Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3230
Title: Preparation Of A Class Teacher In The Institutions Of Higher Pedagogical Education
Other Titles: Підготовка класного керівника у вищих навчальних закладах
Подготовка классного руководителя в высших учебных заведениях
Authors: Bashkir, O.
Smolyanyuk, N.
Sobchenko, T.
Tsapko, A.
Башкір, О.
Смолянюк, Н.
Собченко, Т.
Цапко, А.
Башкир, О.
Смолянюк, Н.
Собченко, Т.
Цапко, А.
Keywords: educational work
educational process
class hour
class teacher
training
the forms of organization
виховна робота
навчальний процес
класна година
класний керівник
навчання
форми організації
воспитательная работа
учебный процесс
классный час
классный руководитель
обучение
формы организации
Issue Date: Apr-2019
Publisher: RJPBCS
Citation: Preparation of a class teacher in the institutions of higher pedagogical education / O. Bashkir, N. Smolyanyuk, T. Sobchenko, A.Tsapko // Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences. – 2019. – Vol. 10., Iss. 2. – Pp. 19–25.
Abstract: Were disclosed the content and results of the pilot study of the Department of Pedagogy and Pedagogy of the Higher School of KhNPU named after G. S. Skovoroda regarding the place of educational work of a class teacher in conditions of pedagogical educational institution (PEI). Was determined the value of the specially organized educational teacher’s work in the educational process of the school and the students attitude towards educational activities; was analyzed the views of class teachers on their belonging to the process of education of students and the adequacy of the level of knowledge on issues of educational work with them, which they have gained in PEI. We’re observing disadvantages in the preparation of class teachers (lack of development of relevant technologies, the unpreparedness of most students to innovations, etc.), were summarized the proposals, which should be taken into account by teachers in their preparation. Were offered the innovative forms of organization of educational work in the class rooms (trainings, quests, interactive exercises, musicals, hepening, flash mobs, etc.), which successfully realized in conditions of specially organized work in the educational process of school, which proves the important place of a class teacher in the educational process of a modern PEI. Були розкриті зміст і результати експериментального дослідження кафедри педагогіки і педагогіки Вищої школи ХНПУ імені Г. С. Сковороди щодо місця виховної роботи класного керівника в умовах педагогічного навчального закладу (ПНЗ). Була визначена цінність спеціально організованої педагогічної роботи вчителя в навчальному процесі школи і ставлення учнів до освітньої діяльності; були проаналізовані погляди класних керівників на їх приналежність до процесу навчання учнів та адекватність рівня знань з питань виховної роботи з ними, які вони придбали в ПНЗ. Ми спостерігаємо недоліки в підготовці класних керівників (відсутність розробки відповідних технологій, непідготовленість більшості учнів до інновацій і т.д.), були узагальнені пропозиції, які повинні враховуватися вчителями при їх підготовці. Були запропоновані інноваційні форми організації виховної роботи в класних кімнатах (тренінги, квести, інтерактивні вправи, мюзикли, гепенінг, флешмоби та ін.), які успішно реалізуються в умовах спеціально організованої роботи в навчальному процесі школи, яка доводить важливе місце класного керівника в освітньому процесі сучасного ПНЗ. Были раскрыты содержание и результаты экспериментального исследования кафедры педагогики и педагогики Высшей школы ХНПУ имени Г. С. Сковороды относительно места воспитательной работы классного руководителя в условиях педагогического учебного заведения (ПУЗ). Была определена ценность специально организованной педагогической работы учителя в учебном процессе школы и отношение учащихся к образовательной деятельности; были проанализированы взгляды классных руководителей на их принадлежность к процессу обучения учащихся и адекватность уровня знаний по вопросам воспитательной работы с ними, которые они приобрели в ПУЗ. Мы наблюдаем недостатки в подготовке классных руководителей (отсутствие разработки соответствующих технологий, неподготовленность большинства учащихся к инновациям и т.д.), были обобщены предложения, которые должны учитываться учителями при их подготовке. Были предложены инновационные формы организации воспитательной работы в классных комнатах (тренинги, квесты, интерактивные упражнения, мюзиклы, хеппенинг, флешмобы и др.), которые успешно реализуются в условиях специально организованной работы в учебном процессе школы, которая доказывает важное место классного руководителя в образовательном процессе современного ПУЗ.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3230
ISSN: 0975-8585
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O. Bashkir. Preparation of a class teacher.pdf321.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.