Перегляд за Автор "Бао, Чень"
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументПроблема підготовки фахівців з арт-менеджменту в науковому дискурсі вчених КНР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Бао, ЧеньУ статті в часовій динаміці простежено соціальні й культурні зміни в КНР, які вплинули на інтенсивність вивчення китайськими науковцями проблеми фахової підготовки спеціалістів в галузі арт-менеджменту, окреслено напрями її дослідження. Установлено такі етапи розробки означеної проблеми: I етап (1986–2000 рр.) – ознаменувався незначною кількістю публікацій і результатів досліджень за визначеним напрямом (всього 10). Більшість складали праці теоретичного характеру, що торкалися питань реформи сфери культури КНР у цілому, підготовки фахівців у галузі літератури і мистецтв. Базисом послугував симпозіум (1987 р.) з питань управління мистецтвом, який заклав підвалини розвитку арт-менеджменту як науки. II етап (2001–2010 рр.) – позначився відкриттям першого факультету і спеціальності «Управління в галузі мистецтва» в Центральній академії драми (2001 р.), проведенням Національного конгресу Комуністичної партії Китаю щодо реформи культурної галузі (2002 р.), інтенсифікацією теоретичних розробок з питань арт-менеджменту, збільшенням наукових розвідок за цим напрямом (Цзян Цземінь, Дун Фен, Чен Цяомін, Чжоу Цзяньпін та ін.). III етап (2011–2022 рр.) – характеризується розробкою питань арт-менеджменту в практичній площині професійної підготовки фахівців за цією спеціальність в мистецьких коледжах і університетах КНР, визначенням пріоритетних напрямів побудови освітніх програм, пропагуванням необхідності інтеграції навчальних дисциплін, проведенням міждисциплінарних досліджень, започаткуванням окремого академічного видання «Управління в галузі мистецтва» (Чжун Ченсян, Ван Тинсинь, Чжан Жуй, Ван Дієн, Юй Цзяньган, Чжан Цзе, Тянь Чуанлю, Чжу Кесяо, Сун Хонбін, Лі Лі, Чжан Чжимін та ін.). Переважну більшість дописувачів представляє академічна спільнота мистецьких коледжів і університетів КНР, партнерські стосунки яких із бізнес-школами і арт-ринком залишаються доволі слабкими. The article traces the social and cultural changes in China over time, which influenced the intensity of Chinese scholars' study of the problem of professional training in the field of art management, outlined the directions of its research. The following stages of the development of the specified problem are established: The first stage (1986–2000) was marked by insignificant number of publications and research’s results in the certain direction (only 10). The majority of the works were of a theoretical nature, dealing with the reform of China's culture in general, the training of specialists in literature and the arts. A symposium was the basis (1987) on the art management, which laid the foundations for the development of the art management as a science. The second stage (2001–2010) was marked by the opening of the first faculty and specialty “Management in the field of art” at the Central Academy of Drama (2001), the National Congress of the Communist Party of China on cultural reform (2002), intensification of theoretical developments in the art management, increasing scientific research in this area (Jiang Zemin, Dong Feng, Chen Qiaoming, Zhou Jianping, etc.). The third stage (2011–2022) was characterized by the development of the art management in the practical field of professional training in this specialty in art colleges and universities in China, identifying priority areas for educational programs, promoting the need for integration of disciplines, interdisciplinary research, initiation of a separate academic publication “Art Managementˮ (Zhong Chenxiang, Wang Tingxin, Zhang Zhui, Wang Dien, Yu Jiangang, Zhang Jie, Tian Chuanlu, Zhu Qesiao, Song Hongbin, Li Li, Zhang Zhiming, etc.). The vast majority of contributors are from the academic community of art colleges and universities in China, whose partnerships with business schools and the art market remain rather weak.
- ДокументСТАВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК EVENT-ART МЕНЕДЖМЕНТУ (за результатами пілотажного дослідження)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Бао, Чень; Зеленська, Л.У статті розкрито питання важливості формування навичок event-art менеджменту у контексті підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Проаналізовано науковий доробок вітчизняних і зарубіжних учених, присвячений проблематиці арт-менеджменту у сфері музичного мистецтва. Проведено пілотажне дослідження з метою з’ясувати ставлення здобувачів вищої освіти спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) до формування навичок event-art менеджменту. Вибірка респондентів склала 49 осіб – здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти різних років навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Результати дослідження засвідчили, що здобувачі обізнані зі сферою арт-індустрії та мають певні уявлення про навички event-art менеджменту. Встановлено, що здобувачі виявляють зацікавленість до створення арт-продуктів, участі в арт-проєктах у різних проявах, а також мають беззаперечний інтерес до розвитку сучасних тенденцій на арт-ринку. У ході роботи окреслено перспективи наукового дослідження за визначеною проблематикою. The article addresses the importance of developing event-art management skills in the context of training future music teachers. It analyzes the scientific contributions of domestic and foreign scholars dedicated to the issues of art management in the field of music. Methods & methodology. Traditional research methods were used in the article: analysis of scientific and pedagogical literature, empirical and modern art-pedagogical methods. The scientific novelty consists in conducting and highlighting the results of a pilot study regarding the attitude of students of higher education in the specialty 014.13 Secondary Education (Musical Art) to the formation of event-art management skills. The sample consisted of 49 respondents, who were first-level (bachelor’s) students of various years at the H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Results. The research results indicated that the students are aware of the existence of the art industry and have some understanding of event-art management skills. It was found that the students show interest in creating art products, participating in art projects in various forms, and have a definite interest in the development of current trends in the art market. Conclusions. Considering the intensive development of the art space in Ukraine, there is a need for the active involvement of music teachers in this process, not only at the level of educational institutions, but also at the level of communities. This requires specially organized training of future teachers of musical art as part of the implementation of educational programs, formation of event art management skills in them. Prospects for further research. We believe that with proper substantiation of pedagogical conditions and their implementation in the educational process of institutions of higher education that provide training in the specialty 014.13 Secondary education (Musical art), it is possible to achieve positive results regarding the formation of event-art management skills in future teachers of musical art, which is promising research task.