Висвітлення квір-тем в історичних дисциплінах як метод гендерно-чутливого виховання студентів педагогічного вишу

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2017
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
КНУ імені Тараса Шевченка
Анотація
Квір-чутлива педагогіка доволі нова проблематика в сучасній вищій освіті України, не дивлячись на те, що вона абсолютно відповідає принципу гуманізації освіти, який є основним на даному етапі. Гендерно-чутлива педагогіка, як більш загальна, вже отримала певне визнання серед освітян(ок), приміром, авторка в навчальних програмах та в індивідуальних планах із 2003 року обов’язково серед виховних завдань зазначає «гендерночутливе виховання студент(ок)ів», заохочує використання фемінітівів. Однак ще на початку нульових з’явилась нагальна проблема запобігати гомофобним висловлюванням у вербальному просторі академічної аудиторії. Безперечно, в межах спеціалізованого предмету з квір-тематики найпростіше реалізувати всі пізнавальні та виховні завдання, але я переконана, що оскільки подібні спецкурси апріорі мають чітко обмежену аудиторію та, зазвичай, студент(к)и заздалегідь уже позитивно налаштовані, то це найлегший шлях, утім охоплює занадто малу чисельність осіб. Більш складний та паралельно потенціально перспективніший шлях включення квір-тем у загальні предмети, в даному випадку на історичному факультеті Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди в межах викладання таких навчальних курсів як: «Історія первісного суспільства», «Історія Стародавнього Сходу», «Етнологія», «Людина і світ», «Методика викладання шкільного курсу «Людина і світ», спецкурсу «Гендерна історія». Аналіз джерел і застосування принципу історизму найкраще запобігає побутовим гомофобним стереотипам, переводячи дискусію в наукове річище. Квир-чувствительная педагогика довольно новая проблематика в современном высшем образовании Украины, несмотря на то, что она абсолютно соответствует принципу гуманизации образования, который является основным на данном этапе. Гендерно-чувствительная педагогика, как более общая, уже получила определенное признание среди преподавател(ьниц)ей, например, автор в учебных программах и в индивидуальных планах с 2003 года обязательно среди воспитательных задач выделяет «гендерно-чувствительное воспитание студенто(к)в", поощряет использование феминитивов. Однако, еще в начале нулевых появилась насущная проблема предотвращать гомофобные высказывания в вербальном пространстве академической аудитории. Бесспорно, в пределах специализированного предмета по квиртематике проще реализовать все познавательные и воспитательные задачи, но я убеждена, что поскольку подобные спецкурсы априори имеют четко ограниченную аудиторию и, как правило, студент(ки)ы заранее уже положительно настроены, то это самый легкий путь, к тому же охватывает слишком малую численность лиц. Более сложный и параллельно потенциально перспективный путь – включения квир-тем в общие предметы, в данном случае на историческом факультете Харьковского национального педагогического университета им. Сковороды в пределах преподавания таких учебных курсов как «История первобытного общества», «История Древнего Востока», «Этнология», «Человек и мир», «Методика преподавания школьного курса «Человек и мир», спецкурса «Гендерная история». Анализ источников и применение принципа историзма лучше предотвращает бытовые гомофобные стереотипы, переводя дискуссию в научное русло. Queer-sensitive pedagogy is sufficiently new issue in Ukrainian's modern higher education, despite of the fact that it absolutely reflects the principles of humanizing of education, which is based on current stage. Gender sensitive pedagogy as more general discipline that has already been recognized by educators. For example, author in the educational curriculum and in the individual plans remarked among the educative tasks " gender-sensitive education of students " from 2003 year and promotes the use of feminintives. However at the beginning of 2000 years an urgent issue appeared to prevent a homophobic language utterance in verbal space of an academic audience. Indisputably, within the limits of the specialized subject of the queer themes is easier to achieve all cognitive and educative tasks. But I am convinced since that specialized courses have very limited audiences and as usual students in advance more positively disposed towards the subject. It's will be the easiest way, furthermore it is includes too small number of persons. More difficult and potentially more perspective way is including of queerthemes in wider curriculum subjects, in this case on the historical department of G.S.Skovoroda Kharkiv National Pedagogical university within the limits of teaching of such educational courses as: «History of primitive society», «History of Ancient East», «Ethnology» " the Individual and society», «Method of teaching of school course, is «Man and sociaty», and the special course «Gender history». Analysis of sources application of principle of historicism prevents domestic homophobic stereotypes better in all, translating a discussion in a scientific field.
Опис
Ключові слова
гендерно-чутлива педагогіка, вища освіта, педагогічний університет, гендерно-чувствительная педагогика, высшее образование, педагогический университет, queer-sensitive pedagogy, higher education, pedagogical university
Цитування
Вороніна М. С. Висвітлення квір-тем в історичних дисциплінах як метод гендерно-чутливого виховання студентів педагогічного вишу / М. С. Вороніна // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки : зб. наук. пр. / Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченко. – Київ : КНУ, 2017. – №2 (33). – С. 89–97.