Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3010
Title: Women’s artisnic education
Other Titles: Жіноче мистецьке виховання
Женское художественное воспитание
Authors: Gurina, V.
Гурина, В.
Keywords: women
artistic education
gender
жінки
мистецька освіта
стать
женщины
художественное образование
пол
Issue Date: 2018
Publisher: Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Citation: Gurina V. Women’s artisnic education / V. Gurina // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 259-266.
Abstract: The article examines the experience of organizing artistic education in modern women’s educational institutions and outlines a number of activities that require their creative use in the area of the problem under study in modern times. Particular attention is paid to women’s educational institutions of the middle level of education. Based on information sources, the peculiarities of the organization of artistic education in Ukrainian women’s educational institutions of the 21st century were determined and positively assessed.It is revealed that the artistic education of women is carried out in the main directions: music, drawing, dancing. The forms and methods of teaching the arts disciplines were defi ned and characterized on the basis of the analysis of scientific sources. The author’s programs on artistic disciplines are presented. An important feature of the article is the discovery of not only positive but negative features of educational and methodological work of women’s educational institutions that infl uence their work.It is revealed that modern women’s educational institutions, which operate in the territory of Ukraine, provide education to students by trying to take into account psychophysiological features of girls during the study. Such a positive experience is observed only in women’s educational institutions, as opposed to general education institutions. The article states that the same content of artistic education for boys and girls, which does not take into account the psychophysiological features of sex, creates gender discrimination.The author outlines the recommendations for improving the artistic education of women in modern conditions, taking into account the experience of women’s educational institutions. У статті досліджено досвід організації мистецької освіти у навчальних закладах сучасних жінок та окреслено низку заходів, які потребують їх творчого використання у сфері досліджуваної проблеми сучасності. Особлива увага приділяється жіночим навчальним закладам середнього рівня освіти. На основі інформаційних джерел визначено та позитивно оцінено особливості організації художньої освіти в українських жіночих навчальних закладах ХХІ століття. Виявлено, що мистецьке виховання жінки здійснюється за основними напрямами: музика, малювання, танці . Форми та методи викладання мистецьких дисциплін були визначені та охарактеризовані на основі аналізу наукових джерел. Представлені авторські програми з художніх дисциплін. Важливою особливістю статті є виявлення не лише позитивних, але й негативних особливостей навчально-методичної роботи жіночих навчальних закладів, що впливають на їхню роботу. Виявлено, що сучасні жіночі навчальні заклади, які працюють на території України, забезпечують освіту студентам, намагаючись врахувати психофізіологічні особливості дівчат під час навчання. Такий позитивний досвід спостерігається лише у навчальних закладах жінок, на відміну від загальноосвітніх навчальних закладів. У статті зазначається, що однаковий зміст художньої освіти для хлопчиків та дівчаток, який не враховує психофізіологічних особливостей статі, створює гендерну дискримінацію. Автор окреслює рекомендації щодо вдосконалення художньої освіти жінки в сучасних умовах з урахуванням досвід жіночих навчальних закладів. В статье исследованы опыт организации художественного образования в учебных заведениях современных женщин и намечены ряд мер, которые нуждаются в их творческого использования в сфере исследуемой проблемы современности. Особое внимание уделяется женским учебным заведениям среднего уровня образования. На основе информационных источников определены и положительно оценены особенности организации художественного образования в украинских женских учебных заведениях XXI века. Выявлено, что художественное воспитание женщины осуществляется по основным направлениям: музыка, рисование, танцы. Формы и методы преподавания художественных дисциплин были определены и охарактеризованы на основе анализа научных источников. Представлены авторские программы по художественных дисциплин. Важной особенностью статьи является выявление не только положительных, но и отрицательных особенностей учебно-методической работы женских учебных заведений, влияющие на их работу. Выявлено, что современные женские учебные заведения, которые работают на территории Украины, обеспечивают образование студентам, пытаясь учесть психофизиологические особенности девушек во время обучения. Такой положительный опыт наблюдается только в учебных заведениях женщин, в отличие от общеобразовательных учебных заведений. В статье отмечается, что одинаковое содержание художественного образования для мальчиков и девочек, не учитывает психофизиологических особенностей пола, создает гендерную дискриминацию. Автор определяет рекомендации по совершенствованию художественного образования женщины в современных условиях с учетом опыт женских учебных заведений.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3010
ISSN: 978-3-903197-77-0
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та диригентсько-хорової підготовки вчителя
Монографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gurina V. .pdf141.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.