Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2438
Title: Розвиток форм позааудиторної музичної освіти майбутніх педагогічних кадрів у другій половині ХХ ст.
Other Titles: Развитие форм внеаудиторного музыкального образования будущих педагогических кадров во второй половине ХХ в.
The Development of Forms of Extracurricular Music Education of Future Teaching Staff in the Second Half of the Twentieth Century
Authors: Ковтун, А. В.
Kovtun, A. V.
Keywords: музична освіта педагогічних кадрів
форми позааудиторної роботи
кабінети естетики
музичні кабінети
педагогічні та мистецькі гуртки
лекторії
художня самодіяльність
студентські фестивалі
музыкальное образование педагогических кадров
формы внеаудиторной работы
кабинеты эстетики
музыкальные кабинеты
педагогические и художественные кружки
лектории
художественная самодеятельность
студенческие фестивали
music education of pedagogical staff
extracurricular activity forms
aesthetics cabinets
musical classrooms
pedagogical and artistic circles
lectures
amateur art
student festivals
Issue Date: 2016
Publisher: Класичний приватний університет
Citation: Ковтун А. В. Розвиток форм позааудиторної музичної освіти майбутніх педагогічних кадрів у другій половині ХХ ст. / А. В. Ковтун // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / Класич. приват. ун-т ; [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2016. – Вип. 50 (103). – С. 20–26.
Abstract: У статті на основі аналізу архівних документів та історико-педагогічної літератури простежено динаміку впровадження нових позааудиторних форм музичної освіти в підготовку майбутніх учителів у педагогічних інститутах у другій половині ХХ ст. Розкрито роль у цьому процесі спеціальних структурних підрозділів: секцій та кафедр співів і музики, методичних комісій, кабінетів естетики та музичних кабінетів, що опікувалися музичною освітою педагогічних кадрів, організовували й координували в цьому напрямі роботу інших кафедр, здійснювали контролюючу та допоміжну функцію в питаннях позааудиторної музично-просвітницької роботи зі студентами тощо. Висвітлено накопичений у діяльності педагогічних навчальних закладів досвід музичного виховання студентів у різних формах позааудиторної діяльності: вечорів- концертів, зустрічей з письменниками, композиторами, “музичних вогників”, занять хоровим співом; керування музичними гуртками; музичних лекторіїв, лекцій-концертів тощо. В статье на основе анализа архивных документов и историко-педагогической литературы раскрыта динамика внедрения новых внеаудиторных форм музыкального образования в подготовку будущих учителей в педагогических институтах во второй половине ХХ ст. Раскрыта роль в данном процессе специальных структурных подразделений: секций и кафедр пения и музыки, методических комиссий, кабинетов эстетики и музыкальных кабинетов, которые занимались вопросами музыкального образования педагогических кадров, организовывали и координировали работу всех других кафедр в данном направлении, осуществляли контролирующую и вспомогательную функцию в вопросах позааудиторной музыкально-просветительской работы со студентами и т.д. Освещен накопленный в деятельности педагогических учебных заведений опыт музыкального воспитания студентов в различных формах внеаудиторной деятельности: вечеров-концертов, встреч с писателями, композиторами, “музыкальных огоньков”, занятий хоровым пением; управления музыкальными кружками; музыкальных лекториев, лекций-концертов. On the basis of analysis of archival documents, historical and educational literature the article traces the dynamic introduction of new extracurricular music education forms for preparing future teachers at pedagogical institutions in the second half of the twentieth century. In the process it is expanded the role of special structural units such as sections and departments of singing and music, methodical commissions, aesthetics offices and music classrooms taking care of music education of pedagogical staff, organizing and coordinating the work of other departments in such a way, performing the supervisory and supporting role in matters of extracurricular musical and educational work with students, etc. It is illuminated student music education experience accumulated in the activity of pedagogical institutions in various extracurricular activity forms such as evening concerts, meetings with writers and composers, “musical lights”, choral singing lessons, music circle management; musical lectures, lectures and concerts, etc. With regard of the analysis it is become widespread student art clubs and reviews covering the vast majority of alumni. While the investigated period the leading forms of extracurricular work with future teachers became art circles, studios, performing groups (choirs, musical ensembles, dance groups, folklore and instrumental ensembles), amateur theaters, clubs. The introduction of such forms into the activity practice of pedagogical educational institutions contributed to the development of student creative musical abilities, intensified artistic communication and self-expression of youth, provided future teachers acquisition of high culture.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2438
Appears in Collections:Кафедра теорії і технологій дошкільної освіти та мистецьких дисциплін

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ковтун А. В.pdf140.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.