Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5936
Title: Проблеми інклюзії в сучасному освітньому просторі
Other Titles: Проблемы инклюзии в современном образовательном пространстве
Problems of inclusion in the modern educational space
Authors: Купіна, І. О.
Шишенко, В. О.
Купина, И. А.
Шишенко, В. А.
Kupina, I.
Shyshenko, V.
Keywords: інклюзія
особливі потреби
освітній простір
система освіти
дидактичні заходи
виховні заходи
цивільні права
инклюзия
особые потребности
образовательное пространство
система образования
дидактические мероприятия
воспитательные мероприятия
гражданские права
inclusion
special needs
educational space
education system
didactic measures
educational measures
civil rights
Issue Date: 28-Apr-2021
Publisher: Center of Modern Pedagogy "Learning Without Borders"
Citation: Купіна І. О. Проблеми інклюзії в сучасному освітньому просторі / І. О. Купіна, В. О. Шишенко // Scientific Journal Virtus / Editor-in-Chief M.A. Zhurba. – Canada : Center of Modern Pedagogy "Learning Without Borders", 2021. – Iss. 53. – P. 36–38.
Abstract: У статті викладені актуальні проблеми інклюзії в освітньому просторі. Проаналізовано теоретичний матеріал крізь призму зазначеної тематики, схарактеризовано поняття «інклюзія», «інклюзивна освіта». Визначено напрями щодо усунення всіляких бар’єрів в освітньому просторі, що базуються на соціальному підході до особливих освітніх потреб, які знаходяться в основі інклюзії. Інклюзивна освіта як логічне продовження системи інтегрованої освіти пропонує нові методи, більш досконалі до організації начального процесу й узаємодії з кожною дитиною. Одним із важливих чинників у розвитку ідеї інклюзії є прийняття цього явища педагогами. Доведено, що освітня інклюзія не повинна акцентувати тільки на дидактичних і виховних заходах, бо більш важливою є спільна повсякденна діяльність звичайних і нетипових людей поза формальним освітнім процесом. Найціннішим є формування дружніх відносин між ними, адже інклюзивна освіта – це багатогранний процес, у якому переплетені психолого-педагогічні, соціальні, культурні, економічні, правові та інші аспекти. Розширення інклюзивного освітнього простору сьогодні сприяє реалізації цивільних прав на отримання гідної освіти людям з особливими потребами. В статье изложены актуальные проблемы инклюзии в образовательном пространстве. Проанализирован теоретический материал сквозь призму указанной тематики, охарактеризованы понятия «инклюзия», «инклюзивное образование». Определены направления по устранению всевозможных барьеров в образовательном пространстве, основанных на социальном подходе к особым образовательным потребностям, которые находятся в основе инклюзии. Инклюзивное образование как логическое продолжение системы интегрированного образования предлагает новые методы, более совершенные к организации учебного процесса и взаимодействия с каждым ребенком. Одним из важных факторов в развитии идеи инклюзии является принятие этого явления педагогами. Доказано, что образовательная инклюзия не должна акцентировать только на дидактических и воспитательных мероприятиях, потому что более важно совместная повседневная деятельность обычных и нетипичных людей вне формального образовательного процесса. Ценным является формирование дружественных отношений между ними, ведь инклюзивное образование – это многогранный процесс, в котором переплетены психолого-педагогические, социальные, культурные, экономические, правовые и другие аспекты. Расширение инклюзивного образовательного пространства сегодня способствует реализации гражданских прав на получение достойного образования людям с особыми потребностями. The article describes the most pressing problems of inclusion in the educational space. The theoretical material is analyzed through the prism of this topic, the concepts of «inclusion» and «inclusive education» are characterized. The main directions for eliminating various barriers in the educational space based on a social approach to special educational needs that are at the heart of inclusion are identified. Inclusive education as a logical continuation of the integrated education system offers new methods that are more perfect for organizing the educational process and interaction with each child. One of the most important factors in the development of the idea of inclusion is the acceptance of this phenomenon by teachers. It is proved that educational inclusion should not focus only on didactic and educational activities, because the joint of daily activities of ordinary and atypical people outside the formal educational process is more important. The most valuable thing is the formation of friendly relations between them, because inclusive education is a multi – faceted process in which psychological and pedagogical, social, cultural, economic, legal and other aspects are connected. The expansion of the inclusive educational space today contributes to the realization of civil rights to receive a decent education for people with special needs.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5936
ISSN: 2410-4388 (Print)
2415-3133 (Online)
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики викладання філологічних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Купіна І.О., Шишенко В.О. Проблема інклюзії.pdf532.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.