Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3599
Title: Теорія і практика організації діяльності закладів суспільної опіки дітей та молоді в Україні (кінець ХVIII – початок ХХ століття)
Other Titles: Теория и практика организации деятельности учреждений общественной опеки детей и молодежи в Украине (конец ХVІII – начало ХХ века)
Theory and Practice of Organizing Activity of Institutions of Social Guardianship of Children and Youth in Ukraine (the End of the 17th – the Beginning of the 20th Century).
Authors: Фомін, В. В.
Фомин, В. В.
Fomin, V.
Keywords: опіка
піклування
суспільна опіка
діти-сироти
безпритульні
підкинуті
неповнолітні злочинці
сирітські будинки
притулки
патронат
патронаж
опека
попечительство
общественная опека
дети-сироты
беспризорные
подброшенные
несовершеннолетние преступники
сиротские дома
приюты
патронат
патронаж
guardianship
care
social guardianship
orphans
homeless
abandoned
juvenile offenders
educational orphanages
shelters
social welfare
patronage
Issue Date: 2019
Publisher: Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди
Citation: Фомін В. В. Теорія і практика організації діяльності закладів суспільної опіки дітей та молоді в Україні (кінець ХVIII – початок ХХ століття) : автореф. дис. на здоб. наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 – заг. педагогіка та іст. педагогіки / В. В. Фомін ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Харків, 2019. – 40 с.
Abstract: У дисертації представлено цілісний аналіз проблеми організації діяльності закладів суспільної опіки дітей та молоді в Україні в широких хронологічних межах (кінець ХVIIІ – початок ХХ століття). Охарактеризовано історіографію (дореволюційну, радянську, пострадянську) та джерельну базу дослідження. Розкрито наукові підходи до вивчення проблеми організації діяльності закладів суспільної опіки дітей та молоді досліджуваного періоду. Висвітлено термінологічно-поняттєвий апарат дослідження. Схарактеризовано витоки становлення й розвитку закладів суспільної опіки дітей та молоді у зарубіжній та вітчизняній педагогічній думці. Визначено типи закладів суспільної опіки дітей та молоді, що функціонували в українських землях наприкінці XVIII – на початку ХХ століття, здійснено їх класифікацію за формою власності, відомчою підпорядкованістю та функціональною приналежністю. Обґрунтовано етапи й узагальнено досвід організації діяльності закладів суспільної опіки дітей та молоді в Україні (кінець XVIII – початок ХХ століття) за такими напрямами: освітньо-виховний, соціально-реабілітаційний, превентивно-правовий, матеріально-побутовий. Визначено прогностичні тенденції розвитку і перспективи актуалізації педагогічно цінних ідей і досвіду організації діяльності закладів суспільної опіки дітей та молоді досліджуваного періоду в сучасних умовах. ции представлен целостный анализ проблемы организации деятельности учреждений общественной опеки детей и молодежи в Украине в широких хронологических рамках (конец ХVІII – начало ХХ века). Охарактеризовано историографию (дореволюционную, советскую, постсоветскую) и материалы источниковедческой базы. Раскрыто научные подходы к изучению проблемы организации деятельности учреждений общественной опеки детей и молодежи исследуемого периода. Обобщён терминологически-понятийный аппарат исследования. Проанализированы истоки становления и развития учреждений общественной опеки детей и молодежи в зарубежной и отечественной педагогической мысли. Определены типы заведений общественной опеки детей и молодежи, которые функционировали в украинских губерниях в конце XVIII – начале ХХ века, осуществлена их классификация по форме собственности, функциональной принадлежности и ведомственной подчинённости. Обосновано этапы и обобщён опыт организации деятельности учреждений общественной опеки детей и молодежи в Украине (конец XVIII – начало ХХ века) за такими направлениями: образовательно-воспитательный, социально-реабилитационный, превентивно-правовой, материально-бытовой. Определены прогностические тенденции и перспективы актуализации педагогически ценных идей и опыта организации деятельности учреждений общественной опеки детей и молодежи исследуемого периода в современных условиях.The dissertation presents a coherent historical and pedagogical research on the organizing activity of institutions of social guardianship of children and young people in Ukraine in broad chronological boundaries since the end of the 17th till the beginning of the 20th century. Types of institutions of social guardianship of children and youth that functioned within Ukrainian provinces of the Russian Empire during the period under study were classified. The suggested classification is based on the type of their