Кейс-технологія як ефективний спосіб підготовки сучасного викладача вищої школи

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2019
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди
Анотація
У статті розглянуто роль кейс-технології у процесі підготовки сучасного викладача закладу вищої освіти, подано аналіз її сутності, складників й особливостей застосування. Доведено, що педагогічний потенціал технології надзвичайно великий. До переліку її переваг відносять: нову модель поведінки студента в навчальній діяльності – від пасивного засвоєння знань до активної, творчої, дослідницької самостійної й самоосвітньої діяльності, що підвищує пізнавальний інтерес, суттєво впливає на активізацію мислення й стимулює інтелектуальну діяльність, забезпечує кожному учасникові можливість побудувати власну траєкторію самоосвіти й взаємонавчання. Важливу роль у підвищенні ефективності формування професійної компетентності викладача вищої школи відіграє створення професійно-креативного середовища, яке максимально моделює професійну діяльність, надає можливість побути в реальній життєвій ситуації, «зануритися» й «прожити із нею певний час»; формує конкретні уявлення щодо складності педагогічної праці, стає ефективним засобом розвитку професійних якостей магістра. Виявлено, що упровадження кейс-технології результативне тільки у тісній співпраці професорсько-викладацького складу зі студентами й лише за умови їхньої мотиваційної готовності як до професійного саморозвитку, так і до участі у такому навчальному занятті. Важливого значення набувають уміння викладача створити професійно-педагогічну ситуацію, визначити той комплекс знань, який необхідний для її розв’язання; його комунікативні здібності й якості, вміння розв’язувати й попереджати конфлікти. Від слухачів курсу «Педагогіка вищої школи» робота над кейсом вимагає бажання вчитися по-новому, прагнення до самоосвіти. Важливого значення набувають також рівень сформованих у магістрів умінь проводити самостійну пошукову діяльність, навичок усного й письмового спілкування, вміння співпрацювати у команді тощо. В статье рассмотрена роль кейс-технологии в процессе подготовки современного преподавателя учреждения высшего образования, дан анализ его сущности, составляющих и особенностей применения. Доказано, что педагогический потенциал технологии чрезвычайно велик. Ее преимущества: новая модель поведения студента в учебной деятельности - от пассивного усвоения знаний к активной, творческой, исследовательской самостоятельной и самообразовательной деятельности; повышает познавательный интерес, существенно влияет на активизацию мышления и стимулирует интеллектуальную деятельность, обеспечивает каждому участнику возможность построить собственную траекторию самообразования и взаимообучения. Важную роль в повышении эффективности формирования профессиональной компетентности преподавателя высшей школы играет создание профессионально-креативной среды, которая максимально моделирует профессиональную деятельность, дает возможность побыть в реальной жизненной ситуации, «окунуться» и «прожить с ней определенное время»; формирует конкретные представления о сложности педагогического труда, становится эффективным средством развития профессиональных качеств магистра. Выявлено, что внедрение кейс-технологии результативно только в тесном сотрудничестве профессорско-преподавательского состава со студентами и только при условии их мотивационной готовности как к профессиональному саморазвитию, так и к участию в таком учебном занятии. Важное значение приобретают умение преподавателя создать профессионально-педагогическую ситуацию, определить тот комплекс знаний, который необходим для ее решения; его коммуникативные способности и качества, умение решать и предупреждать конфликты. От слушателей курса «Педагогика высшей школы» работа над кейсом требует желания учиться по-новому, стремление к самообразованию. Важное значение приобретают также уровень сложившихся у магистров умений проводить самостоятельную поисковую деятельность, навыков устного и письменного общения, умение сотрудничать в команде и тому подобное. The article considers the role of the case study technology in the process of developing of higher education teaching professionals and provides an analysis of its essence, components and peculiarities of its application. It is proved that the pedagogical potential of case study teaching is extremely high. The list of its advantages include a new model of students’ learning behavior – from passive knowledge acquisition to active, creative, research-oriented independent self-education activities that boost cognitive interest, significantly affect the activation of thinking, stimulate intellectual activity and provide each student with an opportunity to build his/her own trajectory of self-education and learn from each other. An important role in improving the efficiency of the development of professional competence of higher education teachers is given to a professional creative environment which maximally simulates professional activities, gives an opportunity to deal with a real-life situation, "get engrossed" and "live through it for a certain time", leads to a clearer understanding of the complexity of pedagogical work, and becomes an effective means of developing professionally relevant qualities of Master’s students. The introduction of the case study technology is found to be effective, provided that there is a close cooperation between the teaching staff and students and on condition that the latter are strongly motivated for both professional development and participation in classes which involve doing case studies. The article places considerable emphasis on the ability of higher education teachers to create a profession-related pedagogical situation, determine the complex of knowledge necessary for its solution; emphasizes the significance of their communication skills and qualities as well as their ability to solve and prevent conflicts. Case study teaching requires that students taking the course "Pedagogy of Higher School" are willing to learn in a brand-new way and study independently. We also attach great importance to the level of skills that Master’s students may find necessary to successfully conduct independent search activities, their oral and written communication skills, ability to work in a team, etc.
Опис
Ключові слова
компетентність, підготовка, кейс-технологія, викладач, заклад вищої освіти, компетентность, подготовка, кейс-технология, преподаватель, учреждение высшего образования, competence, case study technology, teacher, higher education institution
Цитування
Друганова О.М. Кейс-технологія як ефективний спосіб підготовки сучасного викладача вищої школи / О. М. Друганова, І. І. Мартиненко // Теорія та методика навчання та виховання : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: О. М. Іонова (голов ред.) та ін.]. – 2019. – № 46. – С. 48–58.