Інформаційна технологія лексичної кваліметрії дидактичних засобів (на прикладі підручників англійської мови)

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
1999
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Інститут педагогіки і психології професійної освіти Академії педагогічних наук України ; вид-во AT “Бізнес–Інформ”, м. Харків
Анотація
Дисертацію присвячено новій педагогічні проблемі – прямій лексичній кваліметрії дидактичних засобів, що грунтується на інформаційній технології. Її вирішення включає завдання створення: інструментарію виділення тематичних лексичних одиниць; еталонних засобів – інформаційної бази дослідження; інструментарію власне вимірювання. Запропанована технологія теоретично обгрунтована для кваліметрії текстових джерел інформації з основних європейських мов – словенських, германських, романських. Створений комплекс засобів апробовано на прикладі найбільш поширених шкільних підручників англійської мови. Розроблено типологію дидактичних засобів. Диссертация посвящена новой педагогической проблеме – прямой лексической квалиметрии дидактических средств, основанной на информационной технологии. Ее решение включает задачи создания инструментария выделения тематических лексических единиц; эталонных средств – информационной базы измерения; инструментария собственно измерений. Предлагаемая технология теоретически обоснована для квалиметрии текстовых источников информации по основным европейским языкам: славянским, германским, романским. Созданный комплекс средств апробирован на примере наиболее распространенных школьных учебников английского языка. Разработана типология дидактических средств.Dissertation is devoted to a new problem of the pedagogy — direct lexical qualimetry of didactic means, what is based on die informational technology. This work consists of an introduction and 4 chapters.The first chapter tells about psychological and pedagogical researches, devoted to didactic means and their typology, problem of didactic means qualimetry. The second chapter tells about creating master means, i.e. the base of the direct lexical qualimetry of training texts, which are devoted for teaching colloquial English language. The third chapter deals with questions of criteria assessment of training texts. The fourth chapter tells about program realization of lexical qualimetry. While working on this research, there have been obtained the following results: 1. On the basis of pedagogical researches, devoted to didactic means and their typology, there has been shown, that existing typologies do not reflect the contemporary situation, which has turned to what we have now due to development and introduction of computer teaching aids. That is why there has been worked out a new typology of didactic means, where the research object has found an eidetic reflection. 2. There has been found the theoretical grounds for informational technology of the didactic means lexical qualimetry — text information sources in main Western European languages: Slavonic, Germanic, Romanic. This technology includes solving the problems of creating tooling for separating thematic lexical units, master means — informational database of the research, tooling for measuring itself. 3. There has been worked out and tested a complex of the direct lexical qualimetry means for school textbooks of the English language. This complex includes algorithm and program for separating the direct speech from the literature works making a sublanguage, which is close to the colloquial language as much as possible; algorithm and program for transforming English word forms into canonical ones; method, algorithm and program for the automatic word creation analysis for determining derivatives in English and Ukrainian languages; master means — informational 16 database of measurement, which includes telescopic vocabularies of colloquial language with 26 500 units for free knowledge, with 9 000 units for the higher classical education, with 3 000 units for secondary education with lexicographical and frequency ranking; method, algorithm and program for determining such lexical characteristics of a text as frequency and value of used words, common assessment of frequency and value of words; method, algorithm and program for quantity assessment of informational capacity of the training text. 4. There have been worked out master means (telescopic vocabularies of colloquial language words), which are of great interest outstepping this research. 5. The worked out methods, algorithms and programs is of self-supporting importance and can be used in various tasks of computer processing the NL-texts. Key words: professional pedagogy, education qualimetry, didactic means, lexical qualimetry of didactic means, information technologies.
Опис
Ключові слова
професійна педагогіка, кваліметрія освіти, дидактичні засоби, лексична кваліметрія дидактичних засобів, інформаційні технології, профессиональная педагогика, квалиметрия образования, дидактические средства, лексическая квалиметрия дидактических средств, информационные технологии, professional pedagogy, education qualimetry, didactic means, lexicalqualimetry of didactic means, information technologies
Цитування
Прокопенко A. І. Інформаційна технологія лексичної кваліметрії дидактичних засобів (на прикладі підручників англійської мови) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 – теорія і методика проф. освіти / A. І. Прокопенко ; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. – Київ, 1999. – 16 с.