Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4703
Title: Секс і насильство в повісті «Камінна душа» Гната Хоткевича
Other Titles: Секс и насилие в повести «Каменная душа» Гната Хоткевича
Sex and Violence in The Stone Soul Novel by Hnat Khotkevych
Authors: Лук'янова, О. С.
Лукьянова, О. С.
Lukianova, O.
Keywords: модернізм
інстинкт
статева любов
насильство
влада
сила
модернизм
инстинкт
половая любовь
насилие
власть
Modernism
Instinct
Sexual Love
Violence
Power
Force
Issue Date: 2019
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Лук'янова О. С. Секс і насильство в повісті "Камінна душа" Гната Хоткевича / О. С. Лук'янова // Наукові записки Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Літературознавство. – Київ : Вид. дім Д. Бураго, 2019. – Вип. 1–2 (91–92). – С. 127–139.
Abstract: Стаття присвячена аналізу повісті Гната Хоткевича «Камінна душа», написаної на початку ХХ століття. Незважаючи на виражений етнографічний елемент, твір доцільно розглядати в контексті актуальної модерністської проблематики, зокрема проблеми сексуальності, у тому числі й жіночої, з одного боку, й посиленої маскулінізації світу, що супроводжувалася риторикою насильства та жорстокості, – з іншого. Психоаналітика «Камінної душі» актуалізує нераціональний, тілесний і біологічно конкурентний бік людини, виявляючи близькість до «філософії життя» з її ідеєю чуттєвого, інстинктивного буття. Сексуальний натуралізм повісті Хоткевича виявляється не лише в змалюванні пристрастей усередині любовного трикутника, у творі знаходимо зображення випадків сексуальних девіацій – оргії, німфоманії, садизму. Загалом, атмосфера культурного й повсякденного життя на межі століть була просякнута ірраціональними хвилями агресії – страйки, демонстрації, вуличний терор, революційні заворушення, агресивна політизація суспільства тощо. Захоплення агресивною «життєвою силою», романтизація хаосу й насилля як джерел цієї сили створюють передумови для міфологізації агресії й насильства (насамперед в авангардній культурі) напередодні Першої світової війни. «Камінна душа» є надзвичайно жорстоким твором, що містить багато сцен насилля; часто насильство спрямоване проти беззахисних людей – жінок і дітей. Головні чоловічі персонажі повісті демонструють сильний садистський потяг як сексуального, так і несексуального характеру, адже садизм може сублімуватися в деспотизм, жадобу абсолютної влади над іншою істотою. У розвідці ми намагалися з’ясувати психологічні й соціальні причини такої деструктивної поведінки поза романтичною ідеалізацією. Окремим напрямом подальших досліджень може стати проблема домашнього насильства, легалізованого патріархальними нормами. Данная статья посвящена анализу повести Гната Хоткевича «Каменная душа», которая была написана в начале ХХ века. Несмотря на выраженный этнографический элемент, произведение целесообразно рассматривать в контексте актуальной модернистской проблематики, в частности проблемы сексуальности, в том числе и женской, с одной стороны, и возросшей маскулинизации мира, что сопровождалась риторикой насилия и жестокости, – с другой. Психоаналитика «Каменной души» актуализирует нерациональную, телесную и биологически конкурентную сторону человека, демонстрируя близость к «философии жизни» с ее идеей чувственного, инстинктивного бытия. Сексуальный натурализм повести Хоткевича проявляется не только в изображении страстей внутри любовного треугольника, в произведении можно найти описание случаев сексуальных девиаций – оргии, нимфомании, садизма. В целом, атмосфера культурной и повседневной жизни на рубеже веков была пронизана иррациональными волнами агрессии – забастовки, демонстрации, уличный террор, революционные волнения, агрессивная политизация общества. Увлечение агрессивной «жизненной силой», романтизация хаоса и насилия как источников этой силы создают предпосылки для мифологизации агрессии и насилия прежде всего в авангардной культуре накануне Первой мировой войны. «Каменная душа» является чрезвычайно жестоким произведением, в котором много сцен насилия; часто насилие направлено против беззащитных людей – женщин и детей. Главные мужские персонажи повести демонстрируют сильные садистические наклонности как сексуального, так и не сексуального характера, ведь садизм может сублимироваться в деспотизм, жажду абсолютной власти над другим существом. В статье мы пытались выяснить психологические и социальные причины такого деструктивного поведения без романтической идеализации. Отдельным направлением дальнейших исследований может стать проблема домашнего насилия, легализированного патриархальными нормами. This article is devoted to the analysis of Hnat Khotkevych The Stone Soul (Kaminna Dusha), written in the early twentieth century. Despite the pronounced ethnographic element, this work should be considered in the context of the modernist issues of the time, in particular problems of sexuality, including female, on the one side, and intensifi ed masculinisation of the world accompanied by the rhetoric of violence and cruelty, on the other side. The psychoanalytics of The Stone Soul actualizes the irrational, instinctual, corporal and biologically competitive side of a person, thus revealing a proximity to the philosophy of life with its idea of sensual, instinctive ‘being’. Sexual naturalism of Khotkevych’s story is shown not only in the depiction of the passions inside the love triangle, but this work also describes cases of sexual deviations – orgy, nymphomania and sadism. In general, the atmosphere of cultural and everyday life at the turn of the century was imbued with irrational waves of aggression – strikes, demonstrations, street terror, revolutionary riots, aggressive politicization of society. The admiration for aggressive ‘life force’, the romantisization of chaos and violence as sources of this force create the preconditions for the mythologization of aggression and violence fi rstly in the avant-garde culture just before World War I. The Stone Soul is an extremely cruel work that contains many scenes of violence; this violence is often directed against defenseless people – women and children. The main male characters of the novel demonstrate a strong sadistic inclination, both sexual and non-sexual, however sadism can sublimate to the despotism, the passion for absolute and unrestricted power over another human being. In this research we tried to fi nd out the psychological and social causes of such destructive behavior beyond romantic idealization. The problem of domestic violence legalized by patriarchal norms may be a separate direction for further research.
Description: Стаття
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4703
Appears in Collections:Кафедра української лiтератури та журналістики імені професора Леоніда Ушкалова



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.