Theoretical and methodological foundational of funure social teachers' training for sustainable development of social groups

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2018
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Анотація
The relevance of future social teachers’ training for sustainable development of social groups as well as the essence of the concepts “sustainable development of social group” and “social and pedagogical activity on the sustainable development of social groups” have been determined in the article. The essence, methodological, theoretical and methodical principles of future social teachers’ training for sustainable development of social groups have been revealed. The essence and structural components of future social teachers’ readiness for sustainable development of social groups are determined. The technology of future social teachers training for sustainable development of social groups, its program content, teaching and methodological support materials as well as pedagogical conditions that ensure the eff ectiveness of such training have been considered. The results of the experimental work proved the eff ectiveness and the feasibility of introducing the developed system into the practice of future social sphere specialists training. У статті визначено важливість підготовки майбутніх учителів соціального розвитку для сталого розвитку соціальних груп, а також сутність понять "сталий розвиток соціальної групи" та "соціально-педагогічна діяльність щодо сталого розвитку соціальних груп". Розкрито сутність, методологічні, теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів соціальних служб до сталого розвитку соціальних груп. Визначено сутність та структурні компоненти готовності майбутніх педагогів до сталого розвитку соціальних груп. Розглянуто технологію підготовки майбутніх вчителів соціальних служб для сталого розвитку соціальних груп, її програмний зміст, навчально-методичні супровідні матеріали, а також педагогічні умови, що забезпечують ефективність такого навчання. Результати експериментальної роботи довели ефективність та доцільність впровадження розробленої системи у практику підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери. В статье определена актуальность подготовки будущих социальных педагогов к устойчивому развитию социальных групп, а также суть понятий «устойчивое развитие социальной группы» и «социально-педагогическая деятельность по устойчивому развитию социальных групп». Раскрыта сущность, методологические, теоретические и методические принципы подготовки будущих социальных педагогов к устойчивому развитию социальных групп. Определены сущность и структурные составляющие готовности будущих социальных педагогов к устойчивому развитию социальных групп. Рассмотрена технология подготовки будущих социальных педагогов к устойчивому развитию социальных групп, ее программное содержание, учебно-методические материалы, а также педагогические условия, обеспечивающие эффективность такого обучения. Результаты экспериментальной работы подтвердили эффективность и целесообразность внедрения разработанной системы в практику подготовки будущих специалистов социальной сферы.
Опис
Ключові слова
sustainable development, social group, future social teacher, professional training, readiness, social activity, teaching activity, teaching and methodological materials, technology, conditions, сталий розвиток, соціальна група, майбутній соціальний педагог, професійна підготовка, готовність, соціальна активність, викладацька діяльність, навчально-методичні матеріали, технології, умови, устойчивое развитие, социальная группа, будущий социальный педагог, профессиональная подготовка, готовность, социальная активность, преподавательская деятельность, учебно-методические материалы, технологии, условия
Цитування
Kabus N. Theoretical and methodological foundational of funure social teachers' training for sustainable development of social groups / N. Kabus // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – p. 41-48.