Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3275
Title: Формування лексикографічної компетентності майбутніх учителів початкових класів засобами навчальних словників
Other Titles: Учебные словари как основа формирования лексикографической компетентности будущих педагогов
Educational dictionaries as the basis for the formation of lexicographic competence of future teachers
Authors: Купіна, І. О.
Купина, И. А.
Kupina, I.
Keywords: принципи словникарства
сучасна лексикографія
лексикографічні джерела
типи словників
мовознавчі науки
компетентність
засоби
учитель початкових класів
принципы лексикографии
современная лексикография
лексикографические источники
типы словарей
языковедческие науки
компетентность
способы
учитель начальных классов
principles of vocabulary
modern lexicography
lexicographic sources
types of dictionaries
linguistics science
competence
ways
primary school teacher
Issue Date: 2018
Publisher: Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, ТОВ "ДІСА ПЛЮС"
Citation: Купіна І. О. Формування лексикографічної компетентності майбутніх учителів початкових класів засобами навчальних словників / І. О. Купіна // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. І. Ф. Прокопенка, С. Т. Золотухіної. – Харків : ТОВ "Діса Плюс", 2018. – Вип. 60. – С. 88–98.
Abstract: У статті йдеться про особливості сучасної лексикографії, яка перебуває на новому етапі розвитку. Висвітлено складники лексикографічної компетентності майбутніх фахівців. Розглянуто основні аспекти формування й розвитку лексикографічної компетентності майбутнього вчителя початкової школи в процесі професійної підготовки. Проаналізовано шляхи створення та застосування словників, що є одним із найдавніших видів діяльності, пов’язаних зі словом. Названо перші друковані лексикографічні праці. З’ясовано, що залежно від змісту матеріалу та способу його опрацювання всі словники поділяють на два типи: енциклопедичні та лінгвістичні (філологічні). Зазначено, що тип словника залежить від того, кому він адресований, а також, що є словники академічні, у яких представлена якнайповніша інформація про лексичну одиницю, і навчальні, мета останніх – навчити людину, яка опановує ту чи ту мову, правильно використовувати слово. Досліджено, що сучасна лексикографія розвивається за двома основними напрямами. Перший полягає у створенні спеціалізованих словників, які б містили інформацію одного типу: правопис слова, його походження, лексичні значення, способи зв’язку слів у реченні. Другий передбачає створення комплексних словників, які б репрезентували якомога більше інформації про слово: не тільки тлумачили його значення, описували граматичні характеристики, правила вимови та написання, а й аргументували особливості використання в різних стилях, словотвірні можливості. Зазначено, що навчальне призначення словників ураховувалося з самого початку існування словникарства, а навчальна лексикографія, як окрема галузь, виникла лише в середині ХХ століття, коли було сформульовано її теоретичні засади й вимоги до укладання словників, тому під час вивчення курсу «Українська мова (за професійним спрямуванням) однією з необхідних умов підготовки майбутніх педагогів є формування професійних компетентностей, зокрема вміння працювати зі словниками для вирішення лінгвістичних завдань. В статье говорится об особенностях современной лексикографии, которая находится на новом этапе развития. Показаны составляющие лексикографической компетентности будущего специалиста. Рассмотрены основные аспекты формирования и развития лексикографической компетентности будущего учителя начальной школы в процессе профессиональной подготовки. Проанализированы этапы создания и применения словарей, которые являются одними из древнейших видов деятельности, связанных со словом. Названы первые печатные лексикографические работы. Установлено, что в зависимости от содержания и способа его обработки все словари разделяют на два типа: энциклопедические и лингвистические (филологические). Определено, что тип словаря зависит от того, кому он адресован. Есть словари академические, в которых представлена наиболее полная информация о лексической единице, и учебные, обучающие человека, который овладевает тем или иным языком, правильно использовать слово. Исследовано, что современная лексикография развивается по двум основным направлениям. Первый заключается в создании специализированных словарей, содержащих информацию одного типа: правописание слова, его происхождение, лексические значения, способы связи слов в предложении. Второй предусматривает создание комплексных словарей, которые будут представлять больше информации о слове: не только толкуют его значение, описывают грамматические характеристики, правила произношения и написания, но и аргументируют особенности использования в различных стилях, словообразовательные возможности. Отмечено, что учебное назначение словарей учитывалось с самого начала существования лексикографии, а учебная лексикография, как отдельная отрасль, возникла лишь в середине ХХ века, когда были сформулированы ее теоретические основы и требования к созданию словарей, поэтому при изучении курса «Украинский язык (по профессиональному направлению) одним из необходимых условий подготовки будущих педагогов является формирование профессиональных компетенций, в частности умение работать со словарями для решения лингвистических задач. The article deals with the features of modern lexicography, which is at a new stage of development. The stages of the creation and use of dictionaries, which is one of the most ancient activities related to the word, are analyzed. The first printed lexicographic works are named. It has been found out that depending on the content of the material and the method of its processing, all dictionaries are divided into two types: encyclopedic and linguistic (philological). The type of dictionary depends on who it is addressed to. There are academic dictionaries, which present the most complete information about the lexical unit, and the training, aimed at teaching a person who is mastering a particular language, correctly use the word. There are also dictionaries for wide use and dictionaries, directories addressed to representatives of a particular profession. Theoretical lexicography describes the general theory of the creation of dictionaries: the principles of selection and placement of lexical material, the structure of the vocabulary article, types of vocabulary values and correlation of various types of information about the word. Practical lexicography, which provides language training, description and normalization, arose because of the need to explain unfamiliar or obscure words that were written in the form of interpretations by the author like marginal notes or directly in the text of the manuscript. It is investigated that modern exicography develops in two main directions. The first is to create specialized dictionaries that would contain information of the same type: the spelling of the word, its origin, lexical meanings, ways of linking the words in the sentence. The second involves the creation of complex dictionaries that would represent as much information as possible about the word: not only interpreted its meaning, described the grammatical characteristics, rules of pronunciation and spelling, but also argued the peculiarities of use in different styles, word-formation opportunities. It is mentioned that the educational purpose of dictionaries was taken into account from the very beginning of the existence of vocabulary; educational lexicography, as a separate branch, arose only in the middle of the twentieth century, when it was formulated its theoretical foundations and requirements for the conclusion of educational dictionaries, therefore, during the study of the course «Ukrainian language (for professional orientation)» one of the necessary conditions for the training of future teachers is the formation of professional competencies, in particular the ability to work with dictionaries to solve linguistic problems.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3275
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики викладання філологічних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Купіна І.О..pdf413.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.