Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4621
Title: Рекомендації батькам дітей з особливими потребами щодо надання їм допомоги у навчанні
Other Titles: Рекомендации родителям детей с особыми потребностями о предоставлении им помощи в обучении
Recommendations for parents of children with special needs to help them learn
Authors: Посохова, І. С.
Казачінер, О. С.
Посохова, И. С.
Казачинер, Е. С.
Posokhova, І.
Kazachiner, О.
Keywords: батьки дітей з особливими освітніми потребами
рекомендації
надання допомоги в навчанні
діти з особливими освітніми потребами
родители детей с особыми образовательными потребностями
рекомендации
оказание помощи в обучении
дети с особыми образовательными потребностями
parents of children with special educational needs
recommendations
giving help in learning
children with special educational needs
Issue Date: 2017
Publisher: Інститут спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України, Наша друкарня
Citation: Посохова І. Рекомендації батькам дітей з особливими потребами щодо надання їм допомоги у навчанні / І. Посохова, О. Казачінер // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови : наук.-метод. зб. / Ін-т спец. педагогіки НАПН України ; [редкол.: В. В. Засенко (голов. ред.) та ін.]. – Київ : Наша друкарня, 2017. – Вип. 13. – С. 199–205.
Abstract: На основі аналізу наявних наукових праць та розроблених окремих загальних практичних порад родинам, які виховують дітей з особливими потребами, в статті розроблено систему практичних рекомендацій батькам дітей з особливими потребами щодо надання їм допомоги у навчанні в умовах загальноосвітнього навчального закладу. Для зручності використання рекомендації розподілені по групах відповідно до логіки дій батьків з надання їх дітям допомоги в навчально-пізнавальній діяльності. На основе анализа имеющихся научных работ и разработанных отдельных общих практических советов семьям, которые воспитывают детей с особыми потребностями, в статье разработана система практических рекомендаций родителям детей с особыми потребностями о предоставлении им помощи в обучении в условиях общеобразовательного учебного заведения. Для удобства использования рекомендации распределены по группам в соответствии с логикой действий родителей по предоставлению их детям помощи в учебно-познавательной деятельности. On the basis of analysis of present scientific researches and separate general practical pieces of advice to parents who bring up children with special needs in the article the system of practical recommendations to parents who bring up children with special needs to giving them help in learning in conditions of secondary educational establishment. For convenience of using the recommendations were divided into groups due to logics of parents’ actions to help their children in educational activities. The first group consists of recommendations devoted to diagnostics and prophylactics of children with special needs’ potential difficulties in learning (watching a child’s development from the early age; visiting a specialist in time). The content of second group is recommendations connected with interaction of parents and a child with special educational needs: ensuring adequate education of the child, discussion with the child his / her educational needs, encouraging confidence and independence; formation and development communication skills of the child. The third group includes recommendations related to the organization of cooperation with specialists, decision support from parents or other persons having similar experience, participation in assessing the effectiveness of individual curriculum; ensuring appropriate adaptations for the child; selection of software that a child can use at home.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4621
ISSN: 2313-4011
Appears in Collections:Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Posohova I., Kazachiner O. .pdf580.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.