Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/562
Title: ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЇ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Authors: Доценко, С. О.
Доценко, С. А.
Dotsenko, S. A.
Keywords: творчість
творча діяльність
мотив
мотивація
творчі здібності
стимулювання
проблемна ситуація
методи та прийоми мотивації
творчество
творческая деятельность
мотив
мотивация
творческие способности
стимулирование
проблемная ситуация
методы и приемы мотивации
creativity
creative activity
motive
motivation
creativity
stimulation
problem situation
methods and techniques of motivation
Issue Date: 2016
Publisher: Коасич. приват. ун-т
Citation: Доценко С. О. Особливості мотивації творчої діяльності учнів початкових класів / С. О. Доценко // Педагогіка формування творчої особливості у вищій і загальноосвітній школах / Класич. приват. ун-т ; [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2016. – Вип. 47 (100). – С. 191–200.
Abstract: У статті обґрунтовано особливості мотивації творчої діяльності учнів у процесі вивчення природничо-математичних дисциплін. Зазначено, що творчість, на відміну від праці, є більш досконалим видом діяльності, а отже, його спонукальний мотив пов’язаний із внутрішніми потребами особистості, прагненням до самореалізації, розвитку здібностей і задатків. Наголошено, що головним мотивом творчої діяльності є прагнення до самовдосконалення й самовираження в певній діяльності. Акцентовано увагу на тому, що стимулом до творчої діяльності є проблемна ситуація. Охарактеризовано педагогічні методи та прийоми стимулювання й мотивації до творчої діяльності: словесні, наочні, практичні, репродуктивні та пошукові. В статье обоснованы особенности мотивации творческой деятельности учащихся в процессе изучения естественно-математических дисциплин. Отмечено, что творчество, в отличие от работы, – более совершенный вид деятельности, а следовательно, его побудительный мотив связан с внутренними потребностями личности, стремлением к самореализации, развитию способностей и задатков. Выяснено, что главным мотивом творческой деятельности является не увеличение человеком своего материального богатства, а стремление к самосовершенствованию и самовыражению в процессе творчества. Акцентировано внимание на том, что стимулом к творческой деятельности является проблемная ситуация. Охарактеризованы педагогические методы и приемы стимулирования и мотивации к творческой деятельности: словесные, наглядные, практические, репродуктивные и поисковые. In the article the features of motivation of creative activity of students in the study of natural and mathematical sciences. It is noted that creativity, as opposed to labor, is a perfect activity, and therefore its incentive related to the internal needs of the individual, the desire for self-development abilities and inclinations. Motivation is defined as a set of motivating factors that determine the activity of the individual, motives, needs, incentives, situational factors that motivate human behavior. A powerful motivational factor is the goal – a deliberate, planned result of subjective image, the model of the future product that stimulates, activates human action. Determined that the main motive of creative activity is not increasing man’s material wealth, and the desire for self-improvement and self-expression in the creative process. Indicated that contribute to the formation of motivation interesting examples, experiments, paradoxical facts, unusual shape exaltation material that is puzzling to students; emotional language teacher; educational games, situations debate and discussion; analysis of situations, explanations of social and personal significance of knowledge and education in the Hereafter; skillful use of teacher encourage others. The attention that the stimulus to creativity is problem situation. The method psych diagnosis creativity, including test Torrens, who with the help of development objectives reveals divergent thinking skills and problem solving tasks, the results of which were assessed on the following parameters: speed, flexibility, originality and thoroughness of thinking. Characterized pedagogical methods and techniques to stimulate and motivate creativity, verbal, visual, practical, reproductive and search.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/562
Appears in Collections:Кафедра інформаційних технологій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Особливості мотивації.pdf382.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.