BADANIE TYPOLOGII WIZERUNKU (IMIDŻU): DOŚWIADCZENIE, REALIA, PERSPEKTYWY

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2019
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
Анотація
Artykuł podejmuje aktualną na dzień dzisiejszy problematykę: budowanie pozytywnego wizerunku, jako elementu osobistego, czy też zawodowego. Rozbudowa w Ukrainie całościowego systemu i ukierunkowanie państwa na demokratyczne zasady w oświacie, biznesie, chęci młodego pokolenia być konkurencyjnym na rynku pracy – motywuje do wyuczenia światowego doświadczenia w kierunku budowania wizerunku, wypracowania własnych teoretycznych i praktycznych nowinek. Dlatego właśnie ukazana problematyka jest aktualną, a artykuł na czasie. У статті розглядаються актуальні проблеми: побудова позитивного іміджу як особистого чи професійного елемента. Розширення загальної системи в Україні та орієнтація держави на демократичні принципи в освіті, бізнесі, прагнення молодого покоління бути конкурентоспроможними на ринку праці - спонукає до вивчення світового досвіду побудови іміджу, розвитку власних теоретичних та практичних інновацій. Ось чому представлені питання, стаття є актуальними. В статье рассматриваются актуальные вопросы: построение позитивного имиджа как личного или профессионального элемента. Расширение общей системы в Украине и ориентация государства на демократические принципы в образовании, бизнесе, стремление молодого поколения быть конкурентоспособным на рынке труда - побуждает изучать мировой опыт построения имиджа, разработки собственных теоретических и практических инноваций. Вот почему представленные проблемы, статья актуальны. Introduction. The presence of several social roles in a person suggests the presence of the images of corresponding roles. It has been found that scientists distinguish a significant number of such types and classify them according to the characteristic features, among them: in relation to other objects, depending on the spheres of activity, on different social contexts, on different functioning, on parameters of demonstration, on criterion of rationality of perception, etc. However, the conducted research studies the image of one aspect: either in terms of professional activity, or from the position that a person takes in a society (leader, heard, subordinator, project coordinator, etc.). The modern requirements demand a comprehensive study of this definition, that determines the expansion of scientific research. Purpose. Generalization of different views of foreign and native scientists in defining "image", identification of new promising approaches to the study of its types, illustration with modern examples of classification of image types. Methods. Analysis, systematization, generalization. Results. A generalized classification of image types is presented. In articular, approaches to the definition of "image" as a certain social role, professional competence, personal formation, corporate formation are generalized. On the basis of generalization it were revealed: ways of forming an image (imitation or copying, combining, self-image); his perception (internal and external); assessment of a person or his or her environment (mirror, cursory, desirable, multiple, corporate); mental traits (national or stereotype, personal, closed, charismatic, greetings). Based on the analysis of image research in various branches of science, a variety of approaches were identified in determining its formation from the point of view of psychology, political science, and sociology, which based on certain indicators that are inherent in the specifics of scientific research. It is defined that the image - not only the characteristic of personality, but also the environment, sphere of activity (interior, office, business,pedagogical, etc.). A comprehensive analysis allowed to determine the main criteria and generalized classification of image types. Originality. The determining of the main criteria is original. It allows to define approaches to the concept of "image" and to develop a general classification of image types based on certain criteria. Conclusion. Thus, the image is an image of the person, who’s the most visible features have the effect of personal attractiveness, the reputation of the family, the success of the state or private institution, the state, etc. Considering that the image is multifaceted phenomenon, then, accordingly, it is actively used in various spheres of life, and unequivocally requires the emergence of different types of image. Classification of image by origin and activity of objects is the main and priority topic in the understanding of imagology as a science. Classification of the image by origin and activity of the objects is the main, the priority topic in the understanding of imageology as a science. The prospects of image-based strategies studying in Ukraine are evident as we have the opportunity to realize the resulting material in the context of European values, while retaining the mental traits.
Опис
Ключові слова
wizerunek (imidż), kształtowanie imidżu, imagelogia, typologia wizerunku (imidżu), socjalne role, зображення (імідж), формування іміджу, іміджелогія, типологія зображення (іміджу), соціальні ролі, изображения (имидж), формирование имиджа, имиджелогия, типология изображения (имиджа), социальные роли, image, forming of image, imagology, typology of images, social roles
Цитування
Filatowa Ł. Badanie typologii wizerunku (imidzu): doswiadczenie, realia, perspektywy / Ł. Filatowa // Вісник Черкаського університету. Сер. : Педагогічні науки / Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького ; [редкол.: В. Борисов (голов. ред.) та ін.]. – Черкаси, 2019. – Вип.1. – С. 185 –192.