Підсистема вправ для формування професійної фонетичної компетентності в англійській мові після німецької

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2017
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Житомирський державний університет імені Івана Франка
Анотація
У статті представлено підсистему вправ для формування фонетичної компетентності майбутніх учителів в англійській мові після німецької. Ураховуючи зміст і шляхи реалізації принципів навчання майбутніх учителів англійської мови після німецької, автор висуває вимоги до вправ і вирізняє їхні типи за спеціальними критеріями, обумовленими особливостями навчання майбутніх учителів вимови другої іноземної мови. Відповідно до етапів формування професійної фонетичної компетентності в англійській мові після німецької видокремлено групи та підгрупи вправ. Для кожної підгрупи запропоновано види вправ, які проілюстровано прикладами. В статье представлена подсистема упражнений для формирования фонетической компетентности будущих учителей в английском языке после немецкого. Принимая во внимание содержание и пути реализации принципов обучения будущих учителей английскому языку после немецкого, автор выдвигает требования к упражнениям и выделяет их типы по специальным критериям, обусловленным особенностями обучения будущих учителей произношению второго иностранного языка. В соответствии с этапами формирования профессиональной фонетической компетентности в английском языке после немецкого автор выделяет группы и подгруппы упражнений. Для каждой подгруппы предложены виды упражнений, которые проиллюстрированы примерами. Effective formation of future teachers' phonetic competence is predetermined by rational organization of their learning. The foundation for this is provided by a subsystem of exercises that serves to define and regulate the teacher's and students' actions in the process of foreign language pronunciation teaching and acquisition correspondingly. So far there have been developed exercises for forming future teachers' phonetic competence in the first foreign language. However, the problem of working out exercises for teaching the pronunciation of English after German still remains unsolved. The study is conducted on the basis of analyzing and generalizing the results of theoretical and practical experience of teaching the pronunciation of English as the first and the second foreign language to future teachers. Having taken into account the contents and the ways of implementing the principles of forming professional phonetic competence in English after German the author determines the requirements for the subsystem of exercises and defines the types of exercises according to specific criteria outlined owing to the peculiarities of teaching the second foreign language pronunciation to future teachers. In accordance with the stages of forming professional phonetic competence in English after German it is proposed to differentiatebetween four groups of exercises which are further subdivided into several subgroups. For every subgroup the authorsuggests kinds of exercises and illustrates them with examples. The developed subsystem of exercises may considerably facilitate the process of teaching the pronunciation of English after German to future teachers. Hence, proving its effectiveness experimentally can be considered the next step to be taken in the further elaboration of the research.
Опис
Ключові слова
англійська фонетика, підсистема вправ, фонетична компетентність, майбутні вчителі, друга іноземна мова, английская фонетика, подсистема упражнений, фонетическая компетентность, будущие учителя, второй иностранный язык, english phonetics, exercise subsystem, phonetic competency, future teachers, second foreign language
Цитування
Чухно О. А. Підсистема вправ для формування професійної фонетичної компетентності в англійській мові після німецької / О. А. Чухно // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Сер. : Педагогічні науки. – Житомир : ЖДУ, 2017. – Вип. 4. – С. 145–154.