІ ТЕНДЕНЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ІНТЕГРАЦІЇ МИСТЕЦТВА: ОГЛЯД ДОСВІДУ УКРАЇНИ, КОЛУМБІЇ, КИТАЮ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-02-22) Литвин, І.; Юр’єва, К.; Беземчук, Л.; Чжао, Бейбей; У, ЮеНаціональні системи освіти України, Колумбії та Китайської Народної Республіки мають свої унікальні підходи до освітньої інтеграції мистецтва. В Україні акцент переважає інтеграція всередині мистецької галузі, і лише останнім часом розглядаються можливості переходу до моделі STEАM. У Колумбії розширення інтеграції на базі STEM-освіти пов’язують з варіантами додавання мистецтва (Art – STEАM), гуманітарних наук (STEM + H), або сільського господарства (STEM + Ag). У КНР в центрі інтеграції стоїть саме мистецтво: 1) інтеграція мистецьких курсів; 2) інтеграція мистецтва з іншими навчальними дисциплінами; 3) інтеграція мистецької діяльності в класі, позакласній і позашкільній мистецько-соціальній активності на рівні місцевої громади. Усі автори вже не один рік досліджують проблеми інтеграції в освіті різних країн, зокрема інтеграції мистецтва. Це й стало поштовхом до створення інтернаціонального дослідницького колективу. National education systems in Ukraine, Colombia, and the People's Republic of China have their unique approaches to the educational integration of the arts. In Ukraine, the emphasis predominantly lies within the integration of the arts sector, with recent considerations for transitioning to a STEAM model. In Colombia, the expansion of integration based on STEM education is associated with options such as adding the arts (Art – STEAM), humanities (STEM + H), or agriculture (STEM + Ag). In the PRC, the focus of integration is specifically on the arts: 1) integration of arts courses; 2) integration of arts with other academic disciplines; 3) integration of artistic activities in the classroom, extracurricular, and out-of-school artistic and social activities at the local community level. The authors have been researching the issues of educational integration in various countries for many years, particularly the integration of the arts. This has prompted the creation of an international research team.
- ДокументПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ГУМАНІЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-12) Беземчук, Л.; Дарда, Д.У публікації проаналізовано педагогічні умови опанування майбутніми вчителями музичного мистецтва фахових музично-педагогічних дисциплін. Запропоновано наповнити програму дисципліни «Вступ до спеціальності» інформацією з проблеми гуманізму й гуманізації на II, III курсі, змістити акценти на виявлення студентами особистісних смислів у її опрацюванні. Зазначено, що важливим аспектом у музичній освіті є також розроблення викладачем сюжету гри, інструкцій і допоміжного матеріалу. The publication analyses the pedagogical conditions for future music teachers to master professional music and pedagogical disciplines. It is proposed to fill the programme of the discipline "Introduction to the speciality" with information on the problem of humanism and humanisation in the II, III year of study, to shift the emphasis to the identification of personal meanings by students in its processing. It is noted that an important aspect in music education is also the development of a game plot, instructions and auxiliary material by the teacher.