Cоncepts of modernizing the function of planning within the framework of new educational paradigms

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2018
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Анотація
The article focuses on theoretically substantiating new concepts of the function of planning content. It has been emphasized that consistency is an evolution-ary process of the educational system in quality terms, which expands its horizons, and hence, planning. It has been explicated that the content of the planning function is integrity of two conceptual domains: the source and target ones, which is expressed conceptually; locally it is an implementation of professionally specific management activities, a tool to achieve specific goals in a specifi c organization. There has also been a certain interdependence of directive, indicative and strategic planning deter-mined. Developmental strategies of an educational establishment have been out-lined. It has been proved that modern managers have to be innovatively educated, able to reasonably select modern technologies that will really contribute to realizing new meanings of management, and having both a conceptual and a local vision of planning, understanding the logic of his/her actions as for applying the modern range of specifi c methods. У статті приділено теоретично обґрунтування нових концепцій функції планування змісту. Підкреслювалося, що послідовність є якісно-еволюційним процесом освітньої системи, що розширює її кругозір, а отже, і планування. Пояснено, що зміст функції планування - цілісність двох концептуальних областей: вихідної та цільової, яка виражається концептуально; локально - це реалізація професійно конкретної управлінської діяльності, інструмент для досягнення конкретних цілей у конкретній організації. Визначено також певну взаємозалежність директивного, орієнтовного та стратегічного планування. Окреслено стратегії розвитку навчального закладу. Доведено, що сучасні менеджери мають бути інноваційно освіченими, здатними розумно вибирати сучасні технології, які дійсно сприятимуть усвідомленню нових смислів управління, і мати як концептуальне, так і місцеве бачення планування, розуміння логіки своїх дій що стосується застосування сучасного спектру конкретних методів. В статье уделено теоретически обоснование новых концепций функции планирования содержания. Подчеркивалось, что последовательность является качественно-эволюционным процессом образовательной системы, расширяет его кругозор, а следовательно, и планирование. Объяснено, что содержание функции планирования - целостность двух концептуальных областей: исходной и целевой, которая выражается концептуально; локально - это реализация профессионально конкретной управленческой деятельности, инструмент для достижения конкретных целей в конкретной организации. Определены определенную взаимозависимость директивного, ориентированного и стратегического планирования. Определены стратегии развития учебного заведения. Доказано, что современные менеджеры должны быть инновационно образованными, способными разумно выбирать современные технологии, которые действительно будут способствовать осознанию новых смыслов управления, и иметь как концептуальное, так и местное видение планирования, понимания логики своих действий что касается применения современного спектра конкретных методов.
Опис
Ключові слова
conceptual, local, consistence, plan, directive, indicative planning, strategic planning, концептуальний, місцевий, послідовність, план, директива, орієнтовне планування, стратегічне планування, концептуальный, миссионерский, послесловный, план, директивный, планетарный план, стратегический план
Цитування
Chernovol-Tkachenko R. Cоncepts of modernizing the function of planning within the framework of new educational paradigms / R. Chernovol-Tkachenko // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 48–55.