Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 444
  • Документ
    Особливості корекційно-розвиткової роботи спрямованої на формування часово-просторових уявлень у дітей старшого дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Оселедченко, М. Л.
    У статті розглянуто часово-просторові уявлення як когнітивний процес, який описує здатність особистості сприймати, аналізувати та інтерпретувати відносини між часом та простором в навколишній дійсності. Зазначено, що метою корекційно-розвиткової роботи спрямованої на формування часово-просторових уявлень у дітей старшого дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями є формування та розвиток сприйняття та розуміння відносин між часом та простором, розвиток когнітивних, мовленнєвих та соціальних навичок у процесі активної взаємодії з навколишнім світом, що розкриває потенційні можливості дитини та сприяє формуванню необхідних побутових та навчальних навичок. The article examines time-space representations as a cognitive process that describes an individual's ability to perceive, analyze, and interpret relationships between time and space in the surrounding reality. It is noted that the purpose of corrective and developmental work aimed at forming time-spatial concepts in older preschool children with intellectual disabilities is the formation and development of perception and understanding of the relationship between time and space, the development of cognitive, speech and social skills in the process of active interaction with the surrounding world , which reveals the child's potential and contributes to the formation of the necessary household and educational skills.
  • Документ
    СЕНСОРНІ ІГРИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІЗНАННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Обрізанова, А. О.
    У статті обґрунтовано важливу роль використання сенсорних ігор для розвитку сприйняття навколишнього світу дітьми дошкільного віку з затримкою психічного розвитку. Ефективним засобом формування сенсорного розвитку дошкільників з затримкою психічного розвитку є система дидактичних ігор та вправ, в процесі яких діти засвоюють сенсорні еталони та узагальнені способи обстеження зовнішніх властивостей предметів. У статті наголошено на важливості адаптації ігор до індивідуальних потреб та здібностей кожної дитини дошкільного віку з ЗПР. У статті описані етапи формування сенсорного розвитку цієї категорії дітей. The article substantiates the important role of using sensory games for the development of perception of the surrounding world by preschool children with mental retardation. An effective means of shaping the sensory development of preschoolers with mental retardation is a system of didactic games and exercises, in the process of which children learn sensory standards and generalized ways of examining the external properties of objects. The article emphasizes the importance of adapting games to the individual needs and abilities of each preschool child with SEN. The article describes the stages of sensory development of this category of children.
  • Документ
    ІННОВАЦІЙНІ КОРЕКЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ МАТЕМАТИЧНИХ УЯВЛЕНЬ І ПОНЯТЬ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Колінько, С. П.
    У статті проаналізовано формування математичних уявлень і понять у дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Одним із засобів формування математичних уявлень і понять у молодших школярів із інтелектуальними порушеннями є інноваційні корекційно-педагогічні технології, які включають методи, засоби та прийоми навчання, що сприяють більш ефективному засвоєнню учнем необхідної інформації. Такі інноваційні технології, порівняно з іншими засобами, створюють реальну можливість індивідуалізації корекційного навчання в умовах класу, забезпечення кожній дитині адекватних, особисто для неї, темпу і способу засвоєння знань, надання можливості самостійної продуктивної діяльності. Зазначено, що використання поряд з традиційними методами навчання інноваційних корекційно-педагогічних технологій є перспективним у формуванні математичних уявлень і понять у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Інноваційні технології в корекційній роботі мають широкі можливості в моделюванні різноманітних середовищ навчання. The article analyzes the formation of mathematical ideas and concepts in children of primary school age with intellectual disabilities. One of the means of forming mathematical ideas and concepts in younger schoolchildren with intellectual disabilities is innovative correctional and pedagogical technologies, which include methods, means and methods of learning that contribute to more effective assimilation of the necessary information by the student. Such innovative technologies, compared to other means, create a real possibility of individualizing remedial education in classroom conditions, providing each child with an adequate pace and method of knowledge acquisition for each child, providing the opportunity for independent productive activity. It is noted that the use of innovative correctional and pedagogical technologies along with traditional teaching methods is promising in the formation of mathematical ideas and concepts in younger schoolchildren with intellectual disabilities. Innovative technologies in correctional work have wide possibilities in modeling various learning environments.
  • Документ
    ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧИХ ЗНАНЬ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗА ДОПОМОГОЮ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Зуб, А. І.
    У статті розкрито методи використання дидактичних ігор для формування природничих знань у молодших школярів. Актуальність формування знань з природничих наук в учнів з порушеннями розумового розвитку полягає в тому, що корекційно-педагогічна робота в цій сфері стане основою для їх успішного розвитку в психологічній сфері, що має велике значення для їх подальшого розвитку та адаптації в соціумі. Зазначено, що дидактична гра є ефективною формою формування природничих знань у молодших школярів. Вона різноманітна за формою і вводить дитину з інтелектуальними порушеннями в коло явищ реального життя. Але водночас дидактична гра може бути методом, прийомом і засобом навчання. Найважливішим результатом дидактичних ігор є глибоке емоційне задоволення дитини процесом гри, що якнайкраще відповідає потребам і можливостям дітей з інтелектуальними порушеннями сприймати навколишній світ і встановлювати гармонійні стосунки з природою. The article describes the methods of using didactic games for the formation of natural science knowledge in younger schoolchildren. The relevance of the formation of knowledge of natural sciences in students with intellectual disabilities lies in the fact that corrective and pedagogical work in this field will become the basis for their successful development in the psychological field, which is of great importance for their further development and adaptation in society. It is noted that the didactic game is an effective form of formation of natural science knowledge in younger schoolchildren. It is diverse in form and introduces a child with intellectual disabilities into the circle of real-life phenomena. But at the same time, a didactic game can be a method, technique and means of learning. The most important result of didactic games is the child's deep emotional satisfaction with the game process, which best meets the needs and abilities of children with intellectual disabilities to perceive the world around them and establish a harmonious relationship with nature.
  • Документ
    ОСОБЛИВОСТІ ПРОЦЕСУ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Земляна, К. А.
    У статті досліджено проблему вибору професій для учнів з інтелектуальними порушеннями. Процес професійного самовизначення включає розвиток уявлення про себе, формування системи ціннісних орієнтацій, створення образу свого майбутнього, а також створення ідеалів у формі ідеального образу професіонала. Вибір професії для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку вимагає уважного врахування їхніх унікальних потреб і обмежень, а також забезпечення підтримки та підготовки для їхнього успішного інтегрування в світ праці. Зазначено, що важливим у процесі профорієнтаційної роботи з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку є врахування індивідуальних особливостей дитини, розгляд її як унікальної особистості і надання можливості кожній дитині в майбутньому знайти своє місце в суспільстві та на ринку праці. The article examines the problem of choosing professions for students with intellectual disabilities. The process of professional self-determination includes the development of self-image, the formation of a system of value orientations, the creation of an image of one's future, as well as the creation of ideals in the form of an ideal image of a professional. Career choices for children with intellectual disabilities require careful consideration of their unique needs and limitations, as well as providing support and training for their successful integration into the world of work. It is noted that it is important in the process of career guidance work with children with intellectual disabilities to take into account the individual characteristics of the child, to consider him as a unique personality and to give every child the opportunity to find his place in society and the labor market in the future.