Professional Competence of Future Engineers in the Process of Training of Computer Science Disciplines
Завантаження...
Дата
2019-06-22
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Rezekne Academy of Technologies
Анотація
The theoretical principles of formation professional competences of future engineers are presented by means of informatics disciplines in this article. The issue of reforming of the higher system of education in Ukraine is considered by introducing a competent approach to the organization of the educational process. The role of teaching computer science disciplines is determined in the formation of professional competencies of future engineers, psychological and pedagogical background and methodical requirements as for the design of competence-oriented content of training of the informational disciplines of future engineers. The article reveals the ways of practical implementation of the competence approach during the training of the computer science disciplines by future engineers and describes the developed model of formation of professional competencies of future engineers in the process of studying computer science disciplines. The peculiarities of forming professional competencies are determined during classroom sessions. The means of development of professional competencies and formation of research skills of future engineers are revealed by means of the using of competence-oriented tasks in students’ independent work and methodical peculiarities of organization of educational computer-technology practice in the context of implementation of the competence approach. The experimental review of the effectiveness of the developed model is described as for the formation of professional competencies of future engineers in the process of training computer science disciplines. У цій статті теоретичні засади формування професійних компетенцій майбутніх інженерів представлені засобами комп’ютерних дисциплін. Розглядається питання реформування вищої системи освіти в Україні шляхом запровадження компетентнісного підходу до організації навчального процесу. Роль викладання комп’ютерних дисциплін визначається у формуванні професійних компетенцій майбутніх інженерів, психолого-педагогічних основ і методичних вимог щодо розробки компетентнісно-орієнтованого змісту вивчення комп’ютерних дисциплін майбутніми інженерами. У статті розкрито шляхи практичного впровадження компетентнісного підходу під час вивчення майбутніми інженерами комп’ютерних дисциплін та описано розроблену модель формування професійних компетенцій майбутніх інженерів у процесі вивчення комп’ютерних дисциплін. Особливості формування професійних компетенцій визначаються під час аудиторних занять. Розкриваються засоби розвитку професійних компетенцій та формування дослідницьких навичок майбутніх інженерів шляхом використання компетентнісно-орієнтованих завдань у самостійній роботі студентів та методичних особливостей організації навчальної практики комп’ютерних технологій у контексті впровадження компетентнісного підхіду. Експериментальний огляд ефективності розробленої моделі описано як формування професійних компетенцій майбутніх інженерів у процесі вивчення комп’ютерних дисциплін. В данной статье теоретические основы формирования профессиональных компетенций будущих инженеров представлены средствами компьютерных дисциплин. Вопрос реформирования системы высшего образования в Украине рассматривается путем внедрения грамотного подхода к организации образовательного процесса. Роль преподавания компьютерных дисциплин определяется в формировании профессиональных компетенций будущих инженеров, психолого-педагогических основ и методических требований к разработке компетентностно-ориентированного содержания изучения компьютерных дисциплин будущими инженерами. В статье раскрываются пути практической реализации компетентностного подхода при обучении будущих специалистов компьютерным дисциплинам и описывается разработанная модель формирования профессиональных компетенций будущих инженеров в процессе изучения компьютерных дисциплин. Особенности формирования профессиональных компетенций определяются в ходе аудиторных занятий. Средства развития профессиональных компетенций и формирования исследовательских умений будущих инженеров раскрываются посредством использования компетентностных задач в самостоятельной работе студентов и методических особенностей организации учебной компьютерно-технологической практики в контексте реализации компетентностного подхода. Экспериментальный обзор эффективности разработанной модели описан как формирование профессиональных компетенций будущих инженеров в процессе обучения компьютерным дисциплинам.
Опис
Ключові слова
future engineers, competency, competence, professional competence, competence-oriented content of training, computer science disciplines, майбутні інженери, компетентність, компетенція, професійна компетенція, компетентнісно-орієнтований зміст навчання, комп’ютерні дисципліни, будущие инженеры, компетентность, компетенция, профессиональная компетенция, компетентностно-ориентированное содержание обучения, компьютерные дисциплины
Цитування
Shumilova I. Professional competence of future engineers in the process of training of computer science disciplines / I. Shumilova, O. Ionova, O. Syvak // Environment. Technology. Resources : proceedings of the 12th International Scientific and Practical Conference on June 20-22, 2019. - Rezekne : Rezekne Academy of Technologies, 2019. - Vol. I. - Pp. 228-232.