РОЛЬ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2019
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Інститут педагогіки НАПН України
Анотація
У статті наголошується на необхідності удосконалення процесу музичної підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів освіти. Зокрема, розкривається значення музичного мистецтва у навчально-виховній діяльності з дітьми дошкільного віку, окреслюються напрями музичної підготовки майбутніх вихователів у закладах професійної освіти. В статье акцентируется внимание на необходимости усовершенствования процесса музыкальной подготовки будущих воспитателей дошкольных учреждений. Раскрывается значение музыкального искусства в учебно-воспитательной деятельности с детьми дошкольного возраста, определяются направления музыкальной подготовки будущих воспитателей в условиях высших учебных заведениях. The article describes the problem of necessity to improve the process of musical training of future preschool educators. In particular, the importance of musical art in educational activities with preschool children is revealed, the directions of musical training of future educators in institutions of vocational education are outlined. The necessity for music education of children in the daily life of preschool education, including the use of music during various classes and walks, necessitates the training of qualified educators who will be familiar with the musical repertoire for preschool children, having a culture of singing, in other words to develop a culture of singing. Therefore, the special attention is paid to the importance of mastering students the skills of solo and choral singing, rhythmic movements, playing musical instruments, as well as the study of musical literacy, musical literature, and methods of musical education. It is mentioned that all disciplines should be interrelated, complementary and deepening one another, to promote the overall musical development of students and to prepare them for practical work in preschool educational institutions. Students' training should be directed at developing their ability to aesthetically perceive and understand the idea of highly artistic works of music, to evaluate the elements of musical expressiveness with help of which the idea of a musical work is revealed. Formation of musical competence of future educators, mastering of special knowledge, abilities and skills in the field of music will facilitate successful realization of the tasks of musical education of preschool children during various kinds of activity in educational process of preschool educational institutions. In such circumstances, it becomes urgent to expand the disciplines of musical direction in the process of professional training of future educators, the introduction of various optional courses during which students will learn aesthetic perception of musical art.
Опис
Ключові слова
діти дошкільного віку, вихователі, музична підготовка, естетичне виховання, музичне мистецтво, дети дошкольного возраста, воспитатели, музыкальная подготовка, эстетическое воспитание, музыкальное искусство, preschool children, educators, musical training, aesthetic education, musical art
Цитування
Чернявська М. В. Роль музичного мистецтва у професійній підготовці майбутніх вихователів дошкільних закладів освіти / М. В. Чернявська // Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. пр. / Кам’янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка, Ін-т педагогіки НАПН України ; [редкол.: В. М. Лабунець (голов. ред.) та ін.]. – Кам’янець-Подільський, 2019. – Вип.27 (2). – С. 348–353.