Перегляд за Автор "Аркатова, О. С."
Зараз показано 1 - 11 з 11
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВПРАВА «ЗІРКА МОГО ЖИТТЯ»(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди; Діса плюс, 2019-10-26) Аркатова, О. С.В тезах описано вправу, яка допомагає проаналізувати клієнту ступінь власної задоволеності сферами свого життя і знайти ресурси для елімінації (усунення) проблемних зон. В тезисах описано упражнение, которое помогает проанализировать клиенту степень собственной удовлетворенности сферами своей жизни и найти ресурсы для элиминации (устранения) проблемных зон. The theses describe an exercise that helps the client analyze the degree of his own satisfaction with the areas of his life and find resources to eliminate (eliminate) problem areas.
- ДокументЗдійснення профорієнтаційної діагностики учнів 10- 11 (12) класів засобами інформаційних технологій(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Аркатова, О. С.У роботі розглянуто особливості організації профорієнтаційної роботи в закладах загальної середньої освіти за вимогами Нової української школи. Схарактеризовано методики профорієнтаційної діагностики учнів 10-11 (12) класів та систематизовано наявні інтернет-ресурси з профорієнтаційної діагностики. Розроблено авторський каталог інтернет-ресурсів для здійснення профорієнтаційної діагностики учнів 10-11 (12) класів. The work examines the peculiarities of the organization of career guidance work in institutions of general secondary education according to the requirements of the New Ukrainian School. The methods of career orientation diagnosis of students 10-11 are characterized (12) classes and systematized available Internet resources from career guidance diagnostics. An author's catalog of Internet resources has been developed for implementation vocational diagnosis of students of 10-11 (12) grades.
- ДокументКатегорія невизначеності в дослідженнях життєвого простору особистості(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2019-10-26) Аркатова, О. С.В статті розглянуто категорію невизначеності. Людина, яка знаходиться в умовах невизначеності, постійно перебуває в процесі встановлення пріоритету між власними протиріччями, інтересами і потребами, між цінностями та вимогами. Єдність цих виборів і рішень, формують життєвий простір особистості, а основні шляхи прийняття рішень формують життєві стратегії особистості. В статье рассмотрена категория неопределенности. Человек, который находится в условиях неопределенности, постоянно находится в процессе установления приоритета между собственными противоречиями, интересами и потребностями, между ценностями и требованиями. Единство этих выборов и решений, формируют жизненное пространство личности, а основные пути принятия решений формируют жизненные стратегии личности. The article examines the category of uncertainty. A person, who is under uncertainty, is constantly in the process of prioritising his/her own contradictions, interests and needs, between values and demands. The unity of these choices and decisions, form the life space of an individual, and the main ways of making decisions form the life strategies of an individual.
- ДокументНапрями дослідження життєвих стратегій особистості в сучасній психології(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2019-03) Аркатова, О. С.Тези висвітлюють напрями дослідження життєвих стратегій особистості в сучасній психології. Описано методики, які найчастіше використовують сучасні дослідники життєвих стратегій особистості. Тезисы освещают направления исследования жизненных стратегий личности в современной психологии. Описаны методики, которые чаще всего используют современные исследователи жизненных стратегий личности. Theses cover the areas of research of life strategies of the individual in modern psychology. Describes the techniques most often used by modern researchers of life strategies of the individual.
- ДокументОсобливості життєстійкості підлітків з різним проявом толерантності до невизначеності(Класичний приватний університет, Видавничий дім «Гельветика», 2020-02) Аркатова, О. С.У статті проаналізовані поняття життєстійкості та толерантності/інтолерантності до невизначеності, показано їх типологічні особливості в підлітковому віці. Окреслено визначення життєстійкості як здатність особистості витримувати стресові ситуації, зберігаючи при цьому внутрішню збалансованість без зниження успішності виконуваної діяльності. Вказано, що життєстійкість і толерантність до невизначеності, як психологічні феномени, потребують цілеспрямованого соціально-психологічного супроводу, залучення підлітків у соціальні, культурні, розвивальні програми, коучингові студії, де в них буде формуватися ряд необхідних в рамках життєстійкості особистісних компетентностей, навелюватися рівень тривожності і подразливості, соціально прийнятні форми толерантності. Доведено, що життєстійкість має зворотній зв'язок як з загальним рівнем інтолерантності, так і з показниками новизни та складності ситуацій невизначеності у підлітків. Результати даного дослідження можуть бути використані для розробки корекційних-розвивальних програм з формування та розвитку життєстійкості й толерантності до невизначеності, для розробки практичних рекомендацій вчителям та батькам, в психологічному консультуванні. В статье проанализированы понятия жизнестойкости и толерантности / интолерантности к неопределенности, показано их типологические особенности в подростковом возрасте. Определены