Определение шаловливости как компонента игровой компетентности через реконструкцию семантических элементов концепта «шаловливость»

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
Анотація
Цель работы – с помощью психолингвистического эксперимента выявить смысловое наполнение концепта «шаловливость» и через реконструкцию его семантических элементов определить понятие «шаловливость» как компонент игровой компетентности. Основным методом исследования выступил психолингвистический эксперимент. Выборку составили 400 респондентов зрелого возраста (30–60 лет) в равном соотношении мужчин и женщин. Результаты исследования позволили установить, что концепт «шаловливость» в языковом сознании русскоязычного населения Украины представлен четырьмя ядерными кластерами: «баловство» (34,25%), «флирт» (15%), «поведение, свойственное преимущественно ребенку» (11,25%) и «поведение, свойственное преимущественно женщине» (8,5%). Среди периферийных кластеров обращает на себя внимание кластер «способность к оригинальной, изощренной фантазии» (2,5%), в котором нашел свое отражение когнитивный компонент шаловливости. Анализ семантических кластеров концепта «шаловливость» выявил также статистически значимые различия между мужской и женской выборками. Женщины связывают шаловливость с поведением ребенка (ж. – 7,25%, м. – 1,5%), в то время как мужчины – с поведением женщины (ж. – 0%, м. – 7,5%). Периферийные кластеры «сумасбродность», «поведение во время секса», «распущенность» демонстрируют большой перевес мужских реакций, «поведение животных» и «проявление активности» – женских. Опираясь на результаты кластерного анализа концепта «шаловливость», а также на основные составляющие шалости в интерпретации А. Фоминцевой, мы определяем «шаловливость» как способность целенаправленно создавать ситуации «испытания себя» при взаимодействии с субъектом / объектом шалости с целью интенсивных переживаний положительных эмоций, например, при проработке темы запретов или при проявлении творчества. Перспективу дальнейших исследований мы видим в описании теоретического конструкта «шаловливость» как шкалы игровой компетентности в разрабатываемом нами опроснике, с учетом значений, отражающих реальность языкового сознания носителей языка. Мета роботи – за допомогою психолінгвістичного експерименту виявити смислове наповнення концепту «пустотливість» і через реконструкцію його семантичних елементів визначити поняття «пустотливість» як компонент ігрової компетентності. Основним методом дослідження виступив психолінгвістичний експеримент. Вибірку становили 400 респондентів зрілого віку (30-60 років) у рівному співвідношенні чоловіків та жінок. Результати дослідження дозволили встановити, що концепт «пустощівність» у мовній свідомості російськомовного населення України представлена ​​чотирма ядерними кластерами: «баловство» (34,25%), «флірт» (15%), «поведінка, властива переважно дитині» (11,25%) та «поведінка, властива переважно жінці» (8,5%). Серед периферійних кластерів привертає увагу кластер «здатність до оригінальної, витонченої фантазії» (2,5%), у якому знайшов своє відображення когнітивний компонент пустотливості. Аналіз семантичних кластерів концепту «пустотливість» виявив також статистично значущі відмінності між чоловічою та жіночою вибірками. Жінки пов'язують пустотливість із поведінкою дитини (ж. – 7,25%, м. – 1,5%), тоді як чоловіки – з поведінкою жінки (ж. – 0%, м. – 7,5%). Периферійні кластери «божевільність», «поведінка під час сексу», «розбещеність» демонструють великий перевіс чоловічих реакцій, «поведінка тварин» та «прояв активності» – жіночих. Спираючись на результати кластерного аналізу концепту «пустотливість», а також на основні складові витівки в інтерпретації О. Фомінцевої, ми визначаємо «пустотливість» як здатність цілеспрямовано створювати ситуації «випробування себе» при взаємодії з суб'єктом/об'єктом витівки з метою інтенсивних переживань позитивних емоцій, наприклад, при опрацюванні теми заборон або при прояві творчості. Перспективу подальших досліджень ми бачимо в описі теоретичного конструкту «пустотливість» як шкали ігрової компетентності в опитувальнику, що розробляється нами, з урахуванням значень, що відображають реальність мовної свідомості носіїв мови. The aim of the article is to outline the semantic scope of the concept of impishness and to define «impishness» as a component of ludic competence via restructuring its semantic elements. The main method of research is a psycholinguistic experiment. The sample comprised 400 respondents (aged 30–60 years), male and female respondents being equally represented. The results of the research enabled us to conclude that the concept of «impishness» in the linguistic consciousness of the Russian-speaking people of Ukraine is represented by four core clusters: «horseplay» (34.25%), «flirting» (15%), «childish behaviour» (11.25%) and «womanlike behaviour» (8.5%). Among peripheral clusters there is a peculiar cluster «ability of creative and devious imagination» (2.5%) which reflects the cognitive component of «impishness». The analysis of semantic clusters of the concept «impishness» also revealed significant differences between male and female samples. Women associate «impishness» with a child’s behaviour (f. 7.25% / m. 1.5%) whereas men tend to associate it with a woman’s behaviour (f. 0% / m. 7.5%). Peripheral clusters «madness», «behaviour during sexual intercourse», «lecherousness» mostly include male reactions, while «animal behaviour» and «active behavior» mostly contain female reactions. Relying on the results of cluster analysis of the concept «impishness» and on the main components of impishness according to A. Fomintseva, we define «impishness» as the ability to deliberately create «self-challenging» situations while interacting with the subject/object of a prank with the aim to experience intense positive emotions, e.g. while exploring forbidden subjects or expressing creativity. As far as the prospect of further research is concerned, it appears worthwhile to describe the theoretical structure «impishness» as a scale for measuring ludic competence in the questionnaire that we are developing, taking into consideration the meanings that reflect the reality of the linguistic consciousness of native speakers.
Опис
Ключові слова
игровая компетентность, игривость, игровая позиция, шаловливость, психолингвистический эксперимент, свободный ассоциативный эксперимент, языковое сознание, ігрова компетентність, грайливість, ігрова позиція, пустотливість, психолінгвістичний експеримент, вільний асоціативний експеримент, мовна свідомість, ludic competence, playfulness, ludic position, impishness, psycho linguistic experiment, free association test, linguistic consciousness
Цитування
Кобзева Ю. Определение шаловливости как компонента игровой компетентности через реконструкцию семантических элементов концепта «шаловливость» / Ю. Кобзева, И. Гордиенко-Митрофанова, А. Гончаренко-Кулиш // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. / Кам’янець-Под. нац. ун-т ім. І. Огієнка, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2020. – Вип. 47. – С. 119–140.