ТЛУМАЧЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ТА ПРОЦЕСУ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ В ПСИХОАНАЛІТИЧНОМУ НАПРЯМІ ЗАРУБІЖНОЇ ПСИХОЛОГІЇ

Немає доступних мініатюр
Дата
2016
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
Анотація
У статті проведений аналіз поглядів зарубіжних вчених психоаналітичного напряму в психології з точки зору їх внеску в розвиток психології індивідуальності та проблеми індивідуалізації навчання. Підкреслені фундаментальні ідеї, завдяки яким розглянутий напрям зарубіжної психології здійснив суттєвий вплив на розвиток досліджуваної нами проблеми. Надані підходи до визначення поняття «індивідуація», що введено представниками даного напряму для позначення процесу, що має на меті розвиток індивідуальної особистості. В статье проведен анализ взглядов зарубежных ученых психоаналитического направления в психологии с точки зрения их вклада в развитие психологии индивидуальности и проблемы индивидуализации обучения. Подчеркнуты фундаментальные идеи, благодаря которым рассмотренное направление зарубежной психологии осуществило существенное влияние на развитие исследуемой нами проблемы. Представлены подходы к определению понятия «индивидуация», введеное представителями данного направления для обозначения процесса, имеющего целью развитие индивидуальной личности. The article analyzes the views of foreign scientists in the area of psychoanalytic psychology in terms of their contribution to the development of individuality psychology and the issue of individualization of educating. Fundamental ideas are highlighted, due to which the direction of foreign psychology had a significant impact on the development of the studied problem: the internal structure of personality and the place of "I" in it; the mechanisms of formation and functioning of the personality, its psychological defense; the role of the conscious and unconscious in the regulation of a person's activity and behavior. It is noted that according to the ideas of psychoanalytic direction of foreign psychology, the individualization of education should be oriented not only on the sphere of consciousness, but also in the realm of unconsciousness, being held with deep internal conflicts that occur at different stages of ontogenetic development taken into account, individual differences, shown in: mental defense mechanisms used by humans to mitigate the conflict between the conscious and the unconscious (Z. Freud); the level of psychological functions usage (thinking, feeling, sensing, intuition) and the aspiration to introversion or extraversion (K. Jung); fictional finalism, ways to achieve own goals, a unique style of life (A. Adler); balanced interpersonal orientations (to the people, against the people, from the people), different images of "I" and the types of adapting to the basal anxiety (K. Horney); Ego strength (E. Erickson). It is emphasized that to refer to a process aimed at the development of the individual personality, the representatives of the psychoanalytic direction of foreign psychology introduced the concept of "individuation", which stands for the psychological development of the individual as a being, the formation and separation of individual beings, the process of formation of the person's self.
Опис
Ключові слова
індивідуальність людини, індивідуалізація, індивідуація, психоаналітичний напрям, зарубіжна психологія, индивидуальность человека, индивидуализация, индивидуация, психоаналитическое направление, зарубежная психология, human identity, individualization, individuation, psychoanalytic direction, foreign psychology
Цитування
Пісоцька М. Е. Тлумачення індивідуальності людини та процесу індивідуалізації в психоаналітичному напрямі зарубіжної психології / М. Е. Пісоцька // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Сер. : Педагогічні науки : наук. журн. : вих. двічі на міс. / Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка ; [редкол.: Курило В. С. (голов. ред.) та ін.]. – Старобільськ : ЛНУ, 2016. – №6 (303), жовт., ч. 2. – С.185–192. – 1,07 умов. друк. арк.