МОВНА РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ОБРАЗУ МІФОЛОГІЧНОГО ГЕРОЯ В БРИТАНСЬКИХ Й УКРАЇНСЬКИХ МЕДІАТЕКСТАХ

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Робота містить лінгвокультурологічний аналіз способів омовлення міфологічного образу героя в  медіатекстах, присвячених процесу Брекзиту й виборів в Україні. Підтверджено, що медіатексти орієнтовані впливати на аудиторію, а тому активно застосовують міфологічні елементи для посилення такого впливу. Виявлено, що образ героя функціонує в медіатекстах не відокремлено, а в тісному зв’язку з есхатологічними мотивами, зокрема Апокаліпсису, й образами ворога, битви, війни, спасіння й чуда. Здійснено порівняння характеристик образу героя в британських й українських текстах. Виявлено словотвірні гнізда й описано семантичні поля, асоційовані з відповідними образами. Работа содержит лингвокультурологический анализ способов описания мифологического образа героя в медиатекстах, посвященных процессу Брекзита и выборов в Украине. Подтверждено, что медиатексты ориентированы влиять на аудиторию, а потому активно применяют мифологические элементы для усиления такого воздействия. Выявлено, что образ героя функционирует в медиатекстах не обособленно, а в тесной связи с эсхатологическими мотивами, в частности Апокалипсиса, и образами врага, сражения, войны, спасения и чуда. Осуществлено сравнение характеристик образа героя в британских и украинских текстах. Выявлены словообразовательные гнезда и описаны семантические поля, ассоциированные с соответсвующими образами. The study discusses the ways of textual representation of the cultural and mythological image of the hero in mass media texts, selected in British and Ukrainian periodicals and related to Brexit and elections in Ukraine. The work confirmed that media texts are audience-oriented and, therefore, they actively apply mythological elements to intensify their impact. One of the major mythological images is that of the hero who is designed to be a role-model for the masses and their behavior. The consideration of this image verbalization is topical for lingvo-cultural studies as well as for other related fields, e.g. sociolinguistics, social and political studies etc. The aim of this research was to consider the verbalization of the image of hero in British and Ukrainian media texts. To achieve this aim, it was necessary to fulfil the following tasks: to describe the main properties of media texts; identify the role of the image of the hero among other cultural and mythological images and motifs; specify the notion of the hero and semantically related notions; consider the selected British and Ukrainian mass media texts and analyze the verbalization of the above image therein. It was shown that the image of the hero functions in the media texts as a semantic element, tightly integrated and overlapping with eschatological motifs, including apocalyptic ones, as well as with the such mythological images as enemy, battle, war, salvation and miracle. The research involved the comparison of hero or heroine descriptions given in British and Ukrainian media texts. Word families and semantic fields, associated with the above images were analyzed. It was also noted that modern media texts often involve a combination of communication channels thus becoming multimedial, which was clearly demonstrated in the British textual sources. The prospects for further research were suggested.
Опис
Ключові слова
культурний герой, міфологічний образ, ворог, медіатекст, битва, есхатологічний мотив, культурный герой, мифологический образ, враг, медиатекст, эсхатологический мотив, cultural hero, mythological image, enemy, media tex, battle, eschatological motif
Цитування
Крапівник Г. О. Мовна репрезентація образу міфологічного героя в британських й українських медіатекстах / Г. О. Крапівник // Лінгвістичні дослідження : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: А.  В. Лепетюха  (голов. ред.) та ін.]. – Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2020. – Вип. 52. – С. 160–176.