ownership (state, public, private), departmental subordination (Orders of Public Welfare, Ministry of Internal Affairs, Ministry of National Education, etc., Zemstvo, city self-governing bodies, church institutions, the Office of Empress Maria Fedorovna, Empress Maria Alexandrovna, the Human Society, etc.) and functional belongings – general (almshouses, educational houses, orphanages, shelters, children's work-houses) and specialized (schools for the deaf-blind, the blind, houses for mentally ill). Certain stages of activity organization of institutions of social guardianship for children and young people in Ukraine during the period under study are justified: stage I (1775 - 1801) – legislative registration of the care system in the Russian Empire and definition of the main directions of activity of institutions of social guardianship of children and youth on the territory of Ukraine; stage II (1802 - 1827) – initiation of the process of profiling activities of public child welfare institutions within Ukrainian provinces on the basis of the ministerial reform; stage III (1828-1863) – reorganization of functioning institutions of social guardianship of children and youth and opening new ones taking into account the updated legal regulatory framework; stage IV (1864-1890) – modernization of activity of institutions of social guardianship of children and youth and expansion of the range of social and pedagogical services offered by them; stage V (1891-1917) – intensification of opening of public guardianship institutions for children and youth, improvement of content and directions of their activity. Main directions of activity of institutions of social guardianship of children and youth are described on each of the well-founded stages: educational and upbringing (development of mental, moral, aesthetic and physical abilities of children, elementary education, labor education, re-education and socialization, vocational guidance); medical and rehabilitation (assistance to the sick, insane, disabled, blind and deaf, prevention and health care due to the observance of hygiene norms); material-domestic (provision of basic living needs – providing housing, clothing, food, necessary tools and toys); legal preventive (prevention of juvenile delinquency, homelessness, begging, protection of orphans’ rights, in cases of inheritance, guardianship in particular). The dissertation defines prognostic developmental tendencies and perspective directions of actualization of valuable ideas and experience of organizing activity of the institutions of social guardianship of children and youth of the studied period in the modern conditions (extension of the content of non-formal education of teachers to prepare them for work with children and youth in public care institutions; introduction of medical and pedagogical supervision to the activity of general public care institutions for children and youth; assistance in returning children to biological families and forming their own strong views on their antisocial behavior; strengthening the work of the Minors’ Services and regulation of special patrols’ activity for the implementation of "police custody" in particular; drawing public attention to the problems of "social orphans" and "street children"; use of the church's potential in dealing with the prevention of offenses, education and upbringing of children and youth, formation of law-abiding behavior, respect for the rules of cohabitation and high moral standards). The content of the basic concepts of the research ("institutions of social guardianship of children and youth", "ward", "care", "guardianship", "social welfare", "patronage", "charity", "orphanage", "children's shelter", "alms house", "illegitimate child", "non-marital child", "foundling", etc.). The contingent of pupils for each type of institutions of social guardianship of children and youth of the studied period is specified: orphan institutions and educational homes (orphans); alms houses (children with disabilities, foundlings, non-marital children, homeless); specialized guardianship institutions (deaf, blind, mentally ill children); children's shelters (homeless children, children left without parental care for certain reasons, children from low-income families), correctional shelters (juvenile offenders and those whose parents were arrested), workers' homes and children's homes of diligence (homeless, beggars, children from poor families).
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3599
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та диригентсько-хорової підготовки вчителя
Автореферати



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.