Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5885
Title: Linguistic and Communicative Factors in the Formation and Destruction of Professional Military Officer Stereotypes
Other Titles: Лінгвістичні і комунікативні фактори формування і руйнування професійних стереотипів військового
Лингвистические и коммуникативные факторы формирования и разрушения профессиональных стереотипов военного
Authors: Pelepeichenko, L.
Podufalova, T.
Пелепейченко, Л. М.
Подуфалова, Т. В.
Пелепейченко, Л. Н.
Keywords: professional stereotype
professional stereotype structure
model officer stereotype
real officer stereotype
dynamic language units
static language units
професійний стереотип
структура професійного стереотипу
еталонна модель стереотипу військового
реальна модель стереотипу військового
динамічні одиниці мови
статичні одиниці мови
профессиональный стереотип
структура профессионального стереотипа
эталонная модель стереотипа военного
реальная модель стереотипа военного
динамические единицы языка
статические единицы языка
Issue Date: 11-Dec-2020
Publisher: Slovak Association for the Study of English (SKASE)
Citation: Pelepeichenko, L. Linguistic and Communicative Factors in the Formation and Destruction of Professional Military Officer Stereotypes / L. Pelepeichenko, T. Podufalova // SKASE Journal of Literary and Cultural Studies [online]. – 2020. – Vol. 2. – № 2. – P. 41–58. – Available on web page http://www.skase.sk/Volumes/SJLCS04/pdf_doc/04.pdf.
Abstract: This article identifies linguistic and communicative factors that determine the formation of model professional military officer stereotypes and the destruction of outdated ones, as well as suggests communicative ways to influence this process. It is proved that the main factors in the formation of the model officer stereotype are national experience, fixed in words, set expressions, proverbs, sayings and aphorisms, literary and folklore works, as well as feature films. The factors that determine the modeling of the negative features of the real officer stereotype are experience gained in the process of a person’s activity and influence of the mass media. In terms of the influence of feature films on the destruction of outdated stereotypes in the military sphere, two ways are distinguished: one based on the negative, and the other based on the positive. У статті виявлено специфіку дії факторів, що зумовлюють формування еталонних і руйнування застарілих професійних стереотипів, та запропоновано комунікативні способи впливу на названий процес. Доведено, що основними факторами формування еталонного стереотипу офіцера є національний досвід, зафіксований у лексико-фразеологічному та паремійному фонді мови, літературних і фольклорних творах, художніх кінофільмах. Факторами, що зумовлюють моделювання негативних рис реального професійного стереотипу військового, є досвід, набутий у процесі діяльності, та вплив мас-медіа. У здійсненні впливу художніх кінофільмів на руйнування застарілих стереотипів військової сфери відзначено два способи: з опорою на негатив і з опорою на позитив. В статье выявлена специфика действия факторов, обусловливающих формирование эталонных и разрушения устаревших профессиональных стереотипов, и предложены коммуникативные способы воздействия на названный процесс. Доказано, что основными факторами формирования эталонного стереотипа офицера является национальный опыт, зафиксированный в лексико-фразеологическом и паремийном фонде языка, литературных и фольклорных произведениях, художественных кинофильмах. Факторами, обусловливающими моделирование отрицательных черт реального профессионального стереотипа военного, является опыт, приобретенный в процессе деятельности, и влияние масс-медиа. В осуществлении влияния художественных фильмов на разрушение устаревших стереотипов военной сферы отмечено два способа: с опорой на негатив и с опорой на позитив.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5885
ISSN: 2644-5506
Appears in Collections:Кафедра практики англійського усного і писемного мовлення



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.