The development of the idea of ensuring " Happy childhood" in Ukrain (1954-1990)

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2018
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Анотація
The article is dedicated to description and analysis of the specifi c period (1954-1990) that was characterized by the development of the idea of ensuring “happy childhood” in Ukraine. On the one hand, this period was distinguished by in creased infl uence of the state on all spheres of human life. On the other hand, human-istic ideas became widespread in education during this period. It caused the definition of the legal framework and principles of work with children, activization of scientific researches of childhood (theory of cultural-historical development of childhood, new theories and concepts of education), establishment of cooperation between parents and schools, improvement of educational-material base of educational institutions, strengthening of practical orientation of pedagogical process, creation of integrated state system of children’s social protection. It meant the reformation of orphanages, improvement of quality of state medical care for children, expansion of a network of health institutions and permanent canteens in children’s institutions, determinations of standards for children’s food, centralized state support for needy children. Стаття присвячена опису та аналізу конкретного періоду (1954-1990), який характеризувався розвитком ідеї забезпечення "щасливого дитинства" в Україні. З одного боку, цей період відрізнявся посиленим впливом держави на всі сфери людського життя. З іншого боку, гуманістичні ідеї набули широкого поширення в освіті в цей період. Це спричинило визначення правової бази та принципів роботи з дітьми, активізацію наукових досліджень дитинства (теорія культурно-історичного розвитку дитинства, нові теорії та концепції виховання), налагодження співпраці між батьками та школами, вдосконалення навчальної -матеріальна база навчальних закладів, посилення практичної спрямованості педагогічного процесу, створення інтегрованої державної системи соціального захисту дітей. Це означало реформування дитячих будинків, покращення якості державної медичної допомоги дітям, розширення мережі закладів охорони здоров’я та постійних їдалень у дитячих закладах, визначення стандартів дитячого харчування, централізовану державну підтримку нужденних дітей. Статья посвящена описанию и анализу конкретного периода (1954-1990), который характеризовался развитием идеи обеспечения "счастливого детства" в Украине. С одной стороны, этот период отличался усиленным влиянием государства на все сферы человеческой жизни. С другой стороны, гуманистические идеи получили широкое распространение в образовании в этот период. Это привело к определению правовой базы и принципов работы с детьми, активизацию научных исследований детства (теория культурно-исторического развития детства, новые теории и концепции воспитания), налаживание сотрудничества между родителями и школами, совершенствование учебной материальных база учебных заведений, усиление практической направленности педагогического процесса , создание интегрированной государственной системы социальной защиты детей. Это означало реформирования детских домов, улучшение качества государственной медицинской помощи детям, расширение сети учреждений здравоохранения и постоянных столовых в детских, определение стандартов детского питания, централизованную государственную поддержку нуждающихся детей.
Опис
Ключові слова
child, ensuring “happy childhood”, cultural-historical development, practical orientation, pedagogical process, дитина, забезпечення "щасливого дитинства", культурно-історичний розвиток, практична спрямованість, педагогічний процес, ребенок, обеспечение "счастливого детства", культурно-историческое развитие, практическая направленность, педагогический процесс
Цитування
Luparenko S.Тhe development of the idea of ensuring " Happy childhood" in Ukrain (1954-1990) / S. Luparenko // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 78–84.