Поняття «ціннісного ставлення» майбутніх педагогів до професійної діяльності

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій», Видавничий дім «Гельветика»
Анотація
Стаття присвячена проблемі ціннісного ставлення педагогів до майбутньої професійної діяльності в умовах вищого освітнього закладу. Означено актуальність цієї проблеми на сучасному етапі розвитку освіти, що характеризується зростанням пріоритету людського фактору, посиленням уваги до особистості педагога, орієнтованого на базові цінності своєї професійної діяльності та готового до професійної діяльності, що передбачає можливість саморозвитку як для учнів, так і для самого вчителя. Встановлено, що проблема вивчення ціннісної сфери особистості має комплексний характер, є предметом вивчення різних наук і важливою галуззю досліджень. Визначено ціннісну складову частину процесу становлення молодого спеціаліста в умовах вищого навчального закладу, що пов’язана з розвитком світоглядної позиції людини, її особистісними пріоритетами, що відображає визнання майбутнім фахівцем вибору своєї професії як цінності, життєвої потреби, прийняття образів творчих спеціалістів як орієнтирів у житті та професії. З’ясовано, що ціннісне ставлення до професійної діяльності розглядається як стійке внутрішнє переконання особистості, яке спирається на професійну і моральну самосвідомість, значимість яких спонукає проявляти активність в оволодінні професійними знаннями, вміннями і навичками. Подано аналіз досліджень із вивчення структурних компонентів ціннісного ставлення до професійної діяльності. Уточнено структурні компоненти ціннісного ставлення до професійної діяльності майбутніх фахівців, таких як: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, рефлексивно-регулятивний, творчий. Обґрунтовано змістовний аспект і функціональне призначення кожного з компонентів. Установлено, що специфіка ціннісного ставлення до педагогічної діяльності визначається пріоритетом гуманних відносин між вчителем та учнями, в основі яких лежить повага до особистості дитини разом із максимальною вимогливістю до неї. Статья посвящена проблеме ценностного отношения педагогов к будущей профессиональной деятельности в условиях высшего учебного заведения. Отмечено актуальность этой проблемы на современном этапе развития образования, характеризующаяся ростом приоритета человеческого фактора, усилением внимания к личности педагога, ориентированного на базовые ценности своей профессиональной деятельности и готового к профессиональной деятельности, предусматривающий возможность саморазвития как для учеников, так и для самого учителя. Установлено, что проблема изучения ценностной сферы личности имеет комплексный характер, является предметом изучения различных наук и важной областью исследований. Определено ценностную составляющую часть процесса становления молодого специалиста в условиях высшего учебного заведения, связанная с развитием мировоззренческой позиции человека, его личностными ценностями, отражающий признание будущим специалистом выбора своей профессии как ценности, жизненной необходимости принятия образов творческих специалистов в качестве ориентиров в жизни и профессии. Выяснено, что ценностное отношение к профессиональной деятельности рассматривается как устойчивое внутреннее убеждение личности, которое опирается на профессиональную и моральную самосознание, значимость которых побуждает проявлять активность в овладении профессиональными знаниями, умениями и навыками. Представлен анализ исследований по изучению структурных компонентов ценностного отношения к профессиональной деятельности. Уточнены структурные компоненты ценностного отношения к профессиональной деятельности будущих специалистов, таких как: мотивационно-ценностный, когнитивный, рефлексивно-регулятивный, творческий. Обоснованно содержательный аспект и функциональное назначение каждого из компонентов. Установлено, что специфика ценностного отношения к педагогической деятельности определяется приоритетом гуманных отношений между учителем и учениками, в основе которых лежит уважение к личности ребенка вместе с максимальной требовательностью к ней. The article is devoted to the problem of value attitude towards the professional activity of teachers to the future professional activity in the conditions of higher education institution. At the present stage the relevance of this problem at the present stage of the development of education, characterized by increasing the priority of the human factor, increasing attention to the personality of the teacher, oriented to the basic values of their professional activity and ready for professional activity, which provides for the possibility of self-development, both for students and teachers. It is established that the problem of studying the value sphere of personality has complex character, and become the subject of study of various sciences and also is an important area of research. It is determined the value component of the process of becoming a young specialist in higher education connected with the development of a person's worldview position, his or her personal priorities, which reflects the recognition by the future specialist of the choice of his profession as a value, vital need, acceptance of images of creative specialists as orientates profession. It has been found that the value attitude to professional activity is considered as a stable inner conviction of the person, based on professional and moral consciousness, the importance of which encourages to be active in mastering professional knowledge, abilities and skills. It is presented the analysis of researches on the study of the structural components of the value attitude to professional activity. The structural components of the value attitude to the professional activity of future specialists, such as: motivational-value, cognitive, reflexive-regulatory, creative, have been clarified. The substantive aspect and functional purpose of each of the components are substantiated. It is established that the specificity of the value attitude to pedagogical activity is determined by the priority of human relations between the teacher and the students, on the basis of which respect for the personality of the child along with the maximum demand for it is based.
Опис
Ключові слова
структурні компоненти, ціннісне ставлення до професійної діяльності, ЗВО, структурные компоненты, ценностное отношение к профессиональной деятельности, УВО, structural components, value attitude to professional activity, WHO
Цитування
Партола В.В. Поняття «ціннісного ставлення» майбутніх педагогів до професійної діяльності / В. В. Партола, Н. М. Смолянюк, Т. М. Собченко // Інноваційна педагогіка : наук. журн. / Причорном. н.-д. ін-т економіки та інновацій ; [редкол.: Н. М. Благун та ін.]. – Херсон : Гельветика, 2020. – Вип. 21, т. 2. – С. 165–169.