Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3059
Title: The development of the idea of ensuring " Happy childhood" in Ukrain (1954-1990)
Other Titles: Розвиток ідеї забезпечення "щасливого дитинства" в Україні (1954-1990)
Развитие идеи обеспечения "счастливого детства" в Украине (1954-1990)
Authors: Luparenko, S.
Лупаренко, С.
Keywords: child
ensuring “happy childhood”
cultural-historical development
practical orientation
pedagogical process
дитина
забезпечення "щасливого дитинства"
культурно-історичний розвиток
практична спрямованість
педагогічний процес
ребенок
обеспечение "счастливого детства"
культурно-историческое развитие
практическая направленность
педагогический процесс
Issue Date: 2018
Publisher: Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Citation: Luparenko S.Тhe development of the idea of ensuring " Happy childhood" in Ukrain (1954-1990) / S. Luparenko // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 78–84.
Abstract: The article is dedicated to description and analysis of the specifi c period (1954-1990) that was characterized by the development of the idea of ensuring “happy childhood” in Ukraine. On the one hand, this period was distinguished by in creased infl uence of the state on all spheres of human life. On the other hand, human-istic ideas became widespread in education during this period. It caused the definition of the legal framework and principles of work with children, activization of scientific researches of childhood (theory of cultural-historical development of childhood, new theories and concepts of education), establishment of cooperation between parents and schools, improvement of educational-material base of educational institutions, strengthening of practical orientation of pedagogical process, creation of integrated state system of children’s social protection. It meant the reformation of orphanages, improvement of quality of state medical care for children, expansion of a network of health institutions and permanent canteens in children’s institutions, determinations of standards for children’s food, centralized state support for needy children. Стаття присвячена опису та аналізу конкретного періоду (1954-1990), який характеризувався розвитком ідеї забезпечення "щасливого дитинства" в Україні. З одного боку, цей період відрізнявся посиленим впливом держави на всі сфери людського життя. З іншого боку, гуманістичні ідеї набули широкого поширення в освіті в цей період. Це спричинило визначення правової бази та принципів роботи з дітьми, активізацію наукових досліджень дитинства (теорія культурно-історичного розвитку дитинства, нові теорії та концепції виховання), налагодження співпраці між батьками та школами, вдосконалення навчальної -матеріальна база навчальних закладів, посилення практичної спрямованості педагогічного процесу, створення інтегрованої державної системи соціального захисту дітей. Це означало реформування дитячих будинків, покращення якості державної медичної допомоги дітям, розширення мережі закладів охорони здоров’я та постійних їдалень у дитячих закладах, визначення стандартів дитячого харчування, централізовану державну підтримку нужденних дітей. Статья посвящена описанию и анализу конкретного периода (1954-1990), который характеризовался развитием идеи обеспечения "счастливого детства" в Украине. С одной стороны, этот период отличался усиленным влиянием государства на все сферы человеческой жизни. С другой стороны, гуманистические идеи получили широкое распространение в образовании в этот период. Это привело к определению правовой базы и принципов работы с детьми, активизацию научных исследований детства (теория культурно-исторического развития детства, новые теории и концепции воспитания), налаживание сотрудничества между родителями и школами, совершенствование учебной материальных база учебных заведений, усиление практической направленности педагогического процесса , создание интегрированной государственной системы социальной защиты детей. Это означало реформирования детских домов, улучшение качества государственной медицинской помощи детям, расширение сети учреждений здравоохранения и постоянных столовых в детских, определение стандартов детского питания, централизованную государственную поддержку нуждающихся детей.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3059
ISSN: 978-3-903197-77-0
Appears in Collections:Кафедра педагогіки
Монографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Luparenko S. .pdf107.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.