Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/824
Title: Т. П. ГАРБУЗ ТА І. І. СИНЕПОЛ: ПЕДАГОГИ, РЕАБІЛІТОВАНІ ІСТОРІЄЮ
Other Titles: Т. П. ГАРБУЗ И И. И. СИНЕПОЛ: ПЕДАГОГИ, РЕБИЛИТОВАНЫ ИСТОРИЕЙ
T. P. GARBUS AND I. I. SYINEPOL: PEDAGOGUES REHABILITATED BY HISTORY
Authors: Золотухіна, С. Т.
Золотухина, С. Т.
Башкір, О. І.
Башкир, О. И.
Zolotukhina, S. T.
Bashkir, O. I.
Keywords: Т. П. Гарбуз
І. І. Синепол
педагогіка
педагогічний навчальний заклад
И. И. Синепол
педагогика
педагогическое учебное заведение
T. P. Garbuz
I. I. Syinepol
pegagogics
pedagogical educational institutions
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во Держ. закл. „Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка”
Citation: Золотухіна С. Т. Т. П. Гарбуз та І. І. Синепол: педагоги, реабілітовані історією/ С. Т. Золотухіна, О. І. Башкір // Освіта та педагогічна наука. – 2016. – № 1 (164). – С. 69–78.
Abstract: У статті на основі архівних матеріалів висвітлено педагогічні погляди забутих історією професорів Т. П. Гарбуза й І. І. Синепола, завідувачів кафедри педагогіки ХДПІ в 30-х роках XX сторіччя. Перед вищими педагогічними навчальними закладами України було висунуто ряд вимог як до структурних їх підрозділів, так і до обов'язків викладачів. Т.П. Гарбуз працював над розробкою підручників з української мови, методики її викладання, курсів підвищення кваліфікації вчителів. Після його необгрунтованого звільнення кафедрою почав завідувати І.І.Синепол, котрий зосереджував увагу на питаннях вищої педагогічної освіти, підвищенні рівня наукової роботи навчального закладу, займаючи паралельно ще й посаду заступника директора інституту. Якість підготовки студентів педагогічного навчального закладу, педагогізація навчального процесу майбутніх учителів, розробка навчальних планів з педагогіки, утвердження педагогіки як науки серед таких дисциплін, як дидактика, педологія й психологія, - питання, якими займалися завідувачі кафедри педагогіки Т.П. Гарбуз і І.І. Синепол, внесок котрих у вітчизняну педагогічну освіту став відомим лише сьогодні. В статье на основании архивных материалов раскрыты педагогические взгляды забытых историей профессоров Т.П. Гарбуза и И.И. Синепола, заведующих кафедрой педагогики ХГПИ в 30-х годах XX века. Перед высшими педагогическими учебными заведениями Украины было выдвинуто ряд требований как к структурным его подразделениям, так и к обязанностям преподавателей. Т.П. Гарбуз работал над разработкой учебников по украинскому языку, методики его преподавания, курсов повышения квалификации учителей. После его необоснованного увольнения кафедру возглавил И.И. Синепол, который сосредоточил внимание на вопросах высшего педагогического образования, повышения уровня научной работы учебного заведения, занимая параллельно еще и должность заместителя директора института. Качество подготовки студентов педагогического учебного заведения, педаго- гизация учебного процесса будущих учителей, разработка учебных планов по педагогике, утверждение педагогики как науки среди таких дисциплин, как дидактика, педология и психология, - вопросы, которыми занимались заведующие кафедрой педагогики Т.П. Гарбуз и И.И. Синепол, вклад которых в отечественное педагогическое образование стал известен только сегодня. The pedagogical views of the heads of the pedagogics department of Kharkiv State Pedagogical Institute in the 1930s T. P. Harbuz and I. I. Synepol, pedagogues whose names were lost in the history, have been revealed in the article based on the archive information. Higher educational institutions of Ukraine were made some demands relating to their structural subdivisions as well as teachers' responsibilities. T. P. Harbuz worked on the Ukrainian language course books, methodology of the Ukrainian language and extension courses for teachers. After his unreasonable dismissal the department was headed by I. I. Synepol who focused on the higher pedagogical education issues and increasing scientific work level of the educational institution. At the same time he occupied the position of a deputy director of the institute. The quality of students training in pedagogical educational institution, pedagogization of learning process of future teachers, the design of academic curriculums in pedagogics, conformation of pedagogics as a science among such disciplines as didactics, paedology and psychology - are issues that were examined by the heads of the pedagogics department T. P. Harbuz and 1.1. Synepol, but their contribution in pedagogical education of our country has been noted nowadays.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/824
Appears in Collections:Кафедра педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Золотухіна С. Т., Башкір О. І.pdf255.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.