Іnformal aesthetic and pedagogical education of elderly people in search of the solution of the problem of social orphanyood of children of preschool agency as a result of labor migration of parents

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020-07-31
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
The article discusses the possibilities of organizing an informal aesthetic and pedagogical education of older people in the context of finding ways to mitigate the problem of social orphanage in preschool children as a result of labor migration of parents. According to the results of a blitz-survey in pre-school educational institutions in Kharkov, it was found that a large share of responsibility for the development and upbringing of children in the situation of the spread of the phenomenon of labor migration in Ukraine was assumed by senior family members and / or summer nannies, nurses, governesses, who at the same time, they experience certain difficulties due to lack of pedagogical motivation, new methodological knowledge on the organization of educational activities with children, the ability to apply a creative approach to the development of a child’s personality, not He is involved in mobile educational programs aimed at the formation of modern, relevant in society labor skills in older people. To overcome the social orphanage of preschool children as a result of the labor migration of their parents, an educational project “The colorful world of childhood - with experienced hands” was developed, aimed at developing the ability of older people to take care of young people, developing their ability for artistic thinking, creativity, contributing to the formation of skills in the branches of drawing, coloration, practical graphics, decorative art and the basics of design, studying with them nature, the environment as an inexhaustible regular enrollment image otvorchogo art. The program for preparing older people to organize the artistic and aesthetic activities of preschoolers is fully adapted to classes at the “University of the Third Age” or other similar structures of adult informal education and provides an increase in the pedagogical potential of older people. Within the framework of the course, varied types have been developed (drawing, wood carving, wickerwork, pottery, quilling, etc.) and forms of organizing artistic and creative classes and pedagogical education of older people, as well as teaching students and listeners how to use the acquired artistic and creative skills in freelance and promotion of their own professional services. The project is designed for a long-term result - the systematic organization of a course of informal aesthetic and pedagogical education of older people as an important way to mitigate the problem of social orphanage of preschool children as a result of labor migration of parents. У статті розглянуто можливості організації інформальної естетико-педагогічної освіти літніх людей у контексті пошуку шляхів пом’якшення проблеми соціального сирітства дітей дошкільного віку як наслідку трудової міграції батьків. За результатами бліц-опитування у закладах дошкільної освіти м. Харкова, встановлено, що велику долю відповідальності за розвиток і виховання дітей у ситуації поширення явища трудової міграції в Україні взяли на себе старші члени родин та / або літні няні, доглядальниці, гувернантки, які, разом з цим, відчувають певні труднощі через брак педагогічної мотивації, нових методичних знань щодо організації виховної діяльності з дітьми, вмінь застосовувати творчий підхід до розвитку особистості дитини; бракує мобільних освітніх програм, спрямованих на формування в людини старшого віку сучасних, актуальних у суспільстві трудових навичок. Для подолання соціального сирітства дітей дошкільного віку як наслідку трудової міграції їхніх батьків розроблено освітянський проект «Кольоровий світ дитинства – досвідченими руками», спрямований на розвиток у людей старшого віку здатності піклуватися про наймолодших, розвиваючи їхню здібність до художнього мислення, творчості, сприяючи формуванню навичок у галузях малювання, колорознавства, практичної графіки, декоративного мистецтва та основ дизайну, вивчаючи разом з ними природу, оточуюче середовище як невичерпне джерело образотворчого мистецтва. Програма підготовки літніх людей до організації художньо-естетичної діяльності дошкільників повністю адаптована до занять в «Університетах третього віку» або інших подібних структурах інформальної освіти дорослих й забезпечує підвищення педагогічного потенціалу людей старшого віку. У межах курсу розроблено варіативні види (малювання, різьблення по дереву, лозоплетіння, гончарство, квілінг тощо) і форми організації художньо-мистецьких занять й педагогічної освіти літніх людей, а також навчання слухачів і слухачок застосуванню отриманих художньо-творчих навичок у сфері фріланса й промоутинга власних професійних послуг. Проект розрахований на тривалий результат – систематичну організацію курсу інформальної естетико-педагогічної освіти літніх людей як важливого шляху пом’якшення проблеми соціального сирітства дітей дошкільного віку як наслідку трудової міграції батьків. В статье рассмотрены возможности организации информального эстетико-педагогического образования пожилых людей в контексте поиска путей смягчения проблемы социального сиротства детей дошкольного возраста как следствие трудовой миграции родителей. По результатам блиц-опроса в учреждениях дошкольного образования г. Харькова, установлено, что большую долю ответственности за развитие и воспитание детей в ситуации распространения явления трудовой миграции в Украине взяли на себя старшие члены семей и / или летние няни, сиделки, гувернантки, которые, вместе с этим, испытывают определенные трудности из-за нехватки педагогической мотивации, новых методических знаний по организации воспитательной деятельности с детьми, умений применять творческий подход к развитию личности ребенка; не хватает мобильных образовательных программ, направленных на формирование у человека старшего возраста современных, актуальных в обществе трудовых навыков. Для преодоления социального сиротства детей дошкольного возраста как следствие трудовой миграции их родителей разработаны образовательный проект «Цветной мир детства - опытными руками», направленный на развитие у людей старшего возраста способности заботиться о молодых, развивая их способность к художественному мышлению, творчеству, способствуя формированию навыков в отраслях рисования, колористики, практической графики, декоративного искусства и основ дизайна, изучая вместе с ними природу, окружающую среду как неисчерпаемый источник изобразительного искусства. Программа подготовки пожилых людей к организации художественно-эстетической деятельности дошкольников полностью адаптирована к занятиям в «Университете третьего возраста» или других подобных структурах информального образования взрослых и обеспечивает повышение педагогического потенциала людей старшего возраста. В рамках курса разработаны вариативные виды (рисование, резьба по дереву, лозоплетение, гончарное дело, квиллинг и т.д.) и формы организации художественно-творческих занятий и педагогического образования пожилых людей, а также обучение слушателей и слушательниц применению полученных художественно-творческих навыков в сфере фриланса и промоутинг собственных профессиональных услуг. Проект рассчитан на длительный результат - систематическую организацию курса информального эстетико-педагогического образования пожилых людей как важного пути смягчения проблемы социального сиротства детей дошкольного возраста как следствие трудовой миграции родителей.
Опис
Ключові слова
informal education, aesthetic and pedagogical knowledge, elderly people, preschoolers, labor migration of parents, інформальна освіта, естетико-педагогічні знання, літні люди, дошкільники, трудова міграція батьків, информальное образование, эстетико-педагогические знания, пожилые люди, дошкольники, трудовая миграция родителей
Цитування
Shevchenko N. Informal aesthetic and pedagogical education of elderly people in search of the solution of the problem of social orphanyood of children of preschool agency as a result of labor migration of parents |/ N. Shevchenko, V. Hruhorenko // Science Rise: Pedagogical Education. – 2020. – № 4 (37). –. Рр. 20–30.