Russian Poets and the October Revolution: Alexander Blok, Sergey Yesenin, Mikhail Kuzmin and Others

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020-03
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Revista Amazonia Investiga
Анотація
The article considers the question of the ideological and creative evolution of famous Russian poets at a turning point in the history of the twentieth century – during the years of the active formation of a totalitarian state system and its aesthetic socialist-realist doctrine. Revolutionary maximalism, the idea of a complete renewal of all being, came not only from Marxism and the Bolsheviks, but was also prepared by literature, long before the revolution, it had already “artistically matured” in the poetry of Alexander Blok, Sergey Yesenin, Osip Mandelstam, Vladimir Mayakovsky and many others. There is every reason to assert that the sources of Soviet literature as a cultural phenomenon were not only party leaders, not only so called proletarian culture and commissaries, but also honest artists who were ready to see in the cruelty of the revolution the right path to the cardinal renewal of life that their soul, which was full of angry denial of the world. The authors of the article argue that, having survived “belated insight”, Russian poetry in the person of Alexander Blok, Sergey Yesenin, Andrey Bely, Mickhail Kuzmin and others began a dramatic struggle for humanistic ideals and creative freedom. У статті розглядається питання про ідейно-творчу еволюцію відомих російських поетів на переломному етапі історії ХХ століття – в роки активного формування тоталітарного державного устрою і його естетичної соцреалістичної доктрини. Революційний максималізм, ідея повного оновлення всього буття йшла не тільки від марксизму і більшовиків, але було підготовлена і літературою, задовго до революції вже «визріла» художньо в поезії Олександра Блока, Сергія Єсеніна, Осипа Мандельштама, Володимира Маяковського та багатьох інших. Є всі підстави стверджувати, що у витоків радянської літератури як культурного явища стояли не тільки партійні керівники, не тільки Пролеткульт і Народний комісаріат освіти, а й чесні художники, готові побачити в жорстокості революції правий шлях до кардинального оновлення життя, якого жадала їх душа, переповнена гнівним свытозапереченням . Автори статті доводять, що, переживши «запізніле прозріння», російська поезія в особі Олександра Блока, Сергія Єсеніна, Андрія Білого, Михайла Кузміна та ін. почала драматичну творчу боротьбу за гуманістичні ідеали і свободу творчості. В статье рассматривается вопрос об идейно-творческой эволюции известных русских поэтов на переломном этапе истории ХХ столетия – в годы активного формирования тоталитарного государственного устройства и его эстетической соцреалистической доктрины. Революционный максимализм, идея полного обновления всего бытия шла не только от марксизма и большевиков, но подготавливалась и литературой, задолго до революции уже «вызрела» художественно в поэзии Александра Блока, Сергея Есенина, Осипа Мандельштама, Владимира Маяковского и многих других. Есть все основания утверждать, что у истоков советской литературы как культурного явления стояли не только партийные руководители, не только пролеткульты и наркомпросы, но и честные художники, готовые увидеть в жестокости революции правый путь к кардинальному обновлению жизни, которого жаждала их душа, переполненная гневным мироотрицанием. Авторы статьи доказывают, что, пережив «запоздалое прозрение», российская поэзия в лице Александра Блока, Сергея Есенина, Андрея Белого, Михаила Кузмина и др. начала драматическую творческую борьбу за гуманистические идеалы и свободу творчества. El artículo considera la cuestión de la evolución ideológica y creativa de los poetas rusos famosos en un punto de inflexión en la historia del siglo XX, durante los años de la formación activa de un sistema estatal totalitario y su doctrina estética socialista-realista. El maximalismo revolucionario, la idea de una renovación completa de todo ser, vino no solo del marxismo y los bolcheviques, sino que también fue preparado por la literatura, mucho antes de la revolución, ya había “madurado artísticamente” en la poesía de Alexander Blok, Sergey Yesenin, Osip Mandelstam, Vladimir Mayakovsky y muchos otros. Hay muchas razones para afirmar que las fuentes de la literatura soviética como fenómeno cultural no fueron solo los líderes del partido, no solo la llamada cultura proletaria y los comisarios, sino también artistas honestos que estaban listos para ver en la crueldad de la revolución el camino correcto hacia La renovación cardinal de la vida que su alma, que estaba llena de enojo de negación del mundo. Los autores del artículo argumentan que, después de haber sobrevivido a la “visión tardía”, la poesía rusa en la persona de Alexander Blok, Sergey Yesenin, Andrey Bely, Mickhail Kuzmin y otros comenzó una lucha dramática por los ideales humanistas y la libertad creativa.
Опис
Ключові слова
russian poetry, literary process, totalitarian regime, Alexander Blok, Sergey Yesenin, Mickhail Kuzmin, російська поезія, літературний процес, тоталітарний режим, Олександр Блок, Сергій Єсенін, Михайло Кузмін, русская поэзия, литературный процесс, тоталитарный режим, Александр Блок, Сергей Есенин, Михаил Кузмин, poesía rusa, proceso literario, régimen totalitario, Alexander Blok, Sergey Yesenin, Mickhail Kuzmin
Цитування
Russian Poets and the October Revolution: Alexander Blok, Sergey Yesenin, Mikhail Kuzmin and Others / O. Sylaiev [and etc.] // Amazonia Investiga. – 2020. – Vol. 9, is.27. – P. 436–444.