Наступність дошкільної та початкової освіти у формуванні математичної компетентності дітей з мовленнєвими порушеннями

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2019
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харьковский национальный педагогический университет имени Г. С. Сковороды
Анотація
Проблема наступності дошкільної та початкової освіти набула особливого значення в умовах розбудови Нової української школи, розвитку інклюзивної форми навчання дітей з особливими освітніми потребами. Мета статті полягає у виявленні напрямів реалізації наступності у процесі формування математичної компетентності дошкільників та учнів початкової школи з мовленнєвими порушеннями. Нами використано емпіричний і системний підходи, методи аналізу та синтезу, згідно з якими виявлено напрями впровадження наступності у формуванні математичної компетентності і виокремлено специфічні чинники, що впливають на рівень її сформованості у дітей з вадами мовлення. Основні результати дослідження полягають у розробленні змістового та методичного забезпечення наступності у формуванні математичної компетентності дошкільників та учнів початкової школи з мовленнєвими порушеннями. Наступність між дошкіллям і початковою школою забезпечується змістовим і методичним напрямами з врахуванням індивідуальних особливостей учнів. Особливості формування математичної компетентності дітей з мовленнєвими порушеннями полягають у тому, що у учнів спостерігаються труднощі в оволодінні відповідним рівнем абстракції понять, термінами, символами, схемами, у формуванні складних програм математичної діяльності, у недостатньому розвитку комунікативних навичок. Тому реалізація змістового напряму наступності у дошкільній освіті у процесі формування математичної компетентності у дітей з мовленнєвими порушеннями передбачає зміщення акцентів з предметних математичних компетентностей на формування прийомів розумових дій. А в учнів початкової школи – на визначеному програмою змісті, на проведення досліджень об’єктів, з’ясування наявних і прихованих зв’язків між ними. Методичний напрям наступності реалізується через методики навчання, прийоми і методи роботи з дітьми і передбачає роботу в групах, залучення до рухової активності, виконання вправ на розвиток дрібної моторики. Дослідження визначає подальший розвиток питання реалізації наступності дошкільної та початкової освіти та розробку змістового і методичного забезпечення наступності у процесі формуванні математичної компетентності дітей з мовленнєвими порушеннями. Проблема преемственности дошкольного и начального образования приобрела особое значение в условиях развития Новой украинской школы, развития инклюзивной формы обучения детей с особыми образовательными потребностями. Цель статьи заключается в выявлении направлений реализации преемственности в процессе формирования математической компетентности дошкольников и учеников начальной школы с речевыми нарушениями. Нами использованы эмпирический и системный подходы, методы анализа и синтеза, согласно которым выявлены направления внедрения преемственности в формировании математической компетентности и выделены специфические факторы, влияющие на уровень ее сформированности у детей с нарушениями речи. Основные результаты исследования заключаются в разработке содержательного и методического обеспечения преемственности в формировании математической компетентности дошкольников и учеников начальной школы с речевыми нарушениями. Преемственность между дошкольным образованием и начальной школой обеспечивается содержательным и методическим направлениями с учетом индивидуальных особенностей учащихся. Особенности формирования математической компетентности детей с речевыми нарушениями заключаются в том, что в учащихся наблюдаются трудности в овладении соответствующим уровнем абстракции понятий, сроками, символами, схемами, в формировании сложных программ математической деятельности, в недостаточном развитии коммуникативных навыков. Поэтому реализация содержательного направления преемственности в дошкольном образовании в процессе формирования математической компетентности у детей с речевыми нарушениями предполагает смещение акцентов с предметных математических компетентностей на формирование приемов умственных действий. А у учащихся начальной школы - на определенном программой смысле, на проведение исследований объектов, выяснение имеющихся и скрытых связей между ними. Методическое направление преемственности реализуется через методики обучения, приемы и методы работы с детьми и предусматривает работу в группах, привлечение к двигательной активности, выполнение упражнений на развитие мелкой моторики. Исследование определяет дальнейшее развитие вопроса реализации преемственности дошкольного и начального образования и разработку содержательного и методического обеспечения преемственности в процессе формировании математической компетентности детей с речевыми нарушениями. The problem of preschool and primary school continuity has become especially important in the context of the development of New Ukrainian School, the introduction of inclusive form of education for children with special educational needs. The article purpose is to identify the areas for continuity in the process of forming preschoolers and primary school learners with speech disorders mathematical competence. We used empirical and systematic approaches, methods of analysis and synthesis, according to which the directions of continuity in forming mathematical competence were identified and specific factors influencing the level of its formation in children with speech disorders were identified. The main results of the study are to work out semantic and methodological support for continuity in the forming preschoolers and primary school learners with speech disorders mathematical competence. The continuity between preschool and primary school is provided by semantic and methodical directions taking into account individual features of learners. The peculiarities of forming children with speech disorders mathematical competence are that learners have the difficulties in mastering the appropriate level of abstraction of concepts, definitions, symbols, schemes, in forming complex programs of mathematical activities, insufficient development of communication skills. Therefore, the implementation of the content direction of continuity in preschool education in the process of forming children with speech disorders mathematical competence involves shifting the emphasis from subject mathematical competencies to the formation of mental actions, and primary school learners on the content defined by the program, clarification of existing and hidden connections between them. The methodological direction of continuity is realized through teaching methods, techniques and methods of working with children and involves working in groups, involvement in motor activity, performing activities for the fine motor skills development. The research underlines the development of continuity implementation of preschool and primary school and the development of semantic and methodological support for continuity in the process of forming children with speech disorders mathematical competence.
Опис
Ключові слова
дошкільна освіта, початкова освіта, наступність, математична компетентність, порушення мовлення, дошкольное образование, начальное образование, преемственность, математическая компетентность, нарушение речи, preschool education, primary education, continuity, mathematical competence, children with speech disorders
Цитування
Масюк О. М. Наступність дошкільної та початкової освіти у формуванні математичної компетентності дітей з мовленнєвими порушеннями / О. М. Масюк, Н. М. Сінопальнікова, Л. І. Титаренко // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. І. Ф. Прокопенка, С. Т. Золотухіної. – Харків : ХНПУ, 2019. – Вип. 62. – С.134–143.