определения жизнестойкости как способность личности выдерживать стрессовые ситуации, сохраняя при этом внутреннюю сбалансированность без снижения успешности выполняемой деятельности. Определено, что толерантность к неопределенности отображает процессы личностной саморегуляции в условиях отсутствия устойчивых ориентиров выбора. Сложность жизненных ситуаций, в которые попадает современный подросток, требует от него проявления высокого уровня жизнестойкости. Показано, что жизнестойкость развивается и трансформируется в течение всей жизни человека, а подростковый возраст является сенситивным для развития существенных компонентов жизнестойкости личности. Семья и социальное окружение играют значимую роль в становлении компонентов жизнестойкости, формировании адекватных жизненных стратегий подростков. Указано на недостаточный уровень сформированности жизнестойкости, что требует как большого включение подростка в решение проблем семьи, да и глубокого погружения в социальную жизнь школы, города, страны. Половых различий проявления жизнестойкости на статистически значимом уровне не обнаружено, но наблюдается ее высокий уровень развития у девочек. Подростки демонстрируют умеренный уровень толерантности / интолерантности, зависит от ситуации. Толерантность к неопределенности в большей степени развита у девочек. Доказано, что жизнестойкость имеет обратную связь как с общим уровнем интолерантности, так и с показателями новизны и сложности ситуаций неопределенности у подростков. У девушек, в отличие от ребят подросткового возраста, доказана связь всех показателей жизнестойкости с новизной, сложностью и общим уровнем интолерантности к неопределенности. Указано, что жизнестойкость и толерантность к неопределенности как психологические феномены требуют целенаправленного социально-психологического сопровождения, привлечения подростков в социальные, культурные, развивающие программы, коучинговые студии, где в них будут формироваться ряд необходимых в рамках жизнестойкости личностных компетенций, навелюватися уровень тревожности и раздражительности, социально приемлемые формы толерантности. Результаты данного исследования могут быть использованы для разработки коррекционно-развивающих программ по формированию и развитию жизнестойкости и толерантности к неопределенности, для разработки практических рекомендаций учителям и родителям, в психологическом консультировании.The concepts of viability and tolerance / intolerance to uncertainty are analyzed in the article; their typological features in adolescence are shown. The definition of resilience as the ability of a person to withstand stressful situations, while maintaining internal balance without reducing the success of the activities is outlined. It is determined that tolerance to uncertainty reflects the processes of personal self-regulation in the absence of persistent selection guidelines. It is indicated that resilience and tolerance to uncertainty, as psychological phenomena, need targeted socio-psychological support, attracting adolescents to social, cultural, developmental programs, coaching studios, where they will form a number of personal competencies necessary for resilience and socially acceptable forms tolerance, level the level of anxiety and irritability. The results of this study can be used to develop correctional and developmental programs for the formation and development of resilience and tolerance to uncertainty, to develop practical recommendations for teachers and parents, in psychological counseling.
- ДокументПРОВІДНІ ІДЕЇ КОНЦЕПЦІЇ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ У НУШ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-11-03) Аркатова, О. С.; Пономарьова, Н. О.Професійне самовизначення випускників закладів загальної середньої освіти постає одним із пріоритетів Нової української школи. В статті виокремлено та проаналізовано ідеї концепції профорієнтаційної роботи у Новій українській школі. Professional self-determination of graduates of general secondary education institutions is one of the priorities of the New Ukrainian School. The article highlights and analyzes the ideas of the concept of career guidance work in the New Ukrainian School.
- ДокументПСИХОЛОГІЧНА ПРОГРАМА ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ СТРАТЕГІЙ ПІДЛІТКІВ «МОЄ МАЙБУТНЄ»(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2018) Аркатова, О. С.У статті розкрито зміст психологічної програми формування життєвах стратегій підлітків «Моє майбутнє». Розроблена програма сприяє формуванню життєвих стратегій підлітків, а саме: формування навичок особистісної рефлексії підлітків стосовно власного минулого та планування майбутніх подій життя, планування кар’єри. В статье раскрыто содержание психологической программы формирования жизненных стратегий подростков «Мое будущее». Разработанная программа способствует формированию жизненных стратегий подростков, а именно: формирование навыков личностной рефлексии подростков относительно собственного прошлого и планирования будущих событий жизни, планирование карьеры. The article reveals the content of the psychological program for the formation of life strategies of adolescents "My future". The developed programme contributes to the formation of life strategies The programme developed promotes the development of adolescents' life strategies, namely the development of personal reflection skills regarding their own past and planning future life events, career planning.
- ДокументСТАНОВЛЕННЯ САМОСВІДОМОСТІ Й СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ЯК ЧИННИКІВ, ЯКІ ЗУМОВЛЮЮТЬ ЖИТТЄВІ СТРАТЕГІЇ ПІДЛІТКІВ(Херсонський державний університет, Видавничий дім «Гельветика», 2019-03-25) Аркатова, О. С.; Єльчанінова, Т. М.; Постельник, М. В.У статті здійснено теоретичний та емпіричний аналіз чинників, які обумовлюють формування життєвих стратегій підлітків, серед яких акцент зроблено на особливостях самосвідомості, адаптаційних та аттенційних здібностях. Доведена актуальність дослідження проблеми життєвих стратегій у підлітковому віці. Описані складові самосвідомості та аттенційні здібності у підлітків з різною виразністю соціальної адаптації. Підкреслена необхідність формування особистісних компетенцій в підлітковому віці. В статье проведен теоретический и эмпирический анализ факторов, обуславливающих формирование жизненных стратегий, среди которых акцент сделан на особенностях самосознания, адаптационных и аттенционных способностях. Обоснована актуальность исследования проблемы жизненных стратегий в подрастковом возрасте. Описаны составляющие самосознания и аттенционные способности у подростков с разной выраженностью социальной адаптации. Подчеркнута необходимость формирования личностных компетентностей в подрастковом возрасте. Article is devoted to a problem of identification of features of consciousness of teenagers with different expressivenes of adaptation fnd attention abilities as factors which cause formation of their vital strategy. In this research vital strategy are understood as the dynamic system of perspective orientation of the personality directed to designing of the future life. They need accurately definite purposes and valuable orientations, the developed ability to adapt to living conditions, ability to reinterpret and understand own essens andopportunities, ability to make the actiev intelligent choice and to use own resources. Socio-political transformations caused "rejuvenescence" of the sensitive period of formation of vital strategy. It demands new researches of teenage age, enrichment of psychological characteristic of this period through specification of contents, orientation, and conditionality of strategic plans for life of younger generation of Ukrainians. Results of theoretical and experimental study demonstrate that the ability of the teenager to build own vital strategy is caused by both internal, and external factors, is based on development and formation of all components of consciousness, adaptation and cognitive abilities. It is revealed that teenagers with the created positive I-concept who are well adapted to the social environment and also are open to aceptance of other people, have the developed internal control (internality) over the actions and feel psychological comfort, show ambivalence of lines of the personality — from domination to conformation. It confirms discrepancy of the personal sphere of teenagers and also indicates flexibility of dispositions of the personality. The developed adaptation abilities, emotional comfort, self-acceptance, acceptance of others, snternality and aspiration to solve the problems are recognized as favorable sn formation consciousness and vital strategy. Need of formation of personal competences of teenage age is emphasized sn article.
- ДокументСУЧАСНІ МЕТОДИКИ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ ДІАГНОСТИКИ ШКОЛЯРІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-11-23) Пономарьова, Н. О.; Аркатова, О. С.Профорієнтаційна діагностика – складова профорієнтаційної роботи зі школярами. В статті розглянуто особливості профорієнтаційної діагностики на різних етапах профорієнтаційної роботи в закладах середньої освіти. Наведено популярні методики профорієнтаційної діагностики школярів. Career guidance diagnostics is a component of career guidance work with students. The article considers the features of career guidance diagnostics at different stages of career guidance work in secondary education. Popular methods of vocational diagnosis of schoolchildren are given.
- ДокументТеоретичні засади дослідження життєвих стратегій підлітків(Національний аерокосмічний університет імені М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», 2018-04-06) Аркатова, О. С.В тезах розглянуто теоретичні засади дослідження життєвих стратегій підлітків та важливість психологічного супроводу підлітків при формуванні життєвих стратегій. В тезисах рассмотрены теоретические основы исследования жизненных стратегий подростков и важность психологического сопровождения подростков при формировании жизненных стратегий. Theses consider the theoretical foundations of the study of life strategies of adolescents and the importance of psychological support of adolescents in the formation of life strategies.
- ДокументФормування терміну "життєві стратегії" у психології(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2018-10-27) Аркатова, О. С.У статті розглянуто проблему формування терміну «життєві стратегії» у психології. Термін «життєві стратегії» було запропоновано Шарлотою Бюлер (1933). Вона розглядала життєвий шлях особистості як індивідуальне та особисте життя в динаміці. Індивідуальний психологічний розвиток Ш. Бюлер аналізувала в світлі підсумків життя і реалізації внутрішньої сутності людини. В статье рассмотрена проблема формирования термина «жизненные стратегии» в психологии. Термин «жизненные стратегии» был предложен Шарлоттой Бюлер (1933). Она рассматривала жизненный путь личности как индивидуальную и личную жизнь в динамике. Индивидуальное психологическое развитие Ш. Бюлер анализировала в свете итогов жизни и реализации внутренней сущности человека. The article considers the problem of the formation of the term "life strategies" in psychology. The term "life strategies" was proposed by Charlotte Buehler (1933). She viewed the life course of an individual as an individual and personal life in dynamics. Bühler analysed individual psychological development in the light of the outcome of life and the realisation of a person's inner